Hej Janni
Det lyder som om, I har et dominans- / tillidsproblem. Prøv at forestil dig, at du og din hest er en hesteflok. Hvem plejer en hest at følge? Den, der bestemmer. Hvem har en hest størst tillid til? Den, der bestemmer.
Nu har jeg jo aldrig mødt dig eller din hest, men sandsynligvis bunder jeres problem i, at din hest ikke ser dig som dens leder. Den er sikkert vant til, at når du trækker den, går du nede ved dens skulder. Hvis den skubber lidt til dig, flytter du dig. Hvis den vil klø sig op ad dig, får den lov. Hvis den skyder skulderen ud, når du trækker med den, kan den trække afsted med dig. Om alle eller nogen af disse forhold gælder, ved kun du - jeg kender dig jo ikke
HVIS noget af det ovenstående passer det, er det (i hestens øjne) ikke dig, der er øverst i hierarkiet. Det er hesten selv. Men hvad er konsekvensen af dette?
Heste er nu engang indrettet således, at de helst er sammen med andre heste. Og er der tale om en hest, som ikke typisk vil ligge øverst i et hierarki, vil den desuden helst være sammen med en lederhest. Hvis mennesket opfører sig som en lederhest, giver det hesten tryghed. Hvis mennesket (sandsynligvis ubevidst) opfører sig som en underhest, vil hesten som regel enten selv tage føringen eller blive utryg (som i jeres tilfælde) og for eksempel værge sig mod at forlade flokken sammen med mennesket. Hesten har ganske enkelt ikke forstået, at du kan passe på den, når I er ude sammen. Den forstår ikke, hvorfor den skal forlade flokken sammen med dig, og den har ikke lyst til det, fordi den føler sig alene uden lederskab og følge af andre heste.
Men hvad kan du så gøre? Jeg tror, at det vil hjælpe dig at lære lidt natural horsemnaship. Du kan lære lidt mere her:
http://www.parelli.dk
Desuden holdes der efterhånden mange kurser rundt omkring - fx af Gitte Naldal, Karin Petersen og HN's Jasmin Scrase. Af disse tre kender jeg kun Karin, så jeg ved ikke, om de to andre kan anbefales.
Natural horsemanship tager tid at lære - ikke fordi hesten har svært ved det, men fordi det er svært for en selv. Jeg synes i hvert fald, at det kræver stor omstilling af ens indgroede dårlige vaner

Du kan starte med at være mere opmærksom på dit kropssprog. Hesten må ikke flytte rundt med dig. Hesten må aldrig gå foran dig. Hesten må ikke klø sig op ad dig. Derudover kan du prøve nogle af de "lege", der er beskrevet på ovenstående hjemmeside.
Held og lykke med din pruh-hest! Vent og se, I skal nok finde ud af det sammen
Med venlig hilsen - og lidt fis og ballade...Rikke5
Der er ingen virksomheder, der ødelægger miljøet for sjov - de gør det for penge!!