Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Tilridning af hoppe i fol
Forfatter: 
Dato:  07-11-2002 11:38
HEjsa ved ikke om dette høre til avl, men sýnes selv at det er et træningsspøgsmål.
Celine er en 6 års hoppe, der skal fole til maj. Hun blev gjort rytter og sadelvant sidste år, men har nu absolut ingen kondition og er overvægtig. Jeg er stille og rolig ved at få hendes vægt på normal.
Jeg ved ikke hvor grundig hendes ridning har været, men hun har haft et barn på ryggen i longen. Hun er nervøs hvis jeg vil gøre mine til at sætte mig op. Hvordan kommer jeg i gang? Skal jeg bare gå i gang som det var en "almindelig" hest uden føl i mavsen eller skal jeg tage hensyn til dette??
Hun kan heller ikke lide at få noget spændt om maven har det noget at gøre med at hun er i fol eller er det noget jeg bare skal træne væk?
Jeg har tænkt mig at ligge sadel på hende og longere hende med den - longering foregår uden snor i væres ridehus. Er det i orden? Men som sagt skal jeg bare gå i gang eller skal jeg vente til hun har folet osv... Jeg har tænkt mig at få hende i gang her i vinter og skridte på hende, kan jeg godt det??
Hilsner og Vrinsk fra Susanne,Sedoj og Celine
Besøg min hjemmeside http://www.devoted2.dk

0
0
Svar på denne tråd

Re: Tilridning af hoppe i fol
Forfatter: 
Dato:  07-11-2002 14:59
Hejsa!

Vi (jeg og en af mine veninder) begyndte at ride 2 af mine DV avlshopper for 1 md's tid siden. Hopperne er 7 og 9 og begge er redet til da de var 3 for at gå sadelkåring. Den ene blev redet lidt indtil hun var 4, den anden ikke! Så vi har redet dem som var de ikke tilredet, bortset fra at vi satte os op første dag og skridtede lidt efter vi havde longeret! Begge damer har energi og temperament (fuldblodsfar!!), så de har ikke i starten selv vist om de blev trætte, så det har været os der måtte vurdere om det "blev for meget" og passe på de ikke blev overanstrengte. Men vi har ikke taget specielt hensyn til at de var i fol, men taget hensyn til deres manglende kondition!

En hoppe i fol bliver ikke generet af gjorden, føllet ligger slet ikke der, men længere tilbage. Bl.a. så ændrer gjordmålet sig næsten ikke på en hoppe under drægtigheden, med mindre man er for god med foderskovlen!!! Så virker hun generet er det p.g.a. hun ikke er vant til det, ikke p.g.a. føllet. Hmmm....nu taler jeg om alm. sadler, ved ikke om du rider i westernsadel, tror de ligger længere tilbage og gjordlejet er placeret "anderledes", men har ingen viden om det!

Jeg har ofte redet hopper helt hen til de folede og det har ikke givet problemer, dog har jeg ikke redet hvis de havde mælkeløb!

Held og lykke med projektet, måske du også vil opleve at en drægtig hoppe er nemmere at "tale fornuft med", på en eller anden måde passer de alligevel lidt på sig selv når først de "er tilredet".

Mvh Dorte
0
0
Svar på denne tråd

Re: Tilridning af hoppe i fol
Forfatter: 
Dato:  07-11-2002 16:05
Du kan sagtens gå i gang stille og roligt.
Det var den besked jeg fik fra min dyrlæge, da jeg for en sikkerhedskyld forhørte mig om tilridning/ drægtighed.

Nu ved du så lidt om hvordan/ hvad der er gjort med hende - og det lyder jo som om der er nogle ting hun er utryg ved, så mit råd til dig er, at du begynder stille og roligt fra bunden af.
Så kan du bevæge dig frem i det tempo som føles ok for jer begge.

* Nyt * Nu også salg af træningstove (horsemanship) - kig forbi www.showgrimer.fuldblodsaraber.dk

Fredenslyst Arabians - Fuldblodsaraberen online - Rebgrimer bindes på bestilling

0
0
Svar på denne tråd

tak for svarene
Forfatter: 
Dato:  12-11-2002 19:16
Overskriften siger alt...Mange tak...
Hilsner og Vrinsk fra Susanne,Sedoj og Celine
Besøg min hjemmeside http://www.devoted2.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider