|
|
| DSA kvalifikation 4 års |
|
|
Jeg har en 4 års hest som jeg lige er begyndt at indsspringe, og som jeg håber skal starte DSA i år. Jeg har dog til min store overraskelse set, at kvalifikationen i mit område ligger den første weekend i maj. Jeg synes det er yderst problematisk, da en hest jo ikke må starte stævner før 1. maj i det år den fylder 4. Dvs. at hesten ved sit første stævne nogensinde samtidig skal vise, at den har teknik og kapacitet og samtidig vise ridelighed . Jeg ved godt, at det jo selvfølgelig er mit eget valg at starte kvalifikationen, og at jeg kan vælge at starte i en anden region. Men jeg mener altså ikke det er fair at forlange SÅ meget af en 4 års til sit første stævne. Inspireret af Susan Kjærgårds indlæg om, at det netop er OK at en (ung)hest refuserer til sin(e) første start(er), og ikke skal paces igennem banen for enhver pris. Er jeg den eneste der er frustreret over dette, eller er der bare kun plads til professionelle ryttere og 4 års heste der er blevet sprunget i halve år ved 4 års DSA??
MVH Nanna 
Stald Teglvang Military/spring hoppe udlånes, helst i Østjylland
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes |
|
|
også det er meget at forlange af den. Generelt synes jeg, at der meget tidligt forlanges meget af hestene, og her tænker jeg ikke kun DSA, men også kåringer og egenthedstester. Den unge hest må bare ikke have en dårlig dag den dag, og det er meget at forlange. Til DSA har man godt nok 2 chancer. Egentlig har jeg været en modstander af 4 års DSA, men det er måske for sippet at være??? Måske kunne man flytte DSA kval. for 4 års til august og september, så hestene har mulighed for at snuse lidt til stævnebanerne uden at de skal præstere det perfekte fra første stævne. Men sådan er der jo så mange forskellige meninger. Ingen siger at min mening er den rigtige -kun mig  /Louise H
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DSA 4 års |
|
|
Nu er det meget forskelligt hvornår de forskellige distrikter ligger deres kvalifikationsstævner.. ud fra hvor kvalifikationer ligger kan jeg næsten regne ud du bor i distrik 12. Man må godt melde sig ind i fx Skive rideklub som først har 11/13's kvalifikation i juli hvis man hellere vil det.. Eller hvis du heller vil vente til august så kan du melde dig ind i Aalestrup som har 10-12 august.. Så længe du er meldt en i en klub i distriktet må du starte for den klub til almindelige stævner og DSA.. Man kan ofte få weekendmedlemsskab.. Det har min træner i hvert fald gjort da hun ikke kunne den weekend der var i vores distrikt.
Lone Mikkelsen ....... Jagten på Dollys efterkommer er sat i gang - men hvor er den ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rid et andet stævne... |
|
|
Jeg vil næsten tro at de fleste kvalifikationer også er åbne for ryttere fra andre distrikter, prøv at se nå propositionerne kommer. Jeg har i hvert fald tænkt mig at planlægge med at ride et par kvalifikationer så der er plads til en "ups'er"! Tine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bedømmelse |
|
|
Ved at nogle af pigerne fra stalden der står i samme prblem vil prøve at ringe rundt til nogle af de lokale rideklubber for at høre om de må starte til et klubstævne, hvor de bare rider til bedømmelse. Det giver hesten lidt erfaring.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rid flere kvalifikationer |
|
|
Som Tine skriver, er det en god idé at ride flere kvalifikationer.. Selvom det første stævne er en DSA kvalifikation, så ville jeg ride den alligevel.. Hvis hesten (mod forventning) styrer hele banen rundt i fineste stil, så er det jo dejligt og man har måske den første kvlifikations runde på plads.. Og det letter lidt på "stressen" resten af kvlifikations perioden.. Yderligere, så er banerne til 4 års DSA netop designet til 4 års og der er som regel rigtig god plads mellem alle forhindringerne og en fornuftig linjeføring... Ved klubstævner sker det desværre indimellem, at linjeføringen ikke er så heldig for en unghest, da det er de mere urutinerede banebyggere der står for opgaven.. Så kan man selvfølgelig vælge at ride et par volter osv, så hesten bare oplever selve det at komme til stævne.. 
Nu med SUPER hestepasserne Sandra og Sandra 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svarene |
|
|
Ja, det ender nok med at jeg prøver at ride kvalifikationen alligevel og så måske kører til et andet distrikt senere på året, hvis de da er åbne for andre distrikter. Jeg er nok ikke interesseret hvis jeg skal til at melde mig ind i endnu en klub for at deltage. Så meget tror jeg ikke på mig selv til at vil ofre så mange penge på endnu et forsøg . Susan: Er der mulighed for at komme på weekend kursus hos dig? Tænkte det kunne være en god træning at komme lidt i byen med den unge, og så er kvalificeret undervisning jo heller ikke at kimse af 
MVH Nanna 
Stald Teglvang Military/spring hoppe udlånes, helst i Østjylland
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DSA... |
|
|
Hvis man starter DSA i et andet distrikt så kan man sagtens starte for sin egen klub, selvom de skriver i prop. at det kun er åbent for deres eget distrikt. DSA er nemlig åbent for alle.
Thrine *** Søger du en 5 års hoppe? -> RDH hoppe kvalificeret til DSA springfinalerne 2006!! ** - se præsentation..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| hvornår |
|
|
Hvornår er det egentlig 4års heste må begynde at starte..
PAS GODT PÅ JERES ELSKEDE DYR!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DSA-kval. |
|
|
nannaj: Jeg går ud fra, at du bor i distrikt 12, og der kommer også DSA-kval. i august måned. Jeg er også selv ved at få lidt sved på panden over den MEGET (!) tidlige DSA-kvalifikation i maj i år, men vi får endnu en chance. Men som de andre skriver, kan man også tage til de andre distrikter, selvom det dog er en anelse mere besværligt... tine20: 4-års heste må starte fra 1. maj i det år, de fylder 4.
5-års DV-vallak sælges Startet i LC dressur Championatsemne 2007 - pt. på LB niveau
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har bare hørt |
|
|
at 4års heste først må starte fra 1 august.. er der forskel på hvornår de må starte i spring og dressur klasser..? VH Tine
PAS GODT PÅ JERES ELSKEDE DYR!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stævne start |
|
|
En 4 års må starte C-stævner i gangartsklasser og ULC fra 1 maj. Fra 1 august må den også starte ved D-stævner dog stadig unghesteklasser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| DSA kval. distrik 12 |
|
|
Jeg har hørt rygter om at skåde rideklub også afholder en dsa kvalifikation- sikkert sidst juli/først august-, men hold øje med info-sport.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 4 års klasser |
|
|
hejsa. ja nu rider jeg godt nok dressur, og da min var sent igang fordi han voksede startede jeg første gang i august i et andet distrikt, det må man godt og man må starte kval. så mange gange man orker, kender da ihvertfald en der brugte 4 forsøg før hun gik videre til semifinalen, så hvis jeg var dig ville jeg melde til start flere steder også starte den første gang med at lade den kigge også ride efter det anden eller tredie gang alt efter hvordan den tager den første kval. jeg lagde selv samme plan men var så heldig at gå videre og ovenikøbet blive placeret som nr 2 (min træner red den) som Susan skriver så er der til DSA taget hensyn til hestenes unge alder, så jeg ville ikke starte klub stævner inden, du ricikerer en dårlig oplevelse.. mvh Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg overvejer |
|
|
selv at starte DSA dressur på min 4 års til foråret. Vil gerne vide om man må ride letridning i kvalifikationen, for min er ikke helt klar til/bryder sig endnu ikke om nedsidning?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| letridning |
|
|
Jeg så op til flere der blev kommenteret fordi de red nedsidning, du skal så vidt jeg ved ride letridning og 90% af alle startende gør det da også...  held og lykke, jeg ville for alt i verdenen ikke gå glip af mit 4 års det er verdens bedste oplevelse, du kan altid starte en LA som 5 års kræver, 4 års er noget specielt  mvh Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heii:-) |
| Forfatter:  |
Schelde |
| Dato:  |
05-03-2007 21:10 |
|
Jeg har 2, 4 års og den ene er jeg kun lige begyndt at tilride så syntes det var rart at få at vide at man gerne må ride letridning troede jeg ikke at man måtte. Jeg har også tænkt meget over det og er kommet til den beslutning at atarte til ca 3 af kval. Der er mange der har bygget ridehus i nærheden af hvor hestene står så håber på at kunne låne det et par gange til træning bare for at komme ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dejligt at høre |
|
|
at de fleste rider letridning:-) Det er godt nok noget dyrt at komme i gang. Konkurrensepas, licensprøve, og rytterlicens osv, men nogle gange må man bare ofre hvad der skal til, når man nu går op i det. Det er jo også god træning for de helt unge heste at starte på den måde. Jeg ser ihvertfald frem til det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|