For mig er det vigtigste ved en god forbensteknik at hesten bruger skuldrene ordentligt..
Jeg foretrækker en hest der springer med en smule åbne forben men med god skulder aktivitet fremfor en hest der lukker helt sammen men ikke bruger skuldrene så godt..
De suverænt gode kan næsten slå luften ud af maven på en med lansemærket, hvis man skulle komme til at kravle for tæt ned mod halsen i luften 
Det er en hel del lettere at forbedre forbensteknik end bagbens teknik. De heste der har tendens til at lægge forbenene ind under maven, kan hjælpes ved at trække grundlinjen godt frem og generelt give hesten lidt ekstra plads i afsættet (sætte lidt større af end normalt) så hesten føler den får plads til at føre forbenene frem foran sig..
(illustreres udmærket på mit sidste billede)
De heste der har tendens til at "rulle" ind over skuldrene (lidt som den sidste på Linses billeder) kan som regel rettes ved at de rides lidt højere i nakken og med næsen længere fremme. Altså lidt mere opad bakke tendens så de begynder at springe mere op i luften i stedet for frem..
Dem der ruller over skuldrene udvikler oftest også vanen med at folde forbenene ind under sig, for at undgå nedslag..
Dem der har god skulder aktivitet men ikke lukker helt sammen, kan man "blot" (hvis de ellers er forsigtige) ride lidt tættere til springene, så begynder de som regel at "samle futterne til sig" 
Billederne med knap så god teknik er ikke umiddelbart ved hånden (dem skynder jeg mig jo som regel at delete), men jeg har da et par stykker af de gode 
10 point til Kingston her 

"Dressur Musse" er heller ikke værst

Til slut et der er en smule ekstremt..
Det ser ud som om vi er kommet lidt stort af, da hesten springer en anelse mere fremad i stedet for opad, end hvad man kunne ønske som ideelt..
Men den gør sig tilgengæld GANSKE umage