Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Ride med en ridegjord ?
Forfatter: 
Dato:  05-09-2007 10:36

Har lige nogle spørgsmål vedr en ridegjord. Her taler vi om en ridegjord med bøjler i og et alm underlag under ridegjorden :)

Jeg har pt ingen sadel - det har jeg først råd til i næste måned. Den er jo ikke billig sådan sadel ;). Jeg har lige fået min hest hjem her i Søndags og vil egentlig gerne begynde at ride snart. Bare skoven og lidt skridt/trav arbejde i ridehuset nogle dage i ugen.

Resten bliver jordarbejde og hygge.

(han skal genoptrænes stille og roligt da han har stået på sommergræs 2-3 mdr inden han kom hjem til mig i Søndags).

Jeg kan låne min venindes ridegjord at ride med - i hvert fald indtil jeg får min sadel.

Men... Jeg har hørt at en ridegjord lægger trykket ét sted og derfor kan hesten få ondt i ryggen ?

Passer dette? - jeg ville ikke risikere min hest får ondt i ryggen (han har før gået med skæv sadel i et år, fået skæv ryg og derved fået mistillid til mennesker pga af dette) - og jeg vil absolut ikke risikere han får det igen nu når vi har fået et godt bånd og han er blevet gladere igen siden det med ryggen. Selvom han ikke er glad for fremmed stadig..

Så nogen som rider med sådan en ridegjord? Ville det vær fint at ride med sådan en, en ca tre gange i ugen - i skoven og lidt skridt/trav arbejde i hytten ? Eller kan jeg risikere han får ondt i ryggen af dette indtil jeg får en sadel i næste måned?

Erfaringer ønskes :D

Det Er Så Svært At Skilles Ad,
Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,
Vil Altid Følge Dig :'(-<3'

Kan Ikke Hjælpe Mennesker Med Hesteproblemer - Kun Heste Med Menneskeproblemer..

0
0
Svar på denne tråd

jeg har kun redet
Forfatter: 
Dato:  05-09-2007 10:44

med ridegjord en enkelt gang og det gjorde alt for naller på mine knæ.

Derudover er jeg også af den mening, at det må ligge trykket meget samlet der hvor stigbøjlerne ligger, når man reelt bruger stigbøjlerne.

Jeg har set en hest, hvor den var redet over en længere periode med ridegjord, og den havde 2 pæne "huller" ind hvor den sad. -Der var ikke plads til at mullerne voksede der.

Omvendt har jeg da hørt om nogle der har haft held med den, så vil da ikke afvise det.

Hvis hesten alligevel skal genoptrænes, er det jo en måneds tid i skridt, også er en ridegjord vel næsten ligegyldig??

0
0
Svar på denne tråd

Hold da wow.
Forfatter: 
Dato:  05-09-2007 10:49

Jeg har ikke lyst til at ride unden sadel i skoven da han er meget tændt. Og bare dét at have stigebøjler gør at man er lidt mere sikker.

På banen vil det kun være skridt og lidt traven rundt hele ridehuset rundt - og kun nogle små runder her den første måneds tid. Ellers skoven sådan 3 gange i ugen regner jeg med :)

Tak for "din" erfaring :)

Tror gerne må din knæ var ødelagte bagefter ;) - men hvordan er den ellers at "sidde i"? For man ikke rigtig meget stolsæde?

Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,

Kan Ikke Hjælpe Mennesker Med Hesteproblemer - Kun Heste Med Menneskeproblemer..

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har.
Forfatter: 
Dato:  05-09-2007 11:48

Selv brugt ride gjord i en periode, indtil jeg fik råd til den rigtige sadel.

Har aldrig haft problemer med min hest, den fik ikke huller i musklerne, men gjorden kan godt irretere ens lår.

og man sidder da ikke optimalt. men som en overgang og som en vis tryghed er gjorden ganske udemærket..

En forkert sadel, kan også give huller i muskulaturen.

Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)
www.kallehauge.org

.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  05-09-2007 11:50

Kan du ikke bare ride uden sadel? Det gør jeg stort set altid, og det skader i hvert fald ingensteder.

Tine & Tulle
Det klinger! :D

Det er så svært, for den der elsker at gå ved siden af den, som kun holder af...

0
0
Svar på denne tråd

Hold da wow.
Forfatter: 
Dato:  05-09-2007 11:53

Furius: Okay - mange tak for dit svar :)

Tine: Som jeg har skrevet før - jeg har ikke lyst til at ride uden sadel fordi han er meget tændt i skoven.

Så bare dét at have bøjler er en lille sikkerhed til mig selv :)

Nu er jeg også rigtig meget ude af form selv - har ikke redet en hel måned efterhånden så vil gerne have en form som sikkerhed. Det første gang jeg skal i skoven på ham (på opstaldningssstedet altså og som min egen) :)

Og det næsten umuligt at låne en dressursadel indtil jeg har råd til en. Har fået tilbudt at låne en springsadel af en sød en på opstaldningsstedet - men den kunne desværre ikke ligge på ham :(

Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,

0
0
Svar på denne tråd

Woops...
Forfatter: 
Dato:  05-09-2007 12:02
Sorry, fik lige læst indlægget for hurtigt :) Jamen så smid du bare en ridegjord på...så rider du uden sadel, men har støtten. Du behøver jo ikke ride rundt i let sæde og letridning, bare fordi du har bøjler om futterne :)

Tine & Tulle
Det klinger! :D

Det er så svært, for den der elsker at gå ved siden af den, som kun holder af...

0
0
Svar på denne tråd

Hold da wow.
Forfatter: 
Dato:  05-09-2007 12:03

Tine: Okay :)

Tak for din mening hehe..

Jeg tror måske så jeg prøver imorgen en tur i skoven med veninden.

Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,

0
0
Svar på denne tråd

kan anbefales
Forfatter: 
Dato:  05-09-2007 16:37

jeg rider stort set kun med ridegjord om sommeren, da det er meget lettere når man skal bare med heste osv. Har aldrig oplevet at det har skadet en hest, hvis man, som tine siger, ikke ligefrem rider letridning og let sæde.. Eller på anden måde lægger for meget vægt i bøjlerne.

Held og lykke med bassen

Mvh. Julie

Siger hvad jeg mener, og det burde alle både kunne formå og kunne acceptere!

Nu med Cosmos<3
0
0
Svar på denne tråd

Stolesæde
Forfatter: 
Dato:  05-09-2007 17:04

Jeg har aldrig set en rytter, der red med ridegjord, som ikke sad i det mest forfærdelige stolesæde.

Desuden er vægtfordelingen katastrofal, så snart du rejser dig op i bøjlerne. Du skal være meget opmærksom på om der er luft over rygsøjlen, og selvom der er, bliver det et ret lille område af overliniemuskulaturen, der kommer til at bære din vægt, når du rider letridning.

Og hvis du er bange for din sikkerhed, når du rider uden sadel, så skal du overveje, om du har lyst til at blive slæbt efter hesten, fordi ridegjorden gled rundt, og du sad fast i stigebøjlerne. Gjorden har ikke sadlens stabilitet, og der var ingen, der fik mig til at sætte fødderne i bøjlerne på sådan en tingest. Så vil jeg hellere smides godt, gammeldags af Det ved man da, hvad er.

Hvis det var mig, ville jeg gå ture med hesten indtil jeg enten havde så meget kontrol over den, at jeg turde ride uden noget, eller havde fået sparet sammen til en ordentlig sadel. Jeg har redet meget uden sadel - også på mindre stabile heste - og det er min erfaring, at det er meget nemmere med et skridsikkert underlag. Så kan man godt undvære bøjlerne. Kør en tur i IKEA, og køb sådan et lammeskind til et par hundrede kroner, og smid på dyret med ruskindet nedad. Det er blødt at sidde på, glider ikke rundt, og koster mindre end en ridegjord af bare nogenlunde kvalitet. Ellers se om du kan finde en brugt voltige-gjord, så du har noget at holde fast i med hænderne, hvis der skulle opstå en anelse turbulens.

Mvh

Julie

Totalt meget modstander af UFO'er

(og rodeo)

0
0
Svar på denne tråd

når han...
Forfatter: 
Dato:  05-09-2007 18:32
nu ligefrem har haft adskillige rygproblemer før, så tror jeg heller ikke jeg ville bruge en ridegjord med bøjler.

Den lægger trykket meget meget koncentreret, specielt hvis man rider letridning eller støtter i bøjlerne (og det er vel derfor de er der). Hvis hesten ikke har ret meget 'form' over ryggen og maven, så skal den desuden spændes særdeles stramt for ikke at dreje rundt = mere tryk.

Ikke at de er til voldsomt stor hjælp alligevel, jeg har redet en del med den slags anordninger og det er fænomenalt svært at sidde ordentligt på hesten i trav og galop med dem på, hvis man altså ikke rider letridning. Plus at bøjlerne ryger af fødderne for et godt ord, hvis man ikke lægger godt med vægt i dem (og dermed i hesteryggen).

Som Julie siger, så gør et godt underlag underværker - et normalt sadelunderlag med en elastikgjord kan faktisk gøre det - eller en voltigegjord.

Hvis du ikke føler dig sikker nok på ham i skoven uden bøjler/sadel, så ville jeg gå tilbage til et niveau hvor du føler dig sikker - fx rolige skridtture eller endda trækketure i skoven - og så gradvist arbejde videre derfra.
For bøjler (eller sadel for den sags skyld) løser jo ikke årsagen - nemlig at I skal lære en ny skov at kende sammen og stole på hinanden i den.

Anissi
0
0
Svar på denne tråd

Jamen dog.
Forfatter: 
Dato:  05-09-2007 21:38

Det fordi han kun er på fold - og intet andet laver. Cashew er en hest som skal udfordres rigtig meget - udover folden, ellers keder han sig og får for meget indebrændt energi :)

Når jeg går ture med ham - bliver han også UTROLIG tændt og der vil jeg meget hellere sidde på ham - end at gå med ham. Han opfører sig lidt ala en hingst når jeg trækker ham i skoven ;)

Jeg tror SAGTENS at hvis han blev redet reglmæssigt - hver dag og lavede noget hver dag - at man så kunne trække en rolig tur i skoven med ham. Men pt når han har så meget energi såå..

Men tak for jeres meninger - er glad for i gad skrive :D

Jeg tror bare jeg vil tage ridegjorden på - med underlag under selvfølgelig. Og så bar ride nogle gode skridtture - med min veninde, så han vænner sig til skoven - og der så samtidig er en anden hest med :) Så lægger jeg ikke general meget vægt i bøjlerne jo.

Tak :)

Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,

0
0
Svar på denne tråd

voltige gjord
Forfatter: 
Dato:  06-09-2007 14:43

jeg har en voltige gjord som jeg af og til rider med. den har håndtag og ingen bøjler. føler mig ret sikker i den pga håndtag - de er bede sikkerhedsmæssigt end bøjler. desuden ligger en voltigegjord meget mere fast - den er jo beregnet til at man kan hoppe op og ned og svinge sig i den. Jeg var lige på ryggen af min hoppe for første gang igår ( juhu - det gik fint) med denne ridegjord. jeg savner ingen bøjler. hvis hesten endeligt skulle hoppe rundt så har jeg selv en dum tendens til at hive mine ben op - og altså tabe bøjlerne. men håndtagene - de sidder hvor de sidder. Se lige på fotos herunder - når jeg lige skal ned og klappe hende så er det nemt at gribe fat i disse håndtag - så behøver jeg ikke klemme med nogen ben for at holde balancen. smart.

jeg vil ikke ride min hest ofte og længe med denne - der skal skam bestilles en super lækker flexbom renaissance sadel meget snart, med stooore bløde puder, rum til rygsøjlen og et bekvemt og korrekt sæde for mig ( ja også denne ridegjord giver grimt stolesæde). jeg tror jeg vælger flexbom frem for læderbom - hesten er jo ung og følsom.

Formidling af LUSITANO heste.

Fra Portugal.

Salgsheste på præsentation. NYE NU - MED VIDEO. + hopper.

Se flere på http://www.klassisk-dressur.dk

0
0
Svar på denne tråd

ridegjord
Forfatter: 
Dato:  06-09-2007 14:53

Jeg går og venter på min sadel og rider derfor både med ridegjord og med kun underlag.

Jeg forstår godt du føler dig mere sikker med bøjlerne. Min han hopper hvis noget lige var for farligt og så er det meget rart de er der. Men jeg bruger dem ikke som en sadel, jeg rider ikke letridning og let sæde, det føles heller ikke rigtigt og det er meget vægt på samme sted.

Men jeg bruger den ofte i vores træning fordi det hjælper mig til at sidde lige. Jeg har lange bøjler og sidder absolut ikke i stolesæde. Jeg kan ikke se hvorfor ridegjorden skulle få mig i stolesæde, hvis jeg ikke sidder i det uden?

I trav sidder jeg faktisk bedt med et underlag med en dækkengjord.

Brug du den bare på tur, men ha bøjlerne som din støtte, ikke noget du lægger vægt i og hold så selvfølgelig øje med hesten, tjek efter hver tur om han bliver øm.

Tjek lige min hjemmeside
Tror på en vej frem uden vold!

Akademisk er vejen for os!!

Medlem af HN Elite Guards (WoW)

0
0
Svar på denne tråd

Stolesæde
Forfatter: 
Dato:  06-09-2007 15:04

Awina, jeg sagde ikke, at DU sad i stolesæde Kun at jeg aldrig har set nogen, der ikke gjorde. I en sadel sidder stigeremmene jo fast oppe under ens lår, så bøjlerne hænger lige ned ved ens fødder. Det er derfor, det er dyrt og svært at lave en god sadel. Fordi stigeremsholderne hverken må genere hesten eller rytteren. Men en ridegjord placerer bøjlerne foran rytterens fødder, og så skal man altså være temmelig stærk, smidig eller mystisk sat sammen, hvis man skal undgå at sidde i stolesæde.

De fleste af os sidder i stolesæde, når vi rider uden sadel, men det er jo netop fordi vi kommer længere ned om hesten, og vores bækken kun er så bredt, som det er. Jeg ser ikke noget stort problem i det, så, men helt uden sadel rider man jo heller ikke letridning.

Mvh

Julie

(og rodeo)

0
0
Svar på denne tråd

Det kan du sagtens..
Forfatter: 
Dato:  06-09-2007 15:04

.. sæt du bare gjorden på og kom afsted!

Hilsen Sif

P.S. Julie - på en ridegjord er der faktisk polstrede puder der gør, at gjorden ikke så let ryger rundt :)

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

Jpld da wow.
Forfatter: 
Dato:  06-09-2007 18:26

Tak for jeres forslag - og kommentar :D

Jeg lavede faktisk lidt skridt og lidt trav arbejde i ridehuset med den idag - det gik faktisk fint nok. Han virkede yderst tilfreds og var bare GLAD for endelig at komme ud og lave lidt. (han er en hest som skal motiveres meget og elsker at lave noget og lærer). Så det gik faktisk godt med den.

Jeg havde så lange bøjler at jeg ikke sad i stolsæde - så det kan godt vær muligt :)

Jeg red kun 15 kvarts tid - nogle runder i trav for se ad hvordan. Den er svær at ride trav i - pyha ;) Holder mig til skridten i skoven.

Det gjorde vi også - vi var en tur i skoven. Det tog ham flot og det var dejligt at have bøjler lgie at støtte sig på, men jeg synes altså ikke man sidder med vægt i den kontant. Jeg kan sagtens have hælene nede og bøjlerne på uden at sæde med vægten i dem.

Så det var fint. Tak for jeres indlæg - det har hjulpet på min vudering af denne. Jeg skal kun ride med den tre-fire gange i ugen i skoven - resten af dagene laver vi jordarbejde osv.

Og det kun til næste måned hvor jeg så skal købe en sadel.

Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,

0
0
Svar på denne tråd

Julie..
Forfatter: 
Dato:  06-09-2007 19:45

Har du aldrig redet letridning eller let sæde uden sadel? For hvis man rider ofte og har musklerne til det, vil jeg da mene det er bedre lige at give heste lidt rygfrihed i et par minutter under opvarmning, også selvom sadlen er blevet hjemme :P

Men hvis man ikke føler sig tryg med det, skal man selvfølgelig hellere lade være, da man så kunne komme ind i den forkerte rytme:)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville
Forfatter: 
Dato:  06-09-2007 20:14

bruge noget krudt på, at trække noget mere med ham, lære ham at stoppe, dreje, gå lige ud osv. når du vil have ham til det, det ville du også have glæde af fremover. Men det er jo nok en god idé at starte et sted hvor han ikke bliver så uopmærksom på dig som fx skoven.

Mvh Jannie

Behandl andre som du ønsker De skal behandle dig

0
0
Svar på denne tråd

Musenstrup
Forfatter: 
Dato:  06-09-2007 20:51

Jo, jeg har naturligvis redet både letridning og i let sæde uden sadel/bøjler, da jeg var et stakkels barn, og underlagt diverse, sadistiske rideinstruktørers luner. Men jeg ansér begge dele som ganske nytteløse øvelser, som gør mere skade end gavn, og må være vanvittigt irriterende for hesten, som skal klemmes om ribbenene, hver gang rytteren skal rejse sig op.

Mvh

Julie

(og rodeo)

0
0
Svar på denne tråd

Hold da wow.
Forfatter: 
Dato:  07-09-2007 08:20

Jamen han er MEGET lyttende til mig og vi træner stortset jordarbejde og tillidsøvelser diverse - tit - pga af hans fortids problemer. Han er ikke altid en nem hest.

Men når stedet er nyt og han samtidig har rigtig meget energi og ikke laver andet hver dag en at gå en tur - bliver han for tændt og mangler at blive "udfordret" fysisk andet end det at gå på folden..

Han er en hest som rigtig gerne vil lærer, lave noget hver dag - og ikke rigtig kan holde til at stå en dag uden at lave noget generalt..

Men nu kom han jo også i Søndags, direkte fra sommergræs - så vi tager det skam stille og roligt. Når han kommer igang med ridningen igen - kan jeg sagtens gå ture med ham og ride ture på ham uden sadel :) - For så laver han noget og så slapper han af og så har han også set stedet og vænnet sig til stedet.

Det med at klemme om hesten - jeg klemmer ALDRIG om hesten når jeg rider. Om det uden sadel, med gjord eller med sadel.. Derfor er det også svært at ride dressur i sådan gjord for dit balancepunkt bliver hurtigt forskudt og så går hesten selvfølgelig ikke optimalt - og så ødelægger det lidt træningen.

Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,

0
0
Svar på denne tråd

Ridegjord...
Forfatter: 
Dato:  07-09-2007 08:46
Hvor køber man sådan en sag?? Jeg har nemlig tænkt på at bruge en, hvis jeg skulle i vandet med hyppen... Nu er sommeren godt nok forbi men det ville være rart at vide..
0
0
Svar på denne tråd

Hold da wow.
Forfatter: 
Dato:  07-09-2007 16:54

Made: Du kan faktisk købe den i mange forretninger. Det ligner meget longegjorde.

Så skal du bare selv købe stigebøjler og stigeremme og sætte på :o)

Så Svært At Gå Sin Vej.
Men Alle Mine Tanker,

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider