|
|
| Pilarer? |
| Forfatter:  |
JulieTaylor |
| Dato:  |
05-03-2007 10:16 |
|
Et ganske enkelt spørgsmål, som slog mig her til morgen: Hvordan undgår man, at hesten modtager modtridende signaler, når man træner den mellem pilarerne? Kan det overhovedet lade sig gøre? Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm... |
|
|
Jeg tror det ikke, men ideen med pilarerne er vel også at fiksere hesten samtidigt med at den bliver drevet frem til en eller anden høj samlingsgrad.
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pilarer |
pjemm |
05-03-2007 12:10 |
|
Det lyder altså ret stressende. Jeg er sikker på MIN mule ville blive totalt frustreret og slå fra. :Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Modtridende |
JulieTaylor |
05-03-2007 12:47 |
|
Flot, Julie... "Modtridende signaler". Men tak for svarrene. Jeg håber at høre fra nogen, der træner med pilarer, hvordan de undgår at signalerne konflikter. Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er svært |
Eva Lydeking-Olsen |
05-03-2007 14:07 |
|
Jeg har overvejet at lave pilarer et sted udenfor, da jeg tror det er egnet til begyndelsen og finpudsningen af de meget samlede øvelser til heste med ekstremt meget fremaddrift - som min.Her er mine overvejelser - jeg har kun prøvet et par gange med ildkuglen.
Jeg har diskuteret det med Pernille og ulempen er at 1. man tager en masse af fremdriften væk... Det er derfor helt uegnet til fladtgående tøffe-heste og heste der har svært ved at mobilisere NOK energi til at arbejde meget samlet.
Fordelen er så at
2. Man har et blødt stopsignal, uafhængig af rytteren Her skal vi huske at arbejdet foregår i en blød rebgrime/ almindelig grime, aldrig i biddet, ikke i kapsunen
3. Der ER plads til 1-2-3 skridt fremad afhængig af hvor lange man laver snorene - dvs står man ved bagparten kan man "give efter" derfra og så træder stopsignalet i kraft "af sig selv" bagefter - man træner jo hestens psykiske rummelighed ift at samle sig. I naturen er stærk samling (piaffe, passage, levader, courbetter, kaprioler mmm) forbundet med ophidselse og hele denne del handler i dressuren om at kunne lære det og gøre det til vane UDEN spændthed/ ophidselse. Det betyder at man "går til kanten af ophidselsen" og stoooppper der. Så flytter man kanten gradvis- dvs leger med spændingen mellem tændthed og løsgjorthed. Om lang tid kan man lave de øvelser der normalt (i naturen) fordrer en vis spændthed/ tændthed - i fuldt løsgjort mode.
4. Man kan stå i forskellige afstande fra hesten og i starten arbejde med finpudsningen/ skærpelsen/ præcisionen af "stop-hypsignalerne" - pointen i det samlede arbejde, hvis man vil undgå/ minimere dobbeltsignalering er at de skal ligge TÆT, men skiftevis = BÅDE hest og rytter skal i den grad lære at være præcise og meget, meget hurtige = skarpe på tasterne. Det er ikke så let som det lyder...skulle jeg hilse og sige. Man ER nødt til at gå lige til stregen og så vente, ellers bliver signalerne ikke maximalt skarpe.
5. Senere kan man så - når hesten har lært at holde samling, sætning og takt i fx piaffen uden stress - bruge pilarerne til at finpudse på fx. benløftet, ligeudretningen mm
6. Man kan arbejde med BÅDE positiv og negativ forstærkning på een gang- eks. eftergivenhed og godbidder.
Husk på at både Den Spanske rideskole og fx. Hinrichs arbejder med hjælpetøjler (indspændinger) i meget af det samlede arbejde, sportsrytterne har jævnt hen vandrette kandarstænger (så har vi ikke nævnt dem med glidetøjle i stangen, men fx Matine er også redet med glidetøjle tidligere ved jeg) og mange af de akademiske rytter har hesten lidt bag biddet på den blanke kandar...men BB er den eneste jeg kender der FAKTISK får hestene uddannet til det niveau, uden hjælpetøjler.
Der er altså mindst tre faldgruber som skal undgås...men man kan- fordi man ikke skal holde styr på fronten af hesten, den er der jo kontrol over- arbejde med de MANGE og meget små deltrin som alle de stærkt samlede øvelser består af, give efter, rose og bygge delene gradvis sammen til den "færdige" øvelse.
Det kræver med statsgaranti en høj grad af indføling, timing og ydmyghed at arbejde uden stress i pilarer. Jeg tror jeg laver pilarer udendørs...
Et andet aspekt er, at de heste som arbejdes på den måde er SMÅ, kompakte, TEMMELIG tændte (sammenlignet med den almindelige varmblod) - men de har IKKE det talent der hedder "går lige gennem hjælpen i et brag af et stejl" eller "stikker af".
De er som regel uddannet i en del år før man begynder på pilarerne...så de tåler sammensatte hjælpere bedre end en unghest.
Jeg ved godt at man i Spanien sætter ungheste i pilarer og starter der - men det betragter jeg som sådan en spansk macho-ting der lærer hesten at gå med høje benløft bag biddet...og det er ikke hvad meningen er.
Eva
Sorø:Super børnepony sælges, 110 cm plettet hoppe på 7 år, kraftigt bygget - godt redet, stabil, turvant og tilkørt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spørgsmål |
|
|
Jeg kan ikke forstå at det skulle være en fordel at indlære fx. piaffen via Pilar - Når jeg starter med Piaffe rider jeg den meget fremadgående (og uden div. hjælpetøjler som jeg stadig ikke har fundet ud af hvordan virker) og netop fordi mine heste også tilhører kategorien af livlige heste (godt nok DV'ere) synes jeg denne metode klart er at foretrække frem for at få fikseret hesten for meget på stedet, da de derved let mister benløftet, desuden giver metoden med den meget fremadridning i starten mulighed netop for at bevare ro og eftergivenhed i indlæringsfasen. Så Eva nu må du til at forklare hvad der er at hente ved sådanne instrumenter, ikke at jeg nogensinde turde sætte mine varmblod fast i dem, men det kunne være ret interessant. Er der noget at hente kontra lange liner eller en underviser der går og tucherer lidt bagpå?
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ved det jo ikke |
Eva Lydeking-Olsen |
05-03-2007 17:20 |
|
for jeg har jo aldrig arbejdet med det som sådan...kun prøvet ganske lidt (2 minutter, 2 gange for at se hvordan dyret reagerede på signalerne "på den måde").Men det var OK - han skulle lige forstå at han ikke kunne gå frem - men satte sig fint.
Jeg arbejder med at gå fra samlet trav til halve trin og så efterhånden kommer piaffen ift tempo og takt - dvs altså også i udgangspunktet under fremadridning og under rytter er det som ildkuglen bedst kan lide. Men jeg synes at sætningen er svær at få HELT ordentlig med på den måde - og næsten ingen leverer jo en rigtig sat og vinklet piaffe til stævner - så det må jo være den sværeste del at få med ind.
Så arbejder jeg med sætningen via tilbagetrædninger- eller snarere antydningen af en tilbagetrædning - og så at liste fremad igen (tilbagetrædningen har jo trav-fodfald, så ingen konflikt der).
Jeg synes det er VILDT svært fra jorden, da han netop har så meget energi og er så livlig, så det er svært at styre begge ender samtidig, så at sige. Det er vel derfor nogen sætter indspændinger på for at styre forenden... det ville jeg nu aldrig drømme om...jeg kan bare se på billeder at de gør de.
Jeg tror man må arbejde meget med "hvad det gør og ikke gør" at bruge pilarer - før man rigtig ved det. Kunsten er vel at kunne dosere alle hjælpemidler, inkl rytteren fra ryggen og rytteren fra jorden, rigtigt ift den konkrete hest og dens balancer, fysisk og psykisk.
Jeg har heller ikke den mindste lyst til at sætte en + 170 cm DV i pilarer...mange af dem jeg har kendt/ kender kan reagere ret eksplosivt.
De små barokke heste er højt tændte, men jeg har ikke oplevet eksplosioner...
Men Julies spm ovenfor gik på om man kunne undgå/ hvor let man kom til at give dobbelte/ modstridende signaler ? Så det prøvede jeg at svare på.
Eva
Sorø:Super børnepony sælges, 110 cm plettet hoppe på 7 år, kraftigt bygget - godt redet, stabil, turvant og tilkørt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lange liner |
Eva Lydeking-Olsen |
05-03-2007 17:28 |
|
glemte jeg: de tager jo meget hårdt i munden...jeg bruger det (næsten) ikke. Tror hesten skal være temmelig højt uddannet før det gavner.Min egen tager alt som "fremad" og så skal jeg stoppe for meget op fortil - ikke godt.
Touchering bagpå: nogen heste reagerer godt på det - andre ikke.Min gør ikke. Men det er et af de steder pilarer (eller staldgangen) kan bruges: at få "sætte sig" refleksen aktiveret i stilstand, så hesten lærer signalet uden stress - og først da kan man tage det med ind i bevægelsen, uden at den løber.
Kunsten er jo at få energien OP af jorden istf FREMover jorden - det er det skift som er svært, uden at være for hård fortil.
Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Piaffe.. |
JulieTaylor |
05-03-2007 17:48 |
|
Nu ved jeg godt, at jeg afsporer min egen tråd, men når I nu snakker om indlæring af piaffe, er der så nogen, der har forsøgt at starte a'la DeCarpentry med at bruge en overgang mellem tilbagetrædning og trav, hvor "nulpunktet" mellem de to diagonale, totaktede gangarter bruges som babystadie til piaffe, og langsomt forlænges? Jeg synes, det lyder ret genialt, men jeg kender ikke nogen, som har prøvet. Tak for forklaringen, Eva... jeg tøver også umiddelbart lidt med at begynde at touchere mine varmblod, mens de står i kæderne Selvom det er Danmarks tammeste varmblodsheste  Mvh Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeps - det gør vi |
Eva Lydeking-Olsen |
05-03-2007 18:13 |
|
arbejder mellem tilbagtrædning og trav.
Han kan piaffere baglæns nu (nej, ikke helt) - den model med tilbagetrædning er GOD ift sætning/ vinkling - sværere ift takt og løft.
Den anden model,piaffen fra de halve trin er GOD ift takt og løft, men bringer ikke sætningen så meget ind.
Så jo - vi bruger begge metoder - bassen og jeg - og så engang imellem mødes alle kvaliteterne i en samlet, rimeligt sat, taktfast piaffe med hæderligt løft...
Det er bare ikke så stabilt endnu (overhovedet)for nogen gange japper han...eller slingrer...eller går i stå. Men det er sikkert bare mig der er en motorisk klovn.
Men han løber ikke, bryder ikke ud, skriger ikke, sparker ikke efter pisken eller benene (dem bruger jeg nu så lidt som muligt) og går heller ikke bag lod eller understiller forbenene...Jeg bruger tøjlen lidt mere end optimalt, men det bedres hele tiden. Det kommer nok.
Det tager tid - det er ikke et 14 dages projekt.Mange små delelementer.Jeg prøver at gøre dem til vane en for en og så smelte dem sammen.
Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og grunden til at piaffen |
Eva Lydeking-Olsen |
05-03-2007 21:03 |
|
er taget som eksempel er jo at sportsdressuren "slutter der", mens de stærkt samlede øvelser over jorden starter der: piaffe -levade -terre-a-terre- courbette- capriole.
Uden piaffe, ingen højere skole. Jeg vil nu være fint tilfreds med lidt levader og måske courbetter og terre-a-terre. I sportsdressur vil man ALDRIG "vippe bagud" til levade (og derfor virker pilarer som noget mærkeligt noget), men hellere holde mere fremdrift - og i akademisk-klassisk ser man piaffen som mellemstadiet til det der kommer efter(og der kan pilarerne jo være fine nok til visse heste). Man vipper mellem frem og op.
Nå, jeg er ikke ekspert - men levader skal bassen nok lære med tiden. Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bent videoer |
|
|
bents 3. video er vist nok om pilar arbejdet (og skolen over jorden, skolespring osv). der må man kunne få nogle gode forklaringer og se hvordan hesten skal trænes. jeg har videoen men har kun set den et par gange da det ligesom ligger mere end temmeligt langt ude i fremtiden (og jeg er selv i tvivl om min nye hoppe skal lære kaprioler nogensinde - for problemet er at hun laver dem selv ude på folden ret tit - og hun har meget nemt ved det. det kunne blive farligt at lære hende mere ). jeg tror egentligt mest man laver piaffe i pilarerne for at have en "starter" til skolespring og høje øvelser - både capriole, levade og croupade starter jo med piaffe. personligt tror jeg aldrig jeg kommer til pilar arbejdet. det er vist ret avanceret hvis det skal gøres ordentligt og pænt. jeg mener at bent bruger den af og til, til heste med svag eller svajet ryg som endnu ikke er klar til ridning (ikke unge heste men heste der skal rides om eller styrkes ), de lærer vist nogle "dansetrin" som er nogle trin til siden som får ryggen og maven op . som supplement til arbejdet fra jorden. der må jo være en mening med den - men jeg kender den endnu ikke helt. har ikke haft interesse.
Stadigt få ledige pladser til Golega/Portugal turen i nov. Formidling af Lusitano heste. Fra avlere i Portugal. Salgsheste på præsentation. Eller kom m.eget ønske. NYE NU
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Næ, min spontan |
Eva Lydeking-Olsen |
05-03-2007 21:15 |
|
-kapriolør skal ikke lære det. For farligt. Den brune basse foregriber også tingene, så han er ikke egnet til det med kaprioler.
Og kaprioler er SÅ hårde for knæene...
Men hingsten er så psykisk stabil så det kunne snarere være ham...
BB træner jo da Filur næsten kun i pilarerne (synd med så meget pilararbejde, synes jeg), men Pluto laver levader for hånd, ikke i pilarer.
Dansetrinene er halve trin til siden - det kan man lave uden pilarer, bare man har tålmodighed med at installere vente-gearet grundigt.
Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|