|
|
| Bomløs sadel ?? |
|
|
Hej - Jeg har en ung fjordhest, som jeg hyggerider 2-3 gange om ugen - lidt bane dressur, lidt tur o.lign. Jeg købte hende for ½ år siden med en stofsadel, der ikke passer hende særlig godt. Jeg overvejer at købe en bomløs sadel til hende, men har absolut ingen erfaring med disse. Er der nogen herinde, der har erfaring med bomløs sadel? Gode som dårlige ting? Så vil jeg være meget glad for at høre det. På forhånd tak Susanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trekker Master |
| Forfatter:  |
Sys |
| Dato:  |
13-07-2007 22:46 |
|
Jeg har netop købt en Trekker Master bomløs til min oldenborger og den ligger rigtig godt! Den ligner til forveksling en almindelig dressursadel. Den har den bomløse saddels fordele, men yder samtidig en god støtte for rytteren. Købt hos www.optimalsadel.dk. Sys
Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bomløs sadel |
|
|
Hey!! Jeg har en barefoot cheyenne, og er super glad for den. Den ligger som støbt på hesten og jeg kan meget bedre føle hvordan hesten placere sine bagben. tomler op 
"Dressuren er til for hestens skyld, ikke omvendt"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har lige |
|
|
fået en barefoot cherokee. Jeg er simpelthen så glad for den sadel, den er super lækker at sidde i, den ligger godt på min hest, og så får man virkelig meget sadel for pengene. Kan kun anbefale den.
Mvh. Louise O.P. Den heldige ejer af Shamona Mellemgård
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bomløs |
|
|
Hvis jeg var dig ville jeg IKKE købe en bomløs. Uanset hvor godt den ligger kan den aldrig fordele din vægt så godt som en alm. sadel. Det vil sige at alt din vægt kommer til at lægge på et meget lille punkt på hestens ryg og det er naturligvis skadeligt. Bomløse sadler er sikkert udmærkede til at ride en tur i skoven i en gang i mellem (ikke 2-3 gange om ugen). Men det optimale er en sadel med bom og bare fordi du har haft en sadel med bom som ikke passede, betyder det jo ikke du ikke kan finde en der passer. Men du kan jo spørge en uddannet sadelmager og så vil du garanteret få det samme og vide som jeg lige har skrevet.
Horses don't care how much you know until they know how much you care!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bomløs.. |
|
|
Jeg har 2 bomløse sadler. En Barefoot Cheyenne og en FreeForm Shortback. Barefoot Cheyenne :  FreeForm Shortback :  Jeg er meget glad for dem begge. Barefoot'en har jeg redet over 5000 km i. Jeg rider distance, hvilket betyder mange timer i sadlen og jeg har aldrig fået en dyrlægebemærkning på øm ryg. Begge kan kun anbefales  MVH Anita
"At fuldføre er at vinde" "Det er svært at vide hvor langt der er igen, når man ikke ved hvor man er..!!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Freeform |
JanniM1 »HypHyp« |
14-07-2007 21:29 |
|
Jeg kan også klart anbefale en bomløs og især en Freeform Icelandic som jeg selv lige har købt til min tinker Det er en bomløs som har meget knæstøtte og som er mere en dressurmodel - og Odin elsker den, og jeg sidder rigtig godt .. Den har formet sig perfekt efter hans ryg så den sidder rigtig fint .. og han har absolut ingen rygproblemer, det havde han tværtimod da jeg red med sadel med bom. Kan klar anbefale den 
Min dejlige Odin - sammen klarer vi alt Ejer af: den 7 årige tinker vallak Odin Udstyr sælges bla. sadler, bid og løsdele
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kommer |
|
|
meget an på: 1) hesten 2) rytteren  Hvis hesten har en rund ryg, kan det være svært at finde en normal sadel til den. Hvis hesten har et markeret lansemærke(mankested), er bomløs en dårlig idé Den kan ikke undgå at komme til at trykke på rygraden på det sted  Hvis rytteren er let, kan det være udmærket med en bomløs Hvis rytteren er tung, bliver vægten alt for dårligt fordelt i en bomløs  Så der er mange ting at lægge mærke til og sætte sig ind i. Spørg en sadelmager - det er dyre penge, hvis hesten ikke kan tåle det 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  >-o-<>-o-< Lækre, sorte ridestøvler, håndsyede og ualmindeligt pæne - smalle skafter str. 38 sælges: 700 kr: >-o-<>-o-<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træt af myter |
KarenGry |
15-07-2007 01:09 |
|
Jeg er ved at være træt af myten om bomløse sadler, at bomløse sadler ikke fordeler vægten. Jer, der taler imod de bomløse med netop dette argument, har I aldrig tænkt på, at distanceryttere oftest rider i bomløse sadler? At man altid har redet uden sadel på heste, uden at de tog skade? Sadler med bom er ikke opfundet for hestens skyld men af to andre årsager: 1) at opbygge en sadel med høj bagsvidsel etc, så RYTTEREN opnår mere støtte. 2) at kunne anbringe og vedhæfte så megen oppakning som muligt på hesten. Til Susanne: jeg synes det er en god ide med en bomløs sadel til din fjordhest. Dels er det en unghest, der mangler at udvikle sig meget endnu, dels har alle racer, men især fjordhesten, jo lidt problemer med at holde vægten. Med den bomløse undgår du, at sadlen ligger dårligt, hvis vægten går op og ned. Man kan efterhånden få mange lækre bomløse sadler/evt. sadler med læderbom, så det er bare at vælge. Jeg har selv en Trekker Talent (ved ikke om den fås endnu), men for pokker, hvor jeg elsker den sadel. Har du råd, vil jeg anbefale dig at købe den Trekker, som minder om en almindelig dressursadel. På den måde får du det optimale fra den bomløse sadel og er alligevel ikke udelukket fra almindelige stævner.
Part tilbydes på klassisk redet fjordhest - også til skovtur! Stævne-og træningsvideoer i digital kvalitet i Østjylland! På dvd eller VHS.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Underlag ! |
Sys |
15-07-2007 10:00 |
|
Alle bomløse sadler skal have et specialunderlag, som netop fordeler trykket fra rytterens vægt !! Jeg bruger det også under min Trekker Master (den sadel som minder om en almindelig dressursadel), men med tiden regner jeg med at gå over til et, hvor indlægget er mindre - efterhånden som han får sat muskler, for til sidst at ride med almindelige underlag - som man KAN i netop denne sadel. På bare få uger har min hest fået en langt mere fri gang. Sys
Living is.....knowing which bridges to burn and which to cross 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træt af myter |
|
|
Hørt, hørt, KarenGry!!! Bomløse sadler er en genial opfindelse. Jeg har redet i Barefoot Cheyenne i små 3 år efterhånden og jeg har aldrig haft en hest med øm ryg. "Bomløse sadler fordeler ikke trykket ordentligt" - nej, det kan vi hurtigt blive enige om, men det gør underlagene til gengæld *host host, just call me ordkløver* Der er jo lavet forskellige typer underlag (og sadler for den sags skyld) så du kan finde et underlag til netop dit behov. Jeg har en rigtig sofa-hest, altså en meget rund hest uden sadelleje, og om sommeren tager han en del på. Jeg tror jeg prøvede samtlige sadler der overhovedet er lavet, både kombi, spring og dressur (overdrivelse fremmer forståelse, men vi snakker altså over 40 forskellige sadler). Jeg havde ikke pengene til at få special lavet én til ham, og jeg havde faktisk opgivet at komme til at ride i en sadel igen. Som en sidste udvej købte jeg via naturhesten.dk en Cheyenne, og jeg har på ingenmåde fortrudt dét køb. Den ligger perfekt på ham, passer ham sommer som vinter og han bevæger sig friere end da jeg red med bomsadel  Tag en snak med forhandleren før du køber en bomløs sadel. Sadlerne er jo som sagt forskellige, fx er cheyenne lavet til brede heste som min, og det er jo selvfølgelig vigtigt at du får en, der passer til din hests kropsbygning. Held og lykke med det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det med vægtfordelingen er noget vås |
Eva Lydeking-Olsen |
15-07-2007 14:57 |
|
ingen hest tager skade af at blive redet uden sadel - jeg er ihvertfald aldrig stødt på nogen og har heller ikke hørt om det. At nogen er bygget med så højt lansemærke at man kun vanskeligt kan sidde uden at blive meget øm - er jo ikke hestens problem.
Uden sadel som altså må være den værst tænkelige vægtfordeling- hvis det er det man tænker - har man så en anden struktur til at fordele vægten: rytterens polstring på bagdelen og et GODT stykke ned af lårene. Selv små tynde ryttere har polstring på et større areal, mere end en engelsk stivbomsdressur-sadel,og en tung rytter er som regel bedre polstret - så rytteren medbringer så at sige polstringen og vægtfordelingen i sine lår, især.
Det ændrer sig ikke det fjerneste i en bomløs.Den giver bare et par stigbøjler at støtte sig let i.Og et lille løft til numsen.
HVAD er det så for nogle ryttere der mener at man trykker hesten i ryggen på et meget lille areal i en bomløs (så lille at den kan tage skade af det ?)
Det må jo være dem der rider på en måde så de selv trykker meget hårdt med deres sædeben ? Evt hænger hen på halebenet og trykker ryggen væk. Det skal hesten nok tage skade af med tiden, uanset sadel.
Men det er jo notorisk ukorrekt ridemæssigt, også blandt sportsryttere er det korrekte sæde altså trepunktssædet og der trykker man ikke hesten hårdt på noget lille areal, da lårene tager det meste af vægten. Rytterstillingen er en mellemting mellem stående og siddende og der kan man ikke trykket et meget lille sted.Sædebenene bruges til at signalere med, ikke til at holde sig fast med.
Fordelen med de bomløse, udover rygfriheden, er SKULDERfriheden. De heste som har problemer med de stivbommede sadler er OFTE de med et stort og "tilbageliggende" skulderblad(udover de umarkerede runde tromler). De bomløse der ligner engelske duer FINT ift rygfriheden og giver mere rytterstøtte, men de har tabt skulderfriheden hos disse heste - kanten foran er for stiv og de har tabt den formidable tilpasning som de bløde bomløse har, så de kan glide frem på nogle heste.
De bløde bomløse duer til ryttere der gider træne deres eget muskelkorset og balance så di ikke skal støttes så meget.
Men vægtfordelingen er ikke det store problem i NOGEN af typerne.
Jeg vil sige at mange engelske sadler har dårligere vægtfordeling, da de låser ryggen sideværts, tit også skulderen og SÅ trykker de på et ret lille areal. Mindre areal en rytterens lår.
Jeg har LIGE lagt sadel på min unghest her for tre uger siden: prøvede en wintec og en bomløs og en læderbom: han gik som et stift bumletog med wintec´en og frit, blødt og lækkert med de to andre. Alle tre sadler LÅ fint, så det var ikke et tilpasningsspørgsmål.
Aldrig stivbomssadel mere her.Det var meget lærerigt med sådan en "naiv" hest der bare reagerede spontant på hvad han fik på.
Eva - som har prøvet omtrent alle bomløse sadler på markedet på flre forskellige heste
Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og så er der jo kommet en helt ny |
Eva Lydeking-Olsen |
16-07-2007 00:20 |
|
lille lækker sag: equilibre-sadlen. Den syes i hånden efter hvad man har brug for, længde, blød eller lidt fastere polstring. Den har fri rygkanal og giver både ryg og skulderfrihed - støtter ikke meget, men er så lille/ kort/ kan bestilles i ALLE ønskede størrelser at den kan smuttes INDEN i en lammefætter. Så har man noget der minder om en Epona, men med lam udenom. Det giver en super overflade både mod hesten og mod rytteren - og man kan have stigbøjlerne i. Vi har lige købt en til den unge KS hest, som er en MEGET kort model: han går glad som en smidig sild med den på og protesterer voldsomt med en stivbomssadel (bare det at lægge en stiv sadel på mukker han over, ikke fordi han får ryttervægt i en han ikke kan lide). http://www.equilibre.dk Han har gået med rytter en måned på fast basis i hhv lammefætteren og equlibre og alt det gamle stress er sluppet. Det er jo netop en hest hvor "vægtfordelingsrytterne" ville synes at en sadel med "god vægtfordeling" er et must - men sådan en låser ham komplet, hvor en blød handske-sadel passer ham meget bedre. Så lyt til hesten, det er den som tager slæbet. En anden fin en til små korte heste er Barefoot London i pony/børnestørrelsen- den har samme sæde som læderbomssadlen Epona i sæde 2, så også voksne kan sidde i den - men er meget kort. Jeg skal have kigget på den til Johans lille pony. http://www.naturhesten.dk Eva
Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Equilibre |
KarenGry |
16-07-2007 09:55 |
|
Den ser virkelig spændende ud 
Part tilbydes på klassisk redet fjordhest - også til skovtur! Stævne-og træningsvideoer i digital kvalitet i Østjylland! På dvd eller VHS.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fkgdælkjd |
rfx |
16-07-2007 10:43 |
|
Jeg synes den ser lidt skræmmende ud.. Jeg vil gerne forbedre min balance men den der er nærmest en ponypude. Ville helt vildt gerne prøve London. Den ser så lækker ud..
DET ER EN KLOG KAT DER SPISER OST OG ÅNDER NED I MUSEHULLET EJER AF CASMIR AF HAUERSLEVGÅRD og bøllemisserne Turbo og Gangster
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har netop |
|
|
købt en Barefoot London (www.optimalsadel.dk) til min haflinger for en måneds tid siden og han elsker den Har før trykket sig lidt ved at få sadel på - det gør han overhovedet ikke længere og hans bevægelser er større og mere rummelige. Og JEG elsker den, fordi jeg kan lade en hånd glide ned imellem sadlen og siden af hesten og INTET trykker. Samtidig ligger den hvor den skal - selvom mulen er sommertyk og en smule overbygget bagtil endnu (5 år gammel og vokser lidt endnu).
Mange hilsner fra Sine stud.ling. ved AAU Heldig ejer af (og bukkende tjener for) haflingerne Havanna & Aslan Skøn 4-årig haflingerhoppe sælges - se præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det lyder alt sammen |
Line ♥Rubina♥ |
17-07-2007 21:57 |
|
meget godt. Min egen hest har problemer med alm. sadler. Det er som om at de ikke fordeler trykket ordentligt. At trykket er koncentreret i 4 punkter. Og jeg har også prøvet en masse sadler.. Men jeg kan ride hende uden sadel hvor hun går perfekt...- Så jeg tror at jeg må prøve en barefoot sadel, dog med underlag til rygfrihed. 
Anyone can sympathize with the sufferings of a friend, but it requires a very fine nature to sympathize with a friend's success.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bomløs |
|
|
Jeg har en Barefoot London som jeg pt. bruger til alle mine tinkere, da mit sadelrum jo blev tømt af tyve for ikke så længe siden. Jeg ved ikke rigtigt med den bomløse, jo hestene er lykkeligere, ingen tvivl og det, men hmmm, jeg føler at de pludselig er blevet dobbelt så brede og at jeg ikke kan få mine ben ind til dem. Og den dersens bøjle der sidder fortil har givet mig blå mærker på inderlårene efter et forsøg på at ride letridning. Som hygge sadel er den fin, men dressur kan jeg ikke finde ud af at ride i den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bomløs sadel |
|
|
Jeg har en bomløs Barefoot Cheyenne + jeg har prøvet gud ved hvor mange sadler med bom. Man skal lige vænne sig til at ride i den, men så er den bare dejlig. Jeg er ikke i tvivel om at hesten ville vælge bomløs. De går meget mere fri, intet klemmer, og man får skolet sin egne balance og opstilling. Er der nogle der har prøvet disse bomløse sadler fra Startrekk ? www.wayoutwest.info/shop/catalog/ index.php?cPath=21_28_...349ca081c8 Ville gerne høre om de er gode ? De ser lækre ud.
Med Venlig hilsen Lisbeth.
www.ulvegaarden.dk Lækkermås til Pinto vallak bydes til salg, Redet i klassisk dressur og lidt western. Heste opstaldes nær Varde og Esbjerg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lækre! |
|
|
Ja den dressurmodel ser super ud! Dog desværre stadig for lang til mine, som også er problemet med Master'en.
Så jeg skal have mig en London, når jeg begynder at få penge igen... Vil da også sige at det var som at ride i to forskellige sadler alt efter hvem af mine islændere den lå på. Og jeg skal da også 'lære at ride igen' på min bredryggede hoppe, men det vil jeg hellere end at ligge bomsadel på hende. MVH Anja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bomløs sadel |
|
|
Vi har en bomløs lammeskindssadel. den er bare super lækker at ride i  Vi har kun positive ting at sige om sådan en. Den er også dejlig varm om vinteren  Mvh Josephine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har sendt |
step2002 |
23-07-2007 21:05 |
|
Hej Susanne Jeg har sendt dig en privat besked 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bomløse sadler |
signe 1 |
25-07-2007 00:41 |
|
de er helt fine at bruge, og det er godt for en hest med dårlig ryg også... de er som regel også rigtig dejlige at sidde i... men den bedste bomløse sadel du kan få for penge, er en lammeskindssadel, synes jeg, og de er heller ikke vanvittigt dyre... sådan en kan du se inde på JO-PO.dk hilsen signe
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bomløssadel |
merete Frandsen ☻Mulle☻ |
25-07-2007 01:49 |
|
Hej! Vil lige sige at jeg aldrig har hørt om rygproblemer ved brug af bomløs sadel - men tilgengæld findes der et utal af heste der har fået/har rygskader af alm. sadler som ikke passer! Har man en hest der som min er svær at finde en sadel med god pasform til er en bomløs bare sagen og ja inden man opfandt sadlen red man jo uden! Så... køb dig en bomløs med spec. underlaget til og mærk forskellen! Din hest vil elske dig for det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bomlæsesadel |
|
|
hejsa, overvejede at købe en til min unghest ... men blev næsten slået halvt ned, da jeg sagde det til dyrlægen og sadelmageren.. de sagde den smadre hele skulderen på hesten, fordi det forreste stykke kunne presse så hårdt ned og gøre skade?! min veninde har sådan en, hun er meget glad for den. men efter hendes hest efter et halvt år begyndte at få spændte muskler i skulderen ! stoppede hun.. da det blev konstatereret det var sadelen... ellers synes jeg de er rigtige fede !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bomløssadel |
merete Frandsen ☻Mulle☻ |
25-07-2007 22:16 |
|
Til Kristina! Min bomløse havde sådan en hård "dims" forest over manken... Har aldrig redet med den men taget den ud og udstoppet med blødt materiale så derfor ingen gener for hyppen!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen HVAD |
Eva Lydeking-Olsen |
25-07-2007 23:19 |
|
skulle dyrlæger og sadelmagere da også leve af hvis ikke hestene får ondt af deres stivbommede sadler ??
Det er da klart at de ikke kan lide bomløse... (Griner)
Min egen går nu bedst med læderbom.
Eva
Kursus med Susan Kjærgård 24-26.8 i Sorø - se under arrangementer.
Opstaldning tilbydes, ridehus og optimal fodring- gode terrænmuligheder.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bomløs er noget der dur |
|
|
Jeg har 4 bomløse sadler ... en lammeskind , 2 cheynne 1 nevada jeg kan kun sige god for de bomløse sadler .. jeg sælger ud af mine sadler med bomme ,da jeg er blevet vild med bomløse sadler... Så køb du bare en .. du vil ikke fortryde ...
Kildetoftens Hestepension 123hjemmeside.dk/santana Hollandsk sportpony tilsalg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bomløs |
Roselina-Charell |
26-07-2007 10:51 |
|
Jeg har en Trekker Talent, fra Naturhesten. Jeg vil sige at det var lidt af en overraskelse, hvor lidt den støttede selvom jeg var forberedt på det, og hvor bred den virkede at sidde i. Nu er jeg ved at vænne mig til den, og synes at det er en super dejlig sadel at sidde i og hesten er indtil nu også fuldt ud tilfreds. Det med bomsadler er, for mig der ikke rider lige meget sommer og vinter og som har 2 heste der skifter noget facon alt efter græsset, en fuldstændig umulighed - jeg ville være nødt til at have sadelmager 4 gange årligt og måske mere, hvis sadlerne skulle ligge optimalt. Så med mindre man har en topforms hest, der holder muskler og foderstand konstant, eller en masse penge til sadelmager - forår - sommer - efterår og vinter, tror jeg ikke på bomsadlerne. Muligvis er bomsadlen den bedste, hvis den altid er korrekt tilpasset - ellers tror jeg at den vil gøre langt mere skade end en bomløs nogensinde kan komme til.
Med venlig hilsen Roselina ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ Sælges: 17" Hubertus Kosak kombi, ekstra smal bom & 16" No name sadel kombi, mellem bom - sorte, velholdte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| men læderbom |
|
|
får du jo også i en passier grand gilbert... som jo må siges at være en af de mest populære dressursadler gennem tiden. noget helt off topic, og så måske ikke alligevel, der er jo flere der i de tidligere bomløs tråde har skrevet at man ikke kan springe i en sådan. hvad mener du der Eva? her snakker vi ikke springe tre spring på 60 cm men en gedin Ma bane.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bomløse... |
|
|
Nu skriver folk at de er trætte af at høre at bomløse sadler ikke fordeler trykket godt nok. Og så kan jeg kun skrive: IIIH hvor er jeg træt af at høre at de gør!! Det gør de ikke! Hvor mange kender I som rider deres heste i 1 times hårdt arbejde gange om ugen uden sadel?! Mit gæt er ingen! Og hvor står det at bomløse sadler fordeler vægten lige så godt som en med bom? Hvis nogen kan finde noget dokumentation for dette (som naturligvis er skrevet af nogen med forstand på hestes bevægelses mænstre og sadler) så vil jeg gerne se det!  Fortæl mig at bare én af jer har fået anbefalet en bomløs sadel af en uddannet sadelmager. Det tror jeg nemlig ikke der er nogen der kan. Og helt ærlig tror i selv på at de går i skole i sverige i 3 år (eller England i 5 år) for at lære at lyve over for jer med hensyn til dette? Tror I ikke de kan se lidt bedre på heste i forhold til brug af sadler end I kan?  Og helt ærlig den der med at det var for at man så kunne få mere oppakning? Den holder da vist ikke vand 
Horses don't care how much you know until they know how much you care!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 000000 |
Amadeusmin |
26-07-2007 14:42 |
|
Rikke T »Thor« Kan du så finde et sted som beviser at de bomløse ikke fordeler trykket lige så godt som dem med bom?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trykfordeling |
Rittermann |
26-07-2007 15:23 |
|
Amedeusmin bomløse kan aldrig fordele trykket lige så godt som en bom, det svarer til at sammenligne en seng og en hængekøje. Dermed ikke sagt at man ikke kan ligge behageligt i en hængekøje, men uanset hvor meget du polstrer den, så bliver det aldrig til en seng. . Læderbom er lidt en mellemting, den største del af vægten vil stadig ligge centreret under rytteren, men vægten jævnes lidt ud alt efter hvor mange lag læder bommen består af/tykkelse. Læderbommen har den fordel at den tilpasser sig hestens ryg, en traditionel bom skal passe til hestens ryg. . De fleste bomløse sadler der bliver solgt i dag svarer til en ponypude med bagvidsel og (i mange tilfælde trykkende(for smalt)) kopfjern. Det eneste de "trykfordelende" underlag gør, er at skåne rygraden. . Men jeg tvivler på at hestene tager skade af de bomløse sadler, forudsat kopfjernet ikke ødelægger skulderen. Det er jo de færeste der rider med bomløse, der rider mange timers koncentreret ridning hver dag..
Venlig hilsen Maibritt Rittermann
Kursus i Akademisk Ridekunst i Skive den 28. - 30. september 2007 se mere på www.rittermann.org
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ritterman |
|
|
Faktisk er der en del distanceryttere der rider i bomløs. Og det er altså heste, der går mange, mange km på et ridt, for til sidst at blive tjekket igennem af dyrlæge inden godkendelse. Mon ikke disse ryttere ville skifte over til bomsadel, hvis hesten blev diskvalificeret pga ondt i ryggen? Jeg rider selv med bomløs på min islænder. Jeg startede med en traditionel bomsadel fordi JEG godt kunne lide den. Men til trods for flere omstopninger af uddannet (og velrenommeret) sadelmager, kom Høffe aldrig selv til at kunne lide den og endte til sidst med grimme smerter i ryggen. De smerter forsvandt først da vi kvittede bomsadlen. Han begyndte at turde tølte igen og nu, efter han har været i ridning hos træner, går han den lækreste tølt. Jeg tror at grunden til at der er så mange misvisende oplysninger om bomløs, er at ridningen længe har været bundet af så meget tradition, og folk har manglet viden og erfaring med bomløse sadler. Men det er heldigvis ved at vende nu og hesteejerne "tør" prøve lidt andet end det man "plejer"
Tina - 4 dage til Høffedyret er hjemme igen! ---------- Don´t mind the dog- Beware of the owner!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| men findes |
|
|
der nogle dressurlignende sadler med læderbom?
En hest uden stamtavle er ikke en race, kun en hest...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen Tina |
Rittermann |
26-07-2007 17:41 |
|
Som jeg skrev tror jeg næppe at hestene tager skade af de bomløse. De er i hvert fald væsentlig mere harmløse end en bomsadel der ikke passer. Men men men... de kommer aldrig til at fordele vægten som en bom, det er da logik for perlehøns.. -hvis du er i tvivl så prøv engang at lægge din "ponypude" på et blødt underlag og tryk til på midten, og gør derefter det samme med en bom.. -med eller uden fordelende underlag, så vil bommen fordele vægten bedre. . Indianerne, rytterne fra østen, og helt tilbage til rytterne i det gamle grækenland har de alle redet uden sadel eller med primitive "ponypuder", og deres liv har været afhængig af hestene i mange tilfælde. Så selvfølgelig kan moderne heste også gå uden sadel, eller med "ponypuder", ligsom de kan gå uden sko... (håber ikke jeg bliver slagtet for den bemærkning..) Jeg skrev nu også kun at "de færreste" rider rider mange timers hårdt arbejde dagligt. Det udelukker jo ikke distancerytterne, men jeg går ud fra, at der er flere "ikke ambitiøse" fritids ryttere, end distanceryttere... Jeg er selv i fuld gang med at lave en sadel med læderbom, så jeg er bestemt ikke afvisende overfor ideen, men Rikke har altså ret i forskellen på trykfordelingen. Noget helt andet er, at små engelske sadler nok er en af de typer sadler i verden der fordeler trykket over den mindste flade, så at ride uden kan jo være næsten lige så godt... 
Venlig hilsen Maibritt Rittermann
Kursus i Akademisk Ridekunst i Skive den 28. - 30. september 2007 se mere på www.rittermann.org
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rikke Thor |
KarenGry |
26-07-2007 20:05 |
|
Rikke "Thor": når du nu vil citere os, så vil det være rart at blive citeret korrekt. Du siger: "Nu skriver folk at de er trætte af at høre at bomløse sadler ikke fordeler trykket godt nok." Det har du fået galt i halsen. Jeg tror ikke, der er mange, der sværger til bomløse, der vil sige, at en bomløs fordeler vægten som en sadel med bomløs. Det, vi siger, er: At det er (forholdsvist) LIGEGYLDIGT med en sadel, der fordeler vægten. Hesten har IKKE brug for det. Det er en MYTE, og her vil jeg citere mig selv fra længere oppe i tråden: Sadler med bom er ikke opfundet for hestens skyld men af to andre årsager: 1) at opbygge en sadel med høj bagsvidsel etc, så RYTTEREN opnår mere støtte. 2) at kunne anbringe og vedhæfte så megen oppakning som muligt på hesten. Når jeg er i gang med at citere, vil jeg citere Roselina-Charell: "Det med bomsadler er, for mig der ikke rider lige meget sommer og vinter og som har 2 heste der skifter noget facon alt efter græsset, en fuldstændig umulighed - jeg ville være nødt til at have sadelmager 4 gange årligt og måske mere, hvis sadlerne skulle ligge optimalt. Så med mindre man har en topforms hest, der holder muskler og foderstand konstant, eller en masse penge til sadelmager - forår - sommer - efterår og vinter, tror jeg ikke på bomsadlerne.Muligvis er bomsadlen den bedste, hvis den altid er korrekt tilpasset - ellers tror jeg at den vil gøre langt mere skade end en bomløs nogensinde kan komme til."
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bomløs |
|
|
Jeg vil lige vise et billede at, hvordan ryggen ser ud efter 65 km med bomløs, og trykfordelene underlag..  MVH Anita
"At fuldføre er at vinde" "Det er svært at vide hvor langt der er igen, når man ikke ved hvor man er..!!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
hej alle. fandt lige dette inde på distancesiden, som da er meget spændene at læse. man blir jo kun klogere af at dele sine erfaringer med hinanden og derfor også godt vi har hestenettet..smil. her er et link til siden jeg omtaler. www.distanceridning.dk/forum/ viewtopic.php?t=1056
mvh hesteprutten michaela team Lasse slid men vid ting tar tid..piet hein.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louise |
|
|
som ejg skriver længere oppe så har den originale grand gilbert fra passier læderbom. jeg mener også man kan få optimumen med den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|