Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Skummer kun i højre side
Forfatter: 
Dato:  25-02-2007 21:58

Ja nu kommer der lige et indlæg om min dejlige parthest Rigola :-) For jeg er NYSGERRIG efter om nogle fra HN måske har gode teorier!


Lang historie kort: Rigola på nu 6 år har haft et langt sygdoms/genoptræningsforløb pga. skade i korsled.

Skaden blev opdaget i det tidlige forår 2006, og ultimo 2006 blev hun sat i genoptræning.


Behandlingsforløb:


Kiropraktor 2 gange (med fejldiagnosticering viser det sig ved efterfølgende thermografering)

Hun er tjekket 3 (eller var det 4?) gange hos Falk-Rønne med thermografi.

Massage a' 3 omgange

Fysioterapeut.

Tandtjek (v. alm. dyrlæge)

Groft sagt mener alle at Rigola er fit for fight og er kommet sig fint over skaden. Dog oplever vi op- og nedture som 99% sikkert er relateret til skaden. Hun har været meget skæv i krydset men ser nu næsten lige ud.

Hun kan galoppere, hoppe og bukke uden problemer. Alt i alt er hun jo umiddelbart en frisk rask hest!!! (men hvad er det så der er galt!!!) Hun har dog haft perioder hvor hun har svært ved at springe an under rytter, og ved tjek hos Falk Rønne slut januar kunne han se hun var øm muskulært i krydset - men leddet var stadig i bedring. Så hun er blevet skridtet i en måned og i marts begynder vi trav igen.


Men nu til sagens kerne:


Før skaden undrede vi os over at hun altid kun skummer i højre side af munden, selv når man rider ligeud. Og med forskellige ryttere. Hun går umiddelbart helt lige.

Derudover kan hun være lidt "sej" i venstre side af munden og stive sig til venstre - hun er ellers smidig som en lille laks til højre.


Og nu bliver Yuki og jeg snart idioter...


Er det korsledsskaden der spøger (selvom fagfolk siger den er OKAY!), og kan den virkelig gøre at hun ikke skummer i venstre side af munden? Og kan en skade (der tilnærmelsesvist er erklæret "helbredt") gøre, at hun selv ved minimal stilling til venstre er stivere end til højre?


Hun skummer fint flødeskum i højre side, selv når man rider en skovtur ligeud for halvlange tøjler. Søger gerne frem og ned.


Er der nogen der har oplevet noget lignende?


Dyrlægen har som sagt tjekket tænder på hende. Dog er det jo ikke en ÆGTE hestetandlæge

Yuki, korrigér mig hvis jeg har skrevet noget forkert
Og I andre må skrive hvis der er opklarende spørgsmål...


Og så lige et par billeder af det syge-raske altid glade vilddyr





Hilsen fra LISE


HUSK: Aldrig Atamon (Natriumbenzoat, E 211) til MUK på hestens ben!
Det er en udbredt misforståelse at bruge Atamon, der virker mod MUG. MUK er fremkaldt af bakterier, MUG er en svamp!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen teori
Forfatter: 
Dato:  25-02-2007 22:22

herfra men sådan som jeg læser det så lyder det meget normalt. Jeg mener mange heste er jo smidige i den ene side og stiver sig "helst" til den anden side. I virkeligheden er det jo de omvente sider der er problemet, at bøje = runding = korte msukler! Udvendige side = længere = stræk. Det er jo oftest strækket der er det hårde!


Ligeledes mener jeg da at langt de fleste ungheste (hun er jo ikke redet så forfærdelig meget, går jeg udfra?) har problemer med at springe an. Nogle laver 20 fejlanspring til den forkerte side inden den rigtige galop fanges, nogle fanger krydsgaloppen alt efter hvad der er lettest for hesten.


Måske I har svært ved at presse hende nok til at kræve lige meget på begge volter med hendes skade i baghovedet?

Hvis I bare har den miste tvilv på om hun er i orden, så rider man vel ofte lidt mere på kompromi?


Held og lykke med det skønne hoppedyr. Jeg synes i skal ride og forsøge at "glemme" det hele lidt og så give hende og jer selv tid til at få det til at fungere.




Med venlig hilsen
Bettina



Passier grand gilbert dressursadel til salg. Sort, velholdt, bom 27½ (dvs. medium), 17". Købt brugt for 3½ år siden så er vel en 6-7 år gammel. Se billede på præsenstationen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skummer kun i den ene side..
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 00:33

Jeg kan desværre ikke komme med noget svar, men blot nævne at jeg oplever præcis det samme med min ene hest. Han skummer altid KUN i venstre side, på trods af at højre side er hans bedste. Jeg rider lige meget på begge volter, og der er efterhånden ikke længere så stor forskel mellem "god" og "dårlig" side. Dog synes jeg at han suger bedst på biddet på højre volte (= den side han IKKE skummer i, ville umiddelbart tro det burde være omvendt )

Er selv forundret ligesom du, og håber nogen kan komme med et opklarende svar.

Mvh. Linea





Flot og rummelig Humbaur hestetrailer udlejes (Sorø)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Brugte din dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 10:04

en ordentlig mundspærre da han tjekkede tænderne på hende? Altså så hun var i bedøvelse og han nemt kunne mærke efter kandspidser eller andet aller inderst?


Det er simpelthen nødvendigt. Har hun ulvetænder?


Accept af forskellighed er individets største problem.

Karl Johan Lindrup Olesen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hebrana
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 13:44

Betina: Naturligvis er hun ung, og vi har også selv tænkt den tanke, at vi måske ikke pressede hende nok. Men på den anden side så tror jeg ikke at problemet ville være så vedvarende hvis der ikke var en fysisk årsag.

Vedr. anspringet så sprang hun perfekt an i lang tid. Jojo, det var forkert galop engang imellem, og enkelte gange kryds. Men hun reagerede på hjælpen.

Pludselig begyndte hun at ville "løbe/falde" i galop, og lagde ørerne tilbage og stivede sig og skød skulder. Et par los med bagbenene (ikke glade buk) kom der også. Tror desværre ikke det bare var ungheste-nykker. Hvorfor skulle en ellers uproblematisk samarbejdsvillig hest ellers gøre det?


Hebrana: Jeg var der ikke til tandtjekket, Yuki hendes ejer var der dog. Men hun fik raspet tandspidser osv., så der har været brugt mundspærre... Ingen ulvetænder...



Hilsen fra LISE


HUSK: Aldrig Atamon (Natriumbenzoat, E 211) til MUK på hestens ben!
Det er en udbredt misforståelse at bruge Atamon, der virker mod MUG. MUK er fremkaldt af bakterier, MUG er en svamp!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lise...
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 14:24

Okay jeg kunne heller ikke læse dette ud af dit første indlæg: "Pludselig begyndte hun at ville "løbe/falde" i galop, og lagde ørerne tilbage og stivede sig og skød skulder. Et par los med bagbenene (ikke glade buk) kom der også"


Det er selvføgelig mere voldsomt end forkert anspring det er vi enige i


Min egen har dog både haft lavet mange forkert anspring, herefter mange krydsanspring inden han nu næsten er sikker i galopanspringende og det tiltrods for at den egentlig kunne da jeg købte den. Men ja "ørene og lossene" synes jeg ikke virker normalt men måske det godt kan være hendes reaktion på svære ting




Med venlig hilsen
Bettina



Passier grand gilbert dressursadel til salg. Sort, velholdt, bom 27½ (dvs. medium), 17". Købt brugt for 3½ år siden så er vel en 6-7 år gammel. Se billede på præsenstationen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nea...
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 20:41

Nea: Jeg har i dag haft kontakt med Mai fra hestetandpleje.dk der mener Rigola kan have fået et diagonalt bid som følge af skævbelastning efter skaden. Så det følger vi lige op på.


Muligvis kan det være det samme din hest har? Mai skrev at hesten ofte har diagonalt bid hvis den kunne skummer i den ene side, og når hesten har diagonalt bid kan den ikke flytte kæben korrekt, og har derfor ofte svært ved at stille sig til den ene side!



Hilsen fra LISE


HUSK: Aldrig Atamon (Natriumbenzoat, E 211) til MUK på hestens ben!
Det er en udbredt misforståelse at bruge Atamon, der virker mod MUG. MUK er fremkaldt af bakterier, MUG er en svamp!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan er sammenhængen
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 22:24

mellem en korsledsskade og et diagonalt bid? Ja, det har jeg bare aldrig hørt om, men det er bestemt interessant, så sig endelig til når du ved nærmere.

Men burde en alm. dyrlæge ikke kunne se om hesten har forkert bid? Men diagonalt bid menes der så skævt bid, eller hvad er definitionen?

Jeg synes bare slet ikke min hest er alarmerende svær på den ene volte. Der er efterhånden meget lidt forskel på højre og venstre. Men han stikker tungen lidt ud i venstre side (den side han skummer i). Tænker at det måske hænger sammen, men kan ikke helt finde ud af hvorfor han gør det..




Mvh. Linea




Flot og rummelig Humbaur hestetrailer udlejes (Sorø)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nea...
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 23:47

Nea: Jeg tillader mig lige at indsætte en bid af hvad Mai fra www.hestetandpleje.dk skrev til mig på mail:


"Når heste har/har haft en skade og skævhed i kroppen og har brugt sig forkert, får de næsten altid en skævhed i munden også (som regel kan de ses som et diagonalt bid).

Det er højst sansynligt derfor den kun skummer i den ene side, men dette kan der også være andre årsager til.
Men det er 90% sikkert at et diagonalt bid er årsag (og medårsag) til at heste ikke kan bøje til den ene side."

Derudover skriver hun, at det ikke er noget almindelige dyrlæger altid er opmærksomme på.


Det er jo langtfra sikkert at det er sådan sammenhængen er, men det er jo interessant det Mai skriver. Rigola har jo været meget skæv i krydset efter korsledsskaden, men er nu næsten lige. Når man tænker på hvor meget tid hesten bruger på at gumle, og når man tænker på Rigola har været skæv i ryggen et halvt års tid, så kan det jo godt være hun har fået en skævhed i munden? Hvis nu hun har været øm i overlinien et godt stykke tid, og hun så har tygget skævt for at kompensere?


Du kan se billeder af diagonalbid på Mai's hjemmeside. Rigola har ikke så voldsomt diagonalbid som hesten på billederne (det er helt sikkert), så havde vi opdaget det, men spørgsmålet er om der kan være noget skævhed vi ikke kan se fordi vi ikke er uddannet til det.


(ja vi er hysteriske, og ja det kan være der absolut intet er galt med tænderne, men teorien er da interessant... særligt når man tænker på at Rigola kun skummer i den ene side)



Hilsen fra LISE


HUSK: Aldrig Atamon (Natriumbenzoat, E 211) til MUK på hestens ben!
Det er en udbredt misforståelse at bruge Atamon, der virker mod MUG. MUK er fremkaldt af bakterier, MUG er en svamp!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak Lise
Forfatter: 
Dato:  27-02-2007 11:03
så har jeg noget at spørge om, når tandlægen kommer til Giganten. Ja han har jo også en skade, så det kan da kun være interessant, om hans bid er blevet diagonalt!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Skum skum
Forfatter: 
Dato:  27-02-2007 11:14

Hej!


Min hest har altid skummet mere i højre side end i venstre - lige fra jeg begyndte at gå tur med hende i hovedtøj som "lille".


Hun bliver 8 i år, så det har stået på i mange år - hun har ikke nogen kendte skader, der kunne give skævhed. Hun har altid været lidt "stivere" i venstre side hvor hun ikke skummer.


Jeg ændrede ridestil for et års tid siden (begyndte forfra med "McLean-ridning"), og rider nu med næsten ingenting i hånden.

De dage hvor hesten er allerbedst og lettest at ride (dvs. jeg bruger ikke biddet særligt meget) skummer hun "perfekt" - en smule læbestift, og lige meget i begge sider.


De dage hvor vi ikke er helt enige og jeg kommer til at bruge biddet for meget skummer hun meget - og tydeligt mere i højre side end i venstre.


Mange hilsner,

Lene

0
0
Svar på denne tråd
 
 skævt belæbet
Forfatter: 
Dato:  27-02-2007 11:40

Jeg har en der er skæv i læberne, eller dvs de er tykkere i den ene side end den anden. han skummer også skævt. jeg tror dog ikke det har noget med noget at gøre i dette tilfælde. Det var faktisk tandlægen der gjorde mig opmærksom på disse 'skæve' læber.





Med venstre hånd
Line og Calano

Sød juniorhest sælges:

www.heste-nettet.dk/lo...st/119731/


Allé rideudstyr

0
0
Svar på denne tråd
 
 skæv hest
Forfatter: 
Dato:  27-02-2007 14:08

Skævhed i krydset kan sagtens give låste halshvirvler og spændinger i kæben, problemer med tænderne kan omvendt give bivirkninger ned i hals og ryg. Så jeg tror også I skal få hele hesten kigget igennem når I har fysioterapuet/kiropraktor til hende.


Ligesom skæve fødder kan give nakkesmerter og hovedpine hos mennesker! Hvis man så giver dem indlæg i skoene for at rette benstillingen op, er der pludselig nogen muskler, som længe har været alt for korte, der pludselig begynder at brokke sig.


Så det kan godt blive en langvarig proces med rigtig meget gymnastik, massage, stræk osv. selvom skaden er kommet sig.


:Pia



baroksadel "branderupkopi" sælges.


Ny HdR Lexus dressur, 16½", bred bom, dybt sæde, kort model, sælges billigt

Fotografering tilbydes

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider