Lad mig starte med at sige, at jeg så inderligt forstår dig!! Jeg har også stiftet bekendtskab med "angsten". Den kom da jeg for 3 år siden anskaffede mig en ny hest. 1 år forinden havde jeg måtte aflive min hest gennem 12 år - en hest som jeg kendte ud og ind og var helt fortrolig med.
Nuvel - den nye gik det helt galt med. Han var ung - rolig på mange måder - men tændt i visse situationer. Og angsten fik et utrolig tag i mig. Mange var undskyldningerne for ikke at ride, ikke at trække ind fra fold, ja - bare det at trække med ham. Jeg var tæt på at ryge af ham flere gange, når han pludselig - ud af den blå luft - lavede sine stunts. Oplevede flere gange, når han blev forskrækket - af ingenting - at han bragede ind i mig. Det var så modbydeligt.
Det der sker er, at man begynder at udvikle automatiske negative tanker - at hjernen forestiller sig alle de rædselsscenarier, der kan opstå. Som du selv skriver - bare at rense hove - hesten kan sparke efter en flue og ramme mit hoved. Hesten kan blive nervøs og springe ind i mig. Den tønde der står på gårdpladsen - ja, den bliver hesten sikkert nervøs for. Når jeg rider vil hesten sikkert blive bange for ... o.s.v., o.s.v.
Det kan være rigtig svært at bryde og det kræver, at man er bevidst om det og prøver at "omskrive" de negative tanker til et mere realistisk billede. Altså - hvor realistisk er det, at hesten bider mig i boksen, når jeg skal have den ud, sparker ud efter mig, når jeg renser hove, skubber til mig under striglingen, er aggressiv og usamarbejdsvillig, bliver bange for ALT der er på gårdspladsen og dermed hopper ind i mig, bliver skræmt i ridehuset/på banen af andre heste, ting, lyde o.s.v., o.s.v. og det i en grad, så den sikkert både bukker, løber løbsk, stejler og jeg ryger af.
En god metode er bevidst at gå efter en hest, der - enten via race - eller bare ellers - er en almindelig, rolig og venlig hest. Og så starte i det små. Bare med almindelig staldomgang først. Dernæst gå lidt rundt med den. Nå det så ikke længere fører til, at hjertet hamrer rundt i brystet, er det tid til at kravle på ryggen af den. Gerne med hjælp fra siden. Gerne med en, der trækker dig, til DU føler dig tryg. Rid så alene - i starten bare i skridt. Så småt kan du koble traven til - og til sidst - galop.
Ser du - det er hvad jeg har gjort. Købte mig for 7 måneder siden en oldenborger - han er kun 6 år, men MEGET oldenborg - og han har kunnet tackle min nervøsitet i starten og via hans rolige adfærd - både hjemme og i terræn - er min selvtillid vokset, ligeså mit mod samt selvtillid og selvværd. Min angst kan stadig "titte frem" - men nu har jeg nogle værktøjer - bl.a. at trække vejret roligt og omformulere mine "fantasier". Og jeg har fundet ud af, at jeg kan en masse ridemæssigt stadigvæk - og jeg nyder det!
Synes du skal vende tilbage til den 14-årige og starte lige så langsomt op igen. Jeg er 24 år ældre end dig - og når jeg kan, så kan du også
Ridningen og heste trak også FOR meget i mig!!
Bare fortsæt - og held og lykke med det
Sys