Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

hvorfor egentlig
Forfatter: 
Dato:  10-11-2006 12:47

ride med med alle de der hjælpe tøjler.

hermed tænker jeg på div. glidtøjler champong indspændingstøjler osv.

hvad er det lige det skal gøre godt for, og når nu man har redent med en sådan ting gennem længere tid og vænnet hesten til den/det. hvad gør i så, når i vil til stævne hvad så??? lader i bare være med at starte og tænker det bare ærgeligt.

jeg har engang sågar set en springe spring med glidetøjle på. den var ganske stram hesten bøjede ihvert fald både hoved og hals og øjnene var næremst udspiltet så den kunne se springene. argumentet var vist den skulle lære at bruge ryggen når den sprang.

hvad er jeres meninger og holdninger ved brug af disse hjælpe tøjler. jeg vil gerne for og imod

har aldrig selv brugt en heller ikke på "besværgelige" heste.

disse trængte blot til en rolig hånd. selvfølgelig tog det lidt tid at vænne dem til det, men det har altid været detværd i sidste ende.

Rigtige hestepiger kender ikke til slid og slæb det hele er ren fornøjelse

0
0
Svar på denne tråd

Kan kun...
Forfatter: 
Dato:  11-11-2006 10:31

...give dig ret!!!

Som underviser gennem mange år, har jeg set lidt af hvert.

Jeg må så også sige til de fleste rytteres forsvar, at dårlig ridning, forkerte metoder, mere eller mindre hårde hjælpemidler eller forkert håndtering, som regel skyldes uvidenhed og/eller dårlig undervisning.

Der findes desværre uhyggeligt mange ukyndige undervisere, der giver dårlig ridning videre til deres elever, der ikke ved bedre.

Men min holdning er helt klar: Væk med alt hvad der tvinger hesten til at bøje nakken - det giver kun et uskønt udseende, samt en hest der langsomt men sikkert bliver ødelagt, fordi den konstant er spændt i muskler og sener.

Jeg håber at flere og flere ryttere vil få øjnene op for, at hesten er et levende væsen og ikke en maskine som bare SKAL gøre dét som rytteren TROR at han/hun giver besked på.

For det er jo oftest dér problemet sidder - i sadlen!!!

Når rytteren sætter sig i sadlen forskydes hestens egenbalance, og det er derfor ene og alene rytterens opgave at formå hesten til langsomt at finde en ny balance - og det er svært at lære et stort dyr. Derfor bliver mange ryttere desperate fordi deres egne evner ikke rækker til at løse problemerne, og så kommer de hårde metoder i brug.

Jeg håber at flere og flere vil stille spørgsmålstegn ved brugen af tvang overfor hesten - be´pænt om på en utvetydig måde i stedet for, det giver en gladere hest fordi den selv får lov at være med, og ikke er i tvivl om hvad rytteren mener, og ofte giver det også en hest der holder længere, fordi den ikke udsættes for et ekstremt slid på bl.a. nakkebånd og ryg.

Mange varme hilsner

Nete Lauersen

Foderplan og månedens tilbud - www.vs-specialfoder.dk

0
0
Svar på denne tråd

hjælpetøjer
Forfatter: 
Dato:  11-11-2006 18:45

jeg synes flere hjælpetøjler som bla indspænding til longering og martingal og glidetøjle til ridning, kan være udmærkede ...HVIS de vel at mærke bruges af en kyndig og erfaren hånd, der har forstået, at det er HJÆLPE-tøjler og ikke TVANGS-tøjler.

desværre er kun de aller færreste ryttere i stand til at bruge disse hjælpe-tøjler optimalt.

Super springsadel sælges !!!

Pfiff Lovell - kun brugt 5 gange - som ny !!

Se masser billeder på præsentaion.

0
0
Svar på denne tråd

Vil gerne
Forfatter: 
Dato:  12-11-2006 00:38

give andersen ret. Hjælpetøjler er et godt og nyttigt hjælpmiddel forudsat at det bliver brugt rigtigt og ikke for ofte.

Når jeg longere så har jeg næsten altid lidt hjælp enten af glidetøjlen elle pessoa. Derudover kan det hænde at glidetøjlen bliver brugt under rytter men det er faktisk ikke ret tit.

Jeg syntes også at glidetøjlen er et godt hjælpemiddel til unghestene i rilridningsfasen. De heste vi har tilredet har når de kunne gå rundt med rytter haft en dag eller to i longe med glidetøjlen og derefter en enkelt gang under rytter, så har de fået en lille retningsviser for hva man ønsker af dem og allerede næste gang man rider dem kan man se at de reagere ved at bøje lidt i nakken.

Men igen hjælpetøjler kan være en grim ting hvis de ikke bruges konrekt eller for ofte

Anette

Vil du lave fantastiske afkom, så brug Weltjunge

Se mere på www.katrinelund.dk

0
0
Svar på denne tråd

heej... : )
Forfatter: 
Dato:  12-11-2006 19:41

Jeg vil give Anette ret i, at det kan være ok at prøve en glidetøjle/indspændningstøjle ( selvfølge meget løse ) på heste, efter de er gjort ryttervant, bare for at give dem et vink, om hvad man vil..

Jeg har lige tilredet min unge vallak, og det var nødvendigt at bruge indspændninger ÈN eneste gang.. Så havde han forstået ideen.. og blive nu redet frem bagfr, til en blød hånd..

Så det er altså ikke altid skidt..

Har jo selvfølgelig også set de sørgelige episoder, som er beskrevet ovenfor, eller i andre indlæg...

0
0
Svar på denne tråd

har ret alle sammen
Forfatter: 
Dato:  12-11-2006 22:28
jeg opfatter det sådan at hvis der ikke er noget at rette så må man ikke bruge hjælpe tøjler, men har men opdaget et problem(man skal vide hvad det er der skal rettes)er det i orden at bruge den, det er jo det den dew er lavet til,alt andet kan ende med at blive værre, som bent b siger, det er som at tisse i bukserne i frostvejr, først er det dejligt varmt derefter, forbandet koldt.

trierhorses

0
0
Svar på denne tråd

Hvis man bruger
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 01:11

hjælpemidler forkert, er det godt nok mange, der kan gøre skade :-(

HVis man lægger et westernbid eller en kandar på og trækker til, så gør det også noget så ondt på hesten, men det er jo heller ikke udstyrets skyld :-P

Det er også noget skidt at trække hesten ind med en glidetøjle eller indspændinger, men det er så heller ikke den korrekte måde at bruge det på 8-)

Glidetøjler kan godt bruges, men ikke til at trække hestens hoved ind/ned med. De er til at vejlede hesten og kræver en dygtig rytter og/eller en meget dygtig træner.

Desværre har mange misforstået, hvad ridning egentlig går ud på :-(

:-) fra Nina

0
0
Svar på denne tråd

hephey
Forfatter: 
Dato:  13-11-2006 08:40

hvis man bruger den rigtigt har jeg intet imod at man bruger den...

eks. fra mig selv... red på mango op banen i et bestemt hjørne blev han ved med at knalde hovedet op, og jeg prøvede på forskellige måder at ride forbi for at holde ham på plads (der var intet i hjørnet han kunne blive bange for og heller ikke omkring), jeg lagde min glidetøjle på havde den så løst så han ikkke kunne mærke noget før vi kom ned i hjørnet hvor han knaldede hovedet op, mærkede glidetøjlen og lagde sig til... det skete to gange så gjorde han det ikke mere og jeg bandt en knude på så den bare lå løst på halsen og red videre...

det mener jeg er en korrekt måde at bruge glidetøjle på..

Carina.

Mango-Min elskede DV'er. Nu military vinder.

Surprise- Min smukke ponyblanding.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider