Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Svært at ride letridning på min traver.
Forfatter: 
Dato:  03-06-2007 19:02

Hej alle ;D

jeg har en lækker traver som jeg har redet til for nogen månederen siden. Han er en lækker hest - abselut (: men altså det sjove er at han tølter når jeg vil have lidt mere fart på, når vi en nogengange kommer op i trav er det bare super svært at ride let ridning, kan ikke rigtig holde rytmen overhovedet ! så når vi så bare har skulle ride en rolig trav har jeg sidet ned (for det er godt nok lækkert hi hi) men jeg ved at det jo netop er for at skåne hestens ryg. jeg rider stortset kun i terrænet men vil til at træne lidt let dressur på ham, sådan vi lige kan få gjort tingene ordenligt. men hvad synes i jeg skal gøre ? har i selv prøvet det med jeres traver (evt) ? hans trav er ret kluntet, eller han løfter benene meget højt , klart nok for han har jo været vandt til det ved travløb. håber i kan hjælpe (:

0
0
Svar på denne tråd

Ups...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2007 20:04
Siger altid at han tølter, vrøvl ! han passer ...
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-06-2007 20:08

den traver jeg rider gør det samme. min ridelærer siger jeg skal ride ind i en meget lille volte, så hun bliver nød til at sætte ned i trav, eller også skal jeg ride letridning når hun går over i pas, så slår den over i trav.

håber det hjalp :D

HORI-pigen

-->nu uden Mailey<-

0
0
Svar på denne tråd

Hmm.. jeg tænker
Forfatter: 
Dato:  03-06-2007 21:23

.. jo at du, når du rider trav på en traver med trav-gang kun skal rejse dig op for hver 2. gang du ellers ville gøre det, dvs du rejser dig op ½så mange gange som du ellers ville gøre - ellers kan man simpelthen ikke.

Prøv det hvis du ikke gør det i forvejen.

0
0
Svar på denne tråd

traver...
Forfatter: 
Dato:  03-06-2007 23:41

det er jo også en traver...hvad kan forventes.

SVEND 4 EVER!!!!!

www.heste-nettet.dk/fo...7/1279937/

Min mor laver kort til enhver smag,også på bestilling!

http://www.fasteranni.dk

Itchy and Scratchy

0
0
Svar på denne tråd

ikke regelmæssig takt
Forfatter: 
Dato:  04-06-2007 10:10

har "jeg kurreret" på traveren ved at holde rytmen i letridning for ham i starten.. og hvis et af bagbenene "hang" lidt efter fik han et lille tryk med schenklen for at minde ham om at benene altså skal fremad :D

min underviser kan forklare det MEGET bedre. hehe.

"Why don't you ask the little people who live in your potatoes?"

0
0
Svar på denne tråd

smukke ped
Forfatter: 
Dato:  04-06-2007 10:25

mund l... at lukke ud.

Tinna

0
0
Svar på denne tråd

is træner
Forfatter: 
Dato:  04-06-2007 11:16

du kunne jo få dig en islænder træner ( eller bedre: en klassisk/akademisk træner) ud og undervise - fordi de tit ved de bagvedliggende årsager osv. Det er meget tit spændinger der gør det. Mange travere kan både tølte og passe hvis de sættes under pres ( har selv redet mange travere) . Så det du mest skal se på er løsgøring og afslapning.

versader og traversader er gode til at adskille gangen og gøre hesten stærk og give mere opmærksomhed til det enkelte ben. de bliver bevidste om at de har 4 ben der kan sættes forskelligt.

Der er også visse massage agtige øvelser du kan lave med hesten som løsner op i de store muskelgrupper i skulder og bagpart og samtidig også øger hestens bevidsthed om 4 ben. Jeg har set det virke ved flere heste og skal til og igang med min egen - ikke fordi hun er den mindste smule anspændt. men fordi jeg kan se en markant forskel i måden en hest bevæger sig på når den har fået denne "behandling" i nogle uger.

Formidling af LUSITANO heste.

Fra Portugal.

Salgsheste på præsentation. NYE NU

.

kontakt ang. ledige pladser til GOLEGA/PORTUGAL tur i nov. 6000kr

Se http://www.klassisk-dressur.dk

0
0
Svar på denne tråd

for mig..
Forfatter: 
Dato:  04-06-2007 12:16

For at lyder det som om din hest ikke har musklerne til at gå i sen korte trav du føler han skal gå i før du kan følge med.. Så jeg vill ekortne tempoet og lave en masse tempo skift, så skulle det nok komme..

Den traver jeg har redte gjorde det samme når han blev for ivrig..

Hilsen Jette
med den dejlige Nazal.
<3Hvil i fred Loke. Død D. 24-8-06<3
<3Hvil i fred San Diego. Død D. 5-11-06<3

<3I er begge elsket og savnet<3

www.nazal.webbyen.dk

designet af Cecilie (Chaos)

0
0
Svar på denne tråd

Styrke og balance...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2007 13:29

Nu har jeg haft to travere, og begge har haft problemer med "almindelig" trav. Den lille tøltede (jep, tøltede 4-takt) når tempoet blev for kort, og den store væltede bare rundt uden nogen som helst takt.

Det eneste der har hjulpet er en masse træning i skridt, i lang ramme med versader og traversader. Efter en tid kam man se hvordan musklerne "flytter sig" fra underlinien til overlinien. Især den lille ligner en million nu, men hans bygning er også bedre end den store, der dog er belevet meget pænere.

Traven har vi arbejdet en lille smule (og meget forsigtigt) med, for det er både kroppen og psyken der har svært ved det. Det er mange års løbsvaner vi skal have ændret...

Så umiddelbart vil jeg sige at du har problemer med traven fordi din hest mangler de muskler den skal bruge for at honorere dine krav(manglende balance), er stiv i de muskler den har og har lært noget helt og aldeles andet.

Jeg fandt, som Lykke B er inde på, en klassisk/akademisk træner der kunne hjælpe. Begge krikker har rigtig godt af denne måde at træne på for den tager hensyn til både krop og sind. Selv den lille der ellers ikke bryder sig om meget, affinder sig fint med at arbejde på denne måde.

Så svaret må være træning, træning og træning (og lige så meget tålmodighed). Men træning på den gode måde, ikke noget med at træne med spænding.

Og så træn en masse i skridt, for så kan du opbygge de muskler hesten skal bruge i traven uden spænding.

Jeg håber du kan bruge det

Signe (med travere der før var stive i både hoved og krop! )

www.kursushest.dk
En kongres om hestens bevægeapparat for alle hestefolk med lyst til at lære mere.
15.-16. september 2007 på Vilhelmsborg

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak alle sammen (:
Forfatter: 
Dato:  04-06-2007 15:10

Tusind tak alle sammen (; så skal vi bare igang.

til smukke-ped bad ikke om kritik, skulle måske ha skrevet det. men du kunne jo evt læse spørgsmålet ?

0
0
Svar på denne tråd

ups men ..
Forfatter: 
Dato:  04-06-2007 15:16
Jeg spørger måske dumt, men hvad er versader og traversader ?
0
0
Svar på denne tråd

det er typisk..
Forfatter: 
Dato:  04-06-2007 16:32

Allerede da jeg læste overskriften VIDSTE jeg at når jeg gik ind i indlægget så ville der mindst være 1 der ikke kunne komme med andre kommentarer end at pigen enten skulle skaffe sig af med dyret og få en "odentligt hest", droppe alt hvad der hedder ridning af travheste/dressur, eller som tilfældet her.

Om jeg fatter at folk gider gang på gang kritisere folk der gider at ride travheste. Jeg har set fine eksemplarer af travheste der både har kunne galopere og springe.

Skrev ANNE.

Med Lokka og Kashmir<3

0
0
Svar på denne tråd

kritik...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2007 20:52

jeg har læst spørgsmålet...og jeg har forstået spørgsmålet.

det er ikke en ridehest du har,men en travhest,vil du ride rigtig bør du anskaffe dig en hest til formålet.

ja jeg ved godt at det ikke passer dig,eller andre med hang til denne slags hest at jeg skriver det...men det er nu min mening.

SVEND 4 EVER!!!!!

Itchy and Scratchy

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-06-2007 00:26

smukke-ped: Hvorfor gå ind i en tråd om travere og komme med den slags udtalelser?

Nu var spørgsmålet ikke om en traver er en ridehest eller ej, der var et konkret spørgsmål ang. ridningen af denne.

Hvis du ikke kan komme med noget konstruktivt om emnet så luk for h... r*ven!

"Vil du ride rigtig bør du anskaffe dig en hest til formålet", skriver du.

Jeg har selv en traver og hun kan sgu både galopere og trave (hun har endvidere gået noget dressur og sprunget også) som en normal hest; og JA sådan nogle har jeg også haft så jeg kan med god samvittighed sammenligne.

Anna: Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med det konkrete problem, for har det ikke selv, men synes de råd du har fået lyder fornuftige og bør prøves.

Held og lykke med arbejdet.

Mvh Louise Hertz

*ACTION SPEED aka SPEEDY*

0
0
Svar på denne tråd

versader og traversader
Forfatter: 
Dato:  05-06-2007 12:53

anna: ja så har du helt sikkert brug for kvalificeret undervisning. Versader og traversader er " grundstenene" i al dressur. Især klassiske/akademiske undervisere kan forklare dig alle detaljer om dette da de kender teorien bag og ikke blot siger "sådan er det -basta" . De kan vise dig øvelsen både fra jorden og under rytter. De kan forklare hvad øvelserne gør godt for osv. Du behøver på ingen måde ride klassisk for at have gavn af dette. Du kan fint ride konkurrencer eller skovture eller hvad du nu vil. Men øvelserne vil hjælpe dig og din hest til en behageligere ridetur og længere holdbarhed.

Mange islands ryttere bruger også klassiske undervisere - netop for at adskille gangarterne og gøre dem rene. Det gælder også konkurrence ryttere.

Travere hører jo ind under gangartsheste - ligesom islændere, paso fino, tennessee walking horse, paso peruviano mfl. Så de har tit gavn af at blive trænet som sådan - også mentalt. Der er ikke så mange der dyrker gangarterne hos travere - men de fleste kan faktisk godt lære både tølt og pas - eller ihvertfald en udgave der minder om det ( men nok er nærmere gangarterne hos walking horses - altså ikke islænder tølt men noget derhenad).

Tag evt på et lille kusus først - enten med eller uden hest. Det giver tit en rigtigt god start mht forståelsen af øvelserne og hesten. Det er jo meget nemmere at træne når du ved hvorfor du gør som du gør. Og din hest vil falde mere til ro når du har "tjek på tingene" og har et mål. Din hest er nok ret følsom og kræver derfor at det er dig der har overblikket - og altså ikke bare laver en masse tilfældige hovsa øvelser der varierer som vinden blæser. Versaderne og traversadere vil ikke alene hjælpe din hest til at styre sine ben , lytte til dig og blive smidig - den vil også få flere muskler alle de rigtige steder. muskler den skal bruge når du begynder at kræve mere bæring.

Travere er jo udpræget afskubs- heste. Avlet til rent afskub og ingen bæring. Men dette betyder ikke at de ikke kan lære at bære sig, din vej dertil bliver nok lidt længere end på en hest avlet til formålet, men hvad gør det? Man kan jo godt nyde selve processen også. hvis man kan lide sin hest og nyder at arbejde med den og se den udvikle sig, så er det da bare om at komme igang.

Formidling af LUSITANO heste.

Fra Portugal.

Salgsheste på præsentation. NYE NU

.

kontakt ang. ledige pladser til GOLEGA/PORTUGAL tur i nov. 6000kr

Se http://www.klassisk-dressur.dk

0
0
Svar på denne tråd

Det passer ikke!
Forfatter: 
Dato:  05-06-2007 13:10

til smukke-ped:

jeg synes, det er noget @!#$ du lukker ud. Jeg har en dejlig traver, som jeg er utrolig glad for, jeg har redet på mange andre heste, men jeg vil sige hun er den bedste. Hun kan både galopere,springe og en del dressur, og hun er den perfekte hest til at ride ud i naturen på! Så jeg vil sige at en trevhest kan være langt bedere ind "normale" heste!

0
0
Svar på denne tråd

mon ikke smukke-ped
Forfatter: 
Dato:  05-06-2007 14:42

morer sig over al den opmærksomhed hendes udtalelser afstedkommer.

Det bedste middel mod folk der provokerer én: ignorér dem.

In my opinion, a horse is the animal to have. Eleven-hundred pounds of raw muscle, power, grace, and sweat between your legs - it's something you just can't get from a pet hamster.

~Author Unknown

0
0
Svar på denne tråd

Det var dejligt ..
Forfatter: 
Dato:  05-06-2007 15:43

det var dejligt med nogen gode svar, jeg vil helt sikker tage dem til mig (: .. Det var dejligt at der var så mange søde mennesker der kunne hjælpe - at der så lige var en enkelt der ikke kun komme med noget fornuftigt at sige tar jeg mig sgu ikke af. men trist liv at have siger jeg bare.

Tak alle (;

0
0
Svar på denne tråd

traver...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2007 13:40

LouiseHertz...syntes du selv du kom med noget konstruktivt?

SVEND 4 EVER!!!!!

Itchy and Scratchy

0
0
Svar på denne tråd

tjaeh...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2007 15:33
aktiver bagparten!

Min traver passer aldrig mere og har ikke gjort det sidan hun blev tilredet. De enkelte gange hun gjorde det, er det fordi hun ikke har brugt bagparten / ryggen, og den aktiveres hurtigt ved hjælp af versader/traverser og lign. øvelser.
0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-06-2007 16:24

"Smukke"-ped: Nej men i det mindste gik jeg ikke ind i en tråd bare for at svine en bestemt heste-type til.

Det var forskellen på os to.

Mvh Louise Hertz

*ACTION SPEED aka SPEEDY*

0
0
Svar på denne tråd

Hvad tror i ..
Forfatter: 
Dato:  06-06-2007 18:35
prisen vil være og få en klassisk/akademisk træner ud ? hvis de kommer ud til folk ?

Det er nu bedst .. med en Hest ;D

0
0
Svar på denne tråd

svine til
Forfatter: 
Dato:  06-06-2007 19:54

louise hertz...hved gik du så ind i tråden for?...for at komme med en løftet pegefinger og en sviner til en anden person...

ja du er dygtig.

SVEND 4 EVER!!!!!

Itchy and Scratchy

0
0
Svar på denne tråd

tsk'tsk.
Forfatter: 
Dato:  06-06-2007 21:13

Ved du hvad smukke-ped, Louise begynder ikke at svine nogen til, men det gør du til gengæld ! lad være med at skrive hvis du ikke har andet og sige end at travhest ikke er en ridehest og at gang på gang blive ved med at kritisere. du kender ikke min hest - ikke en skid! og du jo aldrig redet på en travhest - vi er nok bare lidt højere i nevou, siden du kun er til små rideskole heste. Hver gang der en tråd med folk der har problemer med travheste så kan ved man bar du er der, tsk tsk. De såkaldte "almindelig" heste kan man sgu også ha problemer med, så hvad er forskellen ? hold dig væk tak. men tænk lige over dette inden du forsætter med dine nedtalende ord.

Man dømmer ikke en hest på racen, men på sindet.

0
0
Svar på denne tråd

enig lige mine ord
Forfatter: 
Dato:  06-06-2007 21:34
anna kvist ,

min hest gør m,it liv værd at leve .
0
0
Svar på denne tråd

traver...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2007 22:09

jo jeg har både redet og omgåes andre folks umulige travere...derfor kender jeg til forskellen fra at sidde på en traver og så til en ridehest.

min hest er ikke en lille rideskole hest...det ved jeg ikke hvor du har det fra..

SVEND 4 EVER!!!!!

Itchy and Scratchy

0
0
Svar på denne tråd

tsk, tsk !
Forfatter: 
Dato:  07-06-2007 15:54
umulige traver tsk tsk ;/ hold op man - bare fordi alle travere ikke lige er født med den perfekte galop eller trav er de så umulige ? så kan du da ikke være særlig god hvis du ikke kan takle det problem. med ved du hvad ? ligesom alle mullige andre heste, er det noget man kan rette op på. så hvis det virkeligt er sådan et stort problem som jeg kan hører det er for dig, så lad være med at gå en i en tråd om travheste. Du synes åbentbart det er sjovt at genere folk.

0
0
Svar på denne tråd

ja den var lidt svær at svare på hva ?
Forfatter: 
Dato:  08-06-2007 13:51
jaja.

0
0
Svar på denne tråd

problem...
Forfatter: 
Dato:  08-06-2007 18:00

jeg kan sagtens finde på et svar,men jeg gider ikke diskutere med dig,for der er mange meninger om den sag...og jeg er ikke intesseret i at det skal blive mudderkast...

du er glad for din hest,du er tilfreds med den,det er jo godt.

men dem af slagsen jeg har mødt,har ikke været så heldige,de har haft skavanker,de har bidt og sparket,været aggersive,ja der var enda en der begyndte at overfalde os når vi gik på folden for at hente vores egne heste...

det har ikke noget med om jeg er god som rytter eller ej om jeg kan klre det problem,når hesten har en medfødt skavank,er skæv i kroppen eller gal og aggresiv på sin rytter,ja det er ikke noget jeg lige kan gøre noget ved...

det er ikke hen race jeg vil eje...men det er en smags sag.

man ser bare ikke disse heste ved de store stævner,men det kan jo være du har en forklaring på det?

SVEND 4 EVER!!!!!

Itchy and Scratchy

0
0
Svar på denne tråd

okay så kom det endelig ..
Forfatter: 
Dato:  08-06-2007 18:50

Det er jo ikke fordi det er en traver at hesten, (som du jo så siger) har sparket og angrebet nogen. Det skal du ikke begynde på. Det er jo fordi nogen ikke har behandlet den godt ! men der er jo noget der hedder Hms. synes ikke du sådan kan genreralisere alle travheste ..

nej det er det måske ikke nej. men dem der køber traver har nok heller ikke det ønske om det vel ? vi er mange som bare kan lide at ride skov tur (det kunne en travhest ikke være bedre til (: <3) lidt dressur og spring for sjov, lave horsmanship, nusse, strile lidt extra. og måske et par mindre stævner i hid og did. der er mange som ikke synes at lykken er stress og jag med stævner hver weekend.

man kan sagtens ride dressur og spring på en traver det har jeg mange beviser på og at traver rigtig ofte er enormt rolig i traffiken og i det hele taget, fordi de er vandt til startvogne, larm og masser af mennesker og det er da en kæmpe fordel.

0
0
Svar på denne tråd

anna kvist
Forfatter: 
Dato:  08-06-2007 19:00

¨lige mine ord smukke ped du vil ik diskutere og du ka ik fordrage travheste hvorfor går du så ind på en travtråd

min hest gør m,it liv værd at leve .
0
0
Svar på denne tråd

tråden...
Forfatter: 
Dato:  08-06-2007 19:58

selv om man ikke gider diskutere,har man jo lov at tilkendegive sin mening...uanset om den falder i god jord eller ej.

nej det er ikke sikket det er fordi det er en traver den er sådan,men jeg har ikke mødt Fx en dv eller oldenborg,der har været så ustabil som de travere jeg har mødt...

det ry den race har hvor jeg færdes,på rideskoler,private ridecentere og stalde,er ikke et fantastisk ry...traveren betragtes her som en 2 rangs hest.

jeg kan godt se du ikke er så gammel,men derfor behøver du ikke køre den der grove tone...

SVEND 4 EVER!!!!!

Itchy and Scratchy

0
0
Svar på denne tråd

Hej Anna
Forfatter: 
Dato:  08-06-2007 20:56

Først: Der er ingen som skal fortælle dig at din hest er mindre værd. Du holder af ham og sådan er det. Alle andre skal bare lukke en hvis legmensdel.

Jeg syntes at lykkeb giver dig nogle rigtig gode råd.

Som hun skriver er det vigtig at du finder dig en underviser som kan forklare dig hvad der forgår i din hest.

Der er alt for få ridelærer som evner dette.

Hvor bor du i landet? Så var det måske nemmere at finde en underviser til dig? Nu har du kun to ridebilleder på din præs. Men det kunne måske se sådan ud at du har en tendens til at skyde bækkenet for langt frem og dermed nærmest komme til at sidde på dine bukselommer.

Du skal sidde sådan på en hest, at man kan trække hesten væk under dig og så skal du lande på benene og ikke på numsen .

Hvis du har en tendens til at sidde lidt for langt bagud, kan det være at du sidder for hårdt ned på din hest og du derfor har problemer med få ham ordentlig frem og løsgøre sig.

Alt dette kan en god ridelærer se med det samme.

Hilsen LeneJ

Volden starter, hvor viden stopper

0
0
Svar på denne tråd

nej ,men ..
Forfatter: 
Dato:  08-06-2007 21:11

Nej men stort set alle rideskoler og ridecentre bryder sig ikke om travheste - det ved jeg jo godt. Men man skal nok bare lige huske at det aldrig er hestens skyld når den sparker,bider har adfærds problemer osv. men fordi vi mennesker gir helt forkerte signaler og åbenbart ikke er særligt søde ved dem. at det så lige er travheste lyder meget mystisk - for i vores område og af personlig erfaring er det en helt anden sag ! hvis de har sådan et dårligt ry, hvor er der så en del af dem ?

hvis jeg lige skulle sige noget eksempler på heste med større eller mindre skavanker:

En araber hoppe, som stak af når den blev bange.

En anden pony (kender ikke racen) som ikke stod stille når man skulle op på den.

en dv hoppe som simpelhen var så nervøs ..

altså det handler selvfølgelig om forkert kropssprog og håndtering, mener bare at det ikke gøre forskel om det er en traver,oldenbord,knaps...er,shetter osv.

vi bliver aldrig enig for det lyder da som om du har lidt af et had til traver (ser dig SÅ tit i travheste tråde hvor du lige skal komme med en bemærkning om at man da bare skulle til at få en ordelig hest)

synes ikke jeg skriver i hård tone, men det er da klart når man ser at du gang på gang bliver ved ..

så min point er hvorfor du bliver ved, når du ved vi holder af de dyr <3 og de betyder meget for os lige alle mullige andre med heste ? jeg forstår dig ikke, hvis du ikke kan komme med et råd hvorfor så skrive ?

0
0
Svar på denne tråd

Tak LJ ..
Forfatter: 
Dato:  08-06-2007 21:22

Tak for dine bemærninger, det kan nogen gange godt være svært at se sin egne fejl, og vil også ha fundet i underviser (bor i vejle området) men pengene er lige frem ikke store, men det skal selvfølgelig rettes op på.

Igår trak jeg en pige på ni, lidt rundt på ridebanen, havde bare sadel og grime på ham, men der travede han altså uden problemer ? men med mig passer han bare .. som man også tydeligt kan se på billederne ..

Hilsen Anna (:

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider