|
|
| under lod |
|
|
Min 5 årige hoppe har tendens til at gå under lod. Hvad skal jeg gøre for at lære hende at have hovedet mere rigtigt. Jeg forsøger at ride hende mere frem, og støtte hende godt på tøjlen, men er i tvivl om det er rigtigt. Er der nogen der har et godt råd?
Hilsen Mette 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Husk kun |
| Forfatter:  |
Hurricane ♥fleur♥ |
| Dato:  |
13-07-2007 23:53 |
|
ar støtte let på tøjlen, det kan være du har for meget fat i hende, og alligevel ikke rider nok frem. Prøv at gi`et lille nyk med tøjlerne fremad, hver gang hun går under lod, og rid frem samtidig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| under lod |
| Forfatter:  |
malte |
| Dato:  |
14-07-2007 10:40 |
|
At give et nyk i tøjlen hvergang at hesten falder under lod løser ikke dit problem, for det vil gøre at hun med tiden sandsynligvis vil blive bange for bidet, og derfor gå at ´´slippe´´ det og gå endnu mere bag lod. At hun er 5, er en stor grund til at hun går lidt bag lod, da 5 årige heste tit ikke har musklerne til selv at holde sig stående. Ment på den måde, at hun sikkert ikke har så mange muskler i bagparten, og det er dem der skal styrkes for at få hesten til at bære sig selv. Det gør du ved at lave masser af tempovekslinger. ikke hvor du ride øgning frem, men bare øger tempoet en lille smule. gør det både i trav og galop og lad være med at spare på tempovekslingerne. det styrker bagparten meget, at komme godt frem og komme godt tilbage igen, hvor man kan mærke at hesten går ind og tager ved bagi. Udover at det styrker hesten meget, er det samtidig nøglen til at ffå en lydig hest, da den bliver hurtig og opmærksom på dine hjælpere. Tag og brug dette. Det er den rigtige vej.! //S
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa :-) |
|
|
Du skal ride hende "frem til tøjlen".. ride frem og halv parade frem og halv parade.. tempovekslinger konstant! det får hende til at søge frem og suge på biddet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for svar |
|
|
Jeg holder meget let på tøjlen, men jeg synes at hun tager bedre imod bidet, hvis jeg giver hende lidt støtte på bidet. Hun er meget sart i munden, og forsøger nok at unddrage sig bidet. Derfor holder jeg også kontakt med hendes mund, selvom hun går under lod. Ellers lærer hun vel bare at slippe for bidet ved at gå under lod, og så bliver hun vel ved? Jeg rider allerede mange temposkift .
Hilsen Mette 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Malte, at give |
| Forfatter:  |
Hurricane ♥fleur♥ |
| Dato:  |
14-07-2007 13:39 |
|
et LILLE nyk i tøjlen fremad, gør ikke at den bliver bange for bidet, men hjælper kun til at den bliver opmærksom på, at rejse hovedet. Div. dygtige beridere og rideindstruktører, har altid gjort det, men hvis du hiver og flår den i munden, ja så bliver den bange for bidet, alt med følelse når man har med heste at gøre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min har også tendens til |
|
|
at gå bag lod. Min underviser har sagt til mig, at jeg skal lave mange overgange. Min gør det mest i traven, når jeg rider nedsidning - aldrig i galop,skridt eller trav og letridning. Mange temposkift, overgange og eftergivenhed i tøjlen - men først når hesten selv slipper. Masser af ridning bagfra. Det kan også være tænderne - har den fået tjekket tænder fornylig? Sonja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| selv om du |
|
|
holder let på tøjlen, og for det - så kan du alligevel godt komme til at genere hende i munden  Det ser nu pænt ud på din præsentation Jeg har også erfaring i at hesten bedre kan lide at man rider med en anstillet tøjle med samme 'tyngde' hele tiden, undtagen når tøjlen skal vise noget(stop/drej). I øjeblikket træner vi Mclean-stop/gå. Vi har haft dem på kursus med Susan Kærgård, og det kan jeg i allerhøjeste grad anbefale  Hesten lærer at stoppe, den lærer at reagere på halve parader uden at stikke snuden ind og den lærer at gå frem for det mindste vink  Annuschka(dygtig haflinger), som jeg ellers havde opgivet at ride, fordi hun gik så hårdt på, er blevet helt ekstremt følsom og fuldstændig afslappet efter det kursus. Og hun er kun blevet redet 3 gange siden - så det er temmelig utroligt  Så hvis du bor i nærheden af et sted Susan kommer forbi, så meld dig til  Noget andet: Den store følsomhed er vel også den hun lider af mht. ansigtet? Du må simpelthen tage hensyn til det - og det lyder også om det du helst vil .
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  >-o-<>-o-< Lækre, sorte ridestøvler, håndsyede og ualmindeligt pæne - smalle skafter str. 38 sælges: 700 kr: >-o-<>-o-<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| under lod |
| Forfatter:  |
malte |
| Dato:  |
14-07-2007 20:03 |
|
Det er ikke korrekt at give et nyk i tøjlen - på en erfarren lidt ældre hest kan du gøre det MED MÅDE, men på en så ung hest er det eneste at gøre at få styrket bagparten. Det er sandsynligvis fordi du ikke rider hende godtnok bagfra, og at hun derfor ikke får suget ud til tøjlen. det tager lang tid at få hesten til at suge korrekt ud til tøjlen hvis den har en tendens til at gå og putte sig lidt. Kender det fra egne heste. Men bliv ved med at tænke på at få styrket hende i bagparten, så vil hun komme til at stå mere af sig selv..! //S
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar... |
|
|
Nina: Hun er i det hele taget en super følsom (nogengange nærmest overfølsom)hoppedulle. Hun har syntes det var lidt hårdt at blive redet til. Nu går det meget bedre, men i starten baksede jeg med alle hendes forskellige påfund, for at gøre det besværligt for mig.  Nu har vi omsider fundet ud af hvilket udstyr hun går bedst med. Sadlen er omstoppet. Tredelt bid. Sko på alle ben har også hjulpet, så nu har hun ikke flere undskyldninger.  Hun er efterhånden blevet en lille glad og imødekommende hest, hvor hun startede med det modsatte. Jeg prøver mig lidt frem med tøjlen. Nogle dage vælger jeg at ride med helt løs tøjle og kun bruge vægt og ben.
Hilsen Mette 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sjovt nok |
|
|
var Grandi også sådan en type. Jeg red i mange år dressur for ret løs tøjle på ham, og han kunne gå helt samlet og meget fint  Undskyldninger må du ikke kalde det . Det er jo din pligt at finde ud af, hvad du skal gøre med hende. Men man kan godt føle det sådan, jo...  Susan lærte os at lave ½ parader, der i dén grad fik aktiveret bagparten. Det står nok bedre i Mcleans bog, end jeg vil kunne gengive det her - men hold da op, hvor det virker. Hele hesten tipper bagud og tager fat med bagbenene. Nåhhh, nu kommer jeg i tanker om at Susan har lavet et fint indlæg herinde, jeg leder lige efter det  Hun er selv på ferie i udlandet, så hun snakker nok ikke med her  Der kan være flere grunde til at hesten tager hovedet ind fortil: Den første er naturligvis at bagparten er for svag - på den anden side behøvede hesten jo ikke at tage næsen ind for det  Følpigerne på 3 år, som er ved at blive redet til, kan naturligvis ikke have den helt stærke bagpart, men de tager ikke næsen bag lod  - Så der er en sammenhæng imellem tøjletaget og næsen bag lod. Hvis stoppet ikke virker helt, eller hvis hesten er i tvivl om, hvorvidt et tøjletag betyder: 1) stop eller 2) tag næsen ind/ned, så kan mange heste ikke finde ud af, hvornår hvad er hvad 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  >-o-<>-o-< Lækre, sorte ridestøvler, håndsyede og ualmindeligt pæne - smalle skafter str. 38 sælges: 700 kr: >-o-<>-o-<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan ikke lige finde |
|
|
den tråd, som jeg tænker på, men her kommer et link til en anden, hvor Julie Taylor og Susan Kjærgård beskriver noget af det Mclean-arbejde, de (og nogle af os andre )har været så optaget af igennem længere tid: www.heste-nettet.dk/forum/3/275918/ 275625/ Jeg må hellere lige gøre opmærksom på, at det også er sådan Kyra Kyrklund arbejder, og hun har da også et tæt samarbejde med Mclean og hans søn, Warwick. Andrew Mclean har bare forstået at bringe det på en videnskabelig 'formel', og få det bredere ud  Kyra gør udtrykkelig opmærksom på det i sine videoer  Hun kalder det 'Kyras ABC' (stop, gå og drej), og det er stort set samme koncept, bare videreudviklet af Mclean.
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  >-o-<>-o-< Lækre, sorte ridestøvler, håndsyede og ualmindeligt pæne - smalle skafter str. 38 sælges: 700 kr: >-o-<>-o-<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| accept af rytter |
|
|
Hun har været meget længe om at tage mennesket til sig som ven. I starten da jeg arbejdede med hende var hun meget sur og afvisende, både under rytter, men også fra jorden og på stalden. Hun var meget reserveret, og kunne finde på at true os gennem tremmerne i sin boks. Og ja hun er tjekket af dyrlæge, sadelmager og smed. Vi har haft mange diskussioner om hvem der skulle bestemme, men hun er ved at have overgivet sig, og nu vil hun gerne please mig. Da hun lige var blevet redet til løb hun ofte afsted, med sænket ryg,hovedet lige i vejret og uden at se sig for. Nu har jeg fået skruet tempoet ned, så hun faktisk lunter afsted, så nu arbejder vi med at få fremaddriften igang igen . Hun har altid reageret voldsomt på bidet, men har efterhånden accepteret det.
Hilsen Mette 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen ... |
|
|
det lyder da som om du virkelig kan have glæde af Mcleanstoppet!  Freja (som min søster købte som erstatning for den gamle Grandi, der døde lige før jul), havde vi også den slags problemer med. Vi fandt ud af, at det var en hoppes måde at være bange på  Vi har altid kun redet vallaker og hingste, og de reagerer anderledes. Freja reagerede ved at bide og sparke, og vi ved fra tidligere ejer, at det gjorde hun ikke før! Så vi måtte gå ud fra, at noget stressede hende ved os  Faktisk blev hun smidt ud af vores tidligere opstaldning omkring 1. maj, fordi hun havde sparket en af det andre pensionærer . Vi flyttede så til et andet sted, og der går det godt. Nu har vi også bedre fundet ud af, at det er nervøsistet, der ytrer sig som muggenhed  Men jo bedre hesten forstår menneskets signaler, jo lettere bliver det at være hest Man kan se det på Freja, når vi har redet på hende, så er hendes øjne store og bløde, mens inden kan hun godt være en smule muggen stadigvæk  Du vil nok have glæde af det også mht hendes ansigtsfølsomhed! Er den i øvrigt værre her om sommeren  Det er enkelt nok, det drejer sig i grundprincippet 'bare' om at man skal indlære hestens signalerne enkeltvis og fx aldrig tage i tøjlerne samtidig med at man driver. Men for rytteren er det lidt sværere at vænne sig af med de gamle signaler  Men en hest der går under lod har (ofte) netop det problem mht signalforvirring. Nu tager jeg på ferie i en uge, så du må have god fremgang 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  >-o-<>-o-< Lækre, sorte ridestøvler, håndsyede og ualmindeligt pæne - smalle skafter str. 38 sælges: 700 kr: >-o-<>-o-<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spørgsmål |
| Forfatter:  |
JulieTaylor |
| Dato:  |
19-07-2007 18:36 |
|
Jeg er ikke på så tit, for mit bredbånd er nede. Men jeg er interesseret i at få svar på to spørgsmål: Hvordan er det lige, man tager et "nyk" FREMAD i tøjlen  Altså medmindre man befinder sig foran hesten...? Og hvor er det lige, hesten ikke er "stærk nok" til at rulle næsen ud, når den kun er fem år? At gå bag lod kræver, at hesten spænder i nogle muskler i underhalsen, som den burde slappe af i. Det er sikkert ikke verdens undergang, så længe man ikke gennemtvinger holdningen med tøjlen. Men det er altså udtryk for at hesten spænder imod med sin underhals, og IKKE udtryk for at den er "for svag" ét eller andet sted oppe i sin overlinie. De fleste har nok bemærket, at heste sover med næsen foran lod, så nogen kæmpe kraftanstrengelse kan det vel næppe være. Min egen hest har tendens til at gå bag lod... men den gør det for at unddrage sig tøjlen, når jeg kommer for skade at bruge min hånd på en forkert eller unfair måde - f.eks. i kombination med schenklen. Det hænder jo for en amatør som mig, og så kvitterer min hest med at putte næsen, selvom jeg også rider med en meget blød hånd, og vel sjældent har mere end 500 grams "kontakt". På de dage hvor jeg rider godt, er min hest sjovt nok rigeligt "stærk i sin overlinie" til at gå med næsen foran lod  Mvh Julie
Hvad rager det dèn, som er sikker på sit, at resten af verden er ude af trit. Piet Hein
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Åh ja... |
| Forfatter:  |
Hurricane ♥fleur♥ |
| Dato:  |
19-07-2007 20:24 |
|
det der lille nyk jeg skriver om, er nok lidt svært at forstå, når man ikke får det demonstreret rigtigt, jeg og mange andre ved det virker, men glem alt om det, det skla ses i virkeligheden, og nej man skal ikke stå foran hesten 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen... |
| Forfatter:  |
JulieTaylor |
| Dato:  |
20-07-2007 19:08 |
|
Lene, hvis du ikke står foran hesten, hvordan kan du så komme til at nykke fremad? På min hest ligger sadlen et stykke bag mulen, og da mine arme er af almindelig længde, vil ethvert nyk virke bagud og/eller op og ned i hestens mund. Men aldrig fremad. Jeg er fortsat dybt mystificeret. Kan du evt. lægge noget video ind? Mvh Julie
Hvad rager det dèn, som er sikker på sit, at resten af verden er ude af trit. Piet Hein
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej det |
| Forfatter:  |
Hurricane ♥fleur♥ |
| Dato:  |
21-07-2007 13:54 |
|
er jeg også for dum til at finde ud af 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tage den med ro |
|
|
Nu synes jeg det er svært at sige en helt masse uden at vide hvor meget den går under lod og om den gør det både i skridt, trav og galop. Umiddelbart ville jeg ikke bekymre mig ret meget om det hvis det er 5 cm det drejer sig om. Så skal det nok rette sig når den kommer mere i gang bag til. Går den og putter sig mellem forbenene ville jeg da helt sikkert forsøge at gøre noget ved det. Jeg har selv redet et par hest som gik med næsen helt inde i bringen. Det jeg har gjort er at flytte mine hænder lidt frem og op. Så har jeg skubbet ekstra på en tre-fire travtrin (Så skal den helst løfte sig lidt) derefter trukket sædet an nogle gange til vi er tilbage i grundtraven. Dette er har jeg så gentaget til hesten har løft sig. Men pas lidt på du ikke kommer til at gøre for mange ting på én gang. Dvs. først skubber du og SÅ holder du an. gerne lige med et øjebliks mellem rum så heste er klar over det er to uafhængige signaler. Det er langt fra sikkert du får den helt på plads de første mange gange. Men bare du rimelig hurtigt får den til at reagerere bagfra så skal den nok komme på plads med lidt tålmodighed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| schwerin |
|
|
schwerin: Jeg ved ikke hvor meget hun går under lod, da jeg jo sidder oven på hende . De sidste par gange jeg har redet har jeg faktisk prøvet at løfte hænderne lidt, mens jeg driver. Hendes fremdrift er blevet bedre, og det føles mere rigtigt. Hun virker meget mere samarbejdsvillig her på det sidste, og prøver virkelig at gøre mig tilfreds. I skridt og trav har hun længe vendt den "igtige" vej, hvorimod i galop har hun drønet afsted med hovedet op i vejret. Igår prøvede hun dog for første gang at bære sig lidt i galoppen.  Jeg bliver mere og mere glad for den hest.
Hilsen Mette 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var |
| Forfatter:  |
Hurricane ♥fleur♥ |
| Dato:  |
22-07-2007 21:26 |
|
lige det jeg mente, det som Johan skriver, jeg srev bar nyk, istedet for at skrive hænderne op og frem. TAK Johan... Der var nogen som ikke forstod, nu håber jeg de gør. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|