Du kan sagtens starte de små klasser til stævne selvom din hest ikke går perfekt. Det har jeg gjordt, vi vandt ikke men det er altså meget sjovt alligevel. Bare husk at hygge dig med din hest og så gå ikke for meget op i hvilken plads I kommer på. På din kritik får du som regl at vide hvordan du kan gøre det bedre til næste gang. Det handler jo hele tiden om at blive bedre, og det med at samle dem bagfra (som ender i at de bukker nakken osv.) er absurd svært!! Men det handler om at drive tilpas frem og lave halve parader.
Jeg vil give de andre ret i at god undervisning er den eneste vej frem. Men lad være med at blive fortvivlet, ridning er en af de sværreste sportsgrene fordi der er så mange ting der skal passe sammen og det tager bare vildt meget arbejde.. Men det kommer! bare rolig:)
Hvis I kan lave tilbagetrædninger kan du, lige inden hesten tager det første skridt, mærke hvordan den flytter vægten på bagparten, det er der den skal være for at den kommer til at gå rigtigt. Det skal lige siges at jeg altså også kæmper for at blive god til det med samling, men er på rette spor, du er bestemt ikke alene.
MHT fletningen så ville jeg nok lave en fransk fletning, du starter helt oppe ved ørene(lad pandelokken være) og så tager du tre ca. lige store små totter, så fletter du over to gange som en helt almindelig fletning, og begynder så at tage lidt løs man ing hver gang du fletter over. til sidst fletter du det lille stykke som en almindelig fletning. Det kræver dog noget øvelse(som alt andet desværre), så begynd endelig at øve dig i god tid:)