|
|
| Straf når hesten stopper |
|
|
Jeg har tidligere skrevet et indlæg der hed: Refusering er helt ok. Igår svarede jeg i en tråd om en pony der var blevet pisket over vandgraven.. Det satte tankerne igang omkring det med at vi ofte skaber en masse nye problemer, hvis vi prøver at løse et her-og-nu-problem på en uhensigtsmæssig måde.. Jeg oplever nogle gange at ryttere undskylder hårdhændet behandling af hesten, med at det er nødvendigt for at klare sig til ridestævne.  Hvis man ser bort fra alt hvad der hedder etik i omgang med dyr, og udelukkende holder sig sit eget egoistiske formål for øje: At få hesten til at springe godt og fejlfrit, samt være i stand til at modtage informationer ang. retning og tempo, således at man kan ride hurtigt i en omspringning og deraf vinde nogle sløjfer, så nærmer man sig (heldigvis) bedst det mål, hvis man afstår fra hysteri og voldelig adfærd for at løse problemerne.. For en springhest er det vigtigste område på banen "tilridningszonen". Altså de sidste 2-3 galopspring foran springet. Det kan faktisk være næsten ligegyldigt hvorledes den gebærder sig på resten af banen, så længe den er optimal i tilridningszonen.. Desværre, er det ofte lige netop i dette område, at mange ryttere straffer og irettesætter hesten for uønsket adfærd.  Hvis man istedet kan få hesten til at slappe af i denne zone, så er der meget større chance for at hesten er lydhør overfor rytterens anvisninger.. F.eks en hest der står imod og tøver på springet.. Hvis den er forholdsvist afslappet kan den høre rytterens anvisning til at fortsætte fremad, og man kan måske få den lokket med over springet.. Hvis den derimod er anspændt/nervøs så er der større risiko for at den bare snurrer rundt ELLER springer i panik og river springet ned.. Og så har man jo alligevel ikke reddet fejlfrit  Jeg har vovet pelsen og "put my money where my mouth is" og lavet en video af min unghest fra dens stævne nr. 2. (det er altid med en hvis risiko at offentliggøre video på hn) Desværre havde jeg ikke noget fra dens første stævne, men dette klip illustrer meget godt min pointe.. Hesten stopper, men mit vigtigste formål er at holde den afslappet i tilridningszonen.. Så når jeg kommer næste gang er der forhåbentligt ikke noget baggrundsstøj der overdøver min fremad-kommando.. Formålet er at få hesten til at synes at stævnebanen er et behageligt sted at være.. Jeg kunne sikkert have "jagtet" noget mere til den og fået den over alle springene uden at stoppe, men det havde sikkert bevirket at når den kom til det næste stævne så havde den ild i rumpetten, spændte og overhørte mine hjælpere.. Derfor vælger jeg også at ride udenom dobbeltspringet ned til det sidste spring da jeg følte den tøvede for meget til at kunne kapere et dobbeltspring lige der... Jeg bliver selvfølgelig diskvalificeret for fejl bane, men hesten er sikkert (lige)glad  Jeg vil hellere have 1-2 stop og så et læææækkert spring når den endelig sætter af, end at komme over på en spændt hest.. Når den har været til et par stævner mere er jeg overbevist om at stoppene forsvinder.. Men afslappetheden forbliver  Så jeg vover pelsen og viser hvad jeg mener når jeg skriver at det er helt okay at lade hesten stoppe..
Kan desværre ikke hitte ud af utube så videoen ligger på min hjemme side. www.blueberryhill.dk
Gå inder under "NEWS" og klik på videoen af Solero San.
Gå sommeren i møde med ny inspiration. KURSUS HOS BBH I BEDEDAGSFERIEN! Læs mere på min præsentation..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susan... |
| Forfatter:  |
JulieTaylor |
| Dato:  |
23-04-2007 13:07 |
|
Må jeg være den første til at røvkysse dit fantastiske videoklip? Nu slipper du HELT sikkert ikke for min hoppeplag til næste år  Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Suuuper |
|
|
Hvor er det bare flot gjort af dig  Man kan tydelig se at hesten bliver tryg ved dig, når du bevarer roen, bakker tilbage og prøver igen Og sikkert den kommer over.. Syntes det er flot du ikke tænker på rosetterne, men på at få en god oplvelse/bane 
Zandra & Cassie Don't do i't to your horse - Do i't for your horse Viden er en skat, der følger ejeren hele livet! - Your horse is your mirror ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er godt |
|
|
nok ikke spring rytter.. men jeg synes det ser super godt ud roligt og afbalanceret og dejligt med en rytter der ikke hidser sig op over refuseringer og lader det gå ud over hesten.. Jeg har været til et par mindre spring stævner, hvor hver refusering blev kvitteret med hårde ryk i munden og klap med pisken også selv om det meget tydeligt var rytterens egen skyld at hesten stoppede.. har aldrig fattet ideen.. hesten stopper jo ikke uden grund..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Essensen |
|
|
Zandra: Men det er hele pointen i mit indlæg, for det er jo netop dét jeg gør.. Tænker på rosetterne  Bare ikke de rosetter der er til dette stævne, men alle dem jeg har større chance for at vinde i fremtiden, hvis jeg gør mít arbejde ordentligt fra starten af.  Så jeg er faktisk sød ved den for at kunne vinde flere præmier  Julie: Var slet ikke klar over at hn kunne stave til "røvkysseri" men det modtages gerne i rigelige mængder 
Gå sommeren i møde med ny inspiration. KURSUS HOS BBH I BEDEDAGSFERIEN! Læs mere på min præsentation..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spørgsmål... |
|
|
Er der nogen bestemt grund til at du bakker istedet for bare at vende den om?
Marianne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad så 2. gang? |
|
|
Tak for kigget Susan - det er nu så rart at have noget at snakke ud fra!! Jeg kan helt se ideen i at bevare roen og "bare" ride på igen... Ved dog også at jeg selv 2. gang ville være usikker på om hesten nu sætter af denne gang? - og hvis først jeg tvivler skal det jo nok gå galt... Nogen der har forslag? - for ellers ved jeg at jeg rider som "død og kritte" 2. gang for virkelig at "overbevise" hesten om at nu skal han altså springe - eller også tøver jeg fordi jeg jo ikke ønsker at tage turen ud over hovedet på ham... Er i forvejen ved at få rettet at jeg "rider på" lige til sidst - så vi øver meget at holde samme tempo hele vejen - også efter springene for den sags skyld... Kan se på videoen at det så vidst heller ikke er helt henm i vejret at stræbe efter dette - da det jo også burde give en ro...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Super god video |
|
|
Jeg kan bruge meget af det og jeg læst meget andet du har skrevet. Vi har nemlig selv en pony der ELSKER at springe... troede jeg. Hun er ikke til at styre på en springbane. Det går meget stærkt og hun stopper ofte. De blev bla disket i begge klasser igår pga refuseringer. Jeg er blevet meget klogere og vi starter nu fra en helt anden vinkel end vi har gjort. De har sprunget ca 2 mdr. Så det er nyt for både hest og rytter. Vi vil bla bruge øvelserne med de 4 bomme på jorden, som du har brugt på dine elever. Jeg kan evt. ligge en video ind af stævnet igår (skal lige have den lagt på pc én), så man kan se ponyen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Snøft... |
|
|
...jeg er også så sentimental...jeg får en klump i halsen af at se på det  Rosetter eller ej, så synes jeg, at det er helt rørende (på den FEDE måde) at se sådan et sympatisk ridt! Det siger desværre nok lige så meget om alle de andre ridt man ser, som er alt andet end rørende... Tak fordi du gider at prøve at få flere med på vognen Susan - det er så super duper fedt!  ...og gid du må få stabler af rosetter fremover  Mange hilsner, Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad med... |
|
|
at afskaffe pisken til ridestævner... jeg undrer mig tit over DRF´s afskaffelse af pisken i dressursporten. Pisken skal smides inden man forlader opvarmningen og slet ikke i nærheden af banen. Der var da lidt ramaskrig i starten og nu har alle dressurryttere glemte alt om det...indtil de overværer et springstævne  Hvordan kan man tillade at ryttere svinger med kæppen så tit og ofte under et ridt på 40 sek ? Når hestens eneste formål er at springe, hvorfor skal den så gøre det under hjælper som en pisk ? Man skulle lad det komme an på en prøve og se rent faksisk hvor mange ekvipager kunne komme igennem en bane uden at have pisken med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| thumbs up |
|
|
Endnu en gang er det dejligt at læse dine indlæg, og hvor er det godt at du vovede pelsen ved at vise video på hn. Bliv endelig ved, for du kan tro der bliver læst flittigt med!
Venligst Julie - som intet ved om springning, men som alligevel slet ikke er i tvivl om det fornuftige i det der her bliver sagt - hesten og hestehjernen er jo den samme om der er spring eller ej.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| svar.. |
|
|
Marianne66: Ja.  Udover at jeg ønsker mig ro i tilridningen, så er en anden ting der står højt på listen, ligeudretning og at hesten udover at bibeholde tempo også bibeholder retning. Hvis jeg vendte om, eller værre endnu, red udenom for at komme igen, så ville jeg opmuntre hestens retningsskift og det risikerer at udvikle sig til at hesten ikke bare stopper, men samtidigt snurrer rundt.  Hvis hesten endelig skal stoppe, så skal den helst gøre det på midten  Yderligere så er der den effekt, at jeg får lov til at træne at hesten reagerer på mine anvisninger.. Det er jo sådan set det den ikke gør, når den refuserer selvom jeg siger hyp.. Så mens jeg bakker væk for at undgå "snurren", træner jeg samtidigt hesten til at det er ok at være lydhør for signaler selvom vi er i det "farlige område".. Wallie*holm*: Jamen hvad så hvis han også stopper anden gang ?? Det gør vel ikke så meget hvis 3 gang så bliver et rigtigt lækkert spring ?? Hvis du rider "død og kritte" giver det ofte så meget stress at du slet ikke når at mærke hvad han gør på vej derhen og han hører ingen af dine anvisninger og hvis han så i sidste sekund beslutter sig for at stoppe, så er der næsten garanti for afsidning eller en tur ud mellem ørerne.. Jarpur: Er det Regina eller Sally der stopper?? Jeg observerer ofte at desto stærkere (mere ude af kontrol) sådanne heste spæner mod springene desto større er risikoen for et sidste øjebliks nødbremse.  Jeg får faktisk handelsundersøgt en sådan hest imorgen. Den spæner afsted som om fan.en var efter den og så klodser den i sidste sekund Jeg har købt den med den forhåbning at hvis jeg kan få bremsen til at virke og styre retning og tempo bedre, så holder den op med at stoppe.. Ellers kan den vel lave nogle føl  LeneBl: Tak.. Det føles også dejligt.. Det er morsomt at se folks ansigtsudtryk når jeg kommer klappende ud fra banen og nogle siger : " var den dygtigt?".. "Ja, ja ja ja.. Den stoppede lige et par gange men nøøøj hvor sprang den godt på de 2 sidste".. Så ser de lidt sjove ud  kay-rawa: Jeg er HELT enig... Og springpisken er jo sådan et unyttigt instrument.. Hvis det endelig var, så skulle man da have lov at ride med en lang dressurpisk så man kunne hjælpe bagenden uden at flagre med arme og ben.. Den korte pisk forstyrrer enten dyret når den klaskes på halsen foran hvert spring eller som afstraffelse når rytteren frustreres 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Springning |
pjemm |
24-04-2007 07:22 |
|
Hvis jeg nogensinde får en hjerneblødning og begynder at springe, så vil jeg have undervisning af dig...  :Pia
Old Macs sælges Ny HdR Lexus dressur, 16½", bred bom, dybt sæde, kort model sælges BILLIGT, se præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ud over |
|
|
at jeg synes det er fedt at se hvorledes hesten generelt set er afslappet gennem hele ridtet så skriver du også godt og forklarende Susan. Hvis jeg skal lære Monty at springe med rytter på så tror jeg også at turen skal gå forbi dig - så både hest og rytter for nogle gode springoplevelser (Jeg har sprunget en gang om ugen i ½ år ca. med adskillige afsidninger til følge, et styrt, et fald/styrt i forhindring samt adskillige flyveture over spring uden hest  ). Jeg lærer i øvrigt rigtigt meget om de helt grundlæggende ting ved at læse indlæg som disse. Ski' være med at jeg ikke aner hvordan jeg skal få hesten til at lave en travers hvis jeg kan styre ham i terrænet på en god og fornuftig måde.
/Trine T =) What We Do in Life Echoes in Eternity
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susan den |
|
|
glæder jeg mig dælme til at se in action, den lyder spændende  Hvad kan jeg sige, har jo selv prøvet det, og det virker  Videoen: Sådan en tur ønsker jeg mig også på lille grå, hvis han altså bliver min  Forresten, jeg vil også gerne være med Julie, altså til røvkysseri 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øv øv og atter øv |
|
|
Her har jeg gået og råbt på et kursus ved Susan K for os jyder. Og gudhjælpemig om ikke damen laver lige sådan et kursus som jeg har gået og ønsket mig for den skøre røde og mig selv... I en weekend hvor jeg er ude som dommer HELE weekenden. Hvor snyd er det ikke? øv øv og atter øv Forhåbenligt! - kommer der et kursus senere igen på året Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Herligt syn.. |
|
|
Ja du ved det jo sikkert selv Men jeg synes også det var et super dejligt syn - har sgu sjældent set en så afslappet hest på en springbane. Jeg ville så gerne lære det selv - eller, jeg ville ønske jeg kunne øve mig sammen med Pletten. Men det ville vist kræve noget seriøst hjælp, for hun er mere end halvt blind, så det begrænser jo det hele en del 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dejligt at se/læse... |
|
|
Og alt dette kan jeg så tage med mig, når mig og Sedoj snart skal i skoven og over åen. Der er godt nok en fin bro lige ved siden af, og den er der ingen problemer med, men at gå igennem åen er farligt. Bunder er tjekket og fin. Jeg må jo kunne bruge dette med stop og frem ved en å også? Men hvordan ville du så gøre det Susan (eller andre)? Der er en sti ned til åen, på nok 10-20 meter. Vil du så bakke tilbage dertil og lave en volte, og ride på igen. Eller blot bakke ud til det sikre område, hvor vi kan tage nogle skridt fremad igen ? Det må vel være lidt af det samme - bortset fra, at hesten her skal gå igennem vandet, og ikke springe over (selv om han sikkert gør det de første par gange. Og så vil jeg undskylde, hvis dette ikke hører til her i indlægget, men det har lidt relevans i mine øjne i hvertfald.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er... |
|
|
Regina der stopper. Sally er solgt. Hun har super talent for det og jeg er sikker på at det nok skal blive godt.Det tager selvfølgelig tid og nu er det faktisk logisk for mig at Regina stresser sig selv i springningen. Hun vil jo bare væk fra de spring. Så nu skal det foregå stille og og roligt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| springning.. |
Oo Moi oO |
24-04-2007 15:02 |
|
Det ser rigtig godt ud! Jeg var helt overrasket over ikke at se en rytter gå helt grasat, når hesten refuserede  Jeg har så også lige et spørgsmål. Hvad så hvis hesten er så afslappet (doven), at man knap føler, at hesten kan komme over det? Ham jeg passer er utrolig rolig under springning. Hvis jeg ville, kunne jeg stoppe ham en meter inden springet, og det samme efter og så bare tulle rundt. Kommer farten på af sig selv senere hen? Vi har også kun sprunget meget få gange! Løsspringning har han prøvet mange gange, og det er han også vældig god til  Hvis han gider..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen dog. |
|
|
Hvornår holder du kursus igen  - Og, koster det noget at komme og smugkigge på? Hvor holder du det henne? Nu jeg nemlig stort Dressurrytter - med meget stort D - er ikke særlig god til at springe. Kan da godt og min part kan også godt, men stadig. Så tror jeg ville få nogle gode inputs af at bare kigge på. Vi får selvfølgelig undervisning i springning også.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susan, et spørgsmål... |
JumpingGirl |
24-04-2007 18:14 |
|
Jeg kunne bare godt tænke mig at høre, om du ALTID har redet ud fra denne holdning/på denne måde, eller om det er noget du har erfaret/indlært efterhånden? Jeg tænker især på da du red Castana...og da du lærte den at springe. -Hvis den da til tider stoppede...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da op... |
Tine (Ib) |
24-04-2007 21:05 |
|
... hvor var det anderledes (på en meget positiv måde) at se på, tit følges et stop af en hysterisk rytter.
Vh Tine Hestens Urtehave- kig ind 
Urtemix, Plejemidler, Loppefrøskaller, Hyben, Hvidløg osv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Laaa-aa-zzz-zzz-aangt |
|
|
Jeg opdagede lige en interessant detalje.. Der hvor hesten stopper og vi næsten kravler på næsen ned i springet, (både hest og rytter.)  Hvis man bemærker hestens ører da den kommer op og står stille igen, så karter de fuldstændigt vildt rundt og den ser helt befippet ud.. Der foregår garanteret en HEL MASSE inden i hovedet på den lige der.. Tænk hvor logisk det er, at det ville være fuldstændig forkert hvis den samtidigt skulle "deale" med en rytter der piskede, rykkede og sparkede.. Den har jo tilsyneladende nok at gøre...  Sedoj: Jeg ville foreslå samme fremgangsmåde som vi bruger hvis vi skal have en hest til at gå/hoppe over en plastic vandgrav inden den kommer under et spring. Skridter hen imod uden pres fra schenklen og ser hvor tæt man kommer på. Når hesten stopper op, lader jeg den stå stille indtil den slapper lidt af. Så giver jeg den et fremad signal (ben og hyp lyd for mit vedkommende) og så snart den tager et skridt er jeg stille. Så tager den så mange skridt som den har lyst og når den stopper igen, lader jeg den stå stille.. Hvis hesten er meget bekymret tager den måske kun et enkelt skridt, men "so be it". Jeg sørger hele tiden for at korrigere retningen så den ikke får lov til at gå til siden eller dreje rundt.. Derfor ville jeg ALDRIG lave en volte.. Ligeudretning hele tiden. Hvis den begynder at bakke holder jeg fremadpresset indtil den tager et enkelt skridt fremad og så sidder jeg stille igen. Også selvom jeg ikke er ligeså tæt på som før den begyndte at bakke.. Hvis det begynder at gå meget trægt med at få et par skridt fremad, har den nået sin grænse og så ville jeg bakke lidt væk, stoppe, stå stille til afslappet og derefter frem igen.. For lige at skabe en succesoplevelse med umiddelbar reaktion på fremadriften.. Det vigtigste synes jeg er, at hesten oplever at det eneste der får "presset" til at gå væk, er et skridt fremad, også selvom det kun er et lille bitte et.. Jeg lader den stå stille når den selv stopper indtil den slapper af, for at være sikker på at der ikke er for meget baggrundsstøj (stress) der overdøver mit fremad signal. OG for at den lige får mulighed for at føle sig okay med denne afstand til det meget farlige..  Når den tilsidst kan stå rimelig afslappet helt henne ved, er det tid til at "musse på". Så prøver den sikkert at vende rundt, men så bliver jeg ved med at bede om fremad, og til sidst suser de over eller igennem...  Prøv det, jeg giver (næsten) garanti  Jarpur: Med fare for at lyde irriterende bagklog, så har jeg faktisk givet dig en rigtig god forklaring på hvad der kan være grunden til jeres springproblemer, i din tråd "den tager bidet" fra 20/3... Jeres "stop knap" er ikke god nok.. Det FANTASTISKE ved at være springrytter er, at mange problemer kan camoufleres i den daglige ridning, men de kommer fluks til overfladen når der kommer et spring ind i billedet.  Jeg rider faktisk nogle gange rundt og tænker ihhh.. Den går ski godt den her.. (kan det nu også passe??) Så rider jeg hen over et kryds et par gange og først dér opdager jeg hvad der mangler..  JumpingGirl: Hmmm... Engang var jeg en rigtig lille led møg pony unge, der piskede, sparkede og tudede hvis ponyen var "fræk"  Jeg var også en pige på ca 14 år der syntes at min 5-årige DV-hoppe på 1.87 i stang, som jeg selv havde indsprunget, var noget af det mest uærlige møgdyr på guds grønne jord, fordi den stoppede mens jeg hang ude på ørerne, ramte afstandende forkert og iøvrigt havde most den godt ned på forparten i mit forsøg på at bukke nakken på den.. YAKS!! (Undskyld Lotus) Jeg var dog så heldig at jeg kom i hænderne på nogle rigtig kompetente mennesker, der formåede at bibringe mig en forståelse for tingenes rette sammenhæng... Et KÆMPE vendepunkt for mig (tænk at jeg "offentliggører" dette) var en hest vi selv ejede, som var nærmest umulig at ride.. En dag "gakkede den helt ud" og smed mig af.. Da jeg fik fat i den, fik den en forfærdelig omgang pisken, sparken og rykken i tøjlen mens jeg tudede nærmest i hysteri..  Mine nye træner anbefalede at vi fik den dyrlæge checket og det viste sig at den var så syg at den ikke engang kunne være skovturshest, så den blev aflivet! Jeg græd af skam i flere dage og svor, (på en meget Wendy-agtig måde,) at ingen hest, NOGENSINDE skulle udsættes for en sådan behandling igen, hverken af mig eller med mit vidende.. Utroligt synd for Cactus, som den hed, men meget heldigt for mig og mine fremtidige heste, for det var faktisk der tingene vendte for mig... Mht Castana så var hun en utrolig god læremester for mig, for der var afregning ved kasse 1 hvis man "kludrede i sagerne". Jeg skiftede faktisk underviser i hendes første "rideår" fordi jeg synes det vi var i gang med var ALT for hårdt og hun virkede meget utilfreds.. Hun har aldrig været særlig begejstret for opvarmningsbaner med alt virvar og begrænset plads.. Især til de indendørs world cup stævner, hvor opvarmningen som regel foregår i messehallernes kældre, nægtede hun ofte at springe mere når vi var halvvejs gennem opvarmningen.. Så red vi lidt i trav og skridt, sprang en lille lodret på ca. 1 m. og red ind i hallen.. Ret skræmmende i starten, da det begyndte, men efterhånden vidste jeg jo at så snart hun kom på banen var hun top klar.  Det gav så nogle konflikter i forhold til skiftende landstrænere, der gik helt i koma når krikdyret nægtede at "deltage" i opvarmningen og jeg nægtede at "gøre noget ved det, som de udtalte det  Jeg synes jo selv jeg gjorde noget ved det.. Jeg tog hende ud af den situation der gjorde hende så utilpas og fik hende til at være positiv, så det var dét vi tog med ind på banen.. Min far og jeg jokede altid med at det "bare" galt om at holde Castana glad, så gik resten af sig selv..  Jeg kan komme i tanke om flere heste jeg gerne ville have lov at træne om.. Jeg kan også huske gange hvor jeg har presset og presset alt for meget.. Men følelsen af at det er nyttesløst at presse på en i forvejen presset hest, har jeg haft længe.. Jeg kan bare ikke huske hvornår den opstod? Lidt hen ad vejen tror jeg.. Jeg fik jo rigtigt mange heste efter Royal Z II i ridning fordi de gik så godt med dem jeg havde i forvejen.. De er utroligt følsomme, derfor havde mange problemer med dem, men de passede tilsyneladende godt til mig og jeg tror de har været gode læremestre.  De skulle allesammen have det på hver deres måde, men hvis man fandt ind til lige præcis deres måde, så sprang de r*ven ud af bukserne  Christer Ericsson er den der har lagt grunden for det meste af min viden om grundridning. Jeg kan huske hvor forvirret jeg var over at skulle ride rundt med hovedet oppe i himlen, når jeg nu havde brugt så mange år på at lære at bøje nakken.. Men kors, hvor har mine heste været glade for at komme væk fra forparten og op i balance  Christer og min gamle hest Aladdin (før Castana) var dem der lærte mig havd det vil sige at ride en hest ordentligt "op ad bakke" i balance.. Den var en lidt "pølseficeret" Dv´er der faktisk ikke havde kapacitet til meget mere end MB. Det var der bare ikke nogen der havde fortalt den da den gik fejlfrit til EM i Moorsele i 97.  Hvis jeg mistede ryggen på den, rev den ned med bagbenene. Hvis jeg miste balancen (op ad bakke-tendens) rev den ned med forbenene og hvis jeg mistede fremaddrift og rytme rev den ned med maven. Så følelsen for de 3 ting, lærte jeg på den  Det var mødet med Andrew McLean der virkelig satte ord på en masse af hestens mentale processer for mig.. Jeg fik en forklaring på hvorfor nogle af de ting jeg gør pr. instinkt, rent faktisk virker. Det var slet ikke af de grunde jeg troede, men forståelsen for mekanismerne har gjort det nemmere at være mere præcis, fordi det ikke længere kun er en instinktiv følelse (hvor man risikerer at afprøve noget andet, hvis det ikke lige virker med det samme) men en basis viden om hestens mekanismer som kan kombineres med "feeling" og timing.. Og det har især gjort det lettere at videregive til andre..  Holy moses, for en lang røverhistorie af godnat skrivning  Mht. kursus, så har jeg jo opdaget at jeg havde valgt den store konfirmations weeknd, så jeg har faktisk luret lidt på at flytte datoen.. Og så må alle "jeg er i virkeligheden ikke springrytter-rytterne" ud af starthullerne og komme med på dressur/grundridnings holdene... Hvem ved, måske der sniger sig et enkelt lille hop ind 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sikke et udtryk |
|
|
Kunne ikke lade være med at smile: "(på en meget Wendy-agtig måde,)" Tihi Susan: Jeg er helt enig i at det da er ok hvis han stopper igen - hvis altså afstand eller balance eller grundtempo osv ikke er iorden. Men problemet er jo at han nogle gange stopper pga at jeg tøver - medmindre jeg overbevisermig selv om at vi nu altså skal over - og derefter "rider som død og kritte" (det skal ikke forståes så hårdt som det er skrevet...) Så åp sin vis er det egentlig ikke så meget min hest jeg har brug for hjælp til - han er rigtig, rigtig flink ved mig! - men nærmere om du havde lidt råd til hvordan jeg sådan lige kan arbejde med "mig selv" inden jeg rider på igen så jeg ikke forstyrrer...? Håber også på et kursus på et andet tidspunkt... - gerne en weekend der er ledig i min kalender... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| stop.. |
|
|
Jeg vil tilslutte mig koret, der mener videoen viser en rytter, der tackler stoppene på en meget hensigtsmæssig og sympatisk måde  Og så vil jeg da også lige kommentere det med at få hesten over noget nyt og farligt. Jeg var jo på kursus med Susan i weekenden, og her fik Hannibal og jeg lige tunet fremad-signalet. Det var effektivt, og noget jeg virkelig havde glæde af i dag. I dag skulle han nemlig springe fast vandgrav for første gang, og jeg gik faktisk frem nogenlunde som Susan lige har beskrevet ovenfor. Først red jeg på i skridt, i det tempo hesten nu ville gå, inklusive lidt zigzag, men hele tiden i den rigtige retning og slippe med benene når hesten gik fremad. Og søreme om dyret ikke pænt forcerede den faaarlige vandgrav, helt uden pisk eller anden magtanvendelse! Vi gentog seancen et par gange i skridt, for at være sikker på at kunne holde retningen. Så da der kom bom over vandgraven sprang han faktisk ret afslappet over, og uden at overveje at stoppe! Så jeg må sige det virker  Jeg er selvfølgelig meget glad for, at vandgravstræningen forløb så problemfrit, men det er tankevækkende, at der faktisk skal så enkle midler til, for at lære hesten den slags. Tidligere har jeg da også lært heste at springe vand ved brug af pisk - ganske enkelt fordi det jo er "sådan man gør"! Det er også tankevækkende, at de ryttere, som altid pisker løs på deres heste når de stopper, også ofte er dem der forlader banen med mange fejl, og med nogle temmelig uskønne og ofte mere eller mindre ukontrollerede ridt...
Wildly medlem af AWR Candyfloss forever! ~~~~~~~~ Fighting for peace is like fucking for virginity
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susan... |
JumpingGirl |
24-04-2007 23:15 |
|
tak for det!  Din røver godnat historie er vigtig (baggrundsviden) for at forstå "dig" (holdninger ect.) føler jeg - og i øvrigt spændende læsning! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du har ret med |
|
|
hensyn til stopknappen. De øver og øver og det går faktisk godt...i dressur. Så snart et spring er i sigte, så er den glemt.Det kan godt lade sig gøre at få Regina til at springe roligt ved feks to kavalettier. Hvor hun kan slippe tøjlen mod springet uden at hun sætter farten op og herefter parere imellem springene.Det skal der selvfølgelig følges op på hver gang og det er nok her, det går galt, da de ikke øver det hver gang.Hver 3. gang er jo ikke godt nok. Ja, der er noget at gå i gang med.Jeg har bestilt Andrew McLean´s bog og glæder mig til at komme igang med den.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Syg hest... |
JulieTaylor |
25-04-2007 06:30 |
|
Jeg vil gerne melde mig ind i klubben for snotnæsede ridetøser, der fik øjnene op for hestens perspektiv på grund af en "dum" hest, der viste sig i virkeligheden at være syg For år tilbage sad jeg på førstedagen af et intensivt anatomikursus i England, og vi skulle alle præsentere os selv og forklare, hvorfor vi var der. Stort set samtlige kursister sad i lokalet af samme grund som jeg: Fordi en hest "med problemer" havde tvunget dem til at opdage, hvor uendeligt lidt de vidste om hestens fysiologi og anatomi. Mit temperament var marginalt mere kontrollleret end Susans, da vi var små, men det var nu nok også fordi min hest var klasset ned fra at gå S, og dens værste problemer kunne kamufleres ganske effektivt med en stram glidetøjle, så man næsten troede, man kunne ride, når man kiggede i spejlet. Den kunne jo udmærket vinde L-klasserne, selvom jeg hang i tøjlerne og forstyrrede den, sigtede galt, og var generelt ukoncentreret Man kan let komme til at tro, man er verdensmester, når man har en hest, der finder sig i det hele. Og for mange tager det en hest, der IKKE finder sig i alt, at opdage, hvor langt man egentlig har igen. Tit er det heste med smerter eller traumer, der udfylder den rolle, og det risler mig lidt koldt ned ad ryggen, at det lige skal være dem, der har det dårligst, der skal lære os andre at styre vores ego. (y) Til Susan for at være så åben om sine hestelig i lasten. Og tænk bare - det er én af vore mere sympatiske ryttere. Hvor mange kranke skæbner går "de andre" så ikke rundt med på samvittigheden  Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| for pokker susan |
|
|
at du er kommet på HN, det er vores andres store held. Tænk vi kan sidde og få alle dine guldkorn, og få lov til at læse, du har været lige så tosset i dine ungdomsår, som os andre!! Jeg bukker mig i støvet som alle de andre, og takker mange gange!
Mvh. Tine Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves!! Hestepasser søges til Schweiz fra sommer ´07 Kontakt mig for flere oplysninger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susan... |
Tullermus |
25-04-2007 09:58 |
|
Jeg har sagt det før, og nu siger jeg det igen: Du skal skrive en bog! McLeans bog er guld værd, men din måde at forklare tingene på er så dejlig letforståelig og personlig. Det er så dejligt at du kommer med små anekdoter osv. Jeg kan i hvert fald garantere at du ville have mindst én køber til den  /Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susan jeg tager |
|
|
"Wendy" indlægget på print, og lader Caroline udnervise det, og så går hende og jeg i skoven i morgen og "bader" i søen med Carl Mvh Camilla
Åbent for D1 + D2 Vind et BOJ stævneskab i PRI04 for pony
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til din info |
|
|
Fylder de 5 sider i word  mvh Camilla
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sikke en herlig tråd... |
|
|
Ikke at der er meget debat, men spændende især at læse om din vej mod "gral'en" Susan. Mvh
- Matilde og Shalu -
Uvidenhed står ikke i vejen for fremskridt, illusionen om viden gør
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| videoklip |
gsims |
25-04-2007 15:01 |
|
øv, jeg kan ikke se klippet. Kan ikke finde den nogen steder på siden. Nu har jeg jo ellers været hele tråden igennem - er der ikke nogen, der kan lave et direkte link til den, så jeg kan få spændingen udløst? (på forhånd tak )
"Man skal vælge de krige, man vil tabe, med omhu" citat Niels Hausgaard
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flot lækkert |
|
|
dejlig endelig en video man kan bruge til noget.. sad og så undervisning af en pony forleden på den lokale rideskole i spring og må tilstå det var som og banen skulle tages som en omspringning på tid og da den meget hidsige pony refusere bad underviser rytter om at stille den foran springet og som han sagde " så gir du den satme en i røven for det der må den sgu ikke" og han skulle eftersigne være højt udd. i spring i udlandet efter den korte lektion (for jeg skred ret hurtigt) var jeg ikke i tvivl om at det Bestemt ikke var noget for mig og hyggehoppe dyret... Synd du bor så langt væk..
Mor til verdens smukkeste barn Joseph Alexander.
"Proff. Multitasker = Mor fuldtid "
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kursus... |
|
|
hej Susan nu er jeg så en af dem der har siddet på sidelinen og læst dine guldkorn med stor iver, og så til min store overraskelse holder du sørme et kursus i køre afstand, men men som du selv siger er det jo den store konfirmations weekend, så ja hvad med at rykke den? hvis du vælger at rykke den, tager du dig så også af børn? min datter er en glad spring rytter på kun 10 år, som gerne vil lære på den gode måde. Mvh Marianne
100% stabil III pony sælges - Jolly - se præsention
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da op, mand... |
gsims |
25-04-2007 21:54 |
|
teknik og kvinder - der er vist noget om snakken I hvert fald var den der jo - lige for næsen af mig, videoen  Jeg kan kun stemme i og sige, at jeg så et aldeles sympatisk, velovervejet og roligt ridt efter først at have opdaget hvor videoen lå (lige nøjagtig dér, hvor der stod, at den var)... Efter at have set lidt springundervisning i dag, hvor der blev flået mund og pisket, så jeg var dybt forarget, var dette faktisk en rigtig dejlig modsætning at se 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Super god video |
Lilar |
26-04-2007 00:01 |
|
Må tilslutte mig koret der siger at det er en super god video den der. Så snart Diablo-drengen er klar til det (han er jo kun 2 endnu), så SKAL vi simpelthen på et kursus hos dig Susan - glæder mig allerede hehe  Linda.
Mosegaards El Diablo *** Verdens smukkeste hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DET VIRKEDE |
|
|
Mine Damer og Herrer, ladies and Gentlemen, please stand up, og giv en stående ovation blandet med røvkysseri til SUUUSAN og hendes forklaring af hvordan man for en hest over en å. Ingredienser 1 stk pony er ikke er tosset med vandforhindringerne i terrænspring 1 stk teenagerbarn der er rytter i stk skovsø 1 stk entuiastisk medhjælper med selskabspony 1 stk storesøster der tænker, jeg håber det virker forudsætninger Barnet har på tidligere tidspunkt modtaget spring undervisning af Susan. Først holder søsteren ponyen mens barnet læser 5 A4 sider mens man bevæger sig mod skovsøen. Så kommer man til skovsøen, et kvarters " frem og tilbageridning" senere, og med hjælp fra søster som trækker de sidste to skridt står ponyen i søen. Og STORMER op igen. ( 1. gang i søen) 5 minutter senere - ponyen går selv ved i søen uden hjælp fra søster og SKRIDTER op igen ( 4. gang i søen) 10 minutter senere ( altså samlet en halv time senere end seancen begynder) Springer pony og rytter to træstammer, galopperer ned af den , ikke så stejle bakke, mod søen og ud i den og skridter op. ( 11. 12 . 13. og 14. gang i søen ) HOLD KÆFT VI VAR STOLTE DA VI GIK HJEM Mvh Camilla Note: det første kvarter skal man VIRKELIG bevare roen og fortælle barnet at det tager tid og det er helt i orden og fortælle ens egen højre arm at den ikke skal trække poyen i vandet Note 2: det næste skridt bliver den 3,5 meter blå voksdug jeg har slæbt hjem fra Tyrkiet der skal udgøre det som vandgrav 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vandgrav |
JulieTaylor |
27-04-2007 09:59 |
|
Nej hvor dejligt, Camilla. M.h.t. vandgrave, tror jeg det er meget godt at have trænet på et stykke spritny, blå presenning. For heste er nemlig mere bange for blåt underlag end grågrumset grønt, og jeg tror egentlig, at mange får problemer til stævner fordi vandgraven er ny og fin og ren, hvor den derhjemme måske er lidt mere nusset. Ved besindighedsfinalerne på Vilhelmsborg i fjor var der flere, der havde problemer med presenningen. Den var nemlig blå, og den der hjemme var grøn. Og så slog hesten bremserne i Så jeg skal faktisk også have anskaffet en blå presenning  Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| whau ... |
|
|
Sikken en ro sjældent har jeg set lign til spring dejligt  Susanne sedoj: Jeg ved godt at det er en snyde metode men jeg fik min overvandskrække hest til at gå igennnen vand og en å bare ved at ride tur med en anden hest foran der gik lige igennen det var lige det der vendte det nu elsker hun vand og jeg havde ellers instillingen at de kunne vi godt glemme da rytteren på den anden hest foreslog det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Julie. |
|
|
Jeg tror du har helt ret, og den her voksdug er bare så blå så du tror det er løgn Og skindende 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeanettlar - mange tak for rådet... |
|
|
og det virker uden tvivl på mange heste, men nu er Sedoj så vant til at ride tur alene, at han er flintrende ligeglad med, om de andre rider over åen, så han står tilbage alene. Der er ikke meget flokinstinkt i ham overhovedet... Så den virker ikke på Sedoj, og den har også været prøvet af... Vi har blandt andet også prøvet denne metode til traileren, som han er utryg ved, men jeg tror jeg vil forsøge mig med den metode som Susan har beskrevet her i tråden. Det er jo alt sammen noget, der skal overvindes med ro og tillid... Det skal ihvertfald prøves af med åen... Og tak for svaret Susan
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Velbekomme.. |
|
|
.. Og fedt med de glade tilbagemeldinger  til Greve(-inde) for at få det til at virke  Det lyder nemlig forholdsvist simpelt, men man skal være rimelig kvik i timingen før det lykkes... Og så selvfølgelig have en forudgående forståelse for stop og (især i dette tilfælde) gå..  Hvis man har lyst til at muntre sig med hvor besværligt man har det, når hesten IKKE har en forståelse for signalet "gå frem" men blot er vant til at gå hurtigere når bremsen løsnes lidt (og iøvrigt har udviklet en stævnevane der hedder: Jeg springer alt helt overlegent på opvarmningen, men når jeg kommer ind på banen stopper jeg bare 3 gange på 1. spring og så skal vi hjem) så er der en vanvittig morsom video (not) med Susan i "Muchos problemos" med hendes sprit nyindkøbte pruh hest.. Den er gemt lidt af vejen på hjemmesiden. Ligger under horses/under Castana og hedder "For Andrew"... Den store guru var jo meget interesseret i at se "vidunderet" jeg havde talt så meget om..  Jeg har på fornemmelsen at jeg var rigtig smart at have taget den med til banetræning i stedet for "rigtigt" stævne, for så har jeg måske et lille forspring i den leg der hedder omlægning af uønskede vaner... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hehe... |
Tullermus |
27-04-2007 20:18 |
|
Husk lyd til Susans kiksede video. "uuu-arrgh!"  /Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| The joke is on me.. |
|
|
Det er sikkert sjovt, men eftersom min møgcomputer ikke har villet give mig lyd i flere mdr. så er jeg ikke selv helt klar over hvori det sjove består..  Jeg ville sikkert synes det var sjovere, hvis det ikke var en hest jeg selv havde lagt penge på bordet for at få lov at eje!!  Men hva´ Jeg må jo "bare" starte fra en ende af og håbe den bliver "færdig" inden den skal pensioneres  Sedoj: Bare ud til traileren.. Det virker fremragende der også.. Det sværeste er at huske at nøjes med de skridt hesten selv tager, og så vente med at bede om flere til den slapper af igen.. Ofte går det i kludder fordi man bliver så ivrig, når den næææææsten er der, at man "hypper på" mens den rent faktisk ér igang med at gå.. (eller liste) 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lyd... |
JulieTaylor |
28-04-2007 13:42 |
|
Ej, jeg glemte at skrue op for lyden. Nu bliver jeg nødt til at se klippet igen. Men det gør nu heller ikke noget  Hwa' Susan, er det den fantastiske svensker, man ser på videoen? Den dér helt uden issues?  Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fantastisk |
|
|
Ja helt igennem fantastisk ridning Jeg mindes ikke at have set et så flot og velfungerende ridt nogensinde. Det er virkelig flot redet.. efter at have læst dit indlæg, red jeg ned til en bred bro, som jeg altid har skullet trække min hest over, da hun har set sig bange på den og bakker og bakker og bakker. Da hun stoppede første gang, lagde jeg benene til hende og hun begyndte at bakke. Da hun stoppede vendte jeg hende forsigtigt om og bakkede over broen.. Hun bakkede fint som om hun aldrig havde bestilt andet. Da vi var ovre vendte jeg hende rundt og hold da op, hvor blev damen overrasket over at være på "den forkerte side "  Så tusind´tak for god inspiration - det virker også andre steder end på springbanen..
Med præmietøserne lille limer og lille Lichi - hvor heldig kan man være Bitches have more fun
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Øv... |
|
|
ØV, kan desværre ikke se filmen på denne computer her...men det kan jo kun være godt  Når jeg får købt mig en ny hest engang, så bliver jeg da nødt til og komme med på et af dine kursus'er!! ..Jeg kan vel ikke få dig til at læse mit indlæg "Kaster med hovedet" og evt. gi´ et råd.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hæ hæ... |
JulieTaylor |
28-04-2007 21:15 |
|
Vi glæder os til at se mere video af den, når den begynder at gå fejlfrit og lækkert. Og også dem indimellem... inkl. forklaringer på strategi og fremskridt. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susan altså |
|
|
det blev sgu et dyrt kig heheh kom liiige til at forelske mig i Hannibal SUK!! den er garanteret ikke helt billig men for sytten da den er lækker .. Du må ha din egen klumme et sted lol "Susan`s Corner"
Mor til verdens smukkeste barn Joseph Alexander.
"Proff. Multitasker = Mor fuldtid "
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Video.. |
|
|
Ja, det er sikkert dem indimellem der er de mest... øhmm.. interessante.. (og udfordrende for mit mentale helbred)  Men Strategien er (indtil videre) at holde den hjemme fra stævner og starte helt fra bunden med alle basis responser. Stop, Gå, bak og drej.. Stop, aller først, for ellers kan jeg ikke få "cruise control" og ej heller komme til at træne kommandoen "GÅ" og det er vist umiddelbart den jeg mangler.. Jeg har iøvrigt i processen opdaget en lille bitte uenighed med den store Guru Mclean..  Det har altid rusket lidt i mine ører, når Andrew siger at man skal "bare" gentræne/genindstallere korrekte reaktioner på basis responserne, og så forsvinder problem adfærden.. Jeg er kommet til den konklusion, at ved at optræne korrekte reaktioner på basis responserne, så får man det VÆRKTØJ man har brug for, for at kunne LØSE problemadfærden..  Og deri ligger der en lille forskel.. Det er jo ikke ved at få Svenskeren til at stoppe og gå herhjemme, at den holder op med at refusere til stævner.. Det er når den FORSTÅR og REAGERER på mine anvisninger, at jeg kan iværksætte samme fremgangsmåde til stævner som jeg gør med de helt unge og derigennem (forhåbentligt) bryde den knap så ønskværdige stop-adfærd.. Og det er så planen.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uenighed |
JulieTaylor |
29-04-2007 11:46 |
|
Susan, tror du ikke, at Andrew mener, at jo mere hesten er under stimuluskontrol, desto mindre problemadfærd vil den vise? Når hesten stopper til stævner, er det jo netop fordi "gå" IKKE er helt under stimuluskontrol. Noget ved stævnesituationen sætter kontrollen ud af spil, og så stopper hesten. Den dag hesten hopper let og ubesværet gennem en bane, selvom den har rosenknopper i håret, er dens "gå"-adfærd kommet mere under stimuluskontrol, for så er der én faktor mindre, der kan få den til at opføre sig uforudsigeligt. Per definition kan en hest altså ikke stoppe, hvis adfærden "gå" er under stimuluskontrol. For så bliver hesten i "gå-gear", uanset hvad der kommer - det er definitionen på stimuluskontrol... at total stimuluskontrol så måske er en utopisk tilstand, er en anden sag  Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ny video.. |
|
|
Jeg har lige lagt en ny video ind af lille Sol til sit 3. stævne.. Første gang udendørs og første gang på græs.. Den er da så søøøøøød  Jeg har faktisk helt glemt det lille kuriosum at det faktisk er en hest jeg har købt for næsten ingen penge, da den havde en lidt uheldig tendens til at tabe sine ryttere..  Der er selvfølgelig ikke nogen der tro på mig nu, men den var vaktisk temmelig vild.. Bed i armen når man ville bakke fra jorden, sprakede bagud når den var færdig med at bakke og bed en i benet når man kom op i sadlen..  Den hoppede rundt som en kugle i en flipper maskine og hver gang hvinede den som om man var ved at klemme livet ud af den.. Den kunne faktisk præstere at bukke MENS den var oppe over et spring.. skøre kugle  Så den er faktisk ekstra søøøøød, nu hvor den er blevet "tæmmet" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sjov og lærerig tråd |
|
|
Til Susan. Rigtig dejlig tråd med gode rolige og velovervejede råd. OG uh, hvor er der ting jeg gerne ville have prøvet af på tidligere heste. Men grunden til dette indlæg: Du skriver at du iøvrigt i processen har opdaget en lille bitte uenighed med den store Guru Mclean.. Jeg kan så oplyse dig om en lille uenighed mere, hvis guru'en da ikke har skiftet mening siden oktober hvor han var på Vilhelmsborg, for der sagde han at man aldrig (ALDRIG) skulle dreje væk fra et spring, men lade hesten springe fra klods hold (tappe, tappe, tappe...), således at det blev indkodet i hesten at: "Not to jump is NEVER a possibility!" Mvh Pia* (som også vil med på springkursus, når jeg kommer rigtig i gang med hesten)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Æææhhh... |
99E |
29-04-2007 16:46 |
|
...: at man aldrig (ALDRIG) skulle dreje væk fra et spring, men lade hesten springe fra klods hold (tappe, tappe, tappe...), således at det blev indkodet i hesten at: "Not to jump is NEVER a possibility!"
Det kan jeg se virke - på mindre spring og hvis hesten i øvrigt er ROLIG og ikke utryg/bange/stresset.
Men hvis hesten til et stævne, på vej mod et spring på 1.30 ser en puma - og klodser bremsen lige foran springet - så synes jeg nu det er en unfair idé at insistere på, hesten SKAL springe springet lige nu og her.
Til gengæld synes jeg, det er skægt at se "bakke-teknikken" - den er jo som taget ud af Parelli's materialer. Hvis hesten stopper (foran springet, foran traileren, foran vandet...) og ikke tør gå længere (på McLeansk hedder det vel noget med at motivationen for at stoppe overdøver gå-signalet?) lader man hesten stoppe og bakker gerne for at tage presset af. Derefter kan man prøve igen.
Parelli's forklaring er at man har ramt en "grænse" for hvad hesten vil være med til/for hvor tæt hesten tør gå, og at man kan rykke grænsen med det gammelkendte approach & retreat princip. Og så er der noget med at "det er ligesom med en bold" - det er kastet, der bestemmer hvor langt bolden når. Man kan ikke kaste råddent og så gøre noget ved det lige før bolden lander. På samme måde må man kunne sende hesten afsted - uden det kan den ikke "lande" det rette sted.
... ~ 99E ~ ...
Your Horse Can Only Be As Brave As You Are! Love - Language - Leadership - Lightness
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forresten, Susan... |
99E |
29-04-2007 16:48 |
|
...har vi tilladt at linke til din video inde på det amerikanske Parelli Savvy Club forum - så de kan se, at springning kan se pænt og roligt ud.
Hvordan ser det så ud, når du "springer rigtig højt"? Vi vil jo gerne kunne sammenligne dig med de ryttere, som vi har set på TV, når de springer rigtig højt. (World Cupå og den slags...)
... ~ 99E ~ ...
Your Horse Can Only Be As Brave As You Are! Love - Language - Leadership - Lightness
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Elevatorhop |
JulieTaylor |
29-04-2007 17:10 |
|
Jeg vil skyde på at "not to jump" ER en mulighed, når springet er på 1,50 m Også selvom man hedder McLean. Den videnskabelige forklaring vil jeg ikke gisne om. Men som rytter skal man jo have et meget sundt selvværd, for at turde gøre som Susan gør på videoen af den svenske: Bede om at få fjernet en bom, når hesten bare ikke kan finde ud af at komme over Det er jo meget lettere bare at tæske hesten over, og så undgå at tabe ansigt overfor andre end sig selv. Hvis man formår at bede om at få springet demonteret, kan man jo altid komme over- også på klods hold. Men jeg ved ikke hvor mange gange man slipper afsted med at afbryde en S-klasse fordi man lige skal opdrage på sin hest "Kan jeg lige få et kryds på 30 cm" - min gå-knap trænger til justering" Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tænker også |
|
|
umiddelbart at man skal være rimelig sikker på hvorledes stop/gå knappen er installeret førend man bevæger sig ud i en s-klasse... Susan viser jo iøvrigt også hvordan bakke manøvren bliver kombineret med en alm ny tilridning i den anden video med Solero hesten... Mvh
- Matilde og Shalu -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uha-uha |
|
|
Jeg er da slet ikke uenig med Susans måde at ride på jeg ville skam også vælge at ride til på ny (og på en knap så pædagogisk måde som Susan, da mine evner ikke rækker til mere) det var bare en lille bemærkning om enighed/uenighed med Mclean. Not to jump på 150 cm tja (jeg ville vælge not to jum på meget mindre), men rent faktisk var det eneste McLean brugte som en undtagelse: store military forhindringer. MEN det var jo underforstået, at man aldrig bad hesten om at springe noget den ikke var klar til, og at den blev bedt om at hoppe/fortsætte på en ordentlig måde. - og for at få det på det rene, jeg er McLean-fan og efter skriverier og videoer også Susan-fan . Mvh Pia*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Arghhh.. |
|
|
Gee! Nu ska man gudhjælpemig sættes i spiltov med Parelli´erne  Klog mand åbenbart  Jeg plejer at sige til mine elever at det ikke nytter noget at træne hesten så længe den har et kæmpe hornorkester der spiller inden i hovedet.. Så må man få slukket (afstresse) for det først og derefter kan man begynde en decideret indlæring.. Hvis hesten er meget bange for et eller andet, f.eks et gult spring, så sammenligner jeg det med at desto tættere man er på, desto højere spiller orkestret.. Og så kan man bakke lidt væk og lige hvile ørerne inden man fortsætter igen. (retreat på Parelli´sk)  Derfor ville jeg heller ikke benytte mig af Mcleans "tap tap" fra 6 meters afstand MEDMINDRE hornorkestret er holdt op med at spille og hesten kan stå roligt foran.. Så er det jo blot en forstærkning af schenklen til "gå signal".. Vi er en lille smule uenige på det punkt, men jeg arbejder på at overbevise ham..  Når jeg sidder på heste der har stoppet tidligere, og fået ballade for det, så er de jo fuldstændigt elektriske når de er stoppet. Hjertet hamrer og benene er fuldstændigt elektriske og karter rundt.. Måske hjælper tap tap i det tilfælde på at få hesten over, men jeg synes ikke det lægger grobund for afslappede spring bagefter ? En af mine elever, har til gengæld en hest der har stoppet SÅ mange gange når den ser et nyt spring første gang at det efterhånden bare er blevet en vane.. På den har tap tap fra 6 m pletten virket uforligneligt Den står nærmest og små sover foran springet så der er intet orkester til at overdøve hjælpen.. Vi har lagt "hyp-lyden" oveni tappene og nu skal den bare have en enkelt hyp-lyd sammen med schenklen hvis den står lidt imod, og så sætter den af.. Samtidigt har den bibeholdt sin oprindelige afslapning, så vi har fået i både pose og sæk  Men jeg ER uenig i at man ALDRIG skal tillade hesten at stoppe. Så derfor er jeg enig med mine nye Parelli veninde 99 E i at det er et redskab der bør anvendes hvis hesten er rolig og på små spring.. Det er vel egentligt det jeg gør på "Svenskeren" når jeg bliver foran springet og "tapper" med benene og får pillet springet ned indtil vi rammer et niveau hvor tapningen overdøver springet? Apropos det, så ville jeg synes at mit selvværd ville lide et alvorligt knæk hvis jeg så mig nødsaget til at piske hesten over.. For det ville betyde at jeg var løbet tør for muligheder og redskaber til at træne hesten. At sætte springet ned, er blot en erkendelse af at mine signaler ikke overdøver springet og da der ikke kan skrues yderligere op for dem (fordi hesten ikke forstår dem) må der nødvendigvis skrues ned for springet, hvis jeg vil "have ret" = komme over.  Min oprindelige teenage-pisketrang er faldet SYNKRONT i takt med at jeg har fået flere redskaber og mere viden  Julie, jo du har selvfølgelig (lidt) ret, men man kan måske også sige at hvis hesten har en stopadfærd, så bruger man det godt indlærte gå-signal til at omskole denne adfærd? Jeg tror også at total stimuluskontrol er en utopisk tilstand, men hvis jeg tænker efter, så tror jeg heller ikke at det er det jeg søger.. ! Jeg kan godt lide at hesten bevarer en lille smule initiativ, så længe den reagerer på mine signaler.. Den "kloge" springhest bakker jo selv en lille smule af, hvis man f.eks er ved at komme for hårdt på et spring.. Det er helt okay for mig, hvis bare den går frem igen så snart jeg lægger benene til  Så bliver gennemridningen af en bane en runde hvor rytteren mere er en slags "guide" der siger: "lidt til den side.. whoa, knap så hurtigt, til venstre nu, indenom her, lidt større galop tak" osv.. Men hesten bevarer initiativet.. Malin Baryard, Rodrigo Pessoa, Whittaker og Yves Houtackers er gode repræsentanter for netop denne slags baneridning, hvor Især Franke Sloothaak og Ludger Beerbaum (som jo også er super dygtige) repæsenterer en lidt mere "kontrol-præget" ridning.. Jeg takker for linket til Savvy Club´ en og glæder mig til at se alle Parelli´erne i spring-tøjet.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aldrig stop |
JulieTaylor |
29-04-2007 20:16 |
|
Faktisk modsiger Andrew jo sig selv, hvis han siger, at man aldrig må lade hesten stoppe på et spring. For jeg har da tit set ham ignorere spontane baglæns skridt, fordi hesten ikke lige kan kapere at stå helt stille, og han er tilfreds med at den ikke møver fremad eller kegler rundt i en cirkel. Når folk så spørger ind til at hesten får lov at bakke uden "tilladelse", siger han, at det er fordi bakken ikke er en flugtadfærd, og derfor er det ikke så stor en katastrofe som hvis hesten sprang fremad eller stejlede f.eks., hvad han altid korrigerer med al det pres, der skal til. Hvis hesten "kun" bakker, kan det ske at han lader den gøre det, fordi han vurderer, at det er for meget at bede den om at stå helt stille. Først senere bliver den så korrigeret for at gøre noget som helst andet end at stå. Så efter samme logik er det vel bedre at hesten stopper på springet end at den løber hen over det? Eller hvad? Det er jo de samme knapper, vi taler om, så princippet burde vel også være det samme. Stopknap frem for alt - gåknap hen ad vejen  Susan, det du siger med at gøre forhindringen mindre i stedet for at gøre signalet stærkere, er netop det jeg mener med at det kræver sin "mand". Man skal nok ikke undervurdere hvor mange ryttere, der ligefrem føler skam over at deres hest ikke reagerer på deres signaler. Som om det var en personlig fornærmelse. Du tager det nok forgivet, men der skal en vis modenhed til for at kunne trække på skuldrene af at hesten har brug for en mindre forhindring. Jeg ved ikke hvorfor, men sådan er det. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Susan. |
Stald Miller ♥Stald Millerϖ |
30-04-2007 07:25 |
|
Jeg var ude og se et regions stævne, hvor både spring og dressur kørte i weekenden. Og hvor blev jeg da arrig, da jeg så en ponyrytter klapper ponyen med 3 hurtige piskeslag, og det var virkelig slag der ville noget. Den havde 2 stop på 2 spring, hvor den ved sidste stop, røg rytteren af - heldigvis skete der ikke noget med rytteren. Og måden hun red den på, var jo ikke noget at sige til at den lavede stop. Jeg kom da også lige til at sige min mening, lidt halvhøjt. Jeg forstår ikke stævne arrangerørene ikke er henne og sig et par ord til ponyrytteren. For det er jo i i afmagt at vedkomme gør det. Ja det er sådan jeg tolker det. Jeg har en god veninde som er garvet springrytter. Hendes gamle springhest, som var en russer, sprang hun MB på. Efterfølgende har hun haft 2 heste efter den. Den første gik desværre i stykker pågrund af skade i kronledet og den sidste har hun heldigvis inu. Logik er en stor Lobster vallak, som ikke fra naturens side har de bedste gangarter. Men nu har jeg fulgt dem i det 1½ år, hun har haft ham. Og hun er virkelig seriøs i sin ridning. Der er lagt en god dressur ind og hans gangarter er blevet meget bedre. Men selvfølgelig kan man ikke ændrer det helt vildt, men han er ihvertfald godt gående fra man så ham første gang. Men det jeg vil hen til, hun rider ham sådan at han ikke bare skal løbe afsted, og hellere tager en volte en gang mere hvis hun kan mærke at hun kommer forkert ind på springet. Logik har måske lavet 1 eller 2 stop med hende, og hver gang har hun sagt, at hun drev lidt mere på ham, end han skulle. Da hun sprang her i weekenden med ham, LC og LB, ja undskyld for de andre ryttere, ja så var de aller bedst springende. Man kunne se at de kunne arbejde sammen, og ja der var nogle som mente en Lobster ikke kunne springe. Ja snyt blev de. Man kunne se på på de andre ryttere og deres heste, at der manglede noget i deres træning. De var ikke så harmoniske sammen i deres arbejde. Jeg springer ikke selv, da jeg er mest til dressur. Men man lærere utrolig meget, ved at sidde og følge med i en spring undervisnings time. Hun undervisning af Thomas Sandgaard, som efter min mening er super dygtig. Han har været god til at støtte op på min veninde og hendes hest, når de har haft brug for det. Mvh. Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum |
|
|
Tjah. Jeg mener så det er i orden at klappe en hest/pony en i r*ven når den stopper, og det synes min træner da også. Og Stald Miller ♥Stald Millerϖ Faktisk så er min træner også Thomas Sandgaard. Hvilken dag startede hun og hvem var det? Kan jo være jeg kender hende :b
- Nadia. Med SUPERponyerne Silver Sock & Penny Lane -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nadia... |
JulieTaylor |
30-04-2007 17:06 |
|
Ved Thomas Sandgaard godt at du udtaler dig på hans vegne på Heste-Nettet om hvorvidt fysisk afstraffelse af ulydighed er ok på en springbane? Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Nadia. |
Stald Miller ♥Stald Millerϖ |
30-04-2007 17:22 |
|
såvidt jeg ved, så er Thomas imod det. Så det kan jeg ik helt lige få til at hænge sammen når du siger han er din træner. Og til Julie: jeg tror ikke Thomas ved hvad der bliver skrevet om ham på Nettet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum |
|
|
Julie: Nej hvorfor. Jeg tror de fleste springryttre mener at det er okay. Ellers ville pisken jo være ulovlig  ..
- Nadia. Med SUPERponyerne Silver Sock & Penny Lane -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| SilverSockPennyLane |
10vildeheste |
01-05-2007 07:21 |
|
SilverSockPennyLane - sikke noget sludder - der er flere måder at bruge en pisk på. Men vil du ikke delagtige gøre os andre i, hvorfor det har så stor en effekt, at give hesten en i r*ven, hvis den refuserer - på hvilken måde løser den reaktion, den problemstilling, der er skyld i rufusionen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| SilverSockPennyLane |
|
|
Nadia. Når hesten stopper foran springet, så begår den en fejl.. Ville du synes det var orden hvis din skolelærer gav dig en lussing fordi du kom til at skrive springryttre i din stil, istedet for springryttere ???  Er din pony sløv og svær at få til at gå fremad når den skal springe ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nadia... |
JulieTaylor |
01-05-2007 08:57 |
|
For en professionel springrytter, der lever af at ride og undervise, er det ret vigtigt, at opretholde et image af seriøsitet og faglighed overfor kundegrundlaget. Du har lige fortalt et betydeligt segment af din træners potentielle kunder, at hvis deres hest bliver sendt i ridning hos ham, vil den blive fysisk afstraffet for at lave fejl. En metode, som både er udokumenteret og af tvivlsom etisk forsvarlighed. Du har kort sagt lige kaldt din træner for en klamphugger på et offentligt forum. Jeg synes, du skal give ham en undskyldning, og fortælle ham om denne tråd, så han har mulighed for at svare eller få dit indlæg slettet. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Håber du kan hjælpe |
|
|
Hej susan. Jeg syntes det er så sej du gider det her. Jeg tager 100 % hatten af for at du ikke så lige så snobbet som de fleste andre ryttere på dit plan. Boede jeg i jylland var jeg helt sikkert kommet til dit kursus. Når det så er sagt har jeg også nogle problemer. Jeg har en dv hoppe på 15 år, som GLOR helt sindsygt på fyld. (små kasser, store kasser, vand/tørgrav ovs.) Det gør springtræningen rimelig svær for mig. til stævner er det ikke så stort problem, men når hun stopper til træning ryger der en del af min selvtillid, og tillid til hende. Sadel passer, og er næsten lige blevet handelsundersøgt, for at være sikker på at dette ikke syldes smerter (hun er jo ældre, men det skal man absolut ikke tage fejl af, der er fart over feltet, men er dog styrbar, og kan stoppes ). Når hun stopper, virker det som om hun bliver bange for mig, og som tidligere beskrevet kører ørene rundt, og hun ville grave sig ned hvis hun kunne. nogle gange kommer hun 2 og treje gang men stoppe problemet fortsætter. ? Hun har tidligere gået mange stævner så hun har jo set lidt af værd, så jeg ved snart ikke hvad jeg lige skal stille op, min selvtillid bliver dårligere, og vil helst ikke ende med at blive bange for at springe.  Håber lige du har nogle guldkorn  ps har du stadig kingston ??? Hilsen Bianca
Rigtige kvinder rider hver dag 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bianca.. |
|
|
Hvis du kigger på videoen af "Svenskeren" (link er længere oppe i tråden) så kan du se hvad jeg gør når den bliver ved med at stoppe... Du skal i første omgang ikke bekymre dig om hvorvidt den kommer over eller ej.. Din fornemmeste opgave er at få den helt hen til springet og føle at den bliver rolig i "tilridningszonen".. Det kan være du skal skridte hen imod springet og lave tilbagetrædning et par gange.. Når først den er afslappet henne ved springet, er der en chance for at den kan "høre dit hyp" foran springet og sætter af... Når du kommer i galop, skal du sørge for at ride laaangsomt mod springet... Det gør at hesten slapper bedre af og har bedre tid til at orientere sig og "tage stilling" til det farlige.. Og så har det yderligere den fordel at man ikke så nemt risikerer at blive dumpet ned i springet hvis den kaster drivanker i sidste sekund 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foto-bevis |
JulieTaylor |
14-06-2007 10:05 |
|
Tillad mig at grave denne tråd frem nok engang, for at fremlægge nye beviser i sagen. Nedenstående ser I et billede af den eneste springpisk, der den forgangne uge kunne fremskaffes på Blueberry Hill - hvis I synes, den ser mølædt og forsømt ud, skulle I have set den INDEN vi børstede spindelvævene af den   Så når Susan siger, at hun sjældent rider med springpisk, er det ikke for sjov Denne her har i hvert tilfælde ikke set dagens lys, siden Ruder Konge var knægt  Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du har vist for meget tid |
|
|
Julie  Hilsen
- Matilde og Shalu -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Matilde... |
JulieTaylor |
14-06-2007 14:05 |
|
Ja, det kan godt være... men faktisk tror jeg nærmere, jeg bare prioriterer den forkert Jeg syntes dog, det var ret skægt, da Susans hestepasser ledte og ledte og ikke kunne finde andet end ovenfor afbilledede skodpisk  Mvh Julie
Hvad rager det dèn, som er sikker på sit, at resten af verden er ude af trit. Piet Hein
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prioritere forkert |
|
|
det er måske det der er bedre kendt som overspringshandlinger Det kender vi alt til her i huset! Men godt snoopet... måske kan ovenstående pisk indbringe en net sum på e-bay eller en eller anden sortbørsscollectorssitemssauktion.. Hilsen
- Matilde og Shalu -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til Susan |
|
|
hej Susan, nu har mit indlæg godt nok ikke noget at gøre med denne tråd, men da du ofte deltager i debatter herinde og kommer med mange fine og gode råd vil jeg høre om du kender til dette bid omtalt i denne tråd - altså det klassiske bid og om du vil anbefale at jeg køber det til en 3-års der er ved at blive reddet til ? www.heste-nettet.dk/forum/3/288654/ 288654/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|