Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

mister suget på tøjlen...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2002 13:12
Hej allesammen...
Jeg rider en 6-årig hoppe som jeg har redet siden sommerferien. Den er dog ikke blevet redet særlig meget, da den har haft to føl. Den er let at tænde og er den først tændt kan den godt være svær at ned på jorden igen, men det er dog blevet bedre...

Problemet er at den, inden for den sidste måneds-tid er begyndt at fjerne suget fra tøjlen ved at "dingle" med hovedet eller at den ligesom slår hovedet frem og tilbage -mens den bliver nede.
Den har en tendens til at lægge sig bag lod hvis den spænder op eks. hvis den bliver bange for noget.
Når jeg så laver en parade på den så er den også begyndt på at bide tænderne for mig på em arrig måde (det er også noget den først er begyndt på)
Problemet kommer først når jeg begynder at forlange noget af den f.eks. at skyde bagparten lidt ud i volter, eller i volter hvor den "ikke får lov til at skyde skulderen ud"...eller hvis jeg laver nogle små temposkift rundt på volter hvor den bare skal sænke tempoet et på skridt.

Jeg får undervisning af to forskellige...med hver deres mening med hensyn på dette problem...
Den ene underviser mener at det er fordi jeg samler den for meget i starten, så når den begynder på det skal jeg ride den dyb og få den til at slappe af.

Den anden mener at det er for at undvige, for den gør det jo mest når jeg presser den lidt så når den begynder på det skal holde den fremme til biddet ved at klemme lidt mere til den

Hesten har mest gjort den inden galoppen men sidste gang jeg red begyndte den allerede da jeg skridtede så jeg er bange for at det er ved at blive "en dårlig vane" der bliver værrer og værrer unden jeg kan gøre noget ved det... er der nogle der kender problemet eller har en ide om hvad der kunne hjælpe så må I meget gerne skrive!
0
0
Svar på denne tråd

Re: mister suget på tøjlen...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2002 16:55
Min hoppe gjorde nogenlunde det samme, og det blev bare værre og værre, lige meget hvad jeg gjorde ridemæssigt.
Det viste sig så, at den havde fået tandproblemer, bl.a. at fordi ulvetænderne ikke var blevet fjernet, blev de generet af biddet og blev mere og mere ømme. Desuden var biddet for bredt, så der både kunne ske det, at det kunne slå imod de forreste kindtænder (foruden at det også generede ulvetænderne) , og at hesten kunne tage fat i det med de samme kindtænder for at holde det fra de ømme ulvetænder.

Nu er ulvetænderne fjernet, der er kommet lak på sliddet fra biddet på kindtænderne, og vi bruger nu et bid, der er 1½-2 cm. kortere. Og det har hjulpet fantastisk godt.
:-)

Så min anbefaling er derfor, at du bør få checket hestens tænder og bid, - IKKE af en dyrlæge(!), men af en hestetandlæge eller hestetandplejer.

Hilsen Linda.

Hellere tænde et lille lys end at rase over mørket!
0
0
Svar på denne tråd

Re: mister suget på tøjlen...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2002 20:51
Hej Janosch

Synes du for en sikkerheds skyld skulle få tjekket tænderne, men tror ikke det er dit problem.

Når hesten bliver tændt skal den rides til at slappe af og det gør du bedst ved at drive igennem for lette og støttende tøjler, måske lidt lange, dog ikke hvis hesten derved skyder skulderen.

Kan ikke helt gennemskue hvad der er hesten gør med hovedet, men hvis det er fra side til side, så har du for meget uro i hænderne. Med det mener jeg at du laver anholdningerne i armene istedet for at lave dem i håndleddene. Tjek også lige den lige linje fra albuen og ned til biddet.

Rid hesten meget frem med drev og går hesten i den rette holdning så lad den gå men driv så meget du overhovedet orker. Brug hele ridebanen til at lege med volter, slangegange og andre cirkellignende mønstre hvor du ofte skifter volte.

Hver gang du skifter volte skal du lave en halv parade før du ændrer retning ved at give efter på udv. tøjle og støtte op på indvendige. Husk også at støtte med schenkler og sæde. Evt. med udv. schenkel lidt tilbage.
Også kaldet cykelstyr i daglig tale.
Dvs. når du rider så er der ca. 10 cm mellem håndleddene og hvis du forestiler dig at du holdt på et cykelstyr så skal hænderne flyttes som om du holdt på en stang der ikke hkunne bøjes.

Det blev lidt langt, men håber du får gavn af det.

Hilsen
Britta
8-) Heste er flokdyr og lederen er rytteren 8-)
0
0
Svar på denne tråd

har allerede fået mere styr på det...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2002 22:30
Hej Britta og Linda
tak til jer begge for jeres gode svar!
Jeg har lige redet undervisning og fik en forklaring på hvad der var galdt...
misforstå mig ikke men det er hesten der ikke så gerne vil "lægge sig i hånden" enten gør den det fro lidt og forsvinder fortil ellers "tager den fat" derfor har den underviser
(der ellers før mente at jeg skulle få den til at gå dybere og slappe af når den begyndte på den...)
lige fortalt at jeg skal ride den frem og stille den for "at fange" den igen så snart det går galdt
-hvilket jo også var noget af det I sagde!

Men alligevel tror jeg da at det kunne være en god ide at få tjekket tænderne...
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider