Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Spørgsmål fra begynder...Distance
Forfatter: 
Dato:  02-11-2007 11:53

Hej.


Efter at have læst en bog om distance ridninge, er jeg blevet overbevist om at det er min nye religion


Har dog nogle spørgsmål - som jeg ikke har kunne finde svar på i bogen eller på distanceforeningens hjemmeside.


1. På "stævnepladsen", stiller man sig bare i kø til dyrlægen, aftaler man tid i sekratariatet eller...


2. Har forstået at man i pauser også skal til dyrlæge kontrol, og at tiden fra man kommer i mål, til man kommer til dyrlægen også tæller ind i ens ridetid - hvad så hvis køen til dyrlægen er lang - så går det vel udover en samlet ridetid ???


Er der en venlig sjæl, som kan hjælpe mig - og fortæl gerne hvordan det fungerer fra start til mål - bare i grove træk - er nemlig helt lost og jeg vil så gerne forstå det...



mange hilsner fra

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 distanceridning
Forfatter: 
Dato:  02-11-2007 12:13

Hej Heidi


Velkommen ud i distanceridningens kunst - det er en skøn sport!


1. På "stævnepladsen", stiller man sig bare i kø til dyrlægen, aftaler man tid i sekratariatet eller...

Når du har tilmeldt dig et distancestævne, får du nogle dage før et program hvori din starttid er anført. Endvidere står der også tidspunktet for dit indledende dyrlægetjek - denne er SENEST en time før start. Så når du kommer frem til stævnepladsen (de første gange er det en god idé at komme i rigtig god tid, indtil du og hesten lissom er inde i rutinen), henter du dit startnummer og dyrlægekort i sekretariatet, rigger dit udstyr osv klar og får strukket ben på hesten (nogle skal oz bruge lidt tid til at slappe af og få pulsen ned - særligt efter længere transport). Senest en time før du skal ride, melder du til dyrlægetjek. Det er sjældent at der er lang ventetid - der er altid mindst to dyrlæger - men HVIS der sku være lidt ventetid, står der som regel en hjælper som noterer den tid hvor du melder at 'du er klar' - og så er det altså den tid der gælder, hvis du nu risikerer at vente...


2. Har forstået at man i pauser også skal til dyrlæge kontrol, og at tiden fra man kommer i mål, til man kommer til dyrlægen også tæller ind i ens ridetid - hvad så hvis køen til dyrlægen er lang - så går det vel udover en samlet ridetid ???

Du skal kun i mellemliggende vettjek, hvis de distancer du rider er lb-klasser og længere. Som tommelfingerregel, er der vettjek for hver 25-3o km, men blandt andet ved lb'en i Guldborgsund som i år var 37 km er der ikke mellemliggende vettjek - så der er undtagelser Hvis du har vettjek undervejs i ridtet, tæller tiden fra du rider over 'mål' til du stiller til dyrlæge med i ridetiden - med samme forholdsregler beskrevet i det første svar. Efter dyrlægen, er der en FAST pause som SKAL overholdes, inden du må ride videre. Denne pause varierer fra 20 til ca 40 minutter.


Bedste hilsner

Mette



0
0
Svar på denne tråd
 
 distance
Forfatter: 
Dato:  02-11-2007 12:18

Hej Heidi


Til den indledende dyrlæge kontrol får man oftest en tid hvor du skal stille til dyrlæge. Somregel med 5 minutters mellemrum afpasset efter hvornår du skal starte. Så du har tid til at sadle op og varme op, så du er klar til start. Tiden står somregel i det program du modtager en uge før ridtet.

Ellers står der bare ex.: dyrlæge for klasse 2 starter kl. 7. Og så må man bare holde lidt øje hvornår der er ledigt.


Mht vetgates så er det sådan at når man ankommer til vetgaten så får man noteret en tid, herefter har du 20 minutter til at gøre din hest klar til dyrlægen. Denne tid indgår i din ridetid. dvs det er med at være hurtig. Når du går hen til vetgaten og siger nr. 37 til puls, så notere de din tid, og så starter din pause! Det kan så godt være at der er kø hos dyrlægen, men det går så fra i din pause, og du spilder altså ikke din ridetid.

Hvis din hest har for høj puls i vetgaten, så har du 1 chance mere, og det er nødagtig 20 minutter efter du at du red ind til vetageten. Hvis pulsen ikke er nede på 60 eller under her, så bliver du disket.


Når du rider over målstregen stopper din tid. Herefter har du 20 min til at stilde til afsluttende dyrlæge. (som ikke indgår i din ridetid) Hvis hestens puls ikke er nede når du går til den afsluttende, så bliver du disket. Her er der kun 1 chance!


Håber det hjalp lidt på forståelsen, ellers skal du bare skrive igen.


Læs evt. om distance på min hjemmeside (se signatur)




0
0
Svar på denne tråd
 
 Distance
Forfatter: 
Dato:  02-11-2007 14:13

Hej Heidi


I det nye Landsbladet Hest er der 4 sider om distanceridning , det er en meget god artikle som jeg også blev bidt af at læse.

Men det må vente til jeg har råd til at købe min egen hest.


Hende jeg rider nu vil ikke egne sig til det...DV hoppe på 169cm

hun kan godt nok lide at ride i skoven men.men tror ikke at vi kan ride hurtigt nok...så vi holder os nok til terrænspringning til næste efterår når vi har fået følmaven væk igen.


Men det lyder spændende.


Hilsen

Lizzi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lizzi...
Forfatter: 
Dato:  02-11-2007 15:06

Du skal da bare i gang


For når jeg kan ride til placerering i LB-klasserne i distance, dvs løb mellem 37-50 km på min store dressur-bolle af en Dv-blanding, så kan du også på din hoppe.


Normalt ser man Medoc og jeg til dressur - hvor Medoc med sine 172 i stang og +600 kg på sidebenene ikke skiller os ud af mængden



Men distance kan han som sagt også fint gå, når bare han også er trænet i distance.


Der ud over har vi jo lige til sidste VM i distance haft en trakhener med. Og Birkegaard længere oppe i indlægget har været udtaget til Brutto-landsholdet med en holstener-hoppe.


MVh Charlotte


0
0
Svar på denne tråd
 
 Dav dav...
Forfatter: 
Dato:  02-11-2007 15:26

Tusind tak for jeres svar - det satte det hele i perspektiv for mig


Mange hilsner fra

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hanne Birkegaard
Forfatter: 
Dato:  02-11-2007 15:32

Var lige inde på din hjemmeside - hvor er den flot...


Blev endnu mere vild for at komme til at ride distance nu...


Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bidløst?
Forfatter: 
Dato:  02-11-2007 21:40

Hej.


Læste lige inde på HanneBirkegaards hjemmeside om reglerne for at deltage i distanceridning. Jeg studsede over følgende :"Optømning er fri, men tøjlen skal være fastgjort i biddet".

Vil det sige, at man ikke må ride distance i et bidløst hovedtøj, hachkemore, ridekapsun eller lignende?


Mvh Maiken

0
0
Svar på denne tråd
 
 Så vidt jeg husker...
Forfatter: 
Dato:  03-11-2007 17:19

Skal du ride med et alm hovedtøj eller hackamoore.


Bidløse trenser o.l. er forbudt.


MVh Charlotte


0
0
Svar på denne tråd
 
 det lyder meget fedt
Forfatter: 
Dato:  04-11-2007 08:36

Det lyder faktisk som en ganske sjov sport.

Er der nogen som ridder/træner på fyn så jeg kan tale lidt mere præcist om hvordan man kommer igang?


Henrik

0
0
Svar på denne tråd
 
 distance
Forfatter: 
Dato:  05-11-2007 07:14

Hej Heidi, tak skal du have, jamen det er jo bare at springe ud i det, i denne herlige sport! Men pas på, man bliver bidt af det.


Hej Mette, afsted med dig, ALLE heste kan gå distance, blot de er trænet til det.


Hej Maiken, Det er som Charlotte siger, man må ride med hackamore, som er det eneste bidløse, der er tilladt.


Hej Henrik, kommer ikke fra fyn, men du skal være velkommen til at skrive, hvis du vil vide mere om hvordan du kommer igang. Tag evt et kig på: www.distanceridning.dk De har et forum, hvor du kan efterlyse nogen fra Fyn som kan hjælpe dig.









0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Morgan
Forfatter: 
Dato:  05-11-2007 10:22

O.k vil overveje det når hun har folet og vi skal igang igen, lige nu hygger vi med ture i det blå, da maven jo vokser dag for dag.


Men mener at det måske kunne være noget for "mokken" da hun er meget glad for at være ude i naturen og er rimelig "kold" overfor de fleste ting på trods af at hun kun er 4½ år, men hun har altid været redet på udendørs bane, med undtaget 2 mdr. hvor hun var i tilridning samt da hun skulle trænes til egenthedstest hos en proff.


Skal nok melde tilbage..men hvis I kan så burde vi også, jeg syntes det er fedt at så mange racer som muligt deltager i de forskellige soprtsgrene som ridesporten byder.


Hilsen

Lizzi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Distanceridning
Forfatter: 
Dato:  05-11-2007 12:37

Velkommen til den pragtfulde sport som jeg selv kastede mig over sidste år... Du vil bestemt ikke fortryde det..


Mht til spørgsmålet om bid, så må der rides med forskellige former for bid samt hackamore. Kapsun og andre bidløse trenser, er det ikke tilladt at ride med...


Pernille



Man skal ikke kaste med sten når man selv bor i et glashus.....


0
0
Svar på denne tråd
 
 Dejligt med så
Forfatter: 
Dato:  16-11-2007 13:47

mange interesserede. Det virker som om sporten eksploderer pt.


Havde tilmeldt mig mit 1. stævne i Skov hastrup sidste år, men dagen før fik hesten desv. en mindre skade så jeg måtte melde fra ØV.


2008 bliver derfor mit debut år. Jeg flytter hesten til et nyt sted her d. 1.12 og her er der også en distancerytter så jeg håber at hun kan være med til at hjælpe mig lidt her i starten.


Glæder mig meget til at komme ud på stævnepladserne


Èn gang fuldblod - altid fuldblod

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stævner 2008
Forfatter: 
Dato:  18-11-2007 10:38

Her er lige et link til de nye stævner 2008


www.heste-nettet.dk/forum/1/1577491/ 1576496/



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider