Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

træning af tungerækning mm.
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 19:06

Jeg startede en tråd på "Avl" som handlede om, om tungerækning er arveligt, men den ændrede sig til mere at handle om træningen af en tungerække og og det på nogen som helst måde er muligt at komme af med denne dårlige vane igen. Så nu passer emnet sig bedre herinde på "træning".

Kom bare an med alle jeres gode råd... Jeg bliver "sindsyg af at se på den tunge.

Det her med tungen har kunun stået på, de sidste 3-4 gange jeg har redet, men det har hurtigt udviklet sig fra, blot at være en enkelt gang til at være næsten hele tiden.

Hilsen Marianne

Har du fået dine vinger

sidder de godt nok?

og kan du flyve rundt i luften

med de andre i din flok?

"Danser med Drenge" -Er der nogen i himlen

*Homestyle, -jeg glemmer dig aldrig, R.I.P 26/9-05*

0
0
Svar på denne tråd

Hvor meget...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 20:50

Hvor meget har du fat i tøjlen, Marianne? Altså mellem øvelserne... når du bare rider lige ud i et jævnt tempo? Jeg ved at nogle heste får "lammet" tungen af at gå med for tung en kontakt. Så hænger den og flopper.

Har du nogensinde set sådan et tungeben - det er en lille, spinkel knogle, som meget let kan komme til skade, hvis man er uheldig. Det kunne også være, at hesten havde lavet et eller andet åndssvagt, som havde givet den en skade.

Mvh

Julie

"Enhver idiot kan skrive dansk. Og mange af dem gør det også."

Børge Weidemann, tekstforfatter

0
0
Svar på denne tråd

I fortsættelse af den anden tråd
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 22:20
vil jeg sige stress og giv den ferie hvor I går ture i kapsun og hyyyggger jer...den har nok fået et kulturchok af at komme fra galopbanen og så i fuld ridning.

Jeg kan huske den gamle tråd med at ride den ned og frem og nogen sagde "mere fat i den" og det skrev du hjalp...så hvis den er følsom (eller har noget med tungebenet) så er det for meget for den - det som foregår.

Den vi har i stalden som er ophørt med at fjolle tunge er jo trænet akademisk og for ULTRA fin hjælp. Han er en MEGET følsom fyr, hesten og skal have en MEGET stille og blød hånd. Han kan ikke rides på trense, for man kan simpelthen ikke sidde ligeså stille med et trensebid al den stund at man SKAL have kontakt i begge sider.

Men en kapsun eller en bidløs trense, en GOD tandlæge og en kiropraktor til at tjekke tungebenet, noget ferie og så se hvad der sker.

Du må gøre noget så det IKKE bliver til vane... NU
Hesten prøver at sige noget.
Eva

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
0
0
Svar på denne tråd

Pause...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2006 07:11

Så er der dømt pause... tandlæge Henrik Walsøe Bruun og socialt samvær.

Hilsen Marianne

Har du fået dine vinger

sidder de godt nok?

med de andre i din flok?

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2006 10:52
Hvis hesten ikke fejler noget...så har jeg det personligt dårligt med at fjerne bidet, for naturligvis vil det løse problemet, men det forhindrer jo også en evt fremtidig startmulighed, såfremt du ønsker at ride dressur.

Jeg har tidliger redet en hest der pga af hård hånd var voldsomt tungerækker - det tog mig et år at løse problemet i en sådan grad at den igen kunne gå stævner. Jeg fokuserede ikke særligt meget på selve tungen, dvs når den lagde tungene over bidet fik den løse tøjler et øjeblik så den igen kunne få tungen på plads, men det var så det. Generelt var problemet jo at hesten var forkert placeret i hals/nakke og derfor brugte tungen som undvigelse - hesten blev derfor redet meget frem og ned, blev styrket og senere redet opad via benene så den altid lå forholdsvist løst fortil. Denne hest blev redet med et almindeligt tre-delt bid og løst næsebånd.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

For meget vægt i tøjlen
Forfatter: 
Dato:  27-11-2006 22:05

Min erfaring er også, at tungerækning kan opstå, fordi rytteren har for meget ved i tøjlen. Nogle ryttere vælger at stramme næsebåndet yderligere for at undgå tungerækningen. Udover at det ofte ikke stopper tungerækningen, hindrer det samtidig hestens underkæbe kan glide frem, hvilket den skal i en korrekt samling. En let forbindelse til munden er efter min mening eneste løsning, hvis årsagen til problemet er en for hård forbindelse til munden.

Med venlig hilsen
Mette Cassøe Christiansen
0
0
Svar på denne tråd

vægten i tøjlen
Forfatter: 
Dato:  27-11-2006 22:20

Jeg har momentvist haft meget vægt i tøjlen, men hvis jeg bare slipper den så ryger hovedet jo helt ned i ridehusbunden... jeg har redet ham mere bagfra og derved har han sluppe lidt med vægtne, det mærkelige er at når tungen er ude, så er han fantastisk let på tøjlen og faktisk lækker at ride på. Jeg har så forøvrigt altid fået at vide, at jeg rider med meget "bløde" hænder.

Jeg har ikke stammet næsebåndet ind, da jeg ikke tror på at jeg ad mekanisk vej kan ændre på denne uvane, det er jo bare at fjerne symptomet.

Men jeg er blevet enig med mig selv om, at hesten har en masse indestængt stress, som han ikke kan komme af med, og det er så en af hans måder at kompensere på, så han får pause nu og til engang efter Nytår.

Grunden til at jeg tror han har indestængt stess er at han er ren fuldblod er lige taget ud af galoptræning i sommers, blev flyttet op til mig, fik en rigtig sadel på for første gang har været i ridehus for første gang, går på fold i mange timer hver dag for første gan osv osv osv. og han har på intet tidspunkt reageret som man kunne forvente af en en fuldblod, han er koldere en de flaste nadre heste jeg har oplevet, alle disse nye oplevelser må ligge dér et eller andet sted og hobe sig op.

Da jeg red i ridehuset i går var der en pige som sprang, Faito har aldrig set et spring før og han har da så absolut aldrig set en anden hest hoppe over disse spring, dér forventede jeg en reaktion, men nææ nej han var kold som is.

Hvor er hans nerver??? i tungen måske?

Hilsen Marianne

Har du fået dine vinger

sidder de godt nok?

med de andre i din flok?

0
0
Svar på denne tråd

Mit forslag om bidløs
Forfatter: 
Dato:  27-11-2006 22:26
var for lige at se om han kunne glemme det lidt igen, mens tænder og tungeben osv bliver afklaret og han får lidt fri...altså hvis det er udtryk for stress, så hvis stressen kan bortkobles NU og så tage blidt fat igen, meget blidt...kunne det jo være at problemet blev borte når det kun har varet en lille uge.

Eva

Sorø:Undervisning i dressur med Pernille Gregoire Pedersen www.akademisk-ridning.dk også for ryttere udefra. Ridehus og nyrenoveret bane, tæt ved skov, super folde.
0
0
Svar på denne tråd

Eva...
Forfatter: 
Dato:  27-11-2006 22:35

Hvad mener du med at: "så hvis stressen kan bortkobles NU"? tror du den kan forsvinde lynhurtiget eller, ja jeg ved bare ikke hvad du mener...

Jeg har en føelse af, og det er jo ikke sikkert, at den er rigtig, men at han bare har brug for noget hyggetid, og Eva du ved jo(tror jeg!) at jeg er ikke sådan en hyggepige, men jeg tror han har brug for at få fred for flere opgaver og så bare at nyde livet med lidt nys klap og måske lidt ture i naturen med mig på gåben.

Jeg har hele tiden haft den der føelse af at alt hvad han oplever ryger direkte ned i maven og ligger så der... nu er maven måske fyldt op med indtryk.

Jeg er slet ikke imod dit forslag om at prøve en kapsun, jeg tror den vil være rigtig god til bruge nå jeg bare hygger mig med ham, men der er bare så mange ting på ønskesedlen nu efter at jeg igen har fået hest, og jeg VIL have den dyre model kapsun, jeg har jo set forskellen.

Hilsen Marianne

Har du fået dine vinger

sidder de godt nok?

med de andre i din flok?

0
0
Svar på denne tråd

Sikkert rigtigt
Forfatter: 
Dato:  28-11-2006 09:50

Jeg har ofte oplevet, at fornemmelser for, hvad der galt med hesten, ofte er den rette fornemmelse. Derfor tænker jeg, at hvis du fornemmer, at tungerækningen kommer af, at han har fået oplevelser nok for nu, så er det sikkert rigtigt. Derfor synes jeg, at det lyder som en god idé, at du giver ham fri.

Jeg kender ikke så meget til galopheste og deres træning, så jeg ved ikke, hvor "aerobic" hesten er. Jeg tænker, at den måske mere er konditionstrænet. I min forståelse af (genop-)træning af dressur, starter man med at ride hesten frem og ned - faktisk så den går med snuden i jorden. "Starter" betyder for mig en træningsperiode på alt lige fra 3 måneder til flere år, og jeg vil altid starte min daglige ridning med at ride hesten frem og ned. Dels for at varme (ryg)musklerne op, dels for at styrke og smidiggøre dem.

Først når man kan få hesten til at træde ind under sig og løfte sig fortil uden at skulle øge vægten i tøjlen, kan man begynde at arbejde med en samling. Dette kan i starten gøres i korte momenter, og øges, efterhånden som hesten bliver stærkere.

Hvis du ønsker at ride "sportsdressur", kan jeg varmt anbefale at supplere træningen med kapsun og øvelser fra den akademiske dressur. Ønsker du at ride akademisk dressur, er det sikkert en helt anden vej end ovenstående, du skal følge, og så kan Eva sikkert guide dig videre. Jeg har i hvert fald tidligere læst, at hun har givet rigtig gode råd til akademiske ryttere.

Du kan også læse mere om "frem og ned" på www.strategos-corner.dk. www.kompetentridning.dk kender jeg ikke umiddelbart til, men ud fra en bedømmelse af illustrationerne og teksten på hjemmesiden vil jeg mene, at hans metoder også stemmer nogenlunde overens med ovenstående.

Dette indlæg er skrevet uden at tage hensyn til, at du sikkert godt ved det hele i forvejen .

Med venlig hilsen
Mette Cassøe Christiansen
0
0
Svar på denne tråd

Jeg mener bare at han
Forfatter: 
Dato:  28-11-2006 10:38
måske rækker tunge som akut stress signal NU og hvis man bare fortsætter med at fylde på ham, bliver det stress med sikkerhed kronisk og så bliver hans signal nok også kronisk...og hvis det først bliver en indgroet vane, er det sværere at gøre noget ved.

Tænk på dig selv:
*hvis du har knoklet vildt et par uger- hvor lang tid skal du så have for at koble fra OG restituere dig ?
* hvis du har knoklet vildt et par ÅR- og når at bryde sammen - inden du får fred - hvor lang tid skal du SÅ have ??

Næh, jeg ved godt du ikke er til hygge og akademisk dressur - men ALLE har godt af at lære om hestes reaktivitet og at forebygge stress.

I aka skal hesten kunne række sig HELT fremogned, som Mette skriver: arbejdsområdet er med snuden i bringehøjde, men den SKAL kunne række sig helt.
Og det indarbejdes jo netop uden at hive den i munden = på kapsun.

Eva

0
0
Svar på denne tråd

Equipage
Forfatter: 
Dato:  02-12-2006 14:00

I Equipages julinummer er der en stor og rigtig god artikel om tungerækkeri hos heste.

Der står bla. at vanen oftes opstår på grund af en for hård hånd, stress, eller kedsomhed.

Der bliver foreslået som det bedste at ride uden bid i mindst en måned, og så må det jo tage den tid det tager.

Og de skriver også, prøv ALDRIG at løse problemet vd at stramme næsebåndet, eller bruge et tungerækkerbid, for så snart man fjerner det kommer uvanen igen.

Hilsen Sandra

0
0
Svar på denne tråd

rækker tunge i højre side
Forfatter: 
Dato:  02-12-2006 15:31

Min kan til tider finde på at række tunge i venstre side (Han stikker kun tungen ud i venstre mundvig). Det jeg har fundet ud af er at han hænger på venstre tøjle på højre volte (Altså den udvendige) Og jeg havde rigtig svært ved at få ham til at lade være.

Så havde vi besøg af Tove Due. Ikke fordi den fejlede noget (ud over de der småskavanker, som tungerækningen og andre diverse ting). Hun spurgte så om jeg havde svært ved at holde hans venstre skulder på plads? Og ja det havde jeg jo egentlig? Havde egentlig ikke tænkt sønderligt meget over at ride hans udvendig skulder godt ind på plads på højre volte. Men efter et besøg af Tove og lidt fokus på den udvendige skulder,så holder han pæn tungen lige munden.

Og ja, som Grete skriver, tror jeg også, det handler om at hesten er rigtig stillet i nakke og hals. Det kan jeg i hvert fald også mærke på min. For jeg har været superslem til at hive "håndbremsen" frem for at ride noget mere med sæde og ben... Puha... :-)

Håber du finder en løsning!

Med venlig hilsen
Zooropa - Anne

**** To touch is to heal. To hurt is to steal. ****
- Mysterious Ways, U2

Har jeg hovedpine er det fantomsmerter :-D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider