Det vil selvfølgelig trække fra, afhængigt af sværhedsgrad m.m.
Men husk på, at det i ligeså høj grad er vigtigt, hvordan hesten bevæger sig ind i paraden. (balance-ligeudretning m.m. -se kritikkerne, hvorledes "vægten" i bedømmelsen lægges.)
En sidste, men meget vigtig ting er, at hvis hesten retter benene BAGUD i paraden, så SKAL øvelsen give 4 eller derunder. Selv når hesten står stille, skal den søge frem, og derfor må den ALDRIG rette benene bagud, så hellere blive stående lidt uens.
Det er lidt samme ide, som når man begynder at ride ½-piruetter, så må hesten heller ikke træde bagud, idet den så ikke bevarer fremadsøgningen.
Håber du forstår hvad jeg mener. Personligt ville jeg ikke bekymre mig så kraftigt, hvis bare hesten ellers er fin i indridningen og bliver stående afslappet i paraden.
Et eksempel kan være, at et meget prominent trænerpar, hvor herren startede fruens hest i nogle klasser på MB-niveau. (Hvorfor fruen ikke startede selv, skal jeg lade være usagt -manglende kræfter???) Ikke én eneste parade stod hesten stille, den trippede rundt og havde ingen ro, ligesom den var MEGET spændt. Forklaringen fandt jeg, da jeg så ekvipagen varme op. Ved hver eneste parade skulle hesten peppes op, fik et par stykker i r...., og blev ellers kraftigt irettesat.
Parret er ellers meget kendt for at være noget så dygtige trænere og ryttere, både i dressur og spring.
Herren sidder dog skrækkeligt på en hest, som om han er bange for at falde bagud. Til min store tilfredshed, så fik ekvipagen ikke ret mange point, hvilket både de selv og mange andre havde troet ("det plejer dem derude fra at få...")
Hvor det dog var rart at se, at laver du noget l..., så er det ligemeget hvem du er, så dømmes du alligevel for det. Min 4-års har det med at "lette" (ikke hvile, men han lægger ikke vægt på det) højre bag i P. han får alligevel 7 for dem i 4-årsklasserne, fordi indridningen er smidig og rolig, og han står afslappet i paraden.
P.S. Hvis nogen tilfældigvis "genkender" den ovenfor beskrevne ekvipage, så tror jeg de vil give mig ret, ellers må de jo sige til. Ekvipagen er ikke nævnt for at hænge vedkommende ud, men kun for at give et eksempel på, at en relativ simpel ting som paraden, også kan være et problem for ryttere, der skulle formodes at være dygtige...
Jeg rider for min egen glædes skyld -og andres mening om vores formåen skal ikke tage glæden fra mig:-)
|