Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Rygmuskler...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2007 08:30

Hejsa.

Jeg er igang med at genoptræne min hoppe da hun desværre er mere stærk i højre side end venstre, og det har så gjort at hun endte med ondt i ryggen.

Jeg fik en dygtig kiropraktor ud, som sagde at jeg skal bruge 3 mdrs. tid på at få min hoppes ryg i god form. Altså få opbygget en masse muskler Og det skal være igennem longering, ingen ridning..

P.t. longere jeg hende så med kapsun, og over 1 - 3 bomme på jorden. Og kun i skridt og trav.

Men er der andet som er effektivt til opbygning af rygmuskler??

Jeg synes nemlig ikke at hun kommer ned med hovedet og bruger ryggen. Hun går fint over sit eget spor, men det synes jeg ikke er nok. Jeg så gerne at hun fik lidt krumning på ryggen.

Har I nogle gode forslag??

~~~*~~~ CARPE DIEM ~~~*~~~

--*-- EN GOD GERNING HVER DAG FORLÆNGER DIT LIV --*--

0
0
Svar på denne tråd

longering
Forfatter: 
Dato:  29-01-2007 08:47
Vi er også ved at genopbygge Antons rygmuskler. Vi bruger en pessoalonge. Den er rigtig super og der er en vejledning med, så man kan se hvordan den virker.

Bimsemor

Mor til Maja og sponsor til Abstrakt Firfod

Besøg vores hjemmeside

www.123hjemmeside.dk/mabepe

0
0
Svar på denne tråd

har du muligheden...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2007 13:00

... kan jeg varmt anbefale skridtbånd.

Det har hjulpet min ufattelig meget efter en skade.

hilsen Jeanne

0
0
Svar på denne tråd

ryg muskler = hårdt arbejde
Forfatter: 
Dato:  29-01-2007 14:27

Ja, jeg anbefaler at du tager de gode trave-sko på, tager en trense på hesten og så går derudaf!

Helst i så kuperet terræn som muligt, og i 1 time om dagen. Det er noget der gør underværker!!

En staldkammerat brugte det på sin unghest som havde skubbet bækkenet skævt efter en rulletur på folden. Det fik hesten rettet op og fik lagt de grundlæggende muskler ind. Det var foresten hendes dyrlæge som ordinerede det.

Har desuden også brugt det på min egen under en genoptræningsperiode. Det er hårdt arbejde, men på den hyggelige måde sammen med hesten. Men det er det hele værd.

Jeg kunne se og mærke forskel allerede efter 1½ uge.

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak
Forfatter: 
Dato:  29-01-2007 18:06

for jeres forslag og erfaringer.

Jeg må kun bruge et kapsun, så der har jeg allerede problemer med at bruge en pessoa-longe.

Men jeg vil lægge et par dage ind i skemaet, hvor jeg kan gå med min hoppe i skoven. Problemet er bare at det bliver tidlig mørkt

Men så er det godt at der er weekenderne

0
0
Svar på denne tråd

kapsun + pessoa...
Forfatter: 
Dato:  29-01-2007 20:28

Jeg har hørt, at man godt kan bruge pessoa-systemet sammen meden kapsun...

Nu har jeg aldrig selv prøvet pessoa-systemet, så jeg ved ikke om det er rigtig, men det er der måske nogen af de andre kloge der kan svare på

Men gå-ture er jo også altid godt -for jeg begge to

0
0
Svar på denne tråd

Man kan sagtens
Forfatter: 
Dato:  29-01-2007 20:30

bruge kapsun og pessoa sammen.

Mvh. Tine

Vil du til udlandet i et år og passe heste?!

Hestepasser søges til stald i Schweiz. Start juli ´07

Kontakt mig for flere oplysninger

Se mine billeder på: s118.photobucket.com/a...ky02_2007/

0
0
Svar på denne tråd

kiropraktor
Forfatter: 
Dato:  30-01-2007 08:49
Vores kiropraktor, Michael, har netop anbefalet at bruge kapsun og pessoa sammen.

Bimsemor

Mor til Maja og sponsor til Abstrakt Firfod

Besøg vores hjemmeside

www.123hjemmeside.dk/mabepe

0
0
Svar på denne tråd

Men så
Forfatter: 
Dato:  30-01-2007 09:14

må jeg prøve at bruge en pessoa-longe med kapsun.

Det ville være rart hvis jeg kan, så kan det måske speede træningen lidt op

0
0
Svar på denne tråd

Nu mener du det nok
Forfatter: 
Dato:  30-01-2007 09:25

ikke som du skriver, men du skal passe på med at forcere.

Pessoaen er en genial hjælpetøjle, som på de fleste heste fungere genialt.

Men den tager altså også fat.

en del af de heste jeg har genoptrænet med netop pessoaen (det har været alt fra ben til ryg problemer), har ikke kunnet tåle særlig meget træning i starten. Det har været 10-15 min også en god lang lang lang træk tur bagefter.

Det svarer lidt til at man sidder derhjemme og beslutter sig til at tage til en pump time i det lokale fittness center(altså en aerobic time med styrketræning). Man kan ikke tåle en hel time de første gange, uden at man er helt smadret dagen efter. -Og ved heste skal man passe lidt på, da de ikke har den samme intelligens som os, men passer på hvor de har ondt=tilbage ti start.

Du kan risikere at det ikke fungere på din hest. Nogle heste, kan ikke tage at blive pakket sammen, nogle lærer det han af vejen, andre stiver sig så meget, at det går galt.

Så husk at være super opmærksom på dette. Har desværre oplevet mange der har taget det som ulydighed, og derefter givet pessoa systemet skylden for, at hesten rent faktisk er blevet værre.

Held og lykke med genoptræningen.

Kender jeg Rikke ret, har du sikkert fået nogle udstrækningsøvelser. Husk at lave dem, de gør underværker!

Mvh. Tine

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er godt
Forfatter: 
Dato:  30-01-2007 13:30

klar over at jeg ikke skal give den gas fra dag 1 af..- Men tage det stille og roligt.

Min hoppe kan pakkes meget nemt, forståes at hun går meget samlet det øjeblik at hun få hjælpetøjler på.

Derfor er jeg meget obs på at være forsigtig i brugen af disse ting...

Og har aldrig redet med hjælpetøjler på hende før.

Men nu må jeg prøve med pessoa-longen, og se om det virker.

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  30-01-2007 16:06

Hej Freddy500:

Jeg har haft stor gavn af at ride min hest dybt, meget dybt.

Altså hvor hesten strækker sig Frem og NED mod tøjlen, og derved får du et godt sug på tøjlen, det gør at hesten løfter ryggen op på plads, og du er ikke i tvivl hvornår hesten bruger ryggen 100 %

Skal så lige sige at det er vigtigt at man ikke rider for stærkt.

Den skal gå i et tempo, hvor den kan ballancere og bære sig selv.

Prøv det, min hest er efterhånden blevet et muskelbundt henover ryggen.

En hver form for hjælpetøjler/indspændninger (tortur) ville jeg holde mig LANGT fra.

0
0
Svar på denne tråd

Uden hjælpe tingel-tangel...
Forfatter: 
Dato:  30-01-2007 23:23

Man kan sagtens longere en hest frem og ned, og dermed aktivere ryggen uden at bruge alt muligt hjælpe-line-pjat. Det kræver bare lidt træning fra menneskets side. Det er udelukkende et spørgsmål om teknik! Og den teknik vil jeg sørme meget hellere beherske, end at spænde dyret ind i undelige liner.

Så hvis hesten ikke søger ned og bruger ryggen i longen, ja så er jeg tilbøjelig til at sige at det er fordi du longerer forkert!

Signe

0
0
Svar på denne tråd

anders og cherokee
Forfatter: 
Dato:  31-01-2007 07:11

Anders: Hvis du læser tråden, må freddy ikke ride sin hest, så det bliver lidt svært at følge dit råd.

Cherokee: Normalt ville jeg give dig ret, men når man er helt derude, hvor hesten er så pilskæv, at man ikke må ride den, så er der også lang vej tilbage igen. Også er det måske ikke lige tidspunktet at begynde at øve sig i at longere korrekt!

Så må man få noget hjælp...også når hesten er på vej tilbage, så måske forsøge sig med, at longere så hesten søger korrekt ned.

Så lige i freddys tilfælde, vil jeg klart hellere bruge en line, end at forsøge mig frem og tilbage, med div longeringsteknikker, og måske træne hesten forkert.

Mvh. Tine

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  31-01-2007 09:53

prøvet at ride hende dybt, da jeg red hende før at hun fik ondt i ryggen.

Men hun blev sindssyg lang og lagde sig tungt på tøjlen og dermed fik hun ikke trænet sin ryg. Og jeg fik selv ondt i ryggen af at forsøge at ride hende op i ordentlig position.

Så kan man diskutere om hvorvidt at JEG så ikke kan ride ordentligt, men jeg har fået at vide af min træner at hun ikke er "klar" til at gå dybt, da hun nok ikke har balance nok og styrke nok til at bære sig.

Og det var hendes kiropraktor enig i, da hun havde haft min hest under behandling i 2 timer.

Om jeg longerer korrekt??

Tja, jeg sørger for at hun går i et rimeligt tempo, og hen over bomme..- Men hun har stadig mulighed for at stikke mulen i vejret og lalle rundt. Jeg er ikke tilhænger af at man hele tiden rykker hesten i hovedet for at få opmærksomheden.

Men hvis Cherokee har en anden bedre teknik, så er jeg lutter øre

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har aldrig
Forfatter: 
Dato:  31-01-2007 10:13

hørt om en hest der ikke havde balance nok til at gå dybt, fortæl endelig mere.

Mvh Camilla

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider