Da min hest kun har være tilredet i 3 måneder, skal han have nogle flere fridage, end jeg ellers ville give en dressurhest.
Han skal have to hele fridage om ugen, hvor han bare går og græsser.( men selvfølgelig ikke lige efter hinanden)
Så har vi en dag om ugen, hvor vi bare skridter en tur i skoven.
På banen har vi også en dag hvor vi bare skridter, men laver vi dressurøvelser i skridt og bøjer godt af.
Så har vi to dage om ugen, hvor vi øver dressur i alle gangarter. men da han lige er blevet tilredet, er det jo stadig kun grundridningen vi øver.
Jeg samler min hest de tre gange om ugen jeg rider på banen, men igen fordi han er så ung, så prøver jeg at få ham til at søge dybere end normalt.
Jeg regner med at bytte den ene fridag ud med dressurtræning, når han bliver ældre, men den anden fridag og turen i skoven, vil altid være der.
Og selvfølgelig kommer han også på fold hver dag.
I øje blikket for jeg ingen undervisning, men det skal jeg snart i gang med. i starten vil jeg have undervisning en gang om ugen, men når han bliver ældre og får mere kondition, skal vi have undervisning to gange om ugen.
Havde det været en ædel hest, jeg havde haft, så ville jeg bytte skridtdagen ud med gymnastikspringning, men jeg er bange for, der ikke er en springhest gemt i ham.
Når ham bliver ældre, skal han samles mere og mere, men det er selvfølgelig altid vigtigt, at starte og slutte med at bøje af, så hesten ikke bliver øm.
Sara Lin Kirkegaard