Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Træning med KISSING SPINE...
Forfatter: 
Dato:  06-07-2007 15:06

Andre herinde med heste der har Kissing spine? (tætte torntappe)

Leder især efter andre der evt. har erfaring med dette sted i Tyskland - www.arr.de

Ved Nadja herinde fra har haft sin hest dernede...

0
0
Svar på denne tråd

kan du tysk?
Forfatter: 
Dato:  06-07-2007 21:15

Hvis du er rigtig god til tysk, eller kender en som er, så er denne her afhandling meget oplysende om KSS.

www.tierklinik-schierling.de/ download/doktorruecken.pdf

De skriver også om de forskellige helbredelsesprocenter hos hestene. Behandlinger, undersøgelser og hvorfor røntgen ikke er så anvendelig.

Men det er meget fagligt stof.

Hilsen LeneJ

Volden starter, hvor viden stopper

0
0
Svar på denne tråd

har en...desværre
Forfatter: 
Dato:  07-07-2007 00:10

hejsa.

har selv en kissing spine hest, og i forbindelse med mit arbejde (sadelmager)arbejdet med en del. Er mere kompliceret end det røntgen billede dyrlægen kan tage. Vil gerne forklare nærmere men send mig en besked hvis du gider høre hele smøren :-)

Har i forbindelse med genoptræning utrolig god erfaring med akademisk ridekunst, specielt Christina holmbæck

www.ridekunstmedlethed.dk

send en besked hvis du er intresseret i at høre mere, og ellers held og lykke med hyppen

mange hilsner til jer begge

Kit

0
0
Svar på denne tråd

ARR er vist en meget
Forfatter: 
Dato:  07-07-2007 11:17
dyr omgang sammelignet med at træne akademisk selv.
Vi har en her det går fint med- trænet akademisk et lille halvt år fra jorden + refleksøvelser + kirotjek så musklerne er fine og han virkelig har fået et nyt bevægemønster (= læs, må aldrig tabe ryggen).

Det næste trin var så at omkode associationen mellem sadel= rytter =smerte - det er klaret nu.
Dyret vil ikke have en fastbomssadel, så han kan gå med lammepude, equilibre eller læderbom.

Da der er lang ventetid på en læderbomssadel, bruger vi lam og equilibre sammen, så kan man have bøjler i den og samtidig sidde klistret godt fast når nu kræet er meget ung og livlig.

Man kan også operere med godt resultat, hvis det ikke kan trænes helt tilstrækkeligt.

Essensen er at den SKAL have indført et FULDSTÆNDIG korrekt bevægemønster med frie reflekser, godt rygløft, især i sadellejet og det skal virke ALTID, også når den leger og fjoller.Den må ikke dalre afsted med sænket ryg og løftet næse.

Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
0
0
Svar på denne tråd

LJ...
Forfatter: 
Dato:  08-07-2007 09:27

Super artikel - men forstår desværre det ikke i dybden.

Eva: jeg tror ikke på jeg selv kan træne ham ud af problemerne. Endvidere har han været 2 mdr hos Gitte Naldal, så tror efterhånden at det bedste i DK er prøvet?

0
0
Svar på denne tråd

Nu ved jeg ikke hvordan
Forfatter: 
Dato:  08-07-2007 12:41
Gitte Naldal træner, men det er ikke akademisk.
Min datter på 14 har trænet vores, under supervision af mig, med støtte fra underviser og kiro. Bakketrænning 15-20 min næsten hver morgen (bomme og ramper kan også bruges)og akademisk træning om aftenen.
Mere vanskeligt end det har det altså ikke været.

Hun er nu i praktik hos Pernille Gregoire over sommeren, han går med rytter 4-5 x uge, har ikke ondt, arbejder afslappet og fint.Vi har fundet en sadel der fungerer.

Der er flere akademiske trænere som har god erfaring med KS heste - så du har ikke prøvet hvad der kan prøves endnu, herhjemme. Du ville selvfølgelig skulle have undervisning hver uge og lære det der er vigtigt - for det er resten af livet det handler om, for hesten.

Jeg har intet at udsætte på ARR, selve princippet om at de skal OP over skulderen og gå, længdebøjning, overliniestræk og rygløft er nøjagtige det samme som i AKA (lidt forskelligt i praksis, men målet er det samme), men der har været flre tråde om at det er temmelig dyrt og du kan selv få meget mere undervisning for de samme penge herhjemme.

Nu ved jeg ikke hvor i landet du er...det er klart at HVIS torntappe er vokset sammen og der er nydannelser så skal der operation til, men er de "bare"tætliggende så er der altså nogle refleks-og muskelproblemer/bevægemønstre at træne sig ud af.

Du kunne også tage på sommerophold hos Pernille Gregoire et par uger, få færten af det og grundlaget lagt og så selv gå videre.

Personligt kan jeg bare bedst lide at der er en udvikling i at arbejde med hesten, så man selv lærer sine ting - hellere end at sende hesten et sted hen - men det kan meget vel være mig der er en nørd.

Eva

Sorø:Opstaldning tilbydes. Ridehus, bane, mange og gode folde, tæt ved skov og sø. Vi har bygget flere bokse og der er nu 3-4 pladser ledige.
0
0
Svar på denne tråd

Personligt...
Forfatter: 
Dato:  08-07-2007 17:59

Er jeg ikke meget inde i hvad forskellen er på de mere "alternative" træningsområder. Forstå mig ret, jeg er gammeldags dressur rytter.

Ved Gitte Naldal blev han trænet i Kapsun, rundt og kom op i ryggen. Lidt billeder på min præsentation - og har selv lært fenne metode.

Hvad forskellen er fra dette og til det du nævner ved jeg ikk?

jeg ved ikke mere om ARR end hvad jeg har læst mig til på hjemmesiden (mit tysk er ikke det bedste), og hva Nadia herinde fra har fortalt.

Hesten har ikke sammengroet torntappe, men "blot" tætte - og muligvis som følge heraf, har han fået nydannelse i facetled.

Pt er han i genoptræning på skridtbånd ved Aquafit på Fyn, efter dyrlægens anvisning.

Hårdt som det end lyder, er jeg ikke interessert i at skifte "stil". Min hest skal kunne bruges til "alm" dressur, og kunne starte stævner under DRF reglement. Selvfølgelig vil jeg min hest det bedste, og er meget åben overfor alternative trænings metoder - men et slut resultet "skal" kunne ende ud i at hesten kan fungere som dressurhest, og gå med en sadel hvor det er tilladt at starte stævner.

Lyder nok noget hårdt, men er det hesten er købt med henblik på.

0
0
Svar på denne tråd

Ang operation
Forfatter: 
Dato:  08-07-2007 18:00

Er jeg MEGET skeptisk. Nogle dyrlæger anbefaler, andre fraråder på det groveste. Det skulle være MEGET smertefuldt for hesten bagefter. Og det er jeg ikke sikker på jeg vil sætte min MEGET følsomme hest igennem.

0
0
Svar på denne tråd

Du spørger
Forfatter: 
Dato:  08-07-2007 18:38
og jeg svarer - der er ikke noget garanti for slutresultatet i disse situationer. Så hvis du vil have garanti for en konkurrencehest i DRF regi - ja, det kan ingen love dig.

De eneste jeg kender som har trænet heste med KS så de kan bruges - er de akademiske trænere.Og ARR.

Man kan fx ikke ud fra billeder se om den har frie reflekser - men da der ER billeder i indspænding så har den sikkert nogle låsninger.

Jeg tager en helhedsorienteret model på alle helbredsproblemer.
Det kan jo være at din hest er så følsom at den ikke vil have en stivbomssadel ? Sådan er mine begge to og de har ikke KS...

Det jeg hører, er at på den ene side så vil du gerne have at han kan blive behandlet/trænet bedre og på den anden side skal det være på en måde så han kan gå med en stivbomssadel i stævneregi ?

Jeg vil tillade mig at tvivle på om den kommer til at kunne bære en stiv sadel hvis den har "dumt placerede" nydannelser ved facetleddene, for det er jo noget der sidder og bider, hver gang den går et skridt.

Man må liste sig frem og lære undervejs med den slags problemer.Måske går det, måske går det ikke - det er svært at være i ydmyghedens land.
Tjae.

Selvfølgelig er der smerter efter operation, men vel ikke værre end at have ondt i ryggen hele tiden eller så mange andre operationer - den heler jo op igen.

Vi regner med to års arbejde før end vi fuldt ud kan bedømme om det vi gør med KS hesten, lykkes fuldt eller kun delvis.Om han derefter stadig kun kan gå med en blød bomløs sadel, vil tiden vise...men det kommer ikke til at koste ham livet, hvis han ikke kan gå stævner i Drf regi med stiv sadel.

Eva

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider