...give dig ret!!!
Som underviser gennem mange år, har jeg set lidt af hvert.
Jeg må så også sige til de fleste rytteres forsvar, at dårlig ridning, forkerte metoder, mere eller mindre hårde hjælpemidler eller forkert håndtering, som regel skyldes uvidenhed og/eller dårlig undervisning.
Der findes desværre uhyggeligt mange ukyndige undervisere, der giver dårlig ridning videre til deres elever, der ikke ved bedre.
Men min holdning er helt klar: Væk med alt hvad der tvinger hesten til at bøje nakken - det giver kun et uskønt udseende, samt en hest der langsomt men sikkert bliver ødelagt, fordi den konstant er spændt i muskler og sener.
Jeg håber at flere og flere ryttere vil få øjnene op for, at hesten er et levende væsen og ikke en maskine som bare SKAL gøre dét som rytteren TROR at han/hun giver besked på.
For det er jo oftest dér problemet sidder - i sadlen!!! 
Når rytteren sætter sig i sadlen forskydes hestens egenbalance, og det er derfor ene og alene rytterens opgave at formå hesten til langsomt at finde en ny balance - og det er svært at lære et stort dyr. Derfor bliver mange ryttere desperate fordi deres egne evner ikke rækker til at løse problemerne, og så kommer de hårde metoder i brug.
Jeg håber at flere og flere vil stille spørgsmålstegn ved brugen af tvang overfor hesten - be´pænt om på en utvetydig måde i stedet for, det giver en gladere hest fordi den selv får lov at være med, og ikke er i tvivl om hvad rytteren mener, og ofte giver det også en hest der holder længere, fordi den ikke udsættes for et ekstremt slid på bl.a. nakkebånd og ryg.
Mange varme hilsner
Nete Lauersen
Foderplan og månedens tilbud - www.vs-specialfoder.dk