Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Forbensteknik?
Forfatter: 
Dato:  24-11-2006 13:14

Ja - jeg mangler en super god forklaring på hvad god forbensteknik er. Hvad gør en god springhest med sine forben? Skal de "krølle" meget sammen og op under hesten mave, eller skal de krølle lidt sammen og op mod hagen eller skal de...??? Forklar og læg gerne et billede ved der illustrerer den og gode og den mindre gode teknik

Glæder mig til jeres svar, Susan, Tine og LIne ...

Katten

0
0
Svar på denne tråd

og alle jer andre
Forfatter: 
Dato:  24-11-2006 19:33

... undskyld kære HN'er. Det var ikke fordi I andre ikke måtte svare. Alle svar der kan kaste lys over ovenstående tages i mod med kyshånd. Også selvom I ikke hedder Susan, Tine eller Line...

Katten

0
0
Svar på denne tråd

forbensteknik
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 11:30

Tjah, har ikke lige noget billede, men skal forsøge at give en forklaring på hvad jeg mener er god forbensteknik.

Det handler ikke kun om at hesten krøller forbenene helt op under maven, selvom det måske virker effektivt.

Det er også lidt svært at skille forben og bagben ad, da de jo til sammen udgør en stor del af springteknikken generelt.

Forbensteknikken handler vel om at hesten griber ordentligt an med forbenene, de er med til at strække kroppen over springet, og selvfølgelig bør hesten trække dem godt op dog uden at være overforsigtig.

Forbensteknikken er for mit vedkommende også en del af hestens brug af forkroppen i det hele taget, at løfter sin overkrop godt.

Problemet er selvfølgelig at "krøller" hesten ikke forbenen sammen, men bare strækker dem bagud, er der stor chance for at "de falder ned" oveni springet, desuden er det tydelige tegn på at hesten ikke bruger sin forkrop rigtigt.

Hvis hesten derimod krøller knæene op til hagen, falder piben og nedefter naturligt lidt ned og udgør også en risiko for nedrivning. Hesten bør ikke angribe springet på denne måde, men lade det komme naturligt og løfte sig godt henover ved brug af et afsæt i bagbenene og løft i forbenene.

Louise, nu med Fasion !!!

man skal ikke forsøge at holde noget man ikke kan holde mellem hænderne... ;-)

0
0
Svar på denne tråd

tjaaa - mit bud
Forfatter: 
Dato:  25-11-2006 22:25

Linse her har efter vores ønske en god forbensteknik.

Hun lukker pænt sammen, løfter overarmen og er altid meget ens i sine forben.

Det kan også gøres som Dejó her

Det er jo ikke et kvalitetsbillede - Men man kan godt ane at han er endnu mere løftet i overarmen og har smækket forbenene endnu mere op.

Leia her

Kan til tider have sin egen metode - en noget særpræget måde at gøre tingene på (det samme gjorde Milton) så det tager vi ikke så tungt.

Denne hest derimod

Ja den hænger noget i knæene, og det ene (hvis ikke begge) forben er aldrig kommet med op foran hesten

Så må vi jo se om nogen er enige med mig

Mange forskellige heste sælges - se dem på markedspladsen

0
0
Svar på denne tråd

forben
Forfatter: 
Dato:  26-11-2006 12:52

Ja, jeg vil også mene at det vigtigste ved forbens-teknikken er, at hesten får benene ordentligt op, ved at løfte overarmen, i stedet for blot at bukke benene sammen. På den måde behøver den ikke springe helt så højt, da benene så ikke fylder så meget.

Min gamle pony Chick havde efter min mening en noget nær perfekt forbensteknik - se blot her:

Også Flexi var god i sine forben, altid lukket pænt sammen

Men forbensteknikken gør det jo ikke alene - bare se på Lanthanid, som mildest talt har gjort det godt - han har altså ikke den mest fantastiske forbensteknik, men kommer alligevel fint over:

Wildly
~
Fighting for peace is like fucking for virginity

~
Besøg min hjemmeside!

Roben & Knud styrer!

0
0
Svar på denne tråd

Forbensteknik
Forfatter: 
Dato:  27-11-2006 09:27

For mig er det vigtigste ved en god forbensteknik at hesten bruger skuldrene ordentligt..

Jeg foretrækker en hest der springer med en smule åbne forben men med god skulder aktivitet fremfor en hest der lukker helt sammen men ikke bruger skuldrene så godt..

De suverænt gode kan næsten slå luften ud af maven på en med lansemærket, hvis man skulle komme til at kravle for tæt ned mod halsen i luften

Det er en hel del lettere at forbedre forbensteknik end bagbens teknik. De heste der har tendens til at lægge forbenene ind under maven, kan hjælpes ved at trække grundlinjen godt frem og generelt give hesten lidt ekstra plads i afsættet (sætte lidt større af end normalt) så hesten føler den får plads til at føre forbenene frem foran sig..

(illustreres udmærket på mit sidste billede)

De heste der har tendens til at "rulle" ind over skuldrene (lidt som den sidste på Linses billeder) kan som regel rettes ved at de rides lidt højere i nakken og med næsen længere fremme. Altså lidt mere opad bakke tendens så de begynder at springe mere op i luften i stedet for frem..

Dem der ruller over skuldrene udvikler oftest også vanen med at folde forbenene ind under sig, for at undgå nedslag..

Dem der har god skulder aktivitet men ikke lukker helt sammen, kan man "blot" (hvis de ellers er forsigtige) ride lidt tættere til springene, så begynder de som regel at "samle futterne til sig"

Billederne med knap så god teknik er ikke umiddelbart ved hånden (dem skynder jeg mig jo som regel at delete), men jeg har da et par stykker af de gode

10 point til Kingston her

"Dressur Musse" er heller ikke værst

Til slut et der er en smule ekstremt..

Det ser ud som om vi er kommet lidt stort af, da hesten springer en anelse mere fremad i stedet for opad, end hvad man kunne ønske som ideelt..

Men den gør sig tilgengæld GANSKE umage

0
0
Svar på denne tråd

her er lidt fra mig
Forfatter: 
Dato:  27-11-2006 12:59
Det vigtigste ved forbensteknikken er jo i og for sig at hesten får lapperne af vejen. om de er åbne eller ej generer mig egentlig ikke det store. Som susan skriver er det noget af det letteste at rette ved teknikken i luften.

skal man alligevel komme med et bud på hvad man gerne vil se, så kan jeg personligt bedst lide at de er hurtige i skulderen. Det er noget af det vi arbejder meget på specielt med de yngre heste at få dem til at springe op gennem skulderen.
i luften finder jeg det mest praktisk at de er oppe i overarmen. Jeg skal se hvad jeg har liggende af billeder, men jeg har da i hvert tilfælde to af en hest med MEGET lange forben (en af de termer man bruger om heste der er meget åbne i forbenene og lave i overarmen.)

først nogle gode
Min gamle pony shaine havde noget nær perfekt teknik. meget aktiv i skulderen, meget rund i luften og altid ved at smide en af når den svingede op bagi. hvilket man selvfølgelig ikke kan se på billedet her.

Skimle er noget mere åben, nok ikke hvad man normalt vil forbinde med vildt god forbensteknik. men han formår da tit at folde dem væk, men man skal ikke gætte for tæt på en lodret flere gange i træk.

og så et billede af hesten med verdens længste forben...

den var forsigtig nok, så man var tit fejlfri men den blev bare aldrig bedre i forbenene...

så har både susan og jeg været på banen, så mangler vi blot tine...

Med venstre hånd
Line og Calano

Allé rideudstyr

0
0
Svar på denne tråd

nej hvor godt
Forfatter: 
Dato:  27-11-2006 19:06

Tak kære venner

Skønt at man kan få flere reele og saglige svar herinde. Det har i høj grad hjulpet mig.

Glæder mig til svar fra Tine også

Katten

0
0
Svar på denne tråd

skøn tråd
Forfatter: 
Dato:  01-12-2006 20:41

Skøn tråd - jeg lærer skam også noget her

Eva

Stengårdens DSP'er - smukke ponyer med stor kapacitet og personlighed

0
0
Svar på denne tråd

Tråd...
Forfatter: 
Dato:  01-12-2006 22:30

Spændende tråd :-)

Denne hest er desværre død og borte for længst, men hun kunne altså bare holde forpoterne væk fra bommene.

Jeg tror kun hun rev ned i hver 15. springtime eller sådan - meget sjældent. Til gengæld havde hun det med at stoppe i ny og næ ;-)

Her overspringer hun godt nok, men bemærk overarmens og skulderens meget gode brug - at hun så ikke lukkede så godt i leddet gjorde ikke noget, for hun var så smidig i resten af forparten.

Så jeg er fortaler for en hest der er smidig i skulder og overarm, at den ikke lukker så pænt til er for mig at se mindre væsentligt.

Hilsen fra LISE

"Udsæt det kedelige til i morgen. Det kan GODT vente!"

Godt jeg har jer, Yuki og Rigola

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider