Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 gjord kramper
Forfatter: 
Dato:  22-10-2007 20:40

Hej


Er der nogle som har erfaring med gjord kramper.

Jeg har en hoppe på 9 år som har fået 4 føl, men nu er i fuld ridning. Hun har altid haft gjord kramper, kan kommer meget pludseligt, men samtidig kan der gå mdr imellem...

Nu er jeg igang med at tilride unghest nr 3 efter hende. Alle har haft gjordkramper især i startet, men lidt ligesom moderen kan det komme.

Jeg er meget bevidst om at sadel skal ligge ordentlig og spinde gjorden langsomt af flere gange! lige meget hjælper det.

Min teori er jo nu at det er aveligt, ellers meget pudsigt at de alle har problemer med det.


Er der nogle der har et godt råd, for ærlig talt, så er jeg godt træt af det. Det gør faktisk også ondt at ryge af og jeg falder lidt tungt med alderen...for når de først går igang er det ikke altid jeg når af i pæn ro og orden!!


Håber på gode råd!



Mvh Mette

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar til mig selv
Forfatter: 
Dato:  22-10-2007 20:43

Hej igen


Vil da lige sige, at jeg har prøvet sadel med både lange og korte gjorde. Med og uden elastik. Det gør ingen forskel og som sagt kan det gå godt ind imellem for så at komme meget pludselig midt i ridningen!!


MvH Mette

0
0
Svar på denne tråd
 
 gjordkrampe
Forfatter: 
Dato:  22-10-2007 21:05

prøv at ringe til torben andersen han har link under markedsplads og så træning tilbydes han kan kurere det.. og du kan få hjælp til videre forløb...

0
0
Svar på denne tråd
 
 kan du fortælle lidt
Forfatter: 
Dato:  22-10-2007 21:46

om hvordan det kommer ?

dvs kommer det mens su rider eller hvordan har nemlig en pony som reagere lidt på samme både.


mvh carina


Manat smuk fuldblods araber (ren polsk) tilbyder bedækning.

nu med hj-side www.123hjemmeside.dk/staldcado. salgslisten opdateret.

pony hoppe sælges billigt (avl eller selvskab)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-10-2007 22:05

Filippa har gjordkrampe. Man kan ikke spænde gjorden ret hårdt i stalden, for ved den mindste uventede bevægelse springer hun i luften -det er dog aldrig sket så meget endnu, det skal jeg passe på med hele hver dag.


Ellers kommer det for det meste hvis hun har stået et par dage, hvor jeg så skal spænde gjorden forsigtig og trække meget med hende inden jeg sætter mig op og så skal jeg ikke galoppere før hun slapper helt af. Efter længere perioder skal der en longe til for ellers ryger man af lige så hurtigt som man er kommet op.


Hun kan lave de vildeste krumspring hvis hun får gjordkrampe og det er bestemt ikke sjovt at sidde på ryggen af hende -taler af erfaring xD


Ved dog ikke om det er arveligt. Så vidt jeg ved så har Filippas mor det ikk og hendes søster har heller ikk .


Sikker på det er arveligt og at det ikk bare er en tilfældighed, at du har været lidt uheldig?


Én gang oldenborg , Altid oldenborg <'3
Pernille ;-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 ømme muskler
Forfatter: 
Dato:  23-10-2007 09:30

Vil bare lige lave en lille tilføjelse...

Gjordkrampe kan altså også opstå som en følge af muskespændinger.

Når gjord og sadel så øger trykket ind på de filtrede muskeler, så kan de i værske fald gå i krampe - deraf gjordkrampe...




"Hestemassage tilbydes af eksamineret hestemassør"

0
0
Svar på denne tråd
 
 jrhthfchgfh
Forfatter: 
Dato:  23-10-2007 09:58

du kan jo prøve at købe en gele gjord eller et lammeskinds gjord overtræk. det har jeg set virke. du kan også få tjekket hestens ryg da det også kan have noget med nogle muskelsammentrækninger i ryggen fx. hvis der er en knogle der har sat sig forkert eller sætter sig i hak indimellem. h´åber du finder en løsning


Søger en hest at passe eller have part på(i århus nord området) hvis du kender nogen der mangler en passer eller en part så skriv i min Gæste bog.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123567
Forfatter: 
Dato:  23-10-2007 11:55

Min erfaring er at tendensen til gjordkrampe er arveligt.


min erfring siger mig også at kiropraktik virker, men der vil altid være en lille tendens tilbage. Men så længe man er klar over det, kan man jo tage sine forholdsregler.



Albion dressur sælges. Billeder på Præsentation.


0
0
Svar på denne tråd
 
 hejhej
Forfatter: 
Dato:  23-10-2007 18:18

Jeg vil også klart anbefale Torben Andersen. Jeg har øvet med min hest fra onsdag til lørdag i sidste uge og søndag og mandag har jeg haft en hest der står bomstille ved opsidning og slet ikke er anspændt i ridningen. Det han kan virker bare og man kan allerede se det med det samme. Oveni det har han på 5 minutter lært min hest at gå i trailer og hun var ellers en der sku have en longe bag for at ville gå op..

Ved min hest var problemet at hun allerede var anspændt når jeg kom med sadlen og ca de første 20 min i ridningen, hvis hun vel og mærke ikke var kommet af med mig inden..

Det bedste ved denne træning er at man altid kan gå et skridt tilbage hvis hesten spænder op en dag..

Jeg har før det både haft massør hver 14 dag og haft Tove Due på hende. Uden nogen virkning.

Ved min hest fungerer det dog med bedst med en gjord med elastik..

Men prøv at tage kontakt til Torben, han kan varmt anbefales og jeg vil fremover ikke tvivle et sekund med at ringe til ham, uanset hvilket problem jeg har med min hest..


Mvh Marlene


Nu med Susi Porsbøl alias Porsi!!


R.I.P min smukke dreng. 4-12-2006-altid savnet!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dårlig sadel!
Forfatter: 
Dato:  25-10-2007 12:15

Tit kan gjordkrampe kureres ved at finde en sadel der passer. Jeg synes først den egentlige diagnose kan stilles efter at sadelmageren har været der. Jeg synes også først man skal starte med elastikgjord osv. efter at man har sikret sig at det ikke er en dårlig sadel der er skyld i problemet (og egentlig slet ikke gjordkrampe).

Jeg har haft dialogen om gjordkrampe med en sadelmager der siger at symptomerne kan forsvinde helt, når hesten får en ny sadel. Tit er det sadelproblemer der ikke umiddelbart kan spottes der bærer skylden. Man er nødt til at vide hvad der er inde i sadlen (bommens facon) for at kune vurdere om sadlen passer hesten.


Jeg kan godt forstå at du er træt af at falde af, men jeg er også helt sikker på at din hest er mindst lige så træt af det også. Den gør det jo fordi der er noget galt. Om det så er gjordkrampe eller sadelproblemer.


Signe

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider