Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Kapsun - hvordan og hvorledes?
Forfatter: 
Dato:  14-12-2007 11:03

Hej.


Jeg har længe undret mig over hvad ideen bag en kapsun præcist er, og hvad den skal gøre godt for.. Hvordan benyttes den?


Håber der er nogen der har nogle spændende links eller egne erfaringer at dele ud af :)


På forhånd tak..



Mvh. Line - stolt fuldblods rytter!
myspace.com/fabaech
Fotografering tilbydes:LineFoto.dk
Flere ting købes og sælges


0
0
Svar på denne tråd
 
 link..
Forfatter: 
Dato:  14-12-2007 15:34

Her er et udemærket link.


www.christinaholmbaeck.dk/ default.aspx


Men jeg vil da også meget gerne høre personlige erfaringer med brugen af kapsun.




Avl af Maine Coon´s -> Link
Venlig hilsen
D.Nordvig
0
0
Svar på denne tråd
 
 kapsun
Forfatter: 
Dato:  14-12-2007 16:38

Jeg/vi bruger kapsun i akademisk-dressurtræningen af de to heste jeg har part på.


Fra jorden bruger jeg den til side-bøjning af hele hestekroppen - vi går rundt på volte, jeg har et tov i kapsunens midtering og tovet i venstre hånd. Når hesten skridter godt frem og svinger over ryggen, så fører jeg hestens hoved lidt inden for sporet i en bøjning - måske kombineret med et lille prik på skulderen.

Derved bøjer hesten i hele kroppen, indvendige bagben træder frem og bærer, ryggen løftes, den har mulen lidt foran lod og er åben i ganachen. Nakkemuskler (bag øret) og underhals blævrer = er afspændte.


Vi bruger altså kapsunen som redskab til at bøje og løsgøre hesten til siderne, samt aktivere dens bagben til at bære og bruge ryg.


Fra ryggen er det cirka det samme. Her sidder tøjlerne bare fast i hver sin side-ring på kapsunen, og så bruger jeg også indvendige sædeben samt vægt og nogle gange schenkel til at skabe bøjningen.

Bruger som udgangspunkt kun indvendige kapsun-tøjle til at rette ind i form - hesten skal selv søge den udvendige tøjle.


Kapsunen virker på nakken og er rigtig god til at placere hestens hoved og nakke.


Jeg håber det var forståeligt


Anissi






0
0
Svar på denne tråd
 
 Kapsun
Forfatter: 
Dato:  15-12-2007 00:17

Jeg træner min hest i Anatomisk Rigtig Ridning, og her bruger vi kapsun til at longere med. Det er en anderledes kapsun, i forhold til den man bruger i Akademisk ridekunst. Kapsunen er i læder og har et bredt næsestykke, hvor på der er et metalbeslag med tre D-ringe. Kapsunen fungere på den måde at den skal sidde stramt og fuldstændig lige over næseryggen, på den måde bøjer man hesten korrekt.

Når hesten er bøjet korrekt sviger det inderste bagben sig ind i hestens tyngdepunkt og hestens ryg svinger op ad. Når man ser dette foran sig, ser man på en hest der bærer sig på bagparten.


Så formålet med at bruge kapsun i denne form for træning er at styrke hesten, så den kommer til at gå anatomisk rigtigt.


Håber dette vil hjælpe lidt. Det er ret så svært at forklare, så hvis I ikke helt forstår, så er I velkommen til at skrive, skal nok prøve at svare så godt jeg kan.


Cecilie Pedersen

Med sin helt egen Lunamus!

Anatomisk Rigtig Ridning

- Er vejen frem til et bedre liv

0
0
Svar på denne tråd
 
 fawagra
Forfatter: 
Dato:  15-12-2007 00:27

så vil jeg da gerne spørge, måske lidt of topic; hvad lægger du i anatomisk rigtig ridning? (evt modtsat akademisk og engelsk?)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kapsun..
Forfatter: 
Dato:  15-12-2007 11:05

En kapsun er en genial opfindelse. Jeg er rigtig glad for den.

Den fungere så godt på hesten, især hvis du også vil træne fra jorden .

Det der er rigtig godt er ringene, som heste der er trænet i dem, skal man bare rasle, så reagere de.


Du kan se nogen billeder på min præs..



Kærlig Hilsen Camilla

Ejer af araber hoppe, Jasmin født 29/4-2002

^^Elsker hende^^


En rigtig pige rider. <3


0
0
Svar på denne tråd
 
 kapsun og ridestil
Forfatter: 
Dato:  15-12-2007 11:24

man behøver ikke ride anderledes eller ændre ridestil for at have gavn af en kapsun.


mange moderne sportdressur ryttere bruger at arbejde hesten fra jorden først. Tror eks Kyra er fortaler for dette.


så selvom man rider konkurrencer kan man godst have gavn af eks et "arbejde fra jorden" kursus i klassisk/akademisk dressur.


selv bruger jeg den lette cykkelkæde kapsun meget. især i arbejdet med min unghest. hun er trænet fra jorden først og nu hvor jeg slaæ til at ride lidt og bruge bid - ja så laver jeg en dobblet optømning og overgangen bliver meget glidende mellem kapsun og bid. på den måde lærer hun på en nem måde hvad biddet betyder.

senere når jeg skal ride med kandar kan den bruges igen - i overgangsperioden men også dagligt som det primære signal.


jeg longerer også i den da en kapsun er så smart at den ikke trækker kæben skæv. det vil longering i bid altid gøre da man her kun har fat i den flexible underkæbe. kapsunen har fat i kraniet og dermed rygsøjlen. så med kapsunen kan man træne mere korrekt og præcist - bla stræk af udvendige side. hesten kan ikke snyde ved at lægge kæben på sned.



Formidling af LUSITANO heste. Fra Portugal.

Salgsheste på http://www.klassisk-dressur.dk NYE NU

Åben for tilmelding til Golega 2008. Hestefestival.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Kapsun
Forfatter: 
Dato:  15-12-2007 12:34

randi j: Godt spørgsmål

Både i Anatomisk rigtig ridning og i Akademisk ridekunst træner man hesten til at bære sig på bagparten, man gør det bare på to forskellige måder.

Man rider også på forskellige måder men stadig med samme formål.

I Anatomisk rider man med en helt almindelig sadel, hvor i Akademisk de rider med en sadel, der er udviklet inden for denne stilart. Dog skal sadlen man bruger i Anatomisk ligge så hesten har fri bevægelighed af ryggen (Skal lige sige at det er svært at finde sådan en sadel i DK)

I starten når man rider Anatomisk bevæger man sig lidt "overdrevet" forstå mig ret, men det er meningen, når både hest og rytter er uddannet at det skal ligne at man rider Engelsk dressur.


Fordi jeg har valgt netop at ride sådan, var at jeg mente det var bedst for min hest og jeg selv. Jeg ville gerne have mulighed for at ride Engelsk dressur, da jeg gerne ville ud og starte nogle dressurstævner, men samtidige skulle dressuren være til gavn for min hest.


Læs om ARR her http://www.susannefrimodt.dk/




Cecilie Pedersen

Med sin helt egen Lunamus!

Anatomisk Rigtig Ridning

- Er vejen frem til et bedre liv

0
0
Svar på denne tråd
 
 fakuegfugf
Forfatter: 
Dato:  15-12-2007 13:49

Cecillie; tak for linket :) vil jeg kigge lidt mere på når tiden er der :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 grime...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2007 17:13

Lykke - Nu snakker du om at longere i kapsun fremfor bid da det er sundere for hestens underkæbe - hvordan forholder det sig så hvis man longerer i grime? (i sådan et stykke er sidder fast i begge sider af grimen). Er det ikke optimalt, eller?


Nordvig - Oplysende link forresten, har også længe spekuleret over det med kapsun.


Curiosity killed the cat, and satisfaction brought it back

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  16-12-2007 16:05

Tusind tak for jeres brugbare svar :)


Jeg havde tænkt mig at bruge den til longering. Jeg rider alm. engelsk, men derfor tror jeg alligevel godt at kapsunen kunne være god..


Så den skal altså side rimeligt "stramt"? Bruger man altid den midterste ring i longen?



Mvh. Line - stolt fuldblods rytter!
myspace.com/fabaech
Fotografering tilbydes:LineFoto.dk
Flere ting købes og sælges


0
0
Svar på denne tråd
 
 Kapsun
Forfatter: 
Dato:  16-12-2007 17:22

Den skal sidde "stramt" så den ikke kan rykkes af led, sådan så den sidder lige, og man bruger altid den midterste ring til longering. Held og lykke med det


Cecilie Pedersen

Med sin helt egen Lunamus!

Anatomisk Rigtig Ridning

- Er vejen frem til et bedre liv

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-12-2007 17:38

Ja, jeg er ærget over vi ikke må longere der hvor jeg står nu, men glæder mig uendelig meget til at flytte hesten, så jeg kan gøre hvad jeg har lyst til (de mener det ødelægger en meget elendig sandbund at blive longeret på - suk).


Men jeg takker også for linke til Christinas hjemmeside, hvilket betyder, at jeg bare havde sat den rigtigt (wee), og så må vi igang og prøve at se om vi ikke kombineret med noget læringsteori og klikktertræning kan få min mule til at forstå, at det er sådan det skal være - det skal nok lykkes før eller senere.



Så tak for hjælpen herfra.


Kieffer Lech Profi 17" sælges:
Mellem bom men smalt kammer og forsvidsel.

Yderst velholdt.


Kik annonce på præs. for yderligere informartion.

Skriv for billeder.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeg er
Forfatter: 
Dato:  16-12-2007 19:26

alm rytter, som bruger kapsum til at longere og træne versader fra jorden. Synes den er et godt værktøj, men til nogle øvelser, fx flyt forben synes jeg den er lidt upræcis og her bruger jeg trense bid. Jeg bruger en med d-ringe hvor der kan sættes bid på...


Venlige hilsen hende der i stilhed river sig i håret når hestene kan bide sig selv i bringen!!

Og husk ridning skal være en fornøjelse - ikke en slåskamp

Lidt frelst og Stud.agro

0
0
Svar på denne tråd
 
 foklaring følger
Forfatter: 
Dato:  19-12-2007 22:19

håber i får noget ud af min tegning



hestens hoved set nede fra, hvis ikke i forstår så bare skriv så skal jeg nog forklare



kunst og heste er det bedste


DET ER REN MEDICIN AT RIDE FANNY,,, JEG FØRE, HUN DANSER :D og det samme gælder moonlihgt der er bare fra jorden <3 <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lige modsat...
Forfatter: 
Dato:  22-12-2007 08:36

Sys os kapsunen er et genialt værktøj, MEN jeg har haft meget dårlige oplevelser med den... Blev anbefalet at bruge kapsunen til min to års, men han reagere MEGET dårligt på den... fx i lange liner er det som at styre en flodhest... meget tung at dreje og stoppe, men så snart der kommer en rebgrime på eller trense så er der intet, så er han blød og lækker at arbejde med... I longen med kapsunen gør han lige det modsatte af hvad trierhorses' tegning viser, men med trense, alm grime eller rebgrime tuller han for løs line og bøjer af sig selv på volten. Plus han op til flere gange har spasset helt af når vi har haft brugt kapsunen...

Ellers ideen af brugen med kapsunen kan jeg sagtens følge, det duer bare ikke for min den bette...



Heste er ærlige... De skelner ikke mellem deres følelser og deres handlinger...

Du får hvad du ber om....

Nogle gange bliver hesten nødt til at gå frem, trods for at den vil bakke...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider