Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Urolige schenkler
Forfatter: 
Dato:  11-11-2002 15:45
Jeg har redet 2 år. Desværre har jeg en uvane med at sidde meget uroligt med mine schenkler ("pumper", dog uden at ramme hesten). Min hest kan være lidt tung at få frem, så måske er det startet der.

Det resulterer bl.a. i at jeg taber bøjlerne konstant. Og da min hest ikke er stabilt til biddet "af sig selv", synes jeg at valget står mellem at få ham til at gå korrekt - eller koncentrere mig om mine ben. Véd godt at han vil komme til at gå bedst når jeg får styr på mine ben.

Har nogen et råd? - Ikke noget med at binde stigbøjler/remme til gjorden el.lign.

Det jeg leder efter er et "billede" af hvordan min krop skal gøre. Hmm...?

Hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Re: Urolige schenkler
Forfatter: 
Dato:  11-11-2002 15:54
Jeg gjorde det at jeg smed bøjlerne... og gør det stadig fra tid til anden. Det hjælper godt for balancen og det fik mine schenkler til at ligge mere stille. Hvis din hest er meget svær at få til at gå frem, var det måske en ide at have en pisk med til at hjælpe (ikke slå) hesten til at forstå fremdriften.
mvh
kirstenj
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-11-2002 16:09
Ligesom kirstenj ville jeg også mene, at du burde tage bøjlerne af og ride uden. Det er jo
et spørgsmål om din balance, og det lyder som om, at den godt kunne blive bedre.
Mht. at få din hest til at gå til biddet er det vigtigt, at du selv sidder korrekt, da du ellers kan have svært ved at drive hesten ordentlig frem osv.
Så øv din balance, og derefter kan du så arbejde på at få din hest til at gå stabilt til biddet.

Hilsen Maria J
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-11-2002 17:33
Prøv hvis du kan at træde mere ned i bøjlerne. Det har virket for mig. Eller klem med knæene, letridning uden bøjler er glimrende... Og det giver muskler! Jeg tror dit problem er, at dine ben, som du siger "flaprer" dvs de ikke ligger nok ind til hesten? Du skal jo så have fusserne ind til musse -gør benene lange og kom rundt om -det er let hvis du er ligeså hjulbenet som mig!!! :-)
Men den med en masse ridning uden bøjler lyde fornuftigt, det er også godt for balancen.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-11-2002 17:46
Havde samme problem!!! Red uden bøjler i en måned!!! AV AV!!! mine schenkler sidder STILLE nu!!! Det er også rart nu, fordi hesten skal kunne gå uden at man "pumper" den frem... Så mit råd: af med bøjlerne!!!:-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-11-2002 18:51
Rid uden sadel... Måske i longen... Først i skridt osv.. Har du for korte bøjler?? Det ville være logisk, hvis de var for lange, men faktisk tabte jeg også altid bøjlerne en periode, og mine bøjler var simpelthen for korte!! Og pas på, du ikke falder frem, du skal sidde ret op, og runde i lænden..

Og prøv så at tage dig selv i evt. at sidde og "stritte" med tæerne, og de må ikke ligge for langt fremad -

Prøv også at føle hesten mere.. Føl bevægelserne.. Du skal kunne mærke hestens mindste bevægelse...

Du skal slet slet slet ikke prøve at få hesten til biddet! Du kommer til at rive den i munden, selvom du ikke vil. Den kommer til at gå fint, når du kan siddde stille! Tro mig...

Skriv igen, hvis du har mere at spørge om!

Død; hvor er din brod, sagde katten - den druknede i mælken ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-11-2002 20:01
Som de andre siger: Ridning uden bøjler gør underværker!

-;DStina;D
*;)Gør livet funny rid frederikkerhest og araberpony;)*
Citat: mig
Præsentation Hjemmeside Mail
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-11-2002 22:10
Jeg fik et tip fra en om at dreje hælen udaf(altså ikke ind mof hesten), det vi hjælpe dig med at dreje hesten for dine schenkler og automatisk få dig til at sidde mere stille med benene samt at dine hæle bliver hævet nedaf.
Det har hjulpet lidt på mig og jeg sidder også bedre i sadlen nu, men arbejder stadig med det, da jeg ikke har redet så meget på det sidste pga. skadet hest.

Håber det vil hjælpe, prøv det!!!

MVH Sandra og Giorgio Marni

Faber est suae quisque fortunae. Enhver er sin egen lykkes smed
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-11-2002 22:42
Hej Gitte

Dit problem ligger i at du ikke har det korrekte sæde og derfor heller ikke kan holde balancen og derfor trækker knæene op, hvilket bevirker at man bliver "smidt" ud af sadlen.

Ja, det var lidt af en beskyldning, men for at forklare mig lidt bedre så skal man kunne holde balancen kun ved hjælp af sædet. Det gør at man så kan gøre sine ben lange og det gøres bedst ved at trykke hælene godt ned uden at blive stiv.
Du skal forestille dig at du har en bøjle imellem skuldrebladene og på den måde rette ryggen. Det gør du bedst ved at kigge op og ligeud og ikke ned på hvad hænderne laver.
Samtidig skal du lave et svaj i lændet lige over enden som skal skubbes lidt bagud.
Prøv at sætte dig på en skammel helt ude på kanten og ret din ryg og læg armene ind til kroppen med hænderne foran navlen med ti cm imellem. Vip så skamlen fremad ved skub med enden og det er den følelse du skal have når du rider hesten. Få en til at kigge på dine skuldre og de skal være lige ud for hinanden.
Har du svært ved at træde dine hæle godt ned , så prøv at lægge hælen op på spisebordet og stræk benet og mærk hvordan det trækker i lårmuskelen. Denne øvelse er god til at forlænge akildessenen og det er den der skal være smidig for at du kan træde ordentligt ned i bøjlen.

Jeg vil ikke råde dig til at ride uden bøjler før du har så meget balance i kroppen at du kan holde balancen på sædebenene, da du ellers vil trække knæene op og så er du lige langt.

Du skal helst i en periode kun ride med lange tøjler da du nok samtidig vil have uro i hænderne og det vil gøre at du hele tiden "generer" hesten i munden og den vil så ikke komme med ryggen.
Man kan ikke tvinge en hest til at komme med ryggen, men bliver den redet korrekt vil den selv komme med den og du vil så få en meget behageligere ridning.

Undskyld det blev så langt.

Hilsen
Britta

Der søger dressurhest til vedligeholdelse af grundridning på markedspladsen

8-) Heste er flokdyr og lederen er rytteren 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  11-11-2002 22:44
Det virker også for mig, dog på en lidt anden måde - jeg har fået det forklaret af en berider og det virker altså -

Du skal gøre følgende

sørg for at bøjlerne passer - hverken er for lange eller for korte

Parer hesten.

Rejs dig lidt op i bøjlerne - slip med knæene

Drej tæerne ind mod hesten og træd lidt ned i hælene.

Sæt dig ned igen - så vil du opdage at din schenkler ligger tæt og forholdsvis fast -

rid frem og gentag når benene begynder at flagre for meget.

At klemme med knæerne kan ikke anbefales, det bevirker kun at man får klemt sig op ad sadlen - prøv i stedet at få vægten ned gennem hælene.

Bogen "centreret ridning" har nogle gode fif til hvordan man får placeret sin krop rigtigt.

Ellers øvelse gør mester, og tænkt mest på hvordan du sidder ikke så meget på hvordan hesten går, når du sidder ordentligt så kommer hesten også til at gå
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-11-2002 08:11
Stratego: kanon beskrevet (y) Rart at der er nogen der kan forklare det på en mere korrekt måde end mig ;-D. Det var jo lige dét jeg ville have skrevet, hvis ikke jeg på skrivende tidspunkt var gået i sort hjernemæssigt, hvilket så resulterede i et meget kort svar...
Tak for det!

mvh
kirstenj
0
0
Svar på denne tråd

TAK for svarene
Forfatter: 
Dato:  12-11-2002 08:44
Tak for svarene.

Jeg prøvede at ride uden bøjler i går aftes. Og faktisk så gik det meget bedre. Jeg kunne både ride overgange skridt-trav og trav-galop-trav, schenkelvigninger og volter i både trav og galop uden at miste balancen. Og hesten gik faktisk pænt. Jeg havde dog ikke nogen til at tjekke hvordan mine schenkler lå.

MEN - da jeg prøvede at tage bøjlerne på igen, gik det skidt! Så de røg af igen.

Så mit næste problem bliver så at lære at ride med bøjler.

M.h.t. at ride med lange tøjler, så er min hest af den type som ALDRIG bliver andet end lang ved at ride fremad med lange tøjler. Han er gammel rideskolehest og kan gå med sænket ryg og underhals i timevis.

Jeg har skam prøvet at ride med lange tøjler, har også haft andre ryttere til at prøve - den ene opgav at få ryggen op på ham og endte med at save ham i munden i ren frustration. Da blev hun sendt af!. Så jeg rider altså ikke med så lange tøjler.

Hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Re: TAK for svarene
Forfatter: 
Dato:  12-11-2002 09:56
Enig med Stratego fornuftige indlæg (og andres lignende).

Jeg lærte det ved en kombination af de nævnte ting.
Men det der virkelig rykkede for mig var longe arbejde. Min underviser tog tøjler og bøjler fra og longerede mig i en times tid (hesten gik med chambon imens). I alle gangarter skulle jeg rette mig helt op og samtidig lave gymnastiske øvelser med armene fx. møllearme ens retning, modsat retning, klappe foran og bagved kroppen o.lign. Det var bare så godt så godt. Jeg ved at flere eliteryttere engang imellem gør det samme for at forbedre opstillingen.

Held og lykke

MetteH
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-11-2002 16:47
Hej igen

Det kan lade sig gøre at ride en hest op efter den har gået rideskole.
Har selv brugt tre måneder på dette arbejde, med ridning fem dage ugentligt og en hyggetur i terrænnet.

Arbejdet gøres dog ikke på en gang, men med små skridt af gangen og med en god portion god tålmodighed.

Den hest jeg red havde meget underhals som var blevet til på de tre år den havde gået rideskolehest. Den var "stjernekigger" og småtgående.

Den første uge blev brugt til at ride med løse tøjler og kun fremaddrift med tryk fra schenkel og drev.
Den var frygtelig at sidde på men man kan vænne sig til meget og der var kun en vej frem og det var at blive ved indtil det lykkedes. Hver gang der blev drevet igennem med schenkel og sæde så blev det taget en anholdning i indv. tøjle(så hesten kunne mærke den) og derefter eftergivenhed.
Det var samtidig et must at der blev drevet hele tiden med sædet for at styre hvornår hesten skulle sætte benene til jorden uanset om der blev redet i "sandkassen" eller i terrænnet.

Efter den første uge begyndte hesten at reagere på mindre anholdninger og arbejdet bestod så i at gøre anholdningerne så små at hesten kun lige blev lidt dybere. Var anholdningen for hård så gik hovedet op istedet for ned og det var så om at få den bløde hånd.

Da først hesten begyndte at søge dybt så var det tid til volter og andre cirkelformede figurer der helst skulle krydres med volteskift så hesten hele tiden kunne holdes koncentreret. Ikke mindst for at gøre den blød for schenklerne.

Efter en måned var det kun at kilde sig selv i håndfladen med ringfingeren så "faldt" hovedet ned på plads og tøjlen kunne samles så meget op at det var en elastisk kontakt. Gangen var også blevet bedre og skridtlængden var væsentligt forlænget. Hesten var i det hele taget meget nemmere at sidde på og lækker blød til biddet.

Så kom arbejdet til overgangene og dermed også til galoppen. Den blev arbejdet med som beskrevet ovenfor og når der så skulle traves igen så var det hele tiden et spørgsmål om ikke at komme til at hænge i tøjlen.

Galoppen blev så et kapitel for sig. For at få den springende galop skulle der laves forlængede halve parader som foregik i indv. tøjle med støtte fra udv.
Dette er nærmere beskrevet i et svar på et andet indlæg i dette fora og derfor vil jeg ikke komme nærmere ind på det, men kun slutte med at det kan lade sig gøre, såfremt man har viljen og tålmodigheden til det slid som det også er og ikke alle dage er lige gode. Men det var så essensen af grundridningens betydning for en god ridehest uanset hvad man vil bruge den til ellers.

Så brug tiden og du vil få den så mange gange tilbage med følelsen af at være hestens ben og en meget mere afslappet ridehest.

Hilsen
Britta

Der søger dressurhest til vedligeholdelse af grundridning på markedspladsen

8-) Heste er flokdyr og lederen er rytteren 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  12-11-2002 17:37
Du kan ride uden bøjler, ike med. Såda har jeg også haft det, men prøv at koncentrere dig om at holde benene rolige. Slap helt af på hesten, og når du har travet og benene er kommet i "uro" så "sæt dem på plads igen"...

Du spænder sikkert meget i kroppen...

Død; hvor er din brod, sagde katten - den druknede i mælken ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider