Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Paraden ?
Forfatter: 
Dato:  30-09-2002 16:30
Jeg har lige et par spørgsmål omkring det at lave en parade, som jeg håber at nogen kyndige kan svare mig på.

En hest som er god til at lave parader (bagpart under sig, og benene placeret ud for hinanden), hvad kan være grunden til, at det ene forben nogle gange kommer for langt frem ? Altså alle ben står korrekt - bortset fra det ene forben, som har snegetsig lidt frem.
Benet rettes oftest tilbage af hesten selv !

Hvis man starter til et stævne, vil det trække fra, at hesten parere med benet lidt fremme, men selv retter det ind ?

Fredenslyst Arabians - Fuldblodsaraberen online - Rebgrimer bindes på bestilling
0
0
Svar på denne tråd

Re: Paraden ?
Forfatter: 
Dato:  01-10-2002 10:04
Det vil selvfølgelig trække fra, afhængigt af sværhedsgrad m.m.
Men husk på, at det i ligeså høj grad er vigtigt, hvordan hesten bevæger sig ind i paraden. (balance-ligeudretning m.m. -se kritikkerne, hvorledes "vægten" i bedømmelsen lægges.)

En sidste, men meget vigtig ting er, at hvis hesten retter benene BAGUD i paraden, så SKAL øvelsen give 4 eller derunder. Selv når hesten står stille, skal den søge frem, og derfor må den ALDRIG rette benene bagud, så hellere blive stående lidt uens.
Det er lidt samme ide, som når man begynder at ride ½-piruetter, så må hesten heller ikke træde bagud, idet den så ikke bevarer fremadsøgningen.
Håber du forstår hvad jeg mener. Personligt ville jeg ikke bekymre mig så kraftigt, hvis bare hesten ellers er fin i indridningen og bliver stående afslappet i paraden.

Et eksempel kan være, at et meget prominent trænerpar, hvor herren startede fruens hest i nogle klasser på MB-niveau. (Hvorfor fruen ikke startede selv, skal jeg lade være usagt -manglende kræfter???) Ikke én eneste parade stod hesten stille, den trippede rundt og havde ingen ro, ligesom den var MEGET spændt. Forklaringen fandt jeg, da jeg så ekvipagen varme op. Ved hver eneste parade skulle hesten peppes op, fik et par stykker i r...., og blev ellers kraftigt irettesat.
Parret er ellers meget kendt for at være noget så dygtige trænere og ryttere, både i dressur og spring.
Herren sidder dog skrækkeligt på en hest, som om han er bange for at falde bagud. Til min store tilfredshed, så fik ekvipagen ikke ret mange point, hvilket både de selv og mange andre havde troet ("det plejer dem derude fra at få...")
Hvor det dog var rart at se, at laver du noget l..., så er det ligemeget hvem du er, så dømmes du alligevel for det. Min 4-års har det med at "lette" (ikke hvile, men han lægger ikke vægt på det) højre bag i P. han får alligevel 7 for dem i 4-årsklasserne, fordi indridningen er smidig og rolig, og han står afslappet i paraden.
P.S. Hvis nogen tilfældigvis "genkender" den ovenfor beskrevne ekvipage, så tror jeg de vil give mig ret, ellers må de jo sige til. Ekvipagen er ikke nævnt for at hænge vedkommende ud, men kun for at give et eksempel på, at en relativ simpel ting som paraden, også kan være et problem for ryttere, der skulle formodes at være dygtige...

Jeg rider for min egen glædes skyld -og andres mening om vores formåen skal ikke tage glæden fra mig:-)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Paraden ?
Forfatter: 
Dato:  01-10-2002 10:26
Mange tak for dit svar.
Jeg mener nu, at paraden gerne skulle afspejle hvordan indridningen har været. Rider man hesten korrekt ind i paraden, så skulle den jo gerne stå rigtigt.
Og når hesten så placere sit ene forben lidt foran det andet, hvad har man som rytter så lavet af fejl ?

Men jeg kan så forstå, at skal hesten rette på sig - så skal den rette fremad, og ikke tilbage.... !?

Hvad mener i egentlig om rytterens rettelser.....bør man rette i en parade, eller ej ?
Jeg selv retter aldrig i en parade, men rider bare videre og laver en ny.

Fredenslyst Arabians - Fuldblodsaraberen online - Rebgrimer bindes på bestilling
0
0
Svar på denne tråd

At rette i parader...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2002 11:51
Til træning: Ja, selv om det ikke så tit er nødvendigt (en ridelærer sagde engang, at min hest går bedst, når den står stille ;-)). Fordelen ved at rette er, at man får en fornemmelse af, hvordan man ved et let "indgreb" faktisk kan redde en dårlig indridning. Det kan også være med til at give bevidsthed om, hvorfor indridningen ikke gik så godt.

Til stævner: Hvis det er i småtingsafdelingen, klart nej - det kan tit virke mere forstyrende end godt er. Mere grelle tilfælde, ja - at hesten er "der" i paraden giver et bedre udgangspunkt for den næste øvelse. Derfor er det også godt at træne det med at rette ind...

Venlig hilsen

Randi G.

Don't take life too seriously, you won't get out alive :-D
0
0
Svar på denne tråd

Re: At rette i parader...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2002 14:55
Derhjemme retter jeg paraden nogle gange - men altid fremad! Eller også ride jeg frem i trav og laver en ny parade med lidt større drivkraft inden stop....

Til stævner retter jeg aldrig, selv om at det næsten kan klø i ens fingre! ;)

L
0
0
Svar på denne tråd

Re: At rette i parader...
Forfatter: 
Dato:  06-10-2002 16:17
>>>Hvis man starter til et stævne, vil det trække fra, at hesten parere med benet lidt fremme, men selv retter det ind?

Min hest laver stort set altid gode parader - men kan jeg mærke/se hun ikke lige står ens med f.eks. forbenene, så "retter jeg" hende - eller også gør hun det selv :-)

Nogle dommere giver en god karakter (med bemærkningen "pæn parade"), hvor andre dommere giver en mindre karakter med bemærkningen "uro i parade".

Så det kommer helt an på hvem der dømmer.

Er helt enig med dig i, at paraden gerne skulle afspejle hvordan indridningen har været. Rider man hesten korrekt ind i paraden, så skulle den gerne stå rigtigt.

Hilsen Jannie

E-mail   Jannie's website   ICQ   Cherocco's website

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider