|
|
| Den daglige træning ... |
| Forfatter:  |
Johannes Sørensen |
| Dato:  |
27-09-2002 11:54 |
|
... skal foregå med en vis seriøsitet. Det betyder ikke, at man hele tiden skal ride, som om man var OL-deltager, men man skal arbejde HENSIGTSMÆSSIGT og FORNUFTIGT.
Der skal altså være et formål med træningen, uanset om man er hyggerytter, westernrytter, springrytter, dressurrytter eller andet. Formålet skal IKKE bare være at nå et eller andet resultat med sin hest indenfor den changre, man hører til, men det skal sandelig også dreje sig om at få hesten til at HOLDE til belastningerne.
Hvordan gør man så det?
Lad mig begynde med at komme ind på, hvad man bestemt IKKE skal gøre.
Mange har den opfattelse, at hesten ikke `tåler´ ret meget i træningsmæssig forstand, og nøjes med i begyndelsen at ride hesten 10 - 20 minutter cirka hveranden dag i nogle måneder, og derefter `kommer de helt op på´ en halv times tid en fire-fem gange ugentlig. Og for ligesom at sikre sig, at hesten ikke `lider overlast´ pakkes den ind i bind og gamacher.
Noget sådant vil ALDRIG sætte hesten op til at præstere noget som helst mere, end en utrænet hest kan præstere. Derimod kan det afføde forskellige fysiske problemer som f.eks. hævede koder, anstrengte og ømme sener, muskelspændinger, etc., som altsammen kan blive kroniske lidelser, som hesten aldrig kommer over.
Hvad gør man så?
Man skal fra første færd sørge for, at hesten bliver redet så lang tid, at man er sikker på, at den får BRUGT sig (vi snakker om en times tid). Det betyder ikke, at den skal piske af sted i en time eller mere, men at den ARBEJDER i et tempo, der er lidt større end det, den af sig selv UDEN rytter ville anslå. Mest i trav, noget i galop, og begge dele garneret med hyppige skridtrepriser. Dertil lægges STRIBEVIS af halve parader fra det øjeblik, man sætter sig i sadlen, til man svinger sig ned.
Jeg skal ikke i den her forbindelse komme ind på, hvordan rytteren skal sidde og/eller arbejde med sine hjælper, men vil dog nævne, at det IKKE drejer sig om at gøre hesten lang i halsen (for det vil uvægerligt medføre, at den også bliver lang alle mulige andre steder), men om at kunne mærke hesten INDVENDIG PÅ FINGRENE, mens man holder hælene VÆK fra hesten og rider OVEN PÅ sadlen.
Hvorfor så ingen bind og gamacher?
Bind og gamacher (bortset fra under springning) kan ikke forebygge en skade under almindelig træning, og kan slet ikke sikre, at hestens sener og led ikke lider overlast. DET KAN KUN SIKRES GENNEM HENSIGTSMÆSSIG TRÆNING. Hvis hesten får en skade eller bliver overanstrengt i sener og led, skal den holde fri, indtil problemet er løst, men i mellemtiden kan det da godt være hensigtsmæssigt at lægge bandager på ud fra et HELBREDELSESMÆSSIGT synspunkt.
Sidst, men ikke mindst, skal man sikre sig, at hesten får den NØDVENDIGE fodermængde i den RETTE sammensætning, og der skal fodres efter den træning, MAN HAR TÆNKT SIG AT UDFØRE, og ikke efter den træning, man HAR udført.
Hilsner. Johannes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Den daglige træning ... |
|
|
Træning… hvorfor hedder det egentlig træning, og hvem er det lige der skal trænes, og i hvad?
For mig er træning noget med at puste, stønne og svede i træningscenteret.
Ser vi det fra hestens synspunkt så er det nok mest mennesket der har behov for træning for at blive en god rytter. Hesten vil nemlig altid være en god hest, med eller uden menneske, og under de rette omstændigheder vil de fleste heste kunne udføre både piaffe, passage, versader og traverser helt uden menneske.
Ergo er det så nok meningen at jeg skal se dette punkt ud fra menneskets synspunkt. Set fra almindelige menneskers synspunkt er det mest utrolige ved ridning, SAMARBEJDET og TILLIDEN mellem hest og menneske, på tværs af kultur, eller dyreart om du vil… men der stod jo træning.
Træning, ja så må det jo være hestens træning, set fra rytterens synspunkt. Men det er jo nemt nok. Det har vi jo lige fået definitionen på ”at den ARBEJDER i et tempo, der er lidt større end det, den af sig selv UDEN rytter ville anslå” …og så bliver jeg jo helt lykkelig over at jeg ikke har en væddeløbshest
Jeg må hermed konstatere at jeg ikke er rytter.
Til gengæld er jeg menneske. Min omgang med hesten er baseret på gensidig tillid, respekt og samarbejde. Det betyder også at jeg ikke tvinger min hest ud i et større tempo end den selv tilbyder, til gengæld kan det være at jeg lejlighedsvis beder den om at tage længere skridt, samle sig en anelse mere, lave en versade eller lign. Når den udfører det jeg beder den om, så roser jeg den (oh ve oh skræk) med stemmen og forsøger i øvrigt at forholde mig i ro indtil jeg beder den om at foretage en ny øvelse, dette gælder hvad enten jeg befinder mig på ryggen af den eller ved siden af den på jorden.
Min træning foregår i det nærmeste træningscenter på motionscykel, trappemaskine, løbebånd og hvad der ellers er til rådighed der.
Min hests træning foretager den selv ude på folden hvor den fræser omkring med artsfæller.
Dressurbanen burde ikke være hestens træningcenter, snarere vores klasseværelse, hvor jeg efter bedste evne forsøger at uddanne hesten, alt i mens jeg konstatere at den kan det hele i forvejen og at det er mig der uddannes.
Mit mål med ridningen er sammensmeltning mellem hest og menneske altså kentauren.
Min vigtigste mission er at holde min hest rask, sund og glad.
Når jeg er sammen med min hest handler det om samarbejde. To sjæle en tanke = en handling, intet mere intet mindre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
HeidiZ(Putin) |
27-09-2002 17:12 |
|
<>
Noget sådant vil ALDRIG sætte hesten op til at præstere noget som helst mere, end en utrænet hest kan præstere. Derimod kan det afføde forskellige fysiske problemer som f.eks. hævede koder, anstrengte og ømme sener, muskelspændinger, etc., som altsammen kan blive kroniske lidelser, som hesten aldrig kommer over.
Det her vil jeg ikke give dig ret i.
Jeg ville aldig træne min hest en time hver dag, så ville han simpelthen gå psykisk ned. Nogle dage træner jeg 20 min andre dage kan det godt blive en time, men bestem ikke hver dag. Kan ikke se nogen grund til det, for hesten kommer alligevel på fold hver dag, og der kan den i det mindste være social med dens artsfælder, og udvikle muskler. Min 6års hest går sammen med en hingste plag og en anden vallak på 6år og de tager mange 'legeturer' i løbet af en dag.
Hvorfor gøre hesten træt af arbejdet med det samme? Det begriber jeg ikke.
<>
Nej, man skal ikke gøre sin hest lang, men har men en hest som min, som er lang tid om at opbygge muskler (det er sikkert fordi jeg ikke rider 1 time hver dag), så kan det godt være svært at komme ind og samle som man gerne vil have.
..
For mig handler træning om at ride hesten med teknik, og man må gerne i den daglige ridning vise at man laver noget, det hele behøves ikke at være'stævneridning', det kommer du ikke vidre med. Hvis alt skal se let og elegangt ud, hvordan vil du så rette på problemer??
Det ville selvfølgelig være lækkert hvis man havde en hest, som med det samme man satte sig op på den var 100% arbejdsom for hjælperne, men det de færreste heste som er det. Der skal træning, teknik og ikke mindst greundridning til. Grundridning kan man vel godt sammenligne med teknik. Det det hele handler om er, at man skal sætte sig op også finde en teknik som passer til den pågældende hest.
Mht. Gamacher, har godt læst den gode artikkel som var i Landsbladet for heste, den var rigtig godt, og der var nogle gode synspunkter! -HeidiZ(Putin)- *Sjælen er ens i alle levende væsner, selv om kroppen er forskellige*
SÅ er min præsentation opdateret med en MASSE nye træningsbilleder (24/9-02):-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Dancing in the sun right! 
Fedt skrevet...
Jeg har også overladt det til hestene selv , at holde sig i en vis form ude på folden, og den dér med to sjæle én tanke, er bare noget af det smukkeste..
Jeg mener også at rytteren er på "træningsbænken" hver gang han/hun rider/omgås hesten ,.... men men men ... det mener Johannes da vist også...det står ihvertfald meget smukt beskrevet i hans bog! - SÅ måske er han ikke så hård som det kunne lyde...
hm...det dér med altid at ride lidt stærkere end hesten ville af sig selv.....den holder ikke ALTID stik,, er ER heste som..... vælger et RET højt tempo indimellem hvis de får lov, og så lidt hurtigere end det...tak skal du ellers have, af banen alle!*GG*
Men jeg må så også indrømme at jeg faktisk kalder det at TRÆNE heste.....
Jeg har endnu ikke mødt en hest som kunne reagere korrekt og hensigtsmæssigt på rytterens hjælpere - uden først at lære det...
Hvorfor ellers tilride heste,, hvorfor skole dem, hvis de ville kunne det hele i forvejen bare rytteren gjorde sig forståelig nok.
Det kan de simpelthen ikke, det er en indlæring ligesom så meget andet , og det tager tid...
Det er rigtigt at selve øvelserne kan de da nok udføre på folden under rette omstændighder, ..hm.. altså kunne man sige at hesten ikke trænes i at udføre øvelserne, men i at udføre dem når - og som - rytteren ønsker det...
Så er der den der med at "ride en time" ... lige så forskruet i mine ører, som at ethvert anstændigt menneske nødvendigvis skal have en "37 timers arbejdsuge"....
hvorfor nu det????
At ride en hest, betragter jeg som en form for kommunikation, - nogen dage har man lyst til at snakke meget og længe, og andre dage kortere...
Efter min mening er det ikke vigtigt hvor længe man rider, men at der sker noget i den tid man rider ...
Selvfølgelig er man nødt til at varme op og "varme ned" igen bagefter ,men ....det skal godt nok være en meget stiv hest, hvis den absolut SKAL gå i en stiv time ,før den har "brugt sig".....
Desuden synes jeg også, at - mht. kommunikationen, opfatter jeg det som - at en ikke særlig uddannet hest, ikke har så stort et ordforråd, og derfor bliver det hurtigere udtømt end hvis hesten mestrer alverdens signaler.... med andre ord, hvis hesten lige er redet til,,,,bliver det s... da kedeligt for begge parter, hvis man skal bruge en hel time på at ride store volter i skridt og trav og så lige et par galopanspring måske, hvis det går højt....
- og hvorfor skulle man det, hvis hesten gør fremskridt i løbet af fx de første 20 minutter man rider, så ser jeg ingen grund til at terpe videre med øvelserne i 40 minutter mere.... - og det synspunkt har jeg for alle øvelser, uanset niveau.
Hesten er altså klog nok til at forstå når den har gjort noget rigtigt.... og personligt mener jeg det er vigtigt ikke at trætte hesten, den udfører for det meste øvelsen betydeligt bedre næste dag, selvom man måske kun trænede den to gange hvor det gik godt, eller bedre end det plejer. At stoppe mens legen er god, mener jeg er en god kunst at mestre...
Det tager nok lidt længere tid , men jeg føler at resultatet bliver bedre, eller måske nærmere: samarbejdet bliver bedre.
Jeg burde ifølge ovenstående, ikke have kunnet lære en hest noget som helst, da jeg altid starter meget blødt op, rider de der omstridte 20-30 minutter 3-4 gange om ugen....men af en eller anden ukendt årsag ... er der altid sket store fremskridt..... og jeg har aldrig oplevet nogen overanstrengelsesskader.......sårh.... enhver har vel sine metoder....:-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
HeidiZ(Putin) |
27-09-2002 17:52 |
|
Ok, prøver så lige igen. Og nu må i ikke slette det rettede indlæg, altså DET HER!!!!!!!!!!
Jeg ville aldig træne min hest en time hver dag, så ville han simpelthen gå psykisk ned. Nogle dage træner jeg 20 min andre dage kan det godt blive en time, men bestem ikke hver dag. Kan ikke se nogen grund til det, for hesten kommer alligevel på fold hver dag, og der kan den i det mindste være social med dens artsfælder, og udvikle muskler. Min 6års hest går sammen med en hingste plag og en anden vallak på 6år og de tager mange 'legeturer' i løbet af en dag.
Hvorfor gøre hesten træt af arbejdet med det samme? Det begriber jeg ikke.
Nej, man skal ikke gøre sin hest lang, men har men en hest som min, som er lang tid om at opbygge muskler (det er sikkert fordi jeg ikke rider 1 time hver dag), så kan det godt være svært at skulle samle ham op i GP holdning. Det er kun i små momenter jeg kan det.
..
For mig handler træning om at ride hesten med teknik, og man må gerne i den daglige ridning vise at man laver noget, det hele behøves ikke at være 'stævneridning', det kommer du ikke vidre med. Hvis alt skal se let og elegangt ud, hvordan vil du så rette på problemer??
Det ville selvfølgelig være lækkert hvis man havde en hest, som med det samme man satte sig op på den var 100% arbejdsom for hjælperne, men det de færreste heste som er det. Der skal træning, teknik og ikke mindst grundridning til. Grundridning kan man vel godt sammenligne med teknik. Det det hele handler om er, at man skal sætte sig op også finde en teknik som passer til den pågældende hest.
Mht. Gamacher, har godt læst den gode artikkel som var i Landsbladet for heste, den var rigtig god, og der var nogle gode synspunkter!
-) -HeidiZ(Putin)- *Sjælen er ens i alle levende væsner, selv om kroppen er forskellige*
SÅ er min præsentation opdateret med en MASSE nye træningsbilleder (24/9-02):-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Eva L/Misse |
27-09-2002 18:29 |
|
Uhaaaaa, det er godt Johannes ikke befinder sig på den gård, hvor jeg har min næsten daglige gang sammen med min navnesøster.......Træningen kommer ikke altid lige i højsædet her, da vi for det meste rider ture ud i det dejlige terræn, som vi har lige omkring os. Ingen af os rider efter noget bestemt. Har vi en dag lyst til at longere, springe, ride dressur eller hvad det eller kan være, så gør vi det. Vi rider hellere ikke 1 time om dagen i onsdags blev det til et sted mellem 2 og 2 ½ time på en god lang skridttur med nogle travintervaller, når vi syntes. I dag var vi bare lige nede at vende ved fjorden og red ca. 40 min og skræk og ve, så havde hestene fri i går uden indblanding fra hverken den ene eller anden ejer. (De går stadigvæk på sommergræs)
Om vinteren kommer de ud alt kan for vejret og de lyse timer. Er vi heldige og vejret er godt, og vi har tideligt fri, så kan vi komme på tur. Ellers tager vi nogle aftener i ridehus, men ikke for ofte, da de bliver trætte af de begge to ret hurtigt, så her bliver de kun redet 2-3 gange om ugen ialt måske en 3 timer om ugen.
Vores heste er dog dejligt glade for tilværelsen og glade for at lave noget, når vi rider på dem, men de får osse lov til at være heste på folden uden os.
Det vigtigste for lille useriøse mig er, at min hest trives, og det gør hun. Jeg ved godt, at mange sikkert tænker, at hun gider give penge i opstaldning til en hest, når hun ikke bruger den, men vi har det godt sammen Misse og jeg. Faktisk er hun typen, der har det fint med at ha' et par fridage om ugen, da man kan mærke, at hun ikke gider blive redet for mange dage i træk og tro mig, så er man ikke i tvivl om dette. Desuden afskyer hun dressur. På en god dag kan hun dog gå helt pænt, men nu er jeg hellere ikke den store dressurmester og burde sikkert få undervisning, men når jeg ikke har hesten til det, så synes jeg, at det kan vente til det superføl, som hun sikkert vil give mig i fremtiden en gang.
Nå, men det jeg egentligt ville med dette var at sige at min hest til trods for sikkert i nogles øjne manglende træning ikke får skader eller noget. Hun bliver hellere ikke viklet ind i diverse dækkener, bandager eller andet. Dog får hun gamacher på forbenene ved spring og et lille uldtæppe på fra/til ridehuset, hvis hun skulle bliver varm/lidt svedig ellers ikke.................
Eva L - den ondeste hesteejer i DK
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Berit |
27-09-2002 19:38 |
|
"At ride en hest, betragter jeg som en form for kommunikation, - nogen dage har man lyst til at snakke meget og længe, og andre dage kortere...
Efter min mening er det ikke vigtigt hvor længe man rider, men at der sker noget i den tid man rider ...
Selvfølgelig er man nødt til at varme op og "varme ned" igen bagefter ,men ...det skal godt nok være en meget stiv hest, hvis den absolut SKAL gå i en stiv time ,før den har "brugt sig"..."
Jeg synes at du rammer et meget centralt punkt i udvalgte uddrag af dit indlæg!!! Meget vigtigt fordi der er så mange diskussioner som tager afsæt i feks. hvor længe man har redet, hvornår det er hensigtsmæssigt at starte sin unghest op, og så her hvor længe man rider....
Til Johannes:
Sjældent har jeg hørt mage til "latterligt udsagn".Hvordan kan du tillade dig at udtale dig om det ukorrekte i at ride sin hest 10-20 min om dagen? Det vil da altid og atter altid være måden du rider hesten på som er afgørende og ikke hvor lang tid! Du er utrolig fordømmende og nedladende i de fleste af de indlæg du skriver her på nettet. Er det en måde at bekræfte dit eget læremesterego??? Det burde du ikke behøve hvis du altså er så dygtig som du selv giver udtryk for.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
BB |
27-09-2002 20:15 |
|
Johannes: Hvad så med en skadet hest? Min hest har stået 2 måneder pga. en knæskade, og vi er af dyrlægen blev bedt om at starte i skridt 15 min, så lidt trav osv. meget langsomt, og først om 1½ måned må hun gå "normalt"
Ellers kan jeg sige at jeg rider normalt min hest 45 min, og det er en meget passende tid for os. Tilgengæld rider vi som regel meget seriøst.
Du siger bandager og gamacher kan skade, men hvad så med heste der nemt sparker sig selv? Det gør min bl.a. hun er meget ung (5 år) og selv hun sluttede af på La-niveau inden hun blev halt, så kunne hun da godt være lidt ivrig ind imellem, og slå et glædes bukkespring. Nu hvor hun lige er begyndt at trave lidt igen, er hun da også meget ivrig, og da jeg ikke må lave volter osv. er tempoet ikke 100% perfekt, og hun går ikke så samlet som hun burde. Derfor har hun også sparket sig selv. Er det i dette tilfælde også bare at gøre tingene være, når jeg rider hende med gamacher på alle 4 ben + klokker??
Hilsen Manja og Rikke:-P Husk at leve mens du gør det, husk at elske mens du tør det!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Johannes Sørensen |
27-09-2002 22:10 |
|
Til Berit:
Jeg skriver ikke, at det er ukorrekt at ride hesten 10 - 20 minutter om dagen. Jeg skriver, at mange nøjes med at ride 10 - 20 minutter om dagen, fordi de har en idé om, at hesten ikke tåler mere end det. Og så skriver jeg videre, at heste, der kun riden 10 - 20 minutter hver anden dag, ikke kan opnå en træningstilstand, der sætter dem i stand til at kunne præstere mere end en utrænet hest.
Jeg må imidlertid give dig fuldstændig ret i, at de er måden, man rider på, der er afgørende - næsten! For om så verdens bedste rytter satte sig i sadlen, ville han/hun ikke kunne give hesten en kondition og muskelfylde, der skal til, for VIRKELIG at præstere noget, hvis der kun blev trænet en ti-tyve minutter hveranden dag. Og det er der intet nedladende eller fordømmende i at fortælle.
Alle heste kan rides et par timer eller mere en gang imellem, uden at tage skade af det, hvis det foregår fornuftigt. Også selv om der måske går uger imellem, hvor de i mellemtiden har gået på fold eller er blevet redet en smule i ny og næ.
Intet levende væsen kan præstere noget af betydning, hvor det er muskelfylde og smidighed, der tæller, uden forudgående intensiv træning. Det gælder gymnaster, dansere, boksere, hunde, og også heste. En væddeløbshest falder død om, inden den når til vejs ende, hvis den starter en steepelchase uden forudgående træning. En hest vil ikke kunne springe en LetC-bane uden forudgående træning. Og en dressurhest vil ALDRIG kunne komme op over de lette klasser, hvis man ikke træner den intensivt ... uden at overbelaste den. Det er præcis det sidste, der er det vigtigste, hvis heste skal holde i mange år.
Det ville måske være på sin plads at nævne, at tanken med det her indlæg er at forklare, hvordan man bedst muligt bibringer sin hest en kondition og en muskelfylde, der vil sætte hesten i stand til at tåle den belastning, enhver form for ridning ER, men på en sådan måde, at HESTEN OGSÅ HAR EN GOD OPLEVELSE UD AF DET, OG SÅDAN, AT DEN IKKE UDSÆTTES FOR UNØDIG SLID OG/ELLER SKADER OG HOLDER I MANGE ÅR.
Johannes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Johannes Sørensen |
27-09-2002 22:22 |
|
Til Rikke:
Hvis hesten har været skadet, og dyrlægen har anbefalet en ridetermin, skal man overholde den. Når hesten så igen er klar til at gå i arbejde, ja, så er det jo dét, en skal, arbejde!
Hvis man har en hest, som er så ivrig, at den skanker sig, er man i sagens natur nødt til at lægge strygeklapper på, indtil hesten får så meget indlæring ind i kroppen, at den bevæger sig i det tempo, rytteren sætter den i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
BB |
27-09-2002 22:51 |
|
Johannes: Jamen selv inden hun blev halt, og gik på La-niveau, og var godt samlet osv. sparkede hun alligevel sig selv ind imellem....men hun har også en små dårlig benstilling, og slynger forbenene, dog har hendes benstilling ingen vidre betydning, for ridningen.... Det ser ikke godt ud forfra, men det skader hende ikke, og dyrlægen har godkendt hende, så jeg tror ikke det er det der gør det.... hun rammer bare nemt sig selv! Hun har også trådt så langt "ind under sig" at hun har trådt på sig selv! Er gamacher + klokker så ikke nødvendige i dette tilfælde?
Hilsen Manja og Rikke:-P Husk at leve mens du gør det, husk at elske mens du tør det!! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Johannes Sørensen |
27-09-2002 23:13 |
|
Rikke:
Hvis en hest er så skævbenet (undskyld udtrykket), at den stryger sig, når den går på fold, er det slemt. I sådan et tilfælde kan hesten jo IKKE gå uden beskyttelse af den ene eller den anden art, og er det virkelig så slemt, er det uklogt at engagere sig i den. Men hvis hesten IKKE stryger sig på folden, og det kun sker, når den rides, er det ridemåden, der er noget galt med.
Jeg underviser en pige på en frederiksborger, der er ubeskrivelig skævbenet; men den stryger sig aldrig og fungerer helt fint uden benbeskyttelse.
Johannes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
BB |
27-09-2002 23:24 |
|
Johannes: Hun styger sig ikke på fold! Det kan godt ske det er ridemåden, fik flest sår i starten, og gør nu igen... dog red jeg også med gamacherne da hun gik bedste (lige inden hun blev halt), bare for en sikkerheds skyld, for med en unghest, synes jeg aldrig helt man ved, hvornår den igen laver et bukkespring. Men det skader hende måske bare??
Hesten blev undersøgt af en heste dyrlæge inden jeg købte hende. En meget dygtig dyrlæge! På salgsundersøgelses papiret står der: ben ingen bem. dog slynger hestene forbenene en smule. Bettina Kirk sagde også det ingen betydning havde + min ridelærer sagde god for den! Så den "skæve ben" eller hvad du vil kalde dem, har tydeligvis ingen betydning for hesten!
Er det dumt at ride med gamacher på de tidspunkter, hvor hun egentlig går godt?? Når man ser "top ryttere" rundt omkring rider disse jo også med hestens ben pakket ind.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| BB |
|
|
Abonnerer du ikke på Landsbladet Hest?
Der er nemlig en kanon god artikel i om bandager og gamacher.
Bl.a. står der noget om at strygebeslag(sko-type) kan afhjælpe strygeproblemet.;)
Hilsen LouiseN
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
connie ( Nappe) |
28-09-2002 00:32 |
|
Nåe jeg må nok sige at der kom en lille diskustion ud af dette indlæg.
Men jeg vil godt som "ny" heste ejer være med i debatten lidt.
(Jeg/vi herhjemme har netop fået en 3,4 års vallak som v godt nok var tilredet 1 måned før. Er det hvad man i heste verden kalder tilredet, jeg troede at når en hest havde redet et 1/2 til 1 hetl år, så kunne man kalde den tilredet)
Undskyld der jøg jeg lige af sporet men for at komme tilbage, så har jeg i min måde at træne min de samme meninger som alle i andre har.
Johannes du kan lyde lidt hård i din opdragelse, men da jeg er ny , må jeg nok prøve på ikke at træde i spinat.
Når jeg træner gør jeg det på en dressur bane , hvor jeg rider volter , prøver at få Liberty til bidet, slangegang, galop, Ja alt hvad man kan i begynder stadiet. Men jeg har i dag, både trænet og sprunget. Jeg slutter altid af med noget sjovt for hesten eller rytteren, ( Jeg tror at hesten også har det sjovt??)
Men i lyder alle som om at i har et samspil med hesten, som jeg ikke har, måske manglende erfaring, men jeg må så tage mine erfaringer og jeg stopper når jeg tror at min hest er træt eller ikke gider mere. Og han lærer noget hver gang jeg rider på ham.
Det kunne være skægt at vide om jeg gør det forkert.!!!
KH Connie
Sæt lidt kulør på livet, få dig en schapendoes. http://home19.inet.tele.dk/nicondoes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Connie... |
99E |
28-09-2002 01:13 |
|
JEG tror personligt, at det er vigtigt at gøre "træningen" til noget, hesten synes er rart og sjovt. På den måde får man en hest, der nyder sit "arbejde".
Det skal være lige som når dine børn (hvis du da har sådan nogle...?) skal i skole: det behøver ikke være sjovt hele tiden - men man kan lege meget ind!
At du stopper træningen af hesten når det går godt, og før hesten er så udmattet, at den bliver tvær er MEGET flot! Der burde være flere "ryttere" der lærte sig at lytte lidt mere til hesten.
Man kan IKKE dele sit hesteliv ind efter uret. det gør hestene jo heller ikke selv!
Jeg synes, det lyder som om du har en ret fornuftig holdning til din hest og dens liv som ridedyr...
Hug your Horses!99E Se mere Natural Moosemanship & mine tegninger HER!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Connie
Jeg har dog den indgangsvinkel til træning af hesten at jeg laver et ugentligt program. Dette program sammensætter jeg efter hestens temperament og uddannelsesgrad.
For at få noget ud af min træning træner 5 dage om ugen og rider tur en dag. Hesten skal jo også have en fridag.
Da jeg altid har redet heste der har haft bedst af at blive redet hver dag, så er det for mig det ideelle. Har hesten denne kondition og smidighed så kan vi bedre "lege", hvilket gør det sjovere for både hesten og mig.
Hvad andre gør kan jo være mig ligemeget.
Et sted giver jeg dog Johannes ret.
Hesten skal kun rides i det omfang den har kondition til og vil man forøge denne så er det ligesom med mennesker. Man skal træne lidt mere end man tror man kan holde til.
Det jeg foragter er, hvis en rytter rider hård dressur
eller springer uhæmmet på en hest uden kondition og dette så i værste fald fører til halthed.
Vi andre vil jo heller ikke løbe en marathon uden forugående træning.
Hilsen
Britta
8-)Heste er flokdyr og rytteren er lederen8-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Charlotte-Lazer |
28-09-2002 13:37 |
|
Hmm sidder så lige og tænker.
Johannes, hvor meget af den daglige træning på 1 time, mener du så skal foregå i skridt? For hvis træningen har opvarmning og afskridtning inkluderet, så er det jo noget andet, end hvis det er selve træningen der SKAL (efter din mening) vare i 1 time.
Og mht bandager og gamascher. Vil dog mene at nogle heste har bedre af at gå med gamscher end uden.
min egen hest har haft kodesenebensbetændelse, og da det var på indvendige kodeseneben, så vil der altid være større risiko for at skaden bryder ud igen i tilfælde af at hesten stryger sig selv over kodesenebenet, hvilket faktisk nemt kan ske! I sådanne tilfælde vil jeg faktisk mene at det er bedre at ligge en gamasche på!
Men har lige et spørgsmål...Johannes, hvad er din holdning til klokker? Er det også noget fanden har skabt?
Og hvornår er det så legalt at bruge dem efter din opfattelse? Og er det også ens ridemetode der er helt galt på den hvis ens hest har tendens til at træde op i sig selv? Skal lige siges, jeg spørger fordi min egen hest har ringsko på, og jokker dem ofte af, dog mest på folden. Og folk siger at en hest kun træder sine sko af hvis den ligger på forparten (men faktisk er min hest nem at sætte bagtil, og selvom den går skadet i begge bagben lige nu, så er han faktisk ikke på forparten når han løber på folden).
Men vil gerne høre hvornår det er så er "ok" at bruge gamascher og klokker?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
connie ( Nappe) |
28-09-2002 18:28 |
|
Hej Igen
Ja, jeg synes at det er godt med en rask diskution, hvor man kan få mange positive ideer med sin hest, og får samtidig jeg personligt noget også, det er jo dejligt...
Jeg prøver at træne min hest,på hesten primisser, fordi det er ikke hver dag , der er en god dag for heste ( og måske også rytteren har en dårlig dag)..
Jeg kunne ikke drømme om at ride en hest som er halt eller så meget at den bliver halt af det - Og det prøver jeg at gøre som jeg skrev i det første inlæg, jeg lagde ind.
Vi havde nogle nybegynder med hest ,, som red på deres hest , når den var halt. De kunne ikke se at den var halt. Den havde dårlige ben ( gigt) og vi råddede dem til at lade handlen gå tilbage, men de var blevet for glade for den.. Forståetligt nok,, Men at de så ikke kunne ride , blev de bare ved.. Så en dag måtte vi sige til dem at de skulle flytte hesten fordi at vi ikke kunne lide at se på det..
Men lidt om min dag med Liberty. Det startede med at vi red og på en gård og red sammen med nogle unge piger, der red vi nogle volter, slangegang, i skridt, trav og galop. Alt i mens at vi trænede med at lære ham at gå til biddet - Det gik meget godt, selvom han ikke hele tiden kan gå til bidet.. Men kommer tid kommer der råd. vi red 3 kvarter og red så hjem i skridt.. Derefter sprang vi et par gange over meget små forhindringer, men så var han ved at være træt. Vi tog så sadlen af ham og skridtede uden sadel. SÅ tog vi ham ind i stalden striglede ham ordnede man og hale. Fik vasket fusser og fik smurt dem med levertransolie og fik noget nas på kronranden ( ved ikke hvad det hedder) Derefter kom han i boks fik varme , hø, lidt foder og en dejlig sliksten med mintsmag op og hænge, Så hyggede han sig der et par timer mens vi nød kaffe og en kold pilsen. Så kom han ud igen på folden .. Jeg skriver godt nok "han" hele tiden, men Nappedregner var også ude at ride, han fik selvfølgelig samme omgang som Liberty.
Hej fra Connie.
Sæt lidt kulør på livet, få dig en schapendoes. http://home19.inet.tele.dk/nicondoes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: "tøj til benene" fra Landsbladet Hest. |
lotteC |
28-09-2002 21:00 |
|
Jeg har også læst artiklen omkring det fra Landsbladet Hest, og jeg kan godt se ideen i at bruge strygbeslag. Og jeg vil helt sikkert bruge det, hvis min hest i meget grælt tilfælde har brug for det.
Men i artiklen står der jo også, for ikke at glemme, at hvis man ligger bandagerne rigtig på, kan man sagtens bruge dem. Og gamacherne ligeså...
Jeg kan ærlig talt ikke se hvorfor man bliver frarådet i at ikke bruge dem...Jeg har faktisk i al den tid jeg har redet og haft mine egne ponyer og heste, brugt enten bandager og gamacher. Jeg har aldrig haft nogen form for problemer med at hesten har brugt dem, og jeg vil blive ved med at bruge dem.
Selvfølgelig vil det da være bedst hvis man ikke behøvede at bruge nogen af delene....men hvor mange gange kan man se ud af 100 gange, hvor hesten ikke går op og rammer sig selv med benene, enten om den rider dressur og spring ?? den der kan, vil jeg enormt gerne se beviser for....
Venligst, Lotte."Danske Oldenborg heste kan og vil"B-)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| "Tøj til benene" - hvorfor undgå det? |
99E - Soon On A Horse Near You |
28-09-2002 21:10 |
|
-Det kan du læse i det indlæg, jeg har skrevet herinden en gang - det hedder vist noget i retning af "Pro et contra: Bandager & Gamacher"...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: "Tøj til benene" - hvorfor undgå det? |
Johannes Sørensen |
28-09-2002 23:41 |
|
Til BB:
Jeg kender dig ikke og ved derfor heller ikke, hvordan du rider. Men du fortæller jo selv, at hesten ikke stryger sig på folden, og at det mest var i begyndelsen, og endvidere at den er`begyndt igen´. Det lyder som det klassiske problem, hvor rytteren er mere eller mindre i ubalance eller `bagud´ i forhold til hestens rytmik.
En hest har det sådan, at den er nogenlunde ligeglad med, om vi rider dressur, spring, hygge eller andet, men den vil gøre ALT HVAD DEN KAN FOR AT HOLDE BALANCEN! Og hvis du nu forestiller dig, at du engang imellem sidder på en sådan måde, at din vægt er forrykket f.eks. bare to kilo til den ene side, bliver hesten nødvendigvis nødt til at kompensere for din `skævhed´ ved at læne sig en smule til den modsatte side ... og så kan den sandelig let komme til at skanke sig. Så du skal nok til at kigge på din opstilling med et meeeeget kritisk øje. Jeg vil så alligevel sige, at indtil du får `hold på problemet´, bør du fortsætte med bind eller andet for at beskytte hestens ben.
Jeg kan fortælle dig, at vi p.t. har en hest i ridning, som mødte op indviklet i bind og gamacher plus klokker på alle fire ben. Vi fik forklaret, at den for det første altid trådte skoene af sådan cirka en gang om ugen, og for det andet havde den det med at stryge sig så voldsomt og tit, at ejeren ikke kunne huske, hvornår hestens ben sidst havde været `hele´!
Nu har vi haft den i to måneder; vi har aldrig haft bind, gamcher, strygeklapper eller klokker på den. Den har ikke trådt så meget som en enkelt sko af, og den har heller ikke skanket sig det mindste. Vi har ikke redet den på en særlig måde for at undgå problemet, men har redet den, som vi rider alle andre heste.
Du skriver også, at man ser `topryttere´ ride med bind og gamacher, og der er desværre rigtigt. Nogle af dem strammer endda bindene så hårdt, at det ser ud, som om hestene har gevind på piberne, når de fjerner dem, inden de skal ind at starte til stævner. Det er fandeme uhyggeligt, for - som jeg skriver - bind, gamacher o.lign. kan ikke FOREBYGGE! Fornuftig og omhyggelig træning KAN!
Til Connie:
Jeg kan fornemme, at du VIL DET DÉR med din hest, og alene det er nok til, at det nok skal lykkes - hen ad vejen!
Ja, sandelig lyder vi alle, som om vi har et fornemt samspil med vore heste ... men det skal nok tages med et meeeget stort gran salt, for det er de færreste, der kan brovte sig af at have det HELE TIDEN! Jeg kender ingen!
Vejen hen mod dette samspil er præcis magen til den, du følger: fornuftig ridning, hvor man `lytter´ efter hestens behov, og hvor man ALDRIG kører hesten træt, og ALTID rider på en måde, så hesten FÅR EN GOD OPLEVELSE UD AF DET.
Samspillet mellem hest og rytter opstår ikke bare gennem teknisk korrekt ridning, men i langt højere grad via hestens ubetingede tillid til sin rytter. Hvis tilliden ikke er til stede, NÅR MAN DET ALDRIG!
Vi har en hest i stalden på 4. md. Da vi fik den var vi mere end en time om at komme op på den den første dag. Den ejede ikke tillid til mennesker overhovedet. I dag er den i balance med sig selv, den har tillid til de to, der rider den (min medhjælper og mig), og den udvikler sig så kolossalt, at det bare er herligt. Det skyldes ikke, at vi er bedre end så mange andre, men udelukkende, at vi har givet hesten en HER-ER-DET-RART-AT-VÆRE-fornemmelse, når vi sætter og på dens ryg.
Det vil du helt sikkert også - hen ad vejen - opleve med din hest, er jeg meget overbevist om. Held og lykke med det.
Til Charlotte-Lazer:
En træningstime begynder, når man svinger sig i sadlen, og slutter, når man står af! Nogle heste er længere om at blive varmet igennem end andre, og tilsvarende længere om at drosle ned igen.
Læg mærke til at jeg skriver, at der skal indlægges HYPPIGE SKRIDTREPRISER. Det betyder, at man ikke bare høvler afsted 25 - 30 omgange i stor trav og så skridter et par omgange eller tre. Hvor hyppige disse repriser er, afhænger sandelig af hesten. En toptrænet hest kan med lethed trave en halv time ad gangen uden at falde i sved, hvorimod en utrænet hest helst ikke skal trave mere end nogle få omgange, før der skridtes lidt. Skridtrepriserne kan variere fra nogle få skridt til f.eks. skrådt igennem i fri skridt, måske en ti-meter volte i samlet skridt, måske femten skridt i samlet, halvpirouette, 10 - 15 skridt i samlet, og derefter trav igen. Osv.
Skridtrepriserne har alene til formål at sikre, at hesten ikke bliver træt eller mister lysten!
Mht. bind og gamacher har du sikkert læst min holdning til dem i svaret ovenfor, og som du selv siger: din hest har/har haft en lidelse i bentøjet, og så er det da okay at bandagere den, for det sker jo netop af HELBREDELSESMÆSSIGE grunde. Er vi enige?
Og klokker? Har fanden skabt dem? Nej da, han hører jo til klovbærerne, ikke?
Klokker er beregnet til at undgå, at hesten træder skoene af. Min smed siger, at hvis en hest skal gå med klokker, har smeden klokket i det! Jeg giver ham helt ret. Men en hest med ringsko (og måske endda høje dragter) kan nemt komme til at træde skoene af ... især hvis smeden ikke runder tåen på bagskoene. Der kan klokker på forbenene være en hjælp - på folden.
Jeg kan fortælle dig, at jeg aldrig har redet med bind, gamacher, strygeklapper eller klokker. Jeg har heller aldrig haft en hest med led- eller seneskader, og har heller ikke heste, der smeder eller træder skoene af.
Hilsne til alle. Johannes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
BB |
28-09-2002 23:50 |
|
Johannes: Nu siger du det er min opstilling..... jeg har altid fået 7 eller 8 for opstilling, så den kan vel ikke være helt dårlig?? Hesten var en smule ivrig i starten, derfor rider jeg med gamacher, men den har ikke på nogen måder været i dårlig balance.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
BB |
28-09-2002 23:58 |
|
Johannes: Det er måske også mig der overreagere...hun har haft et lille sår 2 gange. En gang i dressur, og den anden gang da vi var i skoven, og nu vil jeg bare passe på hendes ben og ikke risikere noget efter 2 måneders skadespause, så det er nok mest derfor gamacherne sidder på... min opstilling skulle altså ikke være så slem....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Johannes |
|
|
hmm.....
Pænt af dig Johannes at lave et indlæg der forælller hvordan vi bør ride vores heste op.
hvad fik dig til det ?
Føler du at de fleste ikke ved det eller ?
Blot en undren her fra.
Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Johannes |
parmour |
29-09-2002 17:44 |
|
fint indlæg altså det med at det kræver træning at komme nogen steder med sin ridning, men angående diverse bandager og dimsedutter vil jeg ikke give dig ret, når jeg rider sidebevægelser, traversader osv er jeg faktisk glad for denne beskyttelse der sker faktisk at man i bestræbelsen på at gører det så perfekt så muligt for samlet lidt for meget op og redet lidt formeget frem, og ja så går dyret pludeseligt meget sidelæns og snitter sig selv. jeg rider selv med bandager under hård træning for at støtte senerne, da min hest har killer på og derfor nemmer kan belaste disse, det fik jeg besked på da den var hos falk rønne.
har fået oprette en præsentation "endelig"
;-DMod tåber kæmper selv guderne forgæves>o<;-D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Karinae? |
atengstedt |
30-09-2002 08:16 |
|
Synes jeg sporer en "her kan du ikke lære os noget-holdning"??
Man bliver ALDRIG for dygtig, eller for gammel til at høre om andres erfaringer!
atengstedt, der gerne lytter til andres råd og vejledning, da hun ikke har tid til at begå ALLE fejltagelserne selv!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| atengstedt |
|
|
overhovedet ikke.
Jeg synes bare at Johannes ellers har udtrykt at han ikke ønsker at skrive her på HN, så derfor undre jeg mig over et indlæg som dette hvor han er "belærende", i et indlæg han selv starter.
Holdningerne til indlægget er jeg ganske ening i, ville bare høre hvad der lige drev ham til at skrive om præcist dette emne.
Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: Karinae.. |
atengstedt |
30-09-2002 08:47 |
|
Jamen SÅ blev det jo opklaret:-)
med venlig hilsen atengstedt
*ENHVER LØSNING FORANDRER PROBLEMET*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: atengsted |
kirstenj |
30-09-2002 08:52 |
|
Tak, atengsted.. for at skrive hvad jeg også fik en klar fornemmelse af lige så snart jeg læste indlæggene. Johannes giver et oplæg til hvordan man kan forbedre sin hests kondition og sin ridning, og straks farer man i blækhuset og mener, at han mener vi alle rider dårligt. Tag dog tingene til jer som et oplæg og som en inspiration og måske som en måde at se sin egen ridning lidt efter i sømmene. Når han siger at grunden til at ens hest stryger sig MÅSKE kan være at man sidder lidt i ubalance får han straks at vide at der bliver givet 7 og 8 taller til konkurrencer og derfor er det ikke derfor! Kategorisk! Hvorfor ikke tage det som et godt råd og så se lidt efter næste gang man er ude og ride? Måske har han ret, måske har han ikke ret? Men det er da værd at efterprøve.
Hvorom alting er så tag dog ikke tingene så personligt.. der bliver givet et råd på linie med alle andre indlæg her på HN. Det kan bruges eller man kan lade være, det er fuldstændigt op til en selv.
mvh
kirstenj
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Charlotte-Lazer |
30-09-2002 10:42 |
|
hmm synes faktisk ikke at alle farer op...
faktisk stiller de fleste bare spørgsmålstegn til det han siger. hvilket faktisk er ganske fornuftigt, for det er den eneste måde man virkelig kan lære noget nyt på. Hvis man bare æder alt hvad der bliver serveret foran en, så lærer man jo ikke at sortere i det, og kun tage det man har brug for.
Selv synes jeg faktisk at jeg spørger ind til hvor jeg ikke føler jeg får nok begrundelse, eller hvor jeg ikke helt føler jeg forstår hans egentlige mening. Så viljeg hellere sapørge, for ellers lærer jeg jo ikke optimalt af det jeg læser, og ikke sorterer fra!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
BB |
30-09-2002 12:11 |
|
kirstenj: Jeg stiller ham et spørgsmål, fordi jeg mener han kan lære mig noget! Han siger så noget om min opstilling, og jeg kommer med et par ekstra oplysning, for eftersom han aldrig har set mig ride, ved han selvfølgelig ikke, hvordan jeg sidder osv. Det er ikke negativt ment, jeg prøver bare at få hjælp af en erfaren rytter! Hvis vi ikke må stille spørgsmål er det da ikke et debatforum!
Jeg læser Johannes indlæg, stiller spørgsmål til det jeg ikke helt forstår, så får jeg et svar, som jeg så gerne vil have uddybet lidt, er det så frygteligt??
Han bliver da nødt til at have lidt oplysninger inden han kan svare...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: BB |
kirstenj |
30-09-2002 14:54 |
|
jamen, så er vi jo enige  i at man skal stille spørgsmål og optage indlæg og råd som det de er. Som med alt andet på nettet er det jo bare svært at læse andet end det skrevne ord, og jeg opfattede det ikke på den måde som du havde ment det. Det må du undskylde. Jeg trækker næbbet til mig og kryber tilbage i min skal..:-D
mvh
kirstenj
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kirstenj |
BB |
30-09-2002 15:10 |
|
Det er helt i orden. Følte mig bare lidt trådt på, at jeg ikke måtte spørge om noget!
Jeg er glad for at vi er enige nu
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En ekspert... |
99E - Soon On A Horse Near You |
30-09-2002 16:39 |
|
...er een, der har begået alle de fejl, det er muligt at begå inden for et begrænset område.
Så vidt jeg husker, var det Bohr, der sagde noget i den retning en gang.
Jeg er ikke ekspert. Tror heller ikke, der er andre, der er det. Men derfor kan vi godt udveksle erfaringer.
"Bentøj" er jeg som udgangspunkt stærk modstander af. Har argumentret herfor flere gange.
Hvad angår daglig træning - har jeg det dårligt med at sætte tid på. Det fungerer ikke for mig. Jeg stopper, når det går godt, og jeg ikke vurderer, at jeg skal proppe mere i hverken mig eller min hest.
Men sådan er vi så forskellige. JEG har heller ikke ambitioner om store stævner.
99E - ond hesteplager. Dog uden bentøj.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: En ekspert... |
|
|
Johannes:
Ang. smedning... min islænderhoppe, som jeg er ved at tilride, smeder også i trav. Men ikke altid, hun smeder mindst når hun er nybeskåret/skoet af smeden.
Jeg synes at det er svært at vurdere hvad der er årsag til det. Hun er lidt indfodet på forbenene.
Jeg rider aldrig med gamscher klokker eller lign. - fordi hun har ikke skadet sig endnu i de 6-7 måneder jeg har redet og virker heller ikke bange for at træde sig.
Jeg tør ikke skrive under på at jeg sidder lige, men jeg har haft et par undervisere som begge siger at jeg sidder rigtigt.
Skal jeg simpelthen teste det ved bevidst at "hælde ud" til siderne for at fremprovokere smedning, eller er der en anden måde at teste det på ?
Nr. 2 "problem" - alle siger at man skal ride letridning i starten på ungheste, men min hoppe virker ikke til at synes om det. Hun går bedre når jeg sidder ned og er endda begyndt at samle sig lidt bagfra og bøje en lille smule i nakken for MEGET let hånd - når jeg sidder ned. Sidstnævnte må vel være svar nok - eller ?
Mh KatrineH
KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot ;D
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg rider min hest 30-45 min pr. gang 4-5 gange om ugen. Jeg har det ikke godt med at den skal ud HVER dag og ride et VIST antal minutter. Jeg rider til jeg synes at hun har gjort det godt eller hvis jeg kan mærke at det ikke lige er dagen for dressur. Min hest er i forvejen meget dovent anlagt (om det så er fordi jeg rider den for lidt skal jeg ikke kunne sige.....?)
På mit dresurhold er jeg også for det meste den der holder først - men som min berider også siger: det er bedre (for min hest i hvert fald) at ride kortere tid og at få lavet noget ordentligt end at ride rundt i en time og ikke få noget ud af det!
Min hest gider heller ikke mere end ca. den halve time - det kan selvfølgelig være min fejl (mht. konditionen)
Jeg rider med gamascher - ikke fordi hun stryger sig eller noget - men bare for at være på den sikre side (en hest kan jo også træde forkert en gang imellem).
Hilsener Thrine Tjek min homepage(y) http://www.t-vester.subnet.dk og min præsentation - nye billeder!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
Johannes Sørensen |
04-10-2002 12:26 |
|
KatrineH:
Når din hest smeder, er det fordi den mangler støtte foran. Det har ikke noget at gøre med din placering i sadlen at gøre. Så støt den en anelse mere i tøjlerne, så holder det op. Det betyder ikke, at du skal sidde og trække i tøjlerne, men blot gøre dine hænder en smule `tungere´.
Mht. problem nr. 2 kan jeg kun sige, at jeg absolut ikke er tilhænger af letridning. (Har skrevet om det før). Her i huset rider vi ALDRIG letridning, for letridning belaster hestens ryg ujævnt i takt med letridningen. Nedsidning belaster IKKE ryggen, hvis rytteren ellers er smidig. Så der er vi 100% enige.
Keep up the good work.
Hilsen Johannes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Johannes
Tak for rådet.
Jeg er faktisk så opsat på at ride hende "stort set uden tøjler" at jeg formentlig er for let i hænderne.
Det må prøves !
KatrineH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Johannes.
Det virker med "tunge" hænder  .
Jeg red hende knap 2 timer i skoven i dag, med lidt "tungere" hænder. Hun smedede ikke en eneste gang og virkede glad og tilfreds.
Herligt, herligt !
Jeg takker...
(vi fik faktisk også lavet en ganske uplanlagt capriole, men det er en anden snak).
Mh KatrineH
KatrineH
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej johannes
Jeg venter stdig spændt på at du skal fortælle mig (og andre for den sags skyld) om hvilket af mine indlæg det var, at jeg efter sigende -pr. mail- skulle have bedt dig om din opbakning til...???
Jeg forventer et svar og stadig gerne vedhæftet en kopi af den mail, som jeg efter din påstand, skulle have sendt dig.
(Det er især spændende/morsomt eftersom min private PC-mail som indeholder det eneste kartotek jeg har din mailadresse stående i, den blev lukket 14 dage før at du påstår at have modtaget en mail...??
-Ha ha.... -Som det dog spøger...!!)
Tro ikke at emnet bare forsvinder ud i intetheden af sig selv, søde...
-jeg har i planen at poste spørgsmålet i samtlige dine tråde fremover indtil jeg modtager et svar.
Med Venlig Hilsen Scarface "Life is what happens to you while you're busy making other plans" -John Lennon
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|