Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Versade / Traversade - kan I forklare?
Forfatter: 
Dato:  11-04-2007 19:23

Iha, jeg er godt nok for tiden lidt træt af ikke at kunne få undervisning på den plettede. Men nu leger vi lidt med det selv, og prøver at huske hvad vi lærte engang - og det går også fint nok. Men:

Jeg er blevet helt i tvivl om, hvordan det nu lige er "reglerne" er for henholdsvis versade og traversade? Hvis vi nu tager dem op af langsiden, er der så en der vil være sød at forklare mig, hvordan det er med hestens hoved, hals og spor?

Dét klinger :D

(...og Plethesten selvfølgelig)

Se videoer af de smukke her

0
0
Svar på denne tråd

versade og travesade.
Forfatter: 
Dato:  11-04-2007 20:18

Hej.. :)

Versade:

Hestens stilles ind ad, så forparten kommer væk fra barieren, altså indvendige bagben træder op i udvendige fobens spor. Husk at hovedet ikke må komme inden for skuldrens linje.

Traversade. Hestens stilles stadig indad, men man presser forparten lidt ud mod barieren og bagparten ind, så ledes at det bliver: At hestens udvendige bagben træder op i indvendige forbens spor.

Husk i begge tilfælde at hesten skal være bøjet lige meget gennem hele kroppen.

Kan vist ikke forklare det nærmere. Håber det var ok ?

Horses don't care how much you know
until they know how much you care!
0
0
Svar på denne tråd

På engelsk...
Forfatter: 
Dato:  11-04-2007 21:41

På engelsk er det nemmere, der hedder versade "shoulder in" og traversade "hinds in". Så giver det jo sig selv hvad der skal være på hovslaget og hvad der ikke skal!

Signe

www.kursushest.dk
En kongres om hestens bevægeapparat for alle hestefolk med lyst til at lære mere.
15.-16. september 2007 på Vilhelmsborg

0
0
Svar på denne tråd

Jeg fik den
Forfatter: 
Dato:  11-04-2007 21:54
gode forklaring i dag.

Uanset hvad der er hvor så er det hestens indvendige bagben der skal træde ind under tyngdepunktet i en versade mens det er udvendige bagben der træder ind under tyngdepunktet i en travers.

Det gir i hvert fald meget bedre mening for mig sådan end alt det med om hesten nu er stillet den ene eller den anden vej. Det er nemlig stadig en versade uanset om hesten har hovedet ind eller ud af volten - så længe hestens indvendige ben træder ind i tyngdepunktet.

(Så må I brokke jer hvis jeg har fået helt helt galt fat i det ;) )

/Trine T =)

What We Do in Life Echoes in Eternity
0
0
Svar på denne tråd

versade. . .
Forfatter: 
Dato:  11-04-2007 22:07
jamen i en versade, er hesten bøjet væk fra bevægelses retningen, og i en traversade er den bøjet mod bevægelses retningen, dvs at når du rider dem på hovslaget skal forparten være på hovslaget i en traversade. . .

Mia :)

0
0
Svar på denne tråd

Næh, du har helt ret...
Forfatter: 
Dato:  11-04-2007 22:14

Jamen du har helt ret Trine. Det er altid bagbenet der bestemmer. Problemet er bare at det ikke altid er lige nemt at se, det kræver lidt rutine.

Så er det for at lære øvelserne at kende, synes jeg det ganske fornuftigt at starte med forskellen på en lige linie. Men på sigt skal de selvfølgelig kunne bruges alle steder, uanset om der er en barriere til at bestemme udvendige eller ej.

En anden detalje er at i versaden bærer hesten for en samlet muskulatur (indv), i traversade for strakt (udv.).

Signe

www.kursushest.dk
En kongres om hestens bevægeapparat for alle hestefolk med lyst til at lære mere.
15.-16. september 2007 på Vilhelmsborg

0
0
Svar på denne tråd

Illustrerer lige
Forfatter: 
Dato:  11-04-2007 22:16

Versade:

Travers:

-------------------------------

Linnea med supermulerne

Dalgaards Figo & Sergeant Jay-Jay

Akademisk Dressur!

0
0
Svar på denne tråd

Søg...?!
Forfatter: 
Dato:  12-04-2007 16:03

Hmm... Lige netop det problem har jeg illustreret med små primitive tegninger mindst to gange inden for det sidste stykke tid, der har været en del tråde om emnet. Hvad med at vi alle lærte at bruge søgefunktionen lidt mere? I stedet for det bliver forklaret igen, igen, igen, igen...

Mvh. Cat

Mester-Svend'en og det...

0
0
Svar på denne tråd

Bumdidibum..
Forfatter: 
Dato:  12-04-2007 18:39

Ja undskyld da, Cat :) - og tak til jer andre. Så havde jeg ikke helt galt fat i den.

Dog er jeg stadig i tvivl om en ting... I versade, er hesten da stillet væk fra bevægelsesretningen - eller ligeudrettet? Synes jeg kan høre nogle stemmer i mit hoved, som i forbindelse med versade-øvelser råber "LIGEUDRETTET HALS!" :P ?

0
0
Svar på denne tråd

hovedet
Forfatter: 
Dato:  12-04-2007 20:55

Hestens krop skal i begge øvelser være buet som en banan fra nakketop til halerod. Hvis kun halsen er drejet, har øvelsen ingen værdi. Og max 30 graders bøj på halsen læste jeg lige i en artikel for nylig.

:Pia

baroksadel "branderupkopi" sælges.

Ny HdR Lexus dressur, 16½", bred bom, dybt sæde, kort model sælges BILLIGT, se præs.

HVAD KOSTER GROVFLIS?

0
0
Svar på denne tråd

Bøjet i versade
Forfatter: 
Dato:  12-04-2007 20:57

Hej

Hesten skal være let bøjet i versaden... ca. samme bøjning som du har i en 10 m volte (du kan evt. ligge 10 m volter ind når du rider versaden langs hovslaget for at tjekke at bøjningen er korrekt). Hvis hesten er ligeudrettet er det det samme som en schenkelvigning.

En anden ting ang. versader kontra traverser. Versader rides på 3 spor, mens traverser rides på 4.

-Jane-

Se min præsentation - Jævnlig opdatering med billeder og stævne resultater
0
0
Svar på denne tråd

Yes yes...
Forfatter: 
Dato:  12-04-2007 22:51

Tusind tak for svar - og der havde jeg de antal spor jeg også ledte efter!!! (y)

Utroligt så hurtigt man glemmer ;D

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider