Og nu er det at forvirring i den danske bidjungle bliver total. fordi: på engelsk er et gag alle bid med ellevator effekt. deriblandt altså også det vi i danmark kalder for treringsbid/pessoabid.
Jeg vil prøve mig med lidt billeder fundet rundt omkring på nettet...
treringsbid/pessoabid/tysk gag

Dette bid har elevatoreffekt, hvis ikke man spænder en rem under kæben. det vrider i munden og trykker over nakken, løfter biddet op i munden, ved tag i tøjlen. Det er vridet i munden der adskilder den fra det vi normalt betragter som en gag i dk.
Denne er der billede af her. remmene sættes fast istedet for kindstykker, dette gør at men løfter biddet direkte ved tøjletag. istedet for indirekte, som ved systemet med ringene. Biddet skal derfor hænge noget løst i munden når ikke der er 'træk' i tøjlen. dette bid lægger de sig sjældent hårdt på og de stikker ikke næste frem og ned og løber. det er ikke for godt til for vimre heste, da det ikke ligger ret stabilt i munden.

Det man på engelsk kalder en elevator gag ser temmelig voldsom ud i brug. jeg har haft lidt svært ved at finde et godt billede, det ejg har fundet er med læder på siderne. Jeg har ikke set dette bid brugt i danmark nogen sinde, og kender kun til det fordi jeg læser en del om bid på nettet. Det skulle, logisk nok, virke meget ligesom pessoaen, blot med mere løft da der er længere fra munden til øverste del af bidet og dermed hvor kindstykkerne er fæstnet.

På nogle af dem er der mulighed for, som på pessoaen, at vælge hvor tøjlen skal sidde og dermed hvor meget biddet skal vinkle og løfte ved et givent træk i tøjlen.
Det man i danmark ofte kalder amerikansk gag, i usa kaldes den european gag, virker lidt som en kombination mellem pessoaen og baldingen (den med de løse remme). mundstykket kan bevæge sig 'frit' på metalbøjlen inden for de rammer der er givet. når man trækker i tøjlen bevæger bidet sig altså, lidt som det bille gøre på remmene. man har dog stadig lidt vrid i munden men en del mere løft end man har på pessoaen. Denne er vidst nok temmelig brugt inden for western.

Jeg har netop stiftet bekendtskab med noget de kalder wondergag, jeg har ikke helt luret forskellen endnu. men finder nok noget om det en dag.
jeg har her vist dem alle med snaffel mundstykker. ligesom alle de andre bid der findes kan man få dem med forskellige mundstykker (de kan dog være svære at opdrive med waterford mundstykket). Nogle mundstykker er dog mere behagelige end andre.
her et eksempel på pessoa med waterford mundstykke (kangaroobits er leveringsdygtige i det meste) pessoa hedder øjensynligt i australien 'continental'...

Held og lykke i bidjunglen