Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Pålægning af hovedtøj. - problem
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 11:28

Jeg har et lille problem. Jeg ejer en super skøn Vallak på 172, og det er gået op for ham at han er en HØJ hest. Så når jeg skal ligge hovedtøj på ham, står han bare og "flager" med hovedet så højt oppe at jeg ikke kan nå. Det kan tage mig næsten en time at ligge det på ham, og det er en kamp. SÅ hvis der er nogle der ude som har nogle små triks der kan hjælpe ville jeg blive super lykkelig. Og det skal lige siges, at den der med at logge med noget mad, kun tildels hjælper, han snupper det hvis han kan kooe til det, og der efter tager han hovedet op igen. Vi har igen problemer med at ligge grime på.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Tænk over...
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 11:37
...Hvorfor vil din hest ikke have trense på?

Hvad tror du, din hest tænker, når den ser dig og trensen?

Hvordan kan du gøre noget ved det?


... 8-) - 99E - 8-) ...
Love - Language - Leadership - Lightness

Grønhøj Rideklub - Et Godt Sted At Være!
2 allergibokse + ponybokse udlejes.
Grønhøj Rideklub - 7470 Karup J
www.youtube.com/99E
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja jeg ved det godt
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 12:13
Ja jeg ved det godt, problemet er at hans tidligere ejer, red Horsmanchip på ham, og der rider man jo kun med grime og tov, så han synes det er noget trælst noget pludselig at skulle have i munden.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvordan kan du så...
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 12:19
...overbevise ham om, at det ikke er værre at have bid på - end grime?

Det er i øvrigt ikke givet, at man fordi man "rider horsemanship" kun rider i grime.
I Parelli Natural Horsemanship rider man med bid fra Level 3 - men kun hvis man kan give hesten trense på mens man sidder på knæ ved siden af den.


... 8-) - 99E - 8-) ...
Love - Language - Leadership - Lightness

Grønhøj Rideklub - Et Godt Sted At Være!
2 allergibokse + ponybokse udlejes.
Grønhøj Rideklub - 7470 Karup J
www.youtube.com/99E
0
0
Svar på denne tråd
 
 hm ...
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 14:12

Jeg havde en hest på 173 der havde en rigtig grim oplevelse med hovedtøjet og det resulterede i at den simpelthen var bange for at få det på.


For i det hele taget at få hovedtøj på hesten gjorde jeg det at jeg spændte biddet af og lagde hovedtøjet på og først når remmene var "på plads" og der var "ro" påsatte jeg biddet "sidelæns" som man gør med nogle af de helt unge heste de første gange.


For at lære hesten at hovedtøjet (biddet) ikke var farligt blev den hver dag trukket på fold i grimen men med pålagt hovedtøj (en gammel las uden næserem) og gik de første 5-10 min på folden med biddet i munden.


Ved ikke om det er noget du kan bruge



0
0
Svar på denne tråd
 
 Går ud
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 15:24

fra at du har fået undersøgt at han ikke har problemer med tænderne eller området omkring biddet/hovedtøjet, så der er noget der generer ham, når han får hovedtøjet på og at det er tilpasset korrekt til ham.


Sæt tøjlerne så de ligger over nakken på hesten. Giv ham godbider, når han tager hovedet ned og giv ham ikke hovedtøjet på i første ombæring.

Når han har lært at holde hovedet nede hos dig kan du give ham hovedtøjet på, men uden bid og som en anden foreslår give ham biddet på fra siden, men kun hvis han ikke slår fra. Lad være med at spænde det for stramt i begyndelsen og gå langsomt frem.


Lær ham at det er rart at beholde hovedet nede hos dig.


Jeg mener at have læst et sted at det beroliger hesten at sænke hovedet (noget med at der frigives nogle endorfiner). Kan ikke huske om det er Andrew McLean eller Klaus Hempfling eller en anden, der har udtalt det.


Puskin

0
0
Svar på denne tråd
 
 ang at sænke hovedet
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 15:42

det er Andrew MacLean der besskriver øvelsen. Den lærer hesten at sænke hovedet ned tryk på nakken. Og ja det er rigtigt at hesten kun står med hovedet sænket når den er tryk og rolig - og det virker således også den anden vej at når den sænker hovedet (ej tvang - men sænke for tryk der ophører i det øjeblik hovedet sænkes) så slapper den af.


Men jeg ville nu også lige få den kigget efter af en hestetandlæge for at sikre mig at der ikke er et tandproblem - det kan f.eks. være ulvetænder der generer. Få også vurderingen af om biddet passer i hestens mund.


Held og lykke med ham.


Vi er med i opvisningsholdet "PÅ PLETTEN" se os på www.pletshow.dk

Medlem af foreningen www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 svar...
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 15:51
Der er ingen tandproblemer, han fik den kikket efter for en lille måndende siden, for det havde vi menlig snakket om at der godt kunne være det, men nej ikke det mindste.. Men synes da det er et godt foreslag det der med at tage bidet af.. så det forsøger vi da os lige med..
0
0
Svar på denne tråd
 
 horsemanship
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 20:58

Hvis din hest er veltrænet i horsemanship, burde du med et let tryk mellem ørene få ham til at sænke hovedet...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Horsemanship.
Forfatter: 
Dato:  26-02-2007 21:01
Det kan da godt være det der det der skal til, men til morgen træning i morgen vil vi da lige forsøge os frem. Så må vi se om det giver pote.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Løsing
Forfatter: 
Dato:  27-02-2007 11:02
Så er metoderen afprøvet, og den med at tage bidet af, var den bedste, så var det pludselig ikke så slemt at få hovedet tøjet på...
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider