Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Tilridning af SHETLANDSPONY, mig?
Forfatter: 
Dato:  21-12-2007 03:28

Håber virkelig på noget hjælp her..


Jeg er blevet bønfaldt, plaget og næsten bestukket til at tilride en kraftig shetlands hingst på ca 1 meter, han er 3 snart 4 år gammel og har virkelig mange hingstemuskler og muskler i det hele taget.

(Ejeren arbejder meget med dem fra jorden af, hun er virkelig dygtig til at gøre dem "muskel-klar" til ryttervægt - hun kan Ikke selv ride da hun vejer på den forkerte side af 80 kg).


...Det er jo også fint nok ...Eller er det ?!


For nu kommer det fede af det hele.. Beskrivelsen af MIG, mig hun spurgte om ikke jeg ville tilride hendes pony (hold i mente at den kun er omkring 1 meter )


Jeg er selv 1.70 cm høj (= første minus)

Jeg vejer 50-55 kg (= andet minus)


Det prøver jeg så i min sjoveste tone at forklare hende. Det ville jo f*ndme være ligefør jeg kan ramme jorden hvis man lige sprang i et par rulleskøjter eller de der gamle buffalo plateu stvøler... Altså jeg er godt nok på slankekur, men altså 20 kg inden næste uge sødeste, det kan jeg sgu ikke



Men så siger hun så (hende der ejer ponyen) at hun har læst et sted på nettet at shetlandsponyer kan bære ryttere op til 80 kg (afhængig af ponyen størrelse og bygning).. Så jeg ville sagtens ku ride, hendes pony hørte til de store..





Og så er det mig til jer derude...


Er det rigtigt?!


For så skulle Bulder på 4 år, ca 1 meter i stang, som er trænet så meget og har så mange muskler, kunne bære 80 kg


Hvad mener du denne pony vil kunne bære af vægt, på en lille hyggelig skovtur, selvfølgelig i alle 3 gangarter? Da vel ikke mine 50-55 kg? Eller?


PLEASE kom med et svar, så jeg kan vise hende tråden..


På forhånd tak :)




Absalon ilder opdræt

http://www.absalon-ildere.dk


Ejer af den smukke Elmelys Lady Ruwena

0
0
Svar på denne tråd
 
 BTW...
Forfatter: 
Dato:  21-12-2007 03:36

Jeg ved godt at jeg skriver vildt sent, så får jo nok først svar imorgen (håbe, håbe)... Men var bare nået til et punkt hvor jeg begyndte at tvivle på om hun virkelig HAR ret i denne sag, for hvis den bette fyr uden problemer kan gå en tur i skoven med mig på ryggen, så vil jeg da glædeligt det (vi bliver nok et kønt match og samtale ved aftensmadsbordene rundt hos alle dem der nu ville se os ).


Jeg glemte også at skrive at den vil blive redet i en lammeskinds sadel, så sadlen i hvertfald ikke bliver for tung.




Absalon ilder opdræt

http://www.absalon-ildere.dk


Ejer af den smukke Elmelys Lady Ruwena

0
0
Svar på denne tråd
 
 Måske...
Forfatter: 
Dato:  21-12-2007 09:53

Jeg har selv en shetlænder på 85 cm og da min søn var 11 år red han ham til og da vejede han godt nok kun 30-35 kg men han er meget lang. Men de hyggede sig og shetlænderen syntes det var hyggeligt.

Da jeg var omkring 13 år - havde jeg en pony på 102 cm og jeg var nok 175 cm og vejede nok de der 45-50 kg. Det gik fint. Vi havde mange sjove timer sammen.


Jeg ved godt at mange måske vil sige at det er alt for synd for hesten. Men det er så deres mening.


Se på hesten om den kan lide det eller ikke.


F.eks nu er min søn blevet 13 år og han vejer ca 45 kg og er 170 cm høj - og den anden dag ville han lige tage en tur på shetteren for sjov men nej - der meldte shetteren fra - nu var sønnen liggodt blevet for tung. Han nægtede at gå simpelthen.


Det er bare min mening som nok skal blive kritiseret... ;-)


/Lisbet



Søger en meget lille rytter til min shetlænder vallak på 6 år - en som gider bruge lidt tid sammen med ham enten ride eller gå ture. Han er ved at blive kørt til.

0
0
Svar på denne tråd
 
 sagtens
Forfatter: 
Dato:  21-12-2007 12:15

der har været SÅ mange tråde om det her.


Vores gamle 22 årige Amanda på 104 cm, kraftigt bygget og velmusklet rides ikke mere (fordi vi ikke har nogen rytter der passer og hun har aftjent sin småbørnspligt, dem gider HUN ikke)- men indtil hun gik på pension som 19-20 årig blev hun redet af en fast rytter på 155 cm/ 50-55 kg, også lange ture op til 2-3 timer sammen med store heste.


Vi tog altid hensyn til de korte ben, men vægten var INTET problem.


Den anden, som nu er solgt, var halvt shette, halvt ismule og samme højde, 102 cm, men endnu kraftigere (= ikke særligt køn) og 75 kg ? Piece of cake.

Jeg har sprunget på den, når den lavede numre med børnene, ikke superhøjt, nok kun 50-60 cm,og kun enkelte gange, men det kunne hun sagtens. Det skal lige siges at hun sprang OVER egen højde i løsspring, så let som ingenting.

Hun gik ture med ret store drenge på op til 55-60 kg uden problemer.


Så ja- det kan du godt.

Det er din højde som er problematisk, fordi det er svært at indvirke korrekt når du er så lang ift ponyen, men vægten kan den sagtens klare.


Eva


Hjemmeside: http://www.topshoej-stutteri.dk

Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring.

Sælges :
*yndig dansende lipizzanerplag
*stor, sød varmblodsplag e. H. Happy Hero og M +mor
0
0
Svar på denne tråd
 
 meninger
Forfatter: 
Dato:  21-12-2007 12:21

Og jeg er så lettere uenig, jeg synes ikke det er ok "på skovtur i alle tre gangarter". Bevars, at sætte sig op et par gange går jo nok - men jeg ville alligevel sige max. 40 kg.


Min dartmoor på 124 er ved at vælte hvis jeg beder ham gå med mig på ryggen, og han er ellers en bred lille fyr og jeg er 156 cm.


:Pia



*

købes:

sort pandebånd 42 cm uden bling - haster!


billig "lammefætter" (sadel) str. PONY

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det handler jo
Forfatter: 
Dato:  21-12-2007 13:04

om træning, balance, arbejdsvilje og lyst.


Jeg gad nok se den shette som ikke kan finde ud af at sige fra ??

Det er de vist da næsten verdensmestre i ??


Så, når ponyen går glad og villigt frem, ikke puster, stønner, piver, tørrer barnet af på nærmeste træ eller på andre måder viser ubehag - så kan de selvfølgelig rides af ryttere i den størrelse, de nu hver især kan bære.



Man skal selvfølgelig lytte til enhver pony/hest, respektere og uddanne = OGSÅ forlange de helt rimelige ting.Men er den normalt fungerende, dvs hverken stiv, skæv, meget overvægtig, vant til at lave noget osv...ja, så kan de altså godt.


Eva




Hjemmeside: http://www.topshoej-stutteri.dk

Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring.

Sælges :
*yndig dansende lipizzanerplag
*stor, sød varmblodsplag e. H. Happy Hero og M +mor
0
0
Svar på denne tråd
 
 vægt..
Forfatter: 
Dato:  21-12-2007 17:29

Nu ved jeg ikke lige hvad "skovtur i alle 3 gangarter" indebærer. Er det en enkelt time mest i skridt, eller er det et par timer med mere tempo på?


Men uanset hvad, så ser jeg ikke noget problem mht. din vægt - shetlandsponyer er altså stærke, og da det er en pony i den høje ende, så burde den nok kunne holde til det. Som Eva nævner, får du dog nok svært ved at bruge hjælperne rigtigt - men at dyret skulle tage skade, det tvivler jeg på.


Vi har selv en shetter på omkring en meter, og hende har både jeg og min søster da redet på, selv om vi da var alt for lange til at kunne ride hende korrekt. Men på trods af vægten (jeg vejer 50-55 kg) så har hun ikke givet udtryk for ubehag.


Wildly & Hannibal

Besøg os på vores hjemmeside!

medlem af AWR

Candyfloss forever!
~~~~~~~~
Fighting for peace is like fucking for virginity

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  21-12-2007 18:28

...jeg vil sagtens mene at at uden problemer kan ride på den når du ikke vejer mere.


Jeg syns derimod at 80 kg er alt for meget for sådan en lille fætter at slæbe rundt på.


Mvh Nina Nielsen


* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *


Westernsæt sælges


0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-12-2007 20:08

Jeg red en til på en ridelejr engang, jeg vejede omtrent det samme bare næsten 10 cm højere.

Hun kunne sagtens bære mig, men det var ikke sjovt for jeg kunne feks ikke ride letridning på hende, og galopanspring måtte vi helt droppe for mine ben var for lange til at lære hende de rigtige signaler.



HeidiS




0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak for jeres hjælp
Forfatter: 
Dato:  21-12-2007 22:33

Jeg vidste godt at de var stærke, men skulle lige overbevises lidt. mange tak :)



Ved skovtur med alle 3 gangarter mener jeg mest skridt, lidt trav og lidt galop.



Absalon ilder opdræt

http://www.absalon-ildere.dk


Ejer af den smukke Elmelys Lady Ruwena

0
0
Svar på denne tråd
 
 Veninde
Forfatter: 
Dato:  22-12-2007 01:44

Ja, jeg har en veninde hvis mor opdrætter shettere, og har en slags rideskole for yngre børn med dem.

Så vidt jeg har forstået er vægten på 50-55 ikke noget problem.

Jeg vejer ca 55 kg og er ca. 162, og min veninde mener jeg sagtens kan ride på dem af deres de store (på ca 105)

Så vidt jeg kan forstå er problemet højden. Er du for høj i forhold til ponyen, så kommer du nemt ud af balance og ødelægger det for ponyen.


Så jeg ville nok mene at du var for høj til at tilride ham, men ikke nødvendigvis for tung..


Og selvom hun er god til at opbygge muskler ville jeg til en pony der skulle til rides nok også helst se en person under 40-45 kg og under 150 m.




Curiosity killed the cat, and satisfaction brought it back...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider