Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Tilbagetrædning
Forfatter: 
Dato:  04-01-2007 11:54

Hvordan laver I en tilbagetrædning? Jeg har fået to måder at vide, og er derfor blevet i tvivl. Min hest reagerer bedst (og "sætter" sig bedre) på den ene, men skal vi ud og starte en klasse med tilbagetrædning, er jeg bange for, at det vil se lidt sjovt ud.

Skriv gerne hvorfor I gør, som I gør.

Sasser
0
0
Svar på denne tråd

Slet ingen
Forfatter: 
Dato:  05-01-2007 13:36
der laver tilbagetrædninger med deres heste???

Sasser
0
0
Svar på denne tråd

Det er fordi det er
Forfatter: 
Dato:  05-01-2007 13:53

svært at forklare, tror jeg... Og så er det "et par dage" siden jeg sidst har gjort det.

Jeg tror nok, jeg gør dét, at jeg støtter let på tøjlen for at undgå, at hesten går fremad, uden at trække i tøjlen, stramme den yderligere eller noget, og så bruger jeg vist den fremdrivende hjælp med sædet (når jeg sidder her på stolen og gør det, så føles det i hvert fald lidt på samme måde).

Jeg tror måske også, at jeg lægger mine schenkler en anelse bagud.

køn 4½ års oldenborg-hoppe til salg

0
0
Svar på denne tråd

Tilbagtrædning
Forfatter: 
Dato:  05-01-2007 14:33

Jeg støtter let på tøjlen, uden at trække i tøjlen eller stramme den yderligere, så driver jeg let med schenklen uden at spænde i sædet. Hvis hesten ikke reagere giver jeg hjælpen lidt kraftigere, går den fremad stopper jeg den op og begynder forfra.

Hvis hesten ikke har lært tilbagetrædning læner jeg mig lidt frem for at gøre det lettere for hesten at træde tilbage.

Caroline
Heste er født med en fri vilje og nogen gange gør de brug af den

0
0
Svar på denne tråd

Tilbagetrædning.
Forfatter: 
Dato:  05-01-2007 14:46

Jeg "trækker" i begge tøjler, og flytter vægten en anelse bagud..

Jeg bruger ikke schenklerne, da de jo tilhører fremaddriften..

Så hvis man driver og måske samtidigt siger hyp-lyden når man skal bakke, så sløver man både bakgearet og speederen..

0
0
Svar på denne tråd

Huh ha..
Forfatter: 
Dato:  05-01-2007 16:41

Susan Kjærgård...,skal lige sunde mig lidt!

Mener de to første skribenters bud er mere korrekte.En tilbagetrædning er en fremaddrift til en modstående tøjle,så hestens tilførte energi udløses ved at træde tilbage,da den jo ikke kan komme frem.

0
0
Svar på denne tråd

Durchweg
Forfatter: 
Dato:  05-01-2007 21:01
du har vist ret. Jeg var lige inde for at konsultere Kyra K, der beskriver det ligesom Caroline...

køn 4½ års oldenborg-hoppe til salg

0
0
Svar på denne tråd

Ja altså
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 11:17

jeg er netop i tvivl om man skal læne sig fremad, eller om man skal lægge vægten lidt bagud.

Hesten reagerer faktisk bedst når jeg læner mig en smule fremad, det er som om, han også sætter sig bedre, ved denne metode.

Førhen havde jeg også lært, at jeg skulle læne mig en smule tilbage, men så kommer der en og siger, at læner man sig en smule frem, så hjælper man hesten bedre, samt den sætter sig mere.

Og så var det lige jeg blev i tvivl.

Sasser
0
0
Svar på denne tråd

Min hest
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 13:31

Min hest bakker uden tøjlehjælp hvis jeg bare læner mig en lille smule frem og lægger benene lidt tilbage...

Mvh. Anna

0
0
Svar på denne tråd

durchweg
Forfatter: 
Dato:  06-01-2007 14:38

Ha ha.. Det var også en lille smule en provokation.. Og så alligevel ikke..

Jeg har også altid holdt mig til den beskrevelse du giver.. Indtil jeg mødte Mclean, som adskiller hvert eneste lille element..

Man beder hesten om at gå, den kan ikke kommer frem pga anholdning på tøjlen, så derfor bakker den..

Men hvorfor egentligt gøre det så kompliceret.. Hvorfor skal den først lige nå at tro den skal gå fremad, for SÅ at registrere at det kan den ikke og derefter bakke???

Hvorfor ikke bare have ét signal, der er bakgear ??

Jeg har konstateret at mine fremskridt med problem heste og de meget kvikke/sensible heste, kommer hurtigere nu hvor jeg adskiller tingene, helt ud i yderste konsekvens.

Hvis jeg f.eks har en hest der ikke svarer så godt på fremaddriften, så arbejder jeg jo hele tiden på at "hyp-lyden" kombineret med schenklen udløser en prompte reaktion fremad..

Hvis jeg bruger "hyp-lyd" og schenkel i forbindelse med tilbagetrædning, øger jeg risikoen for at hesten associerer dem med tilbagetrædning, og så får jeg igen en smule forsinkelse i fremadreaktionen..

Omvendt, hvis jeg har en hest med alt for meget fremaddrift, så er jeg omhyggelig med at de ikke sætter farten op UDEN hyp og ben og at de forstår at tøjlen ALTID betyder stop... Og tøjle når hesten står stille udløser niveauet under stop (hvis man altså kan forklare det sådan?) = bak gear.

Så hvis jeg bruger hyp og ben samtidigt med stop, slører jeg "budskabet" fra stop knappen...

Man kan jo lære hesten hvad man ønsker.. Også at en arm i vejret sammen råbet yehaa betyder bak, men hvad skulle der egentligt være i vejen med at lære den ÈT signal for bak, istedet for en kombi af flere andre, hvor hesten skal en længere vej gennem hjernen før den går baglæns ??

0
0
Svar på denne tråd

Susan det
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 17:05

må du altså lige vise til kurset når vi kommer. Altså hvordan du gør! Jeg må se det irl.

Sasser
0
0
Svar på denne tråd

Sasser..
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 18:38

Yep, det gør jeg gerne.. Bare husk mig på det

Det er såmænd ikke så svært... "Hiv" i begge tøjler indtil hyppen bakker

Men det lyder selvfølgeligt ikke så fint...

0
0
Svar på denne tråd

Sindssyge...
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 20:22

Nej, det lyder absolut ikke fint...og det ser heller ikke altid fint ud, men det virker jo (...og det ser bedre og bedre ud jo mere man øver)

De andre ryttere i stalden tror jeg er blevet sindssyg når de ser hvad jeg laver - og de ryster stadig på hovedet når jeg prøver at forklare dem det...men ingen benægter at min hest er blevet en helt anden efter at vi er begyndt at gøre en ting ad gangen ligesom Susan.

...og hvis nogen skulle være i tvivl, så er det jo ikke kun tilbagetrædningerne der kan forenkles

Mange hilsner,

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Tilbagetræding
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 20:37

Jeg bruger schenkler og "holder forsigtigt igen/tilbage" med tøjlen.

- Yuki

Med salathesten - nu i galop

Med billeder på www.rigola.dk

0
0
Svar på denne tråd

Når i...
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 22:05

Klemmer med schenklen og trækker i tøjlen, er der så ikke nogen af jeres heste som har haft svært ved at forstå hvad det betød i starten?

Hilsen Carina

0
0
Svar på denne tråd

en garde...
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 22:16

Jeg er rystet og aldeles uenig!

Du siger selv,at når hesten drives frem til en anholdende tøjle,så bakker den.Hvorfor er det kompliceret for hesten,når den gør det?

Tilbagetrædningen viser ganske tydeligt,om hesten er under hjælperne.Den skal vise eftergivenhed,smidighed og lydighed.

Grunden til at fremdrivningen skal være til stede er at opretholde samlingen og forhindre,at hesten kryber eller iler tilbage.Rytteren skal endvidere have fuld kontrol over hvor mange skridt,der trædes.

Kan godt følge din filosofi med at forenkle tingene,men lige i det her tilfælde giver det jo ingen mening at hive hesten tilbage,når tilbagetrædningens formål er,at hesten bøjer sit hofteled.Ydermere er det den øvelse,hvor overensstemmelsen mellem den drivende og den anholdende hjælp er vanskeligst.

Hvis den ultimative ridning ikke er et samspil af de forskellige hjælpere,hvordan vil du så udføre den uundværlige halve parade?

0
0
Svar på denne tråd

Tilbagetrædning
Forfatter: 
Dato:  07-01-2007 22:26

Min har på intet tidspunkt haft svært ved at forstå hvad hun skulle.

Min gamle havde dog svært ved det i starten. Men der hjalp min træner til fra jorden, og efter få dage gjorde han det uden problemer.

- Yuki

Med salathesten - nu i galop

Med billeder på www.rigola.dk

0
0
Svar på denne tråd

Adskillelse af hånd og schenkel
Forfatter: 
Dato:  08-01-2007 09:15

durchweg : Undskyld, du blev rystet, mit sidste indlæg var nok lidt vel "kækt" Sorry..

For det handler selvfølgelig ikke om bare at hive, men det handler i høj grad om adskillelsen af hånd og schenkel.. Et af de elementer der gør McLeans trænings principper uhyre effektivt i forhold til mange andre..

Julie Taylor plejer at linke til en FEI beskrivelse af den halve parade som: "almost simultaneously".. Altså næsten samtidig påvirkning fra hånd og schenkel. Og det er sådan jeg tilstræber at udføre den halve parade.. Enten hyp-vent eller vent-hyp, afhængigt af måden hesten går på, altså med helt ned til en tiendedel af et sekunds mellemrum, imellem de to kommandoer.

Og når jeg i hele ridningen tilstræber at undgå momenter hvor jeg træder på speederen og samtidigt trykker på bremsen, så kan jeg selvsagt heller ikke udføre denne procedure i tilbagetrædningen.

<<Du siger selv,at når hesten drives frem til en anholdende tøjle,så bakker den.Hvorfor er det kompliceret for hesten,når den gør det?>> Nej, jeg skriver at sådan havde jeg lært det før i tiden. Det er kompliceret fordi det skaber et kort moment af forvirring hos hesten "skal jeg stoppe, eller gå, eller hvad vil hun"? Der er ingen andre steder at gå hen, så den bakker.. Der er også nogle heste der rejser sig...

Hvis hesten indlærer at den skal bakke når der drives frem til en anholdende tøjle, hvilken association skaber det så hos hesten når man traver rundt i et hjørne og driver til en anholdende tøjle ?? Bakgear, tænker jeg.. Og hvor mange ryttere har ikke problemer med heste der protesterer, så snart de forsøger at forlange højere samlingsgrad ??

<<Tilbagetrædningen viser ganske tydeligt,om hesten er under hjælperne.Den skal vise eftergivenhed,smidighed og lydighed.>> Ja, men hvorfor kan man ikke demonstrere det selvom man ikke anvender drivende hjælp i tilbagetrædning ??

Yderligere, hvis hesten er 100 % lydig i aller yderste konsekvens, forstået på den måde at den ALTID og uden tøven, går frem for schenkeltryk og ALTID og uden tøven, stopper for en anholdning, så MÅ det da skabe en konflikt hos hesten at anvende begge kommandoer samtidigt ?? Jvf mit midterste indlæg..

<<Grunden til at fremdrivningen skal være til stede er at opretholde samlingen og forhindre,at hesten kryber eller iler tilbage.>> Jeg oplever ikke problemer med at opretholde samling i tilbagetrædning, tværtimod.. Jeg bruger f.eks tilbagetrædning til stævner, inden jeg springer an til første spring, for så er jeg helt sikker på at jeg har hesten tippet om på bagenden, med bøjet hofteled.

Hvis hesten kryber eller bakker tøvende, så er det i min verden, en sløvet reaktion på en given kommando.. På samme måde som hvis den bruger for mange snigende skridt ind i en parade.. Omvendt, hvis den iler, opfatter jeg det som en stress reaktion på en given kommando, som den måske ikke forstår ordentligt, og så kaster den sig tilbage.. Som eksempelvis heste der stresser og begynder at løbe afsted, når de opdager der er et changement i farvandet.. Disse 2 fejl tror jeg kan afhjælpes ved at skille schenklen fra i tilbagetrædning

<<Rytteren skal endvidere have fuld kontrol over hvor mange skridt,der trædes.>> Yep, når hesten har fået en kommando, skal den blive ved med at udføre "ordren" indtil ny kommando gives.. Altså, hesten bakker indtil schenklen trykker den frem igen.. Der klemmes lettere hvis hesten skal stå stille efter bak og lidt kraftigere hvis hesten skal gå direkte fremad..

<<Kan godt følge din filosofi med at forenkle tingene,men lige i det her tilfælde giver det jo ingen mening at hive hesten tilbage,når tilbagetrædningens formål er,at hesten bøjer sit hofteled.>> Det var nok helt forkert af mig at bruge termen hive, for i praksis er det et løft, tip, vip der udføres.

Jeg bruger det altid som indledning for nye elever hvis heste går i ubalance og på forparten.. I paraden kan man ved at holde lidt imod på tøjlen og rette kroppen en anelse op/bagud ramme det moment lige INDEN hesten træder et skridt tilbage.. Rytteren mærker der hvorledes hesten rokker vægten bagud, rejser skulderpartiet og sænker bagenden.. Jeg kalder det at tippe hesten.. De fleste gange kan man stå stille og rokke hesten frem og tibage.. Derfra udvikles let tilbagetrædningen, hvis rytteren opretholder trykket, så træder hesten automatisk et skridt bagud og vupti, bøjet hofteled..

Når rytteren genkender fornemmelsen, gentager vi proceduren i bevægelse, så hvergang hesten læner sig ned på forenden, kan de tipe den tilbage i balance.. Og videreudviklingen derfra er mere samling, hvor hestens bagende sænkes yderligere..

Så hvis jeg kommer i galop mod et spring og vil bevare samme skridtlængde, markerer jeg med tøjlen og vægten for at få hesten til at galoppere mere opad.

Hvis jeg derimod vil afkorte skridtlængden bibeholder jeg markeringen på tøjlen en anelse længere (måske et halvt sekund). Misforstår hesten denne kommando, som værende overgang ned i tempo, løsner jeg på tøjlen, supplerer med et tryk med schenklen og genoptager markeringen på tøjlen.. Altså en halv parade !

<<Ydermere er det den øvelse,hvor overensstemmelsen mellem den drivende og den anholdende hjælp er vanskeligst.>>

Ja, det vil jeg medgive.. Især hvis man giver kontra ordrer.. Der er højst sandsynligt mere ro på hesten til at modtage informationer i stilstand end i fuld bevægelse, hvor nogle informationer, som feks kontraordrer, kan blive en smule "slørede"...

pyyyhhh...

Denne lange smøre er bestemt ikke ment som et angreb på dig durchweg, og vi plejer som regel også at være ganske enige.. Men lige præcis adskillelsen af speeder og bremse er efterhånden blevet min egen lille private kæphest..

Hvis man tilvænner hesten til påvirkningen fra begge på samme tid, så skaber man ikke blot en konflikt i selve momentet, så sløver man også begge dele individuelt og får sløvere reaktioner...

0
0
Svar på denne tråd

Yuki...
Forfatter: 
Dato:  08-01-2007 09:41

Problemer i starten er jo netop fordi den har lært at et tryk med schenklen betyder frem og et træk i tøjlen betyder stop.

Og som Susan skriver, så skaber det forvirring hos hesten når man giver 2 kommandoer på en gang.

Min har altid haft rigtig svært ved en tilbagetrædning når jeg trækkede i tøjlen samtidig med at jeg lagde benet til.

Men efter Susan kom med Mcleans metoder, så kan han træde tilbage, lige så lang tid jeg vil have det uden at spænde op og uden at undvige til siden.

Hilsen Carina

0
0
Svar på denne tråd

Glæder mig
Forfatter: 
Dato:  08-01-2007 15:26

til at se og prøve til kurset. I øvrigt Carina, så er vi begyndt at springe lidt igen. Ih den lille hyp fandt det sjovt, indtil et par omgange, så blev springene lige små nok til det var sjovt, men nu er det jo piloten der bestemmer ;-)

Glæder mig til at være med igen

Sasser
0
0
Svar på denne tråd

Sasser...
Forfatter: 
Dato:  08-01-2007 20:50

Du skal rigtig glæde dig, det bliver så godt.

Og du skal ride på hold med mig.

Hilsen Carina

0
0
Svar på denne tråd

Juhu Mini
Forfatter: 
Dato:  08-01-2007 20:52

så bliver det jo som første gang :-D

Ih jeg glæææææææææder mig...

Sasser
0
0
Svar på denne tråd

Tilbagetrædning
Forfatter: 
Dato:  09-01-2007 10:17

Jeg har en sensibel hest, som stejler eller slår med hovedet, hvis man beder den om at gå fremad, mens man "står imod med tøjlen". Så jeg effektuerer en tilbagetrædning McLean-style ved at bede om en "overgang ned i tempo" - altså give en forholdende hjælp for sæde og/eller tøjle, mens hesten står stille. Jeg bruger ikke schenkler i nogen form for overgang ned i tempo... og altså heller ikke i tilbagetrædningen.

M.h.t. FEIs definition på den halve parade, står der netop "almost simultaneous", altså "næsten samtidig" indvirkning af hånd, sæde og schenkel. Det er den gamle, franske regel om "ben uden hånd, hånd uden ben", der består, og minder os om at det engang var aldeles FORBUDT i dressur at ride hesten frem for schenklen til en forholdende hånd.

Men eftersom tyskerne nu har domineret konkurrenceridningen i lang tid, og der i den tyske dressurhåndbog står, at man skal samle sin hest ved at ride den fremad for schenklen mens man med hånden forhindrer den i at øge sin hastighed, er det ikke så underligt, at denne form for ridning er mest almindelig i Danmark, hvor vi ser meget op til tyskerne :) Men intet pattedyr - heller ikke heste - kan tåle at man giver det to modsatrettede signaler samtidig. Eller at man bruger det samme signal for to forskellige responser. Der vil i større eller mindre grad opstå konflikt i dyrets sind (det gælder også mennesker), og konsekvensen er stress og måske problemadfærd.

I vores del af verden er vi overbevist om at noget af det sværeste er at ligeudrette hesten. Dressurheste går alt for tit og trykker sig, og skyder skulder, og så står underviseren og råber "støt op på udvendige" eller "mere indvendige schenkel", fordi det er opfattelsen, at hesten er en usmurt indkøbsvogn, som er født til at slingre trægt omkring og miste sin ligeudretning så snart rytteren slapper lidt af og nyder turen.

Men hvad nu hvis vi selv ødelægger hestens evne til at gå lige ud i løsgjort harmoni ved at fortælle den, at den skal gå frem og tilbage på samme tid? Man får af visse beridere at vide (mens de demonstrerer ved at bøje en dressurpisk sammen på midten), at "hvis energien er fremadrettet, men hesten ikke kan gå mere fremad, kan energien kun gå op". Men det er jo noget vrøvl, for energien kan jo smutte ud til siden i hjørnerne, eller den kan blive optaget i rytterens hånd mens hun sidder og okser med hesten, der bliver tung og tvær fortil fordi den ikke fatter et kvæk.

Så er det kun de teknisk meget overbevisende ryttere, som både magter et ride forlæns, baglæns og til højre og venstre samtidig, der kan opretholde illusionen af ligeudrettethed. De kommer virkelig i god form, for det er hårdt arbejde at bære 600 kg varmblodshest rundt på en A-bane. Og hesten bliver ikke nemmere at ride af at blive dresseret på denne vis - den bliver enten næsten død for hjælperne eller også reagerer den ved at blive hypersensitiv, så den må rides endog MEGET dybt på opvarmningsbanen, for at rytteren skal have en chance for ikke at miste herredømmet over den.

Samling kommer ikke af at rytterens hånd "opfanger energien fra bagbenene". Det er en floskel, som ikke kan understøttes af nogen forskning. Det er snarere forbenene og skuldrene, der trænes til at opsamle den energi, og skubbe den opad og tilbage, samtidig med at hesten aktivt sænker sin bagpart. Hånden giver SIGNALET til hesten om at nu skal den bremse lidt fortil, så dens gang får løft og dens ryg hvælves. Men som Susan siger, kunne det signal i princippet komme alle mulige andre steder fra. Det er bare et operant betinget "trick", som hesten med træning bliver fysisk stærk nok til at udføre i længere og længere tid ad gangen.

I en korrekt tilbagetrædning skubber hesten per definition aktivt sin masse bagud med forbenene. Så i sagens natur må det betegnes som unødvendigt at "ride fremad" i en tilbagetrædning for at bevare samlingen. For hestens krop placeres netop i høj grad over dens bagben, fordi den jo bevæger sig i den retning. Vi bør få noget video på bordet her, for jeg har godt nok ikke se ret mange heste, der indledte en tilbagetrædning ved at flytte bagbenene bagud Ingen af mine gør, og de træder ellers tilbage alene for en forholdende hjælp.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Get up,stand up...
Forfatter: 
Dato:  09-01-2007 17:52

Tørrer lige øjnene og pudser næsen.

Først fik jeg en aha - oplevelse,da jeg indså at Susan Kjærgård og jeg selvfølgelig anskuede problematikken fra to forskellige udgangsvinkler.Susan så med springrytterøjne på tilbagetrædningen!Det gav ro i sjælen for en stund,men så ser jeg nu Julie Taylor med samme holdning.Hermed forsvandt aha -oplevelsen lige så hurtigt,som den var opstået.

Jeg kan ikke forstå,hvordan I kan smide den gængse opfattelse af rideteorien ud og erstatte den med en enkelt mands holdninger.

Jeg synes f.eks.,at det er lidt letkøbt,at sige:Samling fremkommer ved at ride hesten frem for schenklen og hånden sørger for at hastigheden ikke øges!

Hvem er de teknisk dygtige ryttere,der bærer 600kg.i hænderne?Ikke dem man ser til de store konkurrencer ihvertfald.

Hvad er der galt med læren om overliniens elastisitet - om det behagelige sug på tøjlen?

Hvorfor skal hesten nu ikke flytte sine ben diagonalt i tbt?(venstre bag/højre for samtidig).

0
0
Svar på denne tråd

Durchweg
Forfatter: 
Dato:  09-01-2007 18:41

"Jeg synes f.eks.,at det er lidt letkøbt,at sige:Samling fremkommer ved at ride hesten frem for schenklen og hånden sørger for at hastigheden ikke øges!"

Jeg er helt enig, men ikke desto mindre er det denne beskrivelse, tyskerne har i deres officielle dressurhåndbog. Den stammer fra Steinbrecht, som (uanset om man kan lide det eller ej) er stamfader til den dressur, der almindeligvis går under navnet "moderne", og til hvilken jeg også selv har forholdt mig det meste af mit liv.

"Hvem er de teknisk dygtige ryttere,der bærer 600kg.i hænderne?Ikke dem man ser til de store konkurrencer ihvertfald."

Nu var det hesten, der vejede 600 kg og ikke tøjlekontakten iflg. mit indlæg Jeg ved ikke præcis hvilke dressurryttere, der rider med "for meget" i hånden, men det ved dommerne heller ikke, for dressurdommere kan åbenbart ikke se lethed i samme grad som de er i stand til at se andre kvaliteter, hvis man skal tro den smule seriøs forskning, der er tilgængelig om emnet. Sådan én som Anky van Grunsven har vænnet sin hest til at gå fremad for en aggressiv schenkel på trods af ret strikse anholdninger på tøjlen, så den i stedet for at stoppe eller sænke farten reagerer på en anholdning ved at bøje nakken. Når hun så virkelig skal bruge sin bremse, virker den ikke. Det er et problem ved "modsat ridning", som lige nu er til debat blandt både forskere og i FEI.

Det er efterhånden et veldokumenteret paradoks, at dressurkonkurrencer tilsyneladende ikke afgøres på basis af de værdier, som FEIs målsætning stipulerer. Det blev diskuteret ved begge de store, internationale træningskonferencer i år: International Equitation Science Symposium i Milano (hvor jeg selv deltog) og ved Global Dressage Forum.

Jeg er selv stor tilhænger af konkurrenceridning, men jeg er ked af det spild, der sker på grund af heste, der ikke kan "klare mosten" både psykisk og fysisk. Mere holdbare og videnskabeligt dokumenterede metoder kunne være med til at gøre ridesporten mere spiselig fra et dyrevelfærdsperspektiv. Derfor er det vigtigt at lytte til folk som f.eks. Andrew McLean og Paul McGreevy, som både er konkurrenceryttere og specialister i hestens mentale evner og behov.

Det er ikke "en enkelt mands holdninger" at heste ikke kan tåle modsatte signaler. I hele verden finder du ikke en eneste forsker i hesteadfærd eller adfærdszoologi i øvrigt, der vil skrive under på den "gængse" opskrift på en tilbagetrædning. Trænere af cirkusdyr, zoo-dyr og hunde har i årtier vidst, at man kun kan give dem et signal ad gangen, og man kun kan have et signal per respons. Det er selv FEI ved at få øjnene op for nu, og derfor har de bl.a. bedt McLean og McGreevy om at rådgive sig i forhold til de reformer, som dressursporten må underlægges, hvis den ikke af offentligheden skal sidestilles med rævejagt og tyrefægtning.

Forøvrigt er det altså IKKE nyt og funky at skille hånd og schenkel ad. Som sagt var det en almindeligt kendt tommelfingerregel i militær- og konkurrencedressuren helt op i midten af 1900-tallet, hvor DeCarpentry skrev sin ridelære. McLean træner en del Grand Prix-ryttere, og har selv konkurreret på topplan. Så man KAN altså godt bruge hans metode til andet end at lære sin hest at gå ind i traileren :)

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Diagonal
Forfatter: 
Dato:  09-01-2007 20:28

Forresten har jeg ikke sagt, at hesten ikke skal træde totaktet og diagonalt tilbage, som den altid har skulle. Men kroppen skubbes stadig bagud af forparten, og derfor er der ingen grund til at arbejde for at holde bagparten "med fremme". Hestens masse er på jo vej bagud, så balancepunktet vil automatisk ligge langt tilbage i denne øvelse, med mindre der er noget helt galt :) Skulle jeg mene.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

holdninger..
Forfatter: 
Dato:  09-01-2007 22:34

Du er dog en sand mester udi argumentationens kunst,Julie Taylor!

0
0
Svar på denne tråd

argumenter
Forfatter: 
Dato:  09-01-2007 22:48

Det er ikke mine argumenter. Jeg har lånt dem fra folk som McLean og Hilary Clayton. Hvis du ønsker mere indsigt i, hvorfor man skal skille signalerne ad, findes der en artikel om "eksklusivitetsprincippet" på McLeans hjemmeside. Ellers kan du læse hans artikelserie i Magasinet Hest, hvor også Hilary Clayton har skrevet indtil fornylig. Endelig er der bogen, Træning af Heste, som efter min mening er den vigtigste bog om heste, der nogensinde er forfattet.

Jeg samler ellers på bøger om heste og specielt om dressur, og har de fleste af klassikerne, men hvis jeg kun måtte eje én bog, skulle det være McLeans. McGreevys sammendrag af al relevant forskning om hestehold og -træning til dato er dog også god (y)Men McLeans tilgang er så uendeligt enkel, medfølende og på samme tid usentimental, at enhver idiot (inklusiv topryttere :P) kan være med.

Nå... jeg skal lige give lidt aftenhø, og så skal jeg sove. Godnat.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

og Julie
Forfatter: 
Dato:  09-01-2007 23:04
når man nu har abb. på Magasinet Hest og gerne vil læse hans seneste artikel...men ikke kan, fordi man endnu ikke har modtaget seneste nummer, hvad gør man så???

Sasser
0
0
Svar på denne tråd

Sasser...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2007 09:18

Der kommer så vidt jeg husker slet ikke noget blad i januar. Det plejer der ikke, men så kommer der en ordentlig krabat i februar, som er det blad, der deles ud i Herning.

Er det decembernummeret (med det lille føl i snevejr), du ikke har fået? I så fald vil jeg anbefale, at du kontakter abonnementservice :)

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Ja Julie
Forfatter: 
Dato:  10-01-2007 16:04

det er december nummeret.

Kontakter straks abbonementservcie, og ser jeg frem til en ordentlig krabat af et blad i næste måned ;-D

Sasser
0
0
Svar på denne tråd

Springrytter
Forfatter: 
Dato:  10-01-2007 18:42

Ak ja, man kan tilsyneladende undskylde sig for mangt og meget, blot ved at være springrytter

Det handler ikke så meget om, ukritisk at overtage en andens holdninger, men om at modtage nogle informationer, der, i første omgang, virker logisk i tanken, og dernæst giver fremragende resultater, hvis udført i praksis..

For mig, ligger min udvikling og forbedring i, hele tiden at modtage og vurdere nye informationer, og afprøve det der virker umiddelbart logisk..

Jeg "køber" næsten en hvilken som helst teori, og er klar til at give den en afprøvning, hvis argumenterne er gode..

Jeg kan huske en gang for mange år siden, til en samling, hvor vores daværende landstræner kom med en lang forklaring om man-side og ikke-man-side.. (altså på hvilken side af halsen hestens man faldt til)

Kan ikke huske hvilken der, ifølge ham, skulle være den gode eller dårlige, men det var noget med at hesten ville være lettere/sværere at ride på den ene side, pga musklerne der skubbede manen over.. "Ahaaa.. tænkte jeg, det lyder jo interessant". I hovedet gennemgik jeg mine daværende heste for at se om tesen holdt stik.. Og nåede så til en hest der havde man til BEGGE sider!!

Jeg "rakte fingeren op" og spurgte:" Hvad så med dem der har man til begge sider" ??

Jeg synes faktisk selv det var et yderst kvalificeret spørgsmål men meget mod forventning, fik jeg skælud, og skyld for at provokere. Jeg har ikke efterfølgende beskæftiget mig ret meget yderligere med omtalte teori

Durchweg: Nu hvor du ikke har en profil er det svært at vide om du selv er aktiv rytter. Hvis du er, og teorierne om adskillelse af hånd og schenkel lyder bare en smule logisk, kunne det være interessant om du kunne overtales til at afprøve det i praksis, og derefter give en tilbagemelding!!!

Der var også en gang hvor man troede at jorden var flad

Til Julie, tak fordi du sparede mit tastatur, og tak for den historiske baggrund..

Jeg har netop idag, forklaret i mit ridehus, at det heeele er Steinbrecht´s skyld

0
0
Svar på denne tråd

svar..
Forfatter: 
Dato:  10-01-2007 22:56

Susan kjærgård:Allerførst vil jeg gerne sige,at jeg ikke har fordomme overfor springryttere.Når Rolf Göran,Franke,Lutger osv.er på,så hyperventilerer jeg med tårer i øjnene.Du er jo også selv en af de dygtige,så jeg er da ydmyg overfor det faktum.Synes nu der er forskel på kvaliteten i tbt hos de ovennævnte ryttere og når dressurditto udfører den.Formålet er vel forskelligt.

Jeg synes,at adskillelse af hånd og schenkel lyder aldeles logisk og finder det pædagogisk korrekt at anvende hos heste,der er i gang med grundridningen.Jeg stødte på metoden i Kyra`bog og tænker på det hver gang,jeg rider.

Når hesten er ved,at være klar til samling og derved trænes i øvelserne,så er det jeg ikke kan forstå,at de klassiske principper for samling lige pludselig ikke gælder mere.

Synes pt.,at jeg er lidt for blufærdig til at oprette en profil,men rider hver dag på min hest og underviser en smule.

Synes,det er interessant,at høre om andre aspekter indenfor rideteori,diskutere dem og få ny viden.

0
0
Svar på denne tråd

Steinbrecht...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2007 23:08

Ja, det er Steinbrecht, der er skyld i det hele inkl. drivhuseffekten og prisen på easystrø. Spørg bare Andrew om du må se hans overtegnede, lasede Steinbrecht inkl. klogeåge-notater alle de steder, hvor han forbryder sig mod de læringsteoretiske principper.

Jeg glæder mig forøvrigt usigeligt til min glidetøjlelektion, som jeg (mod min bedre dømmekraft) mener, vi bør forevige på video

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

En overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 08:13

Durchweg.. Det ved jeg godt du ikke har, derfor smiley til slut..

Jeg synes,at adskillelse af hånd og schenkel lyder aldeles logisk og finder det pædagogisk korrekt at anvende hos heste,der er i gang med grundridningen.

Når hesten er ved,at være klar til samling og derved trænes i øvelserne,så er det jeg ikke kan forstå,at de klassiske principper for samling lige pludselig ikke gælder mere.

Jeg tror nok at McLeans "billede" af en samlet hest har samme facon, indundergriben, vægtforflyttelse osv som det alle andre ønsker, men det er måden at nå dertil der ikke involverer hånd og schenkel samtidigt..

Grundridning for mig, er den indledende klargøring til senere kommende øvelser.. Hvis principperne virker logiske og er praktisk anvendelige i grundridningen, hvorfor så ikke videreføre disse grundridningsprincipper til øvelserne?? Hvornår skal man ellers begynde at lave om ?

Jeg bruger det på den måde at problem og ungheste har en meget tydelig adskillelse af de to kommandoer, med et forholdsvist langt interval imellem.. Jo bedre de bliver, desto sværere ting kan jeg kræve og så ligger hjælpen tættere og tættere sammen og til slut næsten samtidigt..

Hvis hesten er tilreddet/grundreddet med adskillelse, så må den da få et "bomsislag" når man senere trykker på begge knapper samtidigt ? Eller ??

Julie: hmmm.. Ville gerne se Andrew´s, men så ville jeg jo blive nødt til at indrømme at jeg ikke har læst den

Ej heller nogle af de andre rideteoribøger, jeg gerne ville, og burde læse men som indimellem ridning, undervisning, stævner, military landshold og jagten på verdens bedste hestepasser, aldrig bliver til noget.. bla bla.. og vejen til helvede er brolagt med...

Jamen, jeg sagde jo du skulle skynde dig herover.. Glidetøjle hesten er jo ikke glidetøjle hest længere..

0
0
Svar på denne tråd

Julie.
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 10:00

Så må du jo komme på besøg, når Susan kommer over og holder kursus hos os.

Så kan du få din ridelektion med glidetøjle på.

Hilsen Carina

0
0
Svar på denne tråd

Carina...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 10:10

Jeg kan skam sagtens ride med glidetøjle... Det har jeg gjort i årevis før jeg blev klogere. Men eftersom Susan og jeg ikke kan blive enige om, hvorvidt der findes ægte glidetøjlekanidater, har vi aftalt at holde en workshop IRL for at få syn for sagen. Men det kræver jo, at Susan holder op med at kurere kandidaterne så hurtigt Jeg skal jo lige nå over på fastlandet i min Defender, der max kører 90 km/t.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Du behøver da ikke...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 20:43

Køre til Jylland for det.

Hun kommer til Stenløse næste weekend.

Hilsen Carina

0
0
Svar på denne tråd

Carina...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 20:45

Har du da en kandidat? Jeg er naturligvis ikke selv leveringsdygtig

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  11-01-2007 20:58

Det må jeg snakke med Susan om...

Det kan godt være at jeg har en pony, men jeg ved ikke hvad Susan vil vise dig og den skal gå kursus.

Og min egen hest behøver slet ikke at bruge glidetøjle.

Hilsen Carina

0
0
Svar på denne tråd

Julie.
Forfatter: 
Dato:  12-01-2007 20:17

Vi har desværre ikke nogen kandidater til jeres lille projekt.

Men du skal være velkommen til at komme forbi alligevel.

Hilsen Carina

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak...
Forfatter: 
Dato:  12-01-2007 20:25

Jeg takker. Hvis min hests arbejdsform ikke havde været forsinket af mit episke ridehusprojekt (som p.t. er en svømmepøl), havde jeg være blandt kursisterne.

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

lyt og lær
Forfatter: 
Dato:  12-01-2007 22:10

Hejsa .

jeg har en gang for mange år siden fået et godt råd af en gammel dygtig rytter... han sagde "lad hånden stå og tænk navlen om i ryggen" vupti -...hesten træder tilbage. Ikke noget med schenkeltryk eller hiven i tøjlen, men en masse ro og tålmodighed så man ikke forvirrer hesten med flere signaler samtidig.

Det virker , jeg har brugt det på alle de heste jeg har redet gennem tiden,´og det er efterhånden en del

0
0
Svar på denne tråd

Tilbagetrædning forberedelse til?
Forfatter: 
Dato:  13-01-2007 09:22

Allerførst vil jeg sige, at årsagen til, at jeg har taget McLeans metoder til mig er, at de bygger på en videnskabelig funderet og bevist teori. Mange metoder bygger på erfaringslæring (inkl. en stor del af berideruddannelsen), hvilket medbringer en fare for, at den teoretiske fundering indeholder menneskets evne til fejlagtigt at sætte lighedstegn mellem ting, de forstår og ting, som de ikke forstår (jfr. det personlige rum, dominere, lederegenskaber osv).

Samtidig vil jeg sige, at _alle_ teorier, også de videnskabeligt funderede, blot er teorier, nemlig en måde se og omtale komplekse ting på. Jeg har selv hørt McLean sige, at både hans metoder og teoretiske fundering er åben til videre forskning (som den gode videnskabsmand, han er). Det er altså ikke den skinbarlige sandhed, McLean kommer med, men den er (efter min mening) det bedste bud på at forstå et komplekst område, indtil andet er bevist.

Nå, men vi taler om tilbagetrædning. Min søde hoppe på nu 5 år har jeg lært at gå tilbage vha. et tøjletryk. Hun har først lært det fra jorden, og jeg har senere overført denne øvelse til også at virke under ridning. Det skulle være lige efter McLeans opskrift.

Da en af de andre ryttere i stalden beklagede sig over, at hun skulle lære sin hest tilbagetrædning i løbet af meget kort tid, fordi hun skulle starte stævne, fortalte jeg, at jeg havde haft stor succes ved at følge McLeans metode. Hun mente dog ikke, at det var den rette måde at gøre det på, "fordi alle øvelser er en forberedelse til sværere øvelser".

Hvad er tilbagetrædning en forberedelse til? Og hvis det er en forberedelse til en sværere øvelse, hvorfor kan McLeans metode så ikke benyttes?

Med venlig hilsen
Mette Cassøe Christiansen
0
0
Svar på denne tråd

Mine lektie til i morgen
Forfatter: 
Dato:  20-01-2007 18:41

er at skrive et indlæg min tråd. Og jeg håber jeg har forstået det rigtigt, og hvorfor det er nødvendigt at kunne tilbagetrædning - eller anholdning generelt, og hvorfor lige netop denne metode er effektiv. Jeg har i dag været på kursus hos Susan, derfor lektier ;-)

Jeg kan starte med at sige, at min hest lærte det lynhurtigt, altså reaktion på mine hjælpere, måske vi i morgen kan lave tilbagetrædning?!

Nå, men forklaringen er som følger (måske lidt rodet, jeg er noget træt, men spørg løs hvis det er):

Tag i begge tøjler, samtidig, og træk til hesten går tilbage, så snart den reagerer, gives der efter. Hesten får et tryk i munden, som den ikke finder behageligt, og den finder jo hurtigt ud af, at reagerer den på dette træk, så slippes der også igen. Altså, reagerer jeg, slipper jeg for det ubehagelige.

Hvis hesten er vant til at få 20 signaler på samme tid (mosen med tøjlen, schenklerne på osv.), så bliver den selvfølgelig forvirret. Der er generelt 2 måder den bliver forvirret på. 1) Den reagerer ikke på noget som helst, den lunter bare videre, bliver tung, og ignorerer de konstante signaler. 2) Den bliver hys fordi den ikke forstår det. Signalerne gives samtidig, og dette er forvirrende.

Ingen af delene er spor sjovt, hverken for hest eller rytter.

Min hest har et problem med at stå stille, ikke når jeg er på jorden, men når jeg er på ryggen. Den primære opgave var så i dag, at han skulle stå stille, så snart et træk i begge tøjler var der. Han skulle først gå, nå schenklerne blev lagt til. I starten stoppede han efter der havde været et konstant træk i et stk tid, stod så stille...i 2 sekunder. Alt efter hvor mange skridt han tog, måtte han tilbage til udgangspunktet, det samme hvis han skiftede retning. Så snart han stod hvor han skulle, blev tøjlerne givet helt løse. Når han så havde stået helt stille et stk tid, blev han "ført frem" ved klem fra schenklerne. Vi gik så over i trav, og gentog det samme, ned i skridt, ned i parade, frem igen, ned i parade, stå stille et stk tid, frem igen, ned i skridt, frem igen. Til sidst skulle der blot et lille nøk i tøjlen, så reagerede han.

Når hesten reagerer prompte på dine skarpe signaler, så bliver det også så meget nemmere, at lære den ting, hvis du skiller de enkelte dele ad vel at mærke. Sørger du for at være helt præcis, f.eks. hvis den skal lære piaff, med at korte - slip tøjlen og frem igen, korte - slip tøjlen frem igen, disse signaler skal gives så præcist, og så enkelt, at man tror det er løgn. Det er svært, men er det ikke det der gør ridningen spændende, udfordrende og sjov?

Videre i teksten. Kan hesten stoppe for tøjletræk, lave tilbagetrædning og overgange for disse ganske fine hjælpere, bliver det hele meget nemmere i spring. I dag skulle vi ride 4 spring, i mellem 2 af dem var der 5 galop spring, i mellem de 2 andre var der 4. Den med 5 galop spring var jo lidt svært for min store hest, for nu skulle han jo kortes ind, og ikke bare ræse afsted. Jeg tror der gik 1-2 omgange, så fangede han straks, at når han landede efter den første, og jeg tog i begge tøjler, så skulle han blive hos mig og ikke ræse afsted. Det gik helt godt til sidst :-)

Nu kom turen så til BÅDE den ene og den anden afstand, efter de 5 skulle vi have større galop spring, så der kunne rides 4 på den anden. Efter de 4 skulle vi så over den med 5 igen. Fidusen var jo så, at der skulle kortes og drives. Måske for at se om vi havde lært lektien? Hesten skulle jo reagere, ellers ville det gå skidt.

Havde den lært, at jeg sad uroligt med hænderne hele tiden, så ville den jo ikke kunne mærke et træk med begge tøjler samtidigt, og den ville derfor ikke reagerer en papfis, hvis den skulle kortes ind, så afstanden bliver rigtig.

Så har du lært en tilbagetrædning hvor du klemmer med schenklerne OG trækker i tøjlerne samtidig, så ved hesten i bogstaveligste forstand ikke hvad den skal, og du kan derfor ikke forvente, at den gør det rigtigt. Har du lært en tilbagetrædning hvor du skal læne dig en smule frem OG trække i tøjlerne samtidig, så har du ikke den støtte i knæene som du skal have, for at kunne give de rigtige hjælpere.

Derfor; hiv i tøjlerne til hesten går tilbage, og slip så med det samme den går et skridt tilbage.

Det jeg har lært i dag er at: Når hesten reagerer på overgang, stop, tilbagetrædning og fremad, så kan du lave hvad som helst (piaff, passage, afstande you name it), bare du gør det samme hver gang, giver efter når det er rigtigt, og skiller hjælperne ad.

I øvrigt er det en god idé at lære hesten, at når man samler tøjlerne op, så er det ikke ensbetydende med, at den SKAL op i tempo. Afveksling hver gang giver en mere opmærksom og lydhør hest. Og så er det en god idé at holde hænderne i ro, når hesten går som den skal, mos ikke rundt med tøjlerne. Min hest er et levende eksempel på, at han sagtens kan gå til biddet, uden jeg rører en finger - i bogstaveligste forstand.

Nå folkens - spørg løs.

Susan, var det rigtigt forstået, eller har du tillægsspørgsmål? ;-D

Sasser
The Queen of Candyfloss
0
0
Svar på denne tråd

ingen ?
Forfatter: 
Dato:  20-01-2007 20:42

Jeg vil ikke spørge om noget - bare komme med et lille HURRA!

:) Lene

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan godt lide
Forfatter: 
Dato:  20-01-2007 20:45

hurra'er ;-D

Sasser
The Queen of Candyfloss
0
0
Svar på denne tråd

Tilføjelse
Forfatter: 
Dato:  21-01-2007 19:15
Havde jo helt glemt at skrive, at der var lige lang afstend mellem springene, så det var jo vigtigt, at fremad-stop knappen virkede - og det gjorde den, også i dag.

Sasser
The Queen of Candyfloss
0
0
Svar på denne tråd

Hurra...
Forfatter: 
Dato:  21-01-2007 20:13

Hurra fra mig :)

Mvh

Julie

Snart med ridehal :)

0
0
Svar på denne tråd

samme sted...
Forfatter: 
Dato:  21-01-2007 21:31

Først: Utrolig spændende debat, og fedt at se at dressur/springrytterre ikke alle blot vil hive og slide i krikkerne.

Sasser: Da du lærte din hest at blive stående stille på stedet indtil du bad den gå videre, da skriver du at hvis den gik frem for tidligt, skulle den tilbage til startstedet - hvordan gør du det? Bakker den hurtigt når den går frem eller snurrer den rundt?

Hilsen Sussanne

Besøg Den Bette Western Klub - vi holder til ved Sindal. Vægt på hygge!

0
0
Svar på denne tråd

Tilbagetrædning
Forfatter: 
Dato:  21-01-2007 22:14

Sasser: Det er bare super flot forklaret Og super at se hvor perfekt du brugte den teori du forstod igår til at ride så blæret idag.. Til andres info så sidder (lille) Sasser på en KÆMPE KÆMPE (vist 1.80 i stang) stor "Oldenborg agtigt" hyphest, der nu bare vender og drejer på en lille bane i et 20x40 ridehus..

Så flere til Sasser for veludført arbejde

Til Sussanne.. Man bakker den bare ligeså stille det antal skridt den har flyttet sig fremad.. Eller man rykker den det antal skridt frem igen som den måtte have flyttet sig baglæns... Hvis den drejer til siden, rykker man siden ind på plads igen..

Man spoler så at sige filmen tilbage, så man bevæger sig på plads via det samme spor som den forlod pladsen med...

Seriøs hestepasser søges

Henvendelse på mail til sk@blueberryhill.dk

0
0
Svar på denne tråd

Bukker og nejer
Forfatter: 
Dato:  22-01-2007 11:15

tak Susan for dine fine komplimenter, bliver jo næsten lidt rød i kinderne Og ja den er 180 og en Oldenborg agtig hyp hest ;-)

Jeg er stolt, og jeg synes vi havde et rigtig godt ridt.

Sussanne: Du gør præcis som Susan skriver - og det virker! Tænk, min hest kan nu faktisk stå stille i mere end 2 sekunder. Det er fantastisk.

Sasser
The Queen of Candyfloss
0
0
Svar på denne tråd

Thumbs
Forfatter: 
Dato:  22-01-2007 16:02
Vil bare give thumbs up!

Det er virkelig dejligt at læse afstandtagen til alle de ryttere som moser og trykker og bliver motoriske vidundere med kæmpe muskler af at ride dressur. Som man ellers ser så grueligt mange af.

Har for første gang en fornemmelse af at der måske i virkeligheden ikke er SÅ stor forskel på akademisk og moderne dressur - i hvert fald ikke når sidstnævnte udføres som beskrevet (rigtig flot i øvrige!) af Sasser.

Så er lige blevet optimist på vegne af dressursporten - Susan, kunne du ikke monstro holde et kursus for hende der Anky?

Anissi
0
0
Svar på denne tråd

Anissi nej
Forfatter: 
Dato:  22-01-2007 16:09

føj da, Anky har jo vundet VM så hun er jo den bedste i verden - det burde du vide tsk tsk

(at hun så bruger ufine metoder og hendes stop knap på hesten ikke fungerer - dét siger vi ikke til nogen)

Og tak for rosen - det er jo faktisk død svært at forklare på skrift.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-01-2007 09:02

...hvordan laver jeg en tilbagetrædning?

Ehm...altså...giver et ubetydeligt nøk i tøjlerne og voila... hesten træder tilbage. Et nøk for et skridt baglæns har bæstet lært. Ganske efter "Tøjle uden schenkel - schenkel uden tøjle" princippet.

"For those who believe there is no explanation necessary and for those who disbelieve there is no explanation good enough!"

0
0
Svar på denne tråd

jeg gør flg
Forfatter: 
Dato:  23-01-2007 23:21

min hest anede ike hvad en tilbagetrædning var, og jeg havde ingen til at give et let tryk på bringen,idet jeg gav signalerne 1. gang men nu kan han til trods for dette

jeg laver en parade.

1: let træk i højre tøjle samt et let tryk med venstre shenkel (samtidigt vel at mærke)

2: og dernæst modsat et let træk ivenstre tøjle samt et lettrykk med højre scenkel

veksel skiftevis mellem disse to "trin" 1-2-1-2 det antal skridt din hest skal tage bagud

min fattede intet i starten. men efter noegn gangs gentagen over et par uger sad den der. i starten gør det et bestemt sted enten på midten eller sådan noget så den ved at det er her vi gør det. bare lige de første par gange du gør det, indtil den har forstået signalerne.

hilsen mAi-Britt

Rigtige hestepiger kender ikke til slid og slæb det hele er ren fornøjelse (hvem vil iøvrigt med på skovtur i beder malling området (8330/8340). vi er rigtige søde tarino og jeg og er altid med på sj

0
0
Svar på denne tråd

Mai-Britt
Forfatter: 
Dato:  24-01-2007 08:51

Mai-Britt, jeg tror på at man kan lære heste næsten hvad som helst hvis man gentager, gentager, gentager og så ellers timer pres, eftergivenhed og belønning så korrekt som muligt..

Man kan også lære den at hyp-lyden betyder stop. Man skal bare stoppe den en masse gange mens man siger hyp...

Og hvis man jagter den med longepisken hver eneste ganng man siger !"prrr" så skal den næste ejer nok får sig nogle overraskelser

Jeg er sikker på at din metode, virker for din hest nu hvor det er den måde I har indøvet det, men som du skriver, så krævede det gentagelser over nogle uger før den fattede det..

Hvis man bruger omtalte metode, så danner tilbagetrædningen en logisk sammenhæng med betydningen af de andre signaler vi anvender under ridning, og så tager det faktisk kun enkelte gentagelser, og hesten forstår tilbagetrædning på et par minutter...

Seriøs hestepasser søges

0
0
Svar på denne tråd

Susan -og jer andre
Forfatter: 
Dato:  24-01-2007 10:34

Jeg er også ved at træne tilbagetrædning med min unghest og det går også fint -så længe jeg bliver på jorden!! (som med det meste andet med ham, desværre)

Fra jorden kan hen nemt bakkes. Både for tøjlen alene og ved et lille prik (ofte skal jeg kun peje) på bringen, men så snart jeg sætter mig op går det galt.

Han smider hovedet i vejert og "panikker" fremad.

Hvis min underviser står ved siden af og "prikker ham" så er der ingen problemer, men så ved jeg jo også godt hvem af os det er der i virkeligheden bakker ham

Nogen der har en idé til hvordan det løses?

0
0
Svar på denne tråd

mig...
Forfatter: 
Dato:  24-01-2007 10:42

KAn den stoppe for en let anholdning af begge tøjler? OG blive stående? Hvis ikke, skal det i første omgang trænes. Så snart den reagerer på stop signalet gives der efter. Det ubehagelige er fjernet, det fanger de lynhurtigt.

Når du står nede fra jorden af, tager du så også i begge tøjler, samtidigt, og hiver let, for derefter straks at give efter, så snart den bevæger sig tilbage? så snart den reagerer fra jorden, så er det op på ryggen, og gøre fuldstændig det samme, et samtidigt tøjletræk, så snart hesten bevæger sig tilbage gives der efter, når den kan det, så kan man begynde at præcisere det, så det sker lidt hurtigere, dvs. træk - slip, inden den går i stå trækker du igen, og slipper når den bevæger sig tilbage.

Det skal siges, at det har også stor virkning på rideskoleponyer til trods for, at de rides af alle mulige elever igennem en uge, afprøvede i går på mine hold, og efter et par gange lavede de ALLE sammen parade og blev stående som de skulle - stor succes for eleverne.

0
0
Svar på denne tråd

Sasser
Forfatter: 
Dato:  24-01-2007 11:29

Ja, når han er afslappet kan han rides for nærmest ingenting

Problemet er så bare at det er han langt fra altid!! Han stersser/spænder op/panikker næsten så snart jeg kommer op lige for tiden

Når han først er stoppet og har stået bare et par sekunder (for løse tøjler), så kan han stå i flere minutter (han går nærmest i dvale og slapper helt af). Problemet er bare at få ham til at slappe af først...

jeg øver meget gå-stå (også fra jorden), men så er jeg jo også tilbage ved problemet med, at når han er stoppet så går han et (flere!) skridt frem -og så bør jeg jo bakke han på plads igen!??

Fra jorden er der ingen problemer. Han går frem, stopper, bliver stående, bakker osv. fint. Problemerne kommer først når der kommer rytter på.

0
0
Svar på denne tråd

jeg må spørge om
Forfatter: 
Dato:  24-01-2007 11:37

noget.

Jeg har redet ved en ganske udemærket berider, som virkelig fik det bedste frem i hest og mig.

Denne berider lærte mig, at når hesten ikke ville lave en parade (hesten havde det med at løse hurtigere når tegnet parade kom), så skulle jeg klemme godt med sporene, imens resten af tegnet "parade" kom.

Det fungerede faktisk. Hesten stod på pletten.

Hvorfor gjorde den det?

Berideren forklarede det med, at benene korregere hvad hesten gør. Dvs de fortælle at den skal fremaf, dreje sig osv osv. Og dermed fortælle de også, at den skal gøre hvad der bliver sagt.

Udfra McLean, hvor jeg kun har læst bogen indtil videre, så er dette total forkert. -Det skal siges, at det på pågældne hest også blev testet kun at trække i tøjler, hvilket heller ikke hjalp.

Hvad er de kloges mening om denne træning?

Mvh. Tine

Vil du til udlandet i et år og passe heste?!

Hestepasser søges til stald i Schweiz. Start juli ´07

Kontakt mig for flere oplysninger

Se mine billeder på: s118.photobucket.com/a...ky02_2007/

0
0
Svar på denne tråd

Rytteren
Forfatter: 
Dato:  24-01-2007 11:43

Jeg oplever tit det samme som dig mig... Min hest er super til det hele fra jorden, men det sker jævntligt, at kæden hopper af når jeg rider (den har altid haft meget dårlig stopknap og kigget meget før vi "omprogrammerede" den, og det vender tilbage ind i mellem).

Den eneste forskel er jo desværre...rytteren, så mit bud på en løsning er hver gang at min timing var for dårlig, og at den i det hele taget skal forbedres, og det er supersvært at gøre uden en underviser, der kender til metoden.

Jeg bruger min veninde til at holde øje med mig fra jorden, men hvis der er andre, der har gode bud på hvordan man får noget mere "gefühl" når man er et ridekvaj, så ville det jo være skønt!

...og hvis der samtidig er nogen, der har en stor gård med ridehus i Norsjælland til salg for ca. 100.000 kr. - så aftager jeg skam også gerne den :P

hilsen,

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Timing
Forfatter: 
Dato:  24-01-2007 11:47

Mig: Grunden til at det går nemmere fra jorden er sikkert fordi du er bedre til at time pres og eftergivenhed når du står ved siden af end når du sidder i sadlen..

Bruger du iøvrigt tryk med schenklen når du vil lave tilbagetrædning fra sadlen ???

Hvis du gør, så er det højst sandsynligt det der får den til at "panikke" fremad..

Prøv uden schenklerne, så er signalet det samme som det den får fra jorden..

Du skal huske at eftergiften belønner/forstærker en given adfærd. Det vil sige at hvis den panikker fremad og du så giver efter på tøjlen (fordi du tænker ups, åh nej, jeg gjorde noget forkert) så belønner/forstærker du netop denne adfærd, og hesten vil givetvis reagere på samme måde næste gang, du forsøger dig med tilbagetrædning..

Og så skal den som Sasser skriver, først stå stille og afslappet og derefetr KUN have den ene påvirkning af tryk fra tøjlen..

God fornøjelse.. Og giv os lige en opdatering..

Seriøs hestepasser søges

0
0
Svar på denne tråd

Lene BL
Forfatter: 
Dato:  24-01-2007 12:48

Hvor er det rart at høre at jeg ikke er den eneste -trist for dig at du har samme problem, men dejligt for mig at vide jeg ikke er alene

Susan: Jeg har prøvet både med og uden schenkel-tryk og det giver ssamme resultat... Min underviser vil gerne have at jeg bruger benene samtidig, men jeg har også forsøgt mig uden da jeg synes det giver mere mening.

Jeg er helt med på, at det er hos mig problemet ligger og at det er min manglende evne bla. til at give efter på det rigtige tidspunkt og forblive fuldstændig afslappet selvom hesten sprænder op og løber.

Det skal måske også lige tilføjes, at min underviser også har prøvet med tilbagetrædninger når hun har redet ham, men det giver samme resultat. Så det er ikke (kun ) fordi jeg er en håbløs rytter...

Men ja, ligesom Lene så tager jeg også gerne imod gode råd til hvordan man bliver bedre til at give efter og får noget mere føling med det...

(og jeg tager også gerne imod den stor gård med ridehus i Nordsjælland til ingen penge -hvis nu der er nogen der har flere af dem )

0
0
Svar på denne tråd

ikke helt...
Forfatter: 
Dato:  24-01-2007 13:00

det samme ...min nægter bare at bakke somme tider, men jeg er sikker på at årsagerne skal findes samme sted.

Det er da også irriterende at det ikke er nok at læse en bog eller no'ed :D

0
0
Svar på denne tråd

Ja, enig!!
Forfatter: 
Dato:  24-01-2007 13:50

Hvorfor kan man ikke bare lære det ved at læse en bog? Jeg er da nogenlunde med på hvad jeg skal gøre for at udføre de forskellige øvelser -hvis ellers jeg bare sad på en hest der havde læse de samme bøger

Man kan selvfølgelig også lade være at være så naiv som mig og købe en tinker i den tro at det var en rolig hest man fik...

0
0
Svar på denne tråd

Tilbagetrædning
Forfatter: 
Dato:  26-01-2007 10:30

Øv, der er ingen, der har haft lyst til at filosofere videre over mit spørgsmål om, hvad tilbagetrædning er en foregående øvelse til. Så er der jo ikke andet for, at jeg selv må gøre det ;)

Som jeg læser McLean, og som jeg også har hørt ham sige, så trænes de samme muskler i tilbagetrædningen, som hesten benytter i halve og hele overgange. Dvs. at man styrker hestens fysik til at kunne lave overgange og parader ved hjælp af tilbagetrædninger. Det kan jeg se udelukkende fordele i.

I det følgende vil jeg gå ud fra, at signalerne i en tilbagetrædning også er en forberedende og/eller forstærkende øvelse af en halv og en hel parade. Men det kan jo selvfølgelig også være til diskussion.

I forhold til signal-træningen består tilbagetrædning af en anholdning for tøjlen og intet andet.

En halv/hel parade trænes vha. 1. sædet, 2. let anholdning for tøjlen 3. om nødvendigt - kraftig anholdning for tøjlen. Her er ønsket altså, at hesten skal lære at stoppe for sædet.

Hvis tilbagetrædning er en øvelse, der styrker signalet for halv/hel parade, bør man så ikke øve tilbagetrædningen efter samme metode som den halve/hele parade? Hvis ikke signalet øves ens, kan det så ikke give problemer/konflikter i det fremtidige arbejde?

---

Min hest vil gerne stå stille, så længe jeg står ved siden af hendes hoved. Men så snart jeg forsøger at sætte venstre fod i stigebøjlen, begynder hun at stå uroligt.

Jeg har indtil for kort tid siden haft succes med, at hun fik et klik og en godbid, når foden sad i bøjlen. Nu har hun fundet ud af, at ligeså snart hun har fået godbidden, kan hun flytte sig. Det tyder selvfølgelig på, at min timing er forkert (at jeg giver belønningen for tidligt), men da hun er 170 høj, har jeg svært ved at gøre det anderledes.

Nu har jeg så i et par dage skiftet taktik fra positiv forstærkning til negativ forstærkning. Hver gang hun flytter sig, er hun blevet flyttet tilbage til udgangspunktet. Men uden succes. Ligeså snart jeg sætter venstre fod i stigebøjlen, flytter hun sig. Og det er altså svært at stå med kun en fod på jorden og flytte hende tilbage til udgangspunktet, når man i forvejen er strukket ud til det yderste...

Med venlig hilsen
Mette Cassøe Christiansen
0
0
Svar på denne tråd

Når du nu insisterer Mette :)
Forfatter: 
Dato:  26-01-2007 11:16

Så skal jeg da gerne komme med min mening - selvom jeg hellere vil høre vores nye orakel Susans :D

Jeg har godt set et andet sted, at du træner halve/hele parader ved at starte med sædehjælpen, og det mener jeg ikke er rigtigt. Jeg er enig med dig i, at sædet på længere sigt skal være en vigtig del af paraden, men jeg vil aldrig udelade tøjlehjælpen (af frygt for at afmontere det primære signal, som jeg altid gerne vil have som mulighed i akutte nødstilfælde).

Min skala ser derfor mere sådan her ud:

1. sædet + let anholdning,

2. sædet + kraftigere anholdning for tøjlen

3. om nødvendigt - ekstra kraftig anholdning for tøjlen.

Jeg mener heller ikke, at tilbagetrædningen er forberedelse til noget andet - det er en helt fin øvelse i sig selv, og den skal træne hesten i lydighed, og i at flytte sin vægt bagud (hvilket jo kan være ret nyttigt senere hen...)

---

Men noget helt andet (som vi måske skulle til at lave en anden tråd om), er det med timingen og succes'en der går over på grund af den dårlige timing.

Jeg har virkelig fået en helt anden hest efter jeg begyndte at bruge McLeans metode, og den er stadig milevidt fra det forvirrede dyr jeg suste rundt på for et år siden, men jeg kan også se nu, at min dårlige timing til tider er så stressende for hende, at hun går helt i baglås, og det er fortvivlende, men jeg har ikke lige andre svar end at jeg må fokusere endnu mere på det, og blive på basic niveau i en rum tid endnu desværre...

Mange hilsner,

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider