Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Stopper konstant! - føltræning
Forfatter: 
Dato:  04-10-2007 15:16

Jeg har et tinker føl på 7 mdr. jeg træner i at blive trukket på ture osv., men nu har hun fået en vane med at stoppe op og så er det en konstant kamp at få hende i gang igen. Jeg har prøvet med trækketov om bag bagparten for at få et bedre mere konstant ryk men på den måde kan man jo kun gå et par skridt. Hun er også begyndt på det når jeg trækker hende til og fra folden :/ Jeg er bange for at gøre hende "for hård" hvis jeg bliver ved med at skulle "slæbe" hende og rykke i hende. Desuden er hun også nu blevet stærkere end mig og reagere OVERHOVEDET ikke på svingende tove, lette rap med en pisk eller andet.. hun er meget "tung" og på ingen måde "sky" hvilket jo er super, men lidt træls når intet skræmmer hende :/

Hvad gør jeg?!

0
0
Svar på denne tråd

trækkening..
Forfatter: 
Dato:  04-10-2007 17:49

Når hun nu stopper øger du gradvist trykket i tovet og lige så snart hun går frem løsner du trækket med det samme.. Efter noget tid vil hun sikkert følge dig uden tovtrækkerri.. :)

En anden ide kunne være at benytte klikkertræning altså rose hende for at gå frem ved at give en godbid;)

Har selv en tinker som gjorde det samme og hun var altså fuldvoksen. Men det virkede..

Held og lykke

A good horse is never a bad colour.
mine dejlige "ponyer"
Katinka min kloge akademiske tinker <3
og
Thor min smukke 1 års drengerøv ;)
0
0
Svar på denne tråd

Tålmod
Forfatter: 
Dato:  06-10-2007 21:22

Jeg svingede tovet kraftigt op og ned, det var temmeligt irriterende (synes hun), ved det første skridt stoppede jeg og hun gik med, nogle gange tog det 1 time at hente hende fra folden, nu er der intet :-)

LØSDRIFT TIL SØD HOPPEPLAG SØGES.. SKRIV HVAD DU HAR :-)
.
Det hedder YNDling, afledt af ynde, og ikke mit YNGlingstøj, sko, hest da YNGling refererer til YNGre personer ;-)
Venlig hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  06-10-2007 21:31

også et tinkerføl på 7 mdr. og jeg har gjort det, når hun ikke vil gå frem, at jeg i stedet for, at forsøge at få hende til det, begynder at gå i zig zag og det har altså virket hver gang. Det er faktisk noget siden, at hun er stoppet op. Håber, at det kan hjælpe dig. Hilsen Kristine

0
0
Svar på denne tråd

Bind den til hoppen
Forfatter: 
Dato:  07-10-2007 10:30

Nu har jeg jo vænnet mine føl til at blive trukket med helt fra de kunne få en grime på. Og normalvis har der aldrig været problemer.

Indtil Victor kom til verden, for ham var der absolut ingen, der skulle trække med... Han var ikke bange for det, men bare helt vildt stædig, og det var en daglig kamp, at trække ham og hoppen ind sammen. Og trak jeg hoppen ind først sprang han gennem leddet og jeg kunne jo ligesom ikke trække Victor nogen steder, så det var lidt en ond cirkel. Men så fik jeg et godt råd af en gammel hestemand. Jeg skulle lægge en longegjord på hoppen og binde Victor til den. Rådet skulle jo afprøves, og resultatet blev første dag at hoppen bare trak af med Victor, som sad på sin bagdel. Anden dag sad han på bagdelen 10 m. før han gik selv. Og 3. dag havde han fundet ud af at vi var stærkest.

Derefter kunne jeg tage ham og hoppen i hver sin træksnor, så vi kunne følges ad ind. Og gå nogle dejlige ture selv med Victor efterhånden, som han blev ældre. Og han var den dejligste hest at trække med. Blev han vild dansede han bare ved siden af. Han havde jo en gang fundet ud af, at jeg var stærkest, så det kunne jo ikke nytte at stikke af;-)

Så er føllet endnu ikke vænnet fra, ville jeg prøve dette råd af.

Held og lykke Lisbeth

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-10-2007 22:03

Jeg havde samme problem i starten med Raffe, primært på folden når han skulle med ind alene.

Han var heller ikke bange - han satte bare forbenene stædigt skrævende i jorden - og så stod vi der.

Jeg forsøgte mig med som Rikke T skriver - at lave et modtryk.

Altså når han stoppede , vendte jeg mig om så ventede et øjeblik - og siger - "kommer du" ( som virkede hvis jeg gik baglæns hele vejen ) men når jeg nu ikke gider gå baglæns, måtte jeg finde på noget andet - læste så en artikel omkring at lave et modtryk.

Når han stopper, får han 3-5 sek. til at sætte igang igen - gør han ikke det, trods venlig opfordring - så trækker jeg bare gradvist mere og mere i tovet - så han får et pres i nakken - og giver efter i samme øjeblik at han giver efter.

Det virker - nu sker det ganske få gange at han ikke går med hele vejen til leddet. - og hvis han stopper, så skal der kun et kort pres til at få han til at give efter og gå med.

Jeg har været glad for den måde at gøre det på - fordi det er en stille og rolig måde - uden stress. - og tilsidst gik det jo også op for ham at det var ganske hyggeligt at komme ind og få opmærksomhed. :)

Raffael er til salg - Hvis rette køber findes !
Avl af Maine Coon´s -> Link
Venlig hilsen
D.Nordvig
0
0
Svar på denne tråd

umulig føl at trække med
Forfatter: 
Dato:  14-10-2007 20:54

jeg lukker vores heste ud daglig, har før været med til at vænne følle til at gå i "snor" men men men nu har vi et lille bøllebarn, der bare gider ingenting, den bryder ud når det passer den, den smider sig rundt når vi lægger snor på og er egentlig bare total umulig og ikke til at få til at samarbejde. jeg er ved at være på randen til vanvid, for vil ikke give hende dårlige oplevelser med snore og træk ture, men kan tage mig selv i at blive meget megert gal, jeg har ellers komplet roen med mig, men hende her får mig op at køre så jeg har stoppet alt der hedder træne gå i snor for nu.nogen der ved noget klogt??? jeg ved ikke mere gobid er ikke vejen frem for hun føler sig såååå forudlempet af mig når jeg bare prøver, at jeg ikke når at give hende noget.

"When a loved one becomes a memory,
memory becomes a treasure."

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider