Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvor meget og hvordan? (dressur)
Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 09:57
Jeg blev lidt nysgerrig omkring alle os herinde :O)

Derfor har jeg et par spørgsmål :

1. Hvilke klasser starter i til stævner og deltager i meget?

2. Hvor tit får I undervisning?

3. Hvilken type hest rider I?

4. Hvor meget samler I heste til træning, hvor tit og hvordan?

5. Hvad er vigtigst for jer, at jeres hest kan/skal lære i dressuren?

Hmm.......nogle af spørgsmålene får en lidt "barnlig" klang, men jeg håber I forstår dem og vil svare så godt I kan!

Jeg har ikke selv hest, har redet i 9 år, og de heste jeg har redet har været af meget forskellig type!

Jeg ligger meget vægt på, at hesten reagere på let schenkelhjælp, og at den skal lære at forstå og reafere på min udvendige tøjle, og at den skal forelægge tyngdepunktet bagud.

Luise
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hvor meget og hvordan? (dressur)
Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 10:32
1. Jeg starter ikke stævner, da jeg rider klassisk dressur - til gengæld laver jeg ind i mellem shows, så det svarer vel lidt til at starte stævne!

2. Jeg får undervisning af Bent Branderup, så det bliver til ca. 3-5 weekendkurser om året.

3. Pura Raza Española

4. Jeg rider ca. 45 min. om dagen. Træningen består af versade, traversade, renversade og sidetraversade i alle gangarter samt lidt halve trin. Jeg rider stort set kun på vægthjælp og med enhændig tøjleføring.

5. Det vigtigste for mig er, at der er harmoni i ridningen, at min hest hygger sig lige så meget som mig, men at vi hele tiden udvikler os.

Hanne K
http://home6.inet.tele.dk/kapitan
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 11:04
1.
>>Hvilke klasser starter i til stævner og deltager i meget?<<

Jeg starter 4-5 gange årligt, samt til de fleste af vore elev-stævner (som hos os hedder "aktivitetsdage") på rideskolen. Jeg starter dressur, spring og terrænridning (noget specielt for fjordheste). På min "gamle" hest var jeg på LA-niveau i dressuren, på min 5-årige Felix starter jeg LC-klasser endnu. Jeg springer p.t. ikke mere end 70 cm til stævne - Felix skal have mere muskulatur og meget mere træning, før han skal starte højere klasser.

2.
>>Hvor tit får I undervisning?<<

Jeg rider på hold en gang ugentligt. Om vinteren plejer jeg desuden at få en halv enetime hver uge.

3.
>>Hvilken type hest rider I?<<

Jeg rider fjordheste, og det er også én af grundene til, at jeg holder mig til fjordhestestævnerne. Ved alm. stævner skal jeg starte hest, og jeg synes endnu ikke, at vi kan "klare os" mod de store heste.

4.
>>Hvor meget samler I heste til træning, hvor tit og hvordan?<<

Jeg varmer op med let samlingsgrad, og derefter samler jeg hesten så meget/så længe, som den nu kan klare på det givne niveau. En ældre hest kan klare en højere samlingsgrad i længere tid end en unghest.

5.
>>Hvad er vigtigst for jer, at jeres hest kan/skal lære i dressuren?<<

Den skal være velredet og smidig på begge volter, og den skal være lydhør overfor mig, og vente på mine signaler. Den skal være arbejdsglad og villig - så kommer alt det andet efterhånden. Jeg sætter delmål: jeg arbejder hen imod at hesten kan en bestemt ting. Når den ting så er opnået, så sætter jeg mig et nyt mål. Lige i øjeblikket arbejder jeg på, at Felix skal lære at gå sidebevægelser (schenkelvigninger og versadebøjninger) uden at begynde at fræse afsted, fordi han bliver hidsig. Når vi engang har det på plads, så finder vi et nyt delmål. Samtidig så træner jeg meget overgange - han er endnu ikke så god til at bære sig i overgangen fra galop til trav.

Som du ser, er vi ikke kommet så forfærdelig langt i dressuren endnu, men det har heller ingen hast. Felix er kun 5 år - jeg forventer da, at der er mindst 15 gode år i ham endnu.

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 11:05
> 1. Hvilke klasser starter i til stævner og deltager
> i meget?
Jeg har ikke en decideret dressurhest, men har dog startet op til LA2 (gl. programmer) på klubplan. Har dog droppet dressurstævnerne pga. manglende tid - når jeg tager til stævne, er det spring.

> 2. Hvor tit får I undervisning?
Ca. 1 gang om ugen, pt. slet ikke, da jeg "står stille" pga. skade :-)

> 3. Hvilken type hest rider I?
En araberblanding

> 4. Hvor meget samler I heste til træning, hvor tit
> og hvordan?
Middel, pt. er formen ikke til mere pga. ovennævnte skade.

> 5. Hvad er vigtigst for jer, at jeres hest kan/skal
> lære i dressuren?
At træde ind under sig, så vægtfordelingen bliver (nogenlunde) rigtig. Hele tiden lære noget nyt/mere - ikke bare nye øvelser, men også nye sammensætninger af øvelser. Smidighed og lydhørhed - det skal jeg jo bruge på springbanen ;-)

Venlig hilsen

Randi G.

Don't take life too seriously, you won't get out alive :-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 11:26
Hejsa!
1. Jeg starter så tit jeg har tid til det, jeg skal til stævne på søndag.(d.29/9)Der skal jeg starte LA1 og LA3.

2.Jeg arbejder for min underviser så jeg kan få så tit jeg vil og har brug for det!

3.Jeg rider en fjordhest. Ved godt at alle tror at en fjordhest ikke kan gå dressur men det kan den faktisk godt!

4.Jeg varmer op hvor jeg ikke samler hende så meget og hvor jeg driver lidt(højere tempo) mere på end når hun er samlet. Så samler jeg hende og begynder at lave lidt sværere øvelser.

5.Det er at den lærer at vente og komme ind under sig og op til mig. Den skal også løfte hovedet og komme op i den korrekte holdning Og så at den får muskler og balance til fx kontra galop. Det er også vigtigt at den reagerer på schenkler og på udvendige tøjle.

Mange vrinsk fra Kiki Jo og Stine:-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 12:00
1. Jeg starter MB-klasserne til distriktsstævner. I gennemsnit starter jeg vel 2 klasser om måneden. Jeg kan bedst lide at starte med en eller to uger imellem og så holde en pause på en måned eller halvanden for at have tid til at forbedre tingene og evt. begynde med nye øvelser.

2. Jeg får som regel undervisning to gange om ugen.

3. Min hest er en 8-årig hoppe med LU-papirer.

4. Jeg skridter næsten altid en tur først - i øjeblikket på en kuperet stubmark. Jeg arbejder meget på at forbedre/forhøje samlingsgraden, da det er min hests problem. Dette gøres både gennem dybt arbejde og arbejde hvor hun er mere oppe fortil. Nogle dage rider jeg slet ikke øvelser, andre gange er vi alle øvelser igennem. Et par gange om ugen træner vi også nye øvelser.

5. Det vigtigste for mig er at hesten synes det er sjovt at blive redet. Jeg vil gerne have hende til at reagere hurtigt og på lette hjælpere og gå med god udstråling.

Camilla L
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 12:28
1. Jeg starter pt. LB-klasserne.

2. Får eneundervisning 1/2 time en gang om ugen.

3. Fjordheste, men starter hesteklasser.

4. Bruger meget tid på løsgørende arbejde i starten. Samler hesten lidt mere til slut.

5. Det vigtigste for mig er, at hesten kan sin grudridning, at den er glad for at arbejde og vi hygger os sammen.

Pernille
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 12:45
*Jeg starter LA1 og LA2. Jeg starter stævne ca. en gang om måneden, måske lidt oftere i perioder.

2 x ½ time pr. uge.

Mix af araber og østbulgarer.

Jeg rider meget efter hvor oplagt hesten er. Hvis han ikke er oplagt fører det ikke tl noget at kæmpe med ham. Så rider jeg bare dybt og løsgørende.

Ellers så samler jeg ham så meget som muligt gradvist under træningen igen under hensyn til, hvor oplagt han er.

Jeg øger samlingen ved at ride mange overgange mellem gangarterne og i forskellige tempi. Rider mange forskellige volter, versader og traversader.

5. Hvad er vigtigst for jer, at jeres hest kan/skal lære i dressuren?

At vente på mig uden at spænde op, og så gå villigt frem igen, når jeg beder ham om det! Hvis han gør det, respekterer og adlyder han også mine øvrige hjælpere.

Hilsner fra @nn@ ;-D

Se KIR's hjemmeside:

http://www.killeruprideklub.subnet.dk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 14:35
Hej Luise!

1: Jeg har endnu ikke fået taget mig sammen til at starte, bliver altid forhindret i sidste øjeblik.

2: Jeg rider klassisk dressur (ikke BB), og da klassiske trænere jo ikke hænger på trærene er der et par måneder imellem. Tilgengæld får jeg så meget med hjem, så jeg har nok til land tid.

3: Jeg har et fantastisk gadekryds.

4: Det er meget forskelligt hvor meget jeg samler en hest, det kommer MEGET an på hestens tilstand. For tiden står den ca. på dybderidning halvdelen af tiden, skridt for laaaaange tøjler 1/4 af tiden og middel-høj samling 1/4 på min egen. Han er faktisk blevet så stærk og smidig af han nærmest bliver 10 cm. lavere over krydset og "svæver" på forbenene i den høje samling (det er et kick). Nu spøger du også om hvordan, men det er altså en længere forklaring, som jeg ikke vil forvilde mig ud i.

5: Min holdning er at hvis "bare" hesten kan bære størstedelen af vægten med bagparten, så kan man stoppe der med indlæringen og ride i skoven, springe eller hvad man nu vil. Men det er jo tilgengæld også det der er svært. Mine enge mål ligger dog en del over det.

Hilsen KB
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 17:07

1 : Jeg starter ikke stævner endnu da den gule ikke er redet ret meget, og fordi jeg ikke vil skynde på ham.
Men ellers er det i dressur, har startet spring, men jeg har det med at glemme hvor de har sat numrene - Hmm Eller er der en der styrter rundt og fjerner dem ??

2: Jeg får pt ikke undervisning, da jeg ikke forstår så meget af det svenske hestesprog endnu, men regner damed at finde en ridelærer til næste år.

3: Jeg har en Fjordhest.

4: Jeg samler ikke Herkules endnu da han ikke er redet ret meget, vi rider for løse tøjler, og koncentrere os om at gå frem.

5: Det vigtigste for mig - Jeg håber engang at hesten og jeg vil være som en..
Lige nu er det grundridningen som er det vigtigste.

Hilsner Juul ;-D

Min præsentation er opdateret 090702.

http://www.lisabeth.dk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  25-09-2002 21:41

>> Lc 1 og Lc2 (har kun været 6 stævner)

>> Når jeg mener der er behov for det, kan ikke li´ når det går for stærkt.

>> en Oldenborg/fuldbold, har kun været redet i to år

>> Det er forskelligt, har hesten en dårlig dag, tager vi det lidt mere afslappet.

5. Hvad er vigtigst for jer, at jeres hest kan/skal
lære i dressuren?

>> At vi kan sammen (hest og rytter), og det går fremad lige så stille, så skal det hele nok komme.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-09-2002 10:17
Da min hest kun har være tilredet i 3 måneder, skal han have nogle flere fridage, end jeg ellers ville give en dressurhest.

Han skal have to hele fridage om ugen, hvor han bare går og græsser.( men selvfølgelig ikke lige efter hinanden)

Så har vi en dag om ugen, hvor vi bare skridter en tur i skoven.

På banen har vi også en dag hvor vi bare skridter, men laver vi dressurøvelser i skridt og bøjer godt af.

Så har vi to dage om ugen, hvor vi øver dressur i alle gangarter. men da han lige er blevet tilredet, er det jo stadig kun grundridningen vi øver.

Jeg samler min hest de tre gange om ugen jeg rider på banen, men igen fordi han er så ung, så prøver jeg at få ham til at søge dybere end normalt.

Jeg regner med at bytte den ene fridag ud med dressurtræning, når han bliver ældre, men den anden fridag og turen i skoven, vil altid være der.
Og selvfølgelig kommer han også på fold hver dag.

I øje blikket for jeg ingen undervisning, men det skal jeg snart i gang med. i starten vil jeg have undervisning en gang om ugen, men når han bliver ældre og får mere kondition, skal vi have undervisning to gange om ugen.

Havde det været en ædel hest, jeg havde haft, så ville jeg bytte skridtdagen ud med gymnastikspringning, men jeg er bange for, der ikke er en springhest gemt i ham.

Når ham bliver ældre, skal han samles mere og mere, men det er selvfølgelig altid vigtigt, at starte og slutte med at bøje af, så hesten ikke bliver øm.

Sara Lin Kirkegaard B-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider