... fordi dens balance ikke er for god.
Når den mister balancen i galop, har den to muligheder: at løbe hurtigere eller at falde i trav. Har den en barriere eller et rækværk at støtte sig til, er det nærliggende for den at løbe hurtigere langs med denne - og når den så styres væk derfra, falder den sandsynligvis i trav.
Det er dels vigtigt, at du ikke trækker i tøjlen og sidder og forsøger at holden den tilbage hele tiden. Den skal kunne finde sin balance selv, og det er svært for den, hvis du kommer til at forstyrre den fortil. Det kan være temmelig svært at lade være med, hvis man føler, at hesten løber.
Det er fint at lave mange volter; jeg ville bruge en 20 meter-volte (ikke mindre i starten), som jeg ville ride rundt på, indtil jeg føler, at hesten begynder at slappe lidt af og gå i et rimeligt tempo... Det betyder jo, at den har fundet balancen. Så kan du begynde at lave volten mindre, ride lidt mere ligeud osv.
Det er også rigtig godt at lave mange overgange, som der også er en anden, der skriver. Sådan at du tager hesten ned i trav, hver gang den begynder at løbe, venter på, at den slapper ordentligt af, og så laver et nyt anspring - eller helt stopper den.
Jeg tror det er lidt forskelligt, hvad der virker bedst; måske en kombination, og det kommer nok også lidt an på dit temperament; hvordan du bedst kan få hesten til at slappe af.
Men forvent nu ikke, at den fra den ene dag til den anden pludselig bare går superfint; den slags tager nok uger, men det tager trods alt ikke år