|
|
| Pessoalonge- Vejliedning |
|
|
Hey alle samme.. Nu ser jeg oftere og oftere folk herinde søger erfaringer med Pessoalongen og mange der søger at finde ud af hvordan alle disse snore virker.. Derfor har jeg nu fundet den vejledning jeg fik med frem og ligger den nu ud så andre kan få glæde af den og bruge systemet rigtig. De fleste kender kun den øverste(Lav) position og bruger denne i alle gangarter til trods for den kun skal bruges i trav(i følge det jeg har læst) Vi bruger altid 3 stilling når vi bruger det da den er beregnet til alle ganarter og os efterligner stillingen som opnås under rytter.. Hest i 3/Høj potition..  Håber i kan læse det ellers må i jo gemme den på jeres pc og forstørre den op.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er er rædselsfuldt |
| Forfatter:  |
Illum |
| Dato:  |
01-11-2006 08:29 |
|
Tvangs middel og hvis folk kendte noget til hestens måde at bruge sig korrekt på, så smed de det langt væk. Som en uddannet fys til mennesker OG heste en gang sagde " Ja så længe folk bruger dette instrument,lige så længe har jeg kunder"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Ja vi bruger vist samme Fys Illum...  Kan godt forstå dem der enten ikke kan ride eller dem der ikke kan vente på resultater kan se sig fristet af denne løsning, men jeg synes ikke om at hesten skal tvinges i holdning - hverken af rytter eller tøjler. Longerer kun efter Fys´ anvisninger - og det virker!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
Ja så er det jo heldigt at det virker foros andre ikk?? Min hest bliver dejlig løsgjot og smidig. Og den har ikk ondt nogen steder tværtimod. Min personlige mening er at indspændinger er tvangsmetoder af væreste grad da den bare hiver hoved in i bringen og intet andet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og du mener ikke at det er tvang |
| Forfatter:  |
Illum |
| Dato:  |
01-11-2006 13:19 |
|
At hvis hesten ikke sænker hovedet så får den et ryk som kommer hele vejen fra bagbenene af ?? Jeg bruger sgu heller ikke indspænding!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
Lidt ja, men heller ikke mere tvang an der er en der sidder på rykken og hiver hesten i munden og sparker og pisker  Det skal jo self bruges med omtanke og spændes så det er løst når hesten går i rette potition og os langsomt vendes til det.. Men vær deres meninger og holdninger og fred være med det. Jeg er meget imod hjælpetøjler under ridning så som glidetøjle chambon mm men når der ikk er rytter på bliver man nød til at hjælpe hesten frem og ned hvis man vil have noget ud af det og til dette er pessoa det bedste jeg kender til. Men vil da meget gerne høre hvordan du longerer jeg er åben og positiv for at prøve noget nyt og evt bedre..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ærgeligt for dig at du tror |
| Forfatter:  |
Illum |
| Dato:  |
01-11-2006 13:37 |
|
At hvis man ikke "mishandler " på den ene måde så gør man det på en anden måde ?? Vi er mange der sagtens kan ride uden tvang, uden indspænding, uden at banke spore og pisk i vores heste. Ja faktisk er vi mange der kan ride ude at genere hesten. En kapsun, brugt på rette vis, giver et bedre resultat. Ja det tager tid, men hesten holder noget bedre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
JA jeg rider os på hesten primisser altså uden spark hiv og flå.. det var bar et eksempel på noget der er lige så slemt som tvangsmidler som glidetøjler mm som jeg aldrig kunne finde på at putte på min hest som altid er blevet redet uden lige fra første gang den havde rytter på ryggen til idag.. Forstår stadig ikk hvorn du mener med din longering.. Du ku ikk forklare nærmere.. Til sidst vil jeg lige sige at jeg begyndte at bruge pessoa efter min veninde fik det anbefaldet af en dyrlæge for at få udviklet og veligeholde rygmusklerne efter en opreation i ryggen og mon ikk en dyrlæge ved hvad der er godt og skidt??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyrlæger er IKKE |
| Forfatter:  |
Illum |
| Dato:  |
01-11-2006 13:52 |
|
Orakler og hvis det var en fantastisk måde at longe en hest på hvorfor opfandet en dyrlæge det så ikke for længst ?? De "ved" jo åbentbart hvad der er "godt". Og kunne da sagtens have "set" det før for et par år siden hvor dette torturinstrument kom frem 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
JAja du svarer stadig ikk på hvad jeg spørger dig om.. Men når du ikk kan forklare din longerings metode begynder jeg at tvivle på den.. Dyrlægerne må sku have forstandt på hvornår hesten går antomisk (<--staves) korrekt.. At nogle heste ikk bruder si om det mens andre kan ja så er det tvang for dem der ikk kan lide det og rart for dem de kan lide det..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Søg på HN |
| Forfatter:  |
Illum |
| Dato:  |
01-11-2006 14:28 |
|
Under træning skriv longe og må din tvivl forlade dig. Kan du ikke finde noget så er det jo din egen skyld. Ang. hvad dyrlæger ved og kan og især hvad de ikke ved noget om, ville du godt nok blive forbløffet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt enig |
|
|
Med Illum i dag... Pessoa er absolut ikke godt for nogen, og slet ikke heste... Ligeledes er hjælpetøjler også af det onde... Jeg selv longerer kun med kapsun, og min hest bevæger sig ganske naturligt, bøjer nakken, søger frem og ned, helt uden tvang... Det samme i ridning, så det kan godt lade sig gøre, og det er i sidste ende bedre for hesten, da den uden alt hvad der hedder Pessoa og hjælpetøjler udvikler musklerne optimalt, fordi den ikke har noget, at hænge i og på, men er nødt til, at bruge sig selv, nøjagtig ligesom os selv...
Al sorg, al angst handler om en tilknytning til et andet individ, som er blevet brudt, eller risikerer at blive brudt. Al sorg er kærlighedens pris Medlem af DÅHM syd horseauction.dk/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Aaaargh... |
|
|
Kan folk ikke snart droppe alt det mudder?!?!? Illum og Jubbi, I bliver nok aldrig enige, lige så vel som diverse dyrlæger, fys'er, undervisere m.m. som burde vide meget mere end alle os almindelige dødelige, heller ikke altid kan blive enige. Kom over det! Mvh Alette (Der (vist nok) aldrig har brokket mig her før, men er så træt af kloge folk der skal svine andre kloge folk til fordi de har forskellige meninger)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Bummelum |
|
|
Illum: Jeg kan stadig ikk finde noget når jeg søger mellem de flere 1000 indlæg der har været om longering, ku du komme med link eller forklare??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hjælp os... |
|
|
Jeg bruger også Pessoa, og har egentlig været ok tilfreds - det skal dog lige siges, at pessoaen er spændt noget løsere, end "normalen". Dog vil jeg da gerne lære noget nyt, og blive klogere. Hvis der er bedre måder at gøre det på, så vil jeg meget gerne lære det... Men det kræver, at I (f.eks. Illum), som ved bedre, vil informere os andre om det i stedet for bare at fordømme. Ved forklaring rykker man synspunkter, ikke ved fordømmelse og mudderkastning. Hvordan gør I? Hvordan siger en fys., at man skal løsgøre og longere? Lær endelig fra Jer...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dianna |
|
|
Du siger bare til, så kommer jeg gerne til Fyn, og viser dig, hvordan jeg gør f.x. Jubbi: Prøv at søge på Pessoa efter kl 23, så er der altså en del...
Al sorg, al angst handler om en tilknytning til et andet individ, som er blevet brudt, eller risikerer at blive brudt. Al sorg er kærlighedens pris Medlem af DÅHM syd horseauction.dk/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Silas... |
|
|
Det var da et flot tilbud... Men kan det ikke forklares, evt. illustreres herinde, så flere kan få glæde af det? Mvh. Dianna - som altid er nysgerrig for at lære nye og bedre metoder...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
|
|
Silas: Det er det med kapsunen jeg ikk kan finde noget om da der er mega mnge ondlæg hvor ordret bliver nævnt men ingen som forklarer.. Og mngler en forklaring på hvordan man longerer på deres måde, Pessoa har jeg helt tjek på 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja ja ja ja ja |
| Forfatter:  |
Sarah - nu med 3 års guld |
| Dato:  |
03-11-2006 21:30 |
|
Ja. Har aldrig hørt in dyrlæge anbefale indspæninger og lign, men har både hørt dyrlæger og eksperter inden for hesten bevægelse være både for imod.
Ligesom mennersker er dyr også forskellige. Nogle heste spænder helt vildt op ved at få sådan noget på, andre løsgør sig og bliver mere smidige (her i blandt min egen)
Min hest er 3 år og får smidiggjordt sig og får sat muskler så hun bedre kan bære rytter og det virker. Rider hende også, hvor hun går virkeligt fint med stort rygsving og ridning med fremdrigt og uden tvang og flåen.
Så videnskab kan være forskelligt.
...Og så blev der tro, håb og kærlighed, men størst af dem var dog kærlighed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min forklaring.. :-) |
| Forfatter:  |
finobaby |
| Dato:  |
04-11-2006 00:02 |
|
Jeg er også imod en hver form for indspænding, Da det ikke giver hesten noget valg. og skaber en falsk formgivning dvs. at hesten ikke lærer at det er bedre at bære på bagparten og løfte ryggen. den "tvinges" bare. Det kommer meget an på hesten hvordan jeg logerer den. men jeg starter altid ude på hovslaget, med at lære den versaden. så den lærer at træde ind under tyngdepunktet, bøje i hele kroppen og sænke hovedet når jeg rykker blidt i kapsunen.. Dette skal så bare overføres til longen.. Den har jo lært at sænke hovedet ved at jeg rykker i kapsunen, det skal den så også bare lære i longen. i starten vil den nok tro at det er et tegn til stop. eller falde ind i volten. Det korigeres ved at toutchere hesten på skulderen. Men hvis hesten er korrekt løsgjort, vil den af sig selv øge voltens størelse.. Det her er bare i store træk, så i må spøge ind til det hvis i vil vide mere... dette var det bedste billede jeg kunne finde. da jeg ikke har nogen af mig selv. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
| tak tak tak |
| Forfatter:  |
Jonna |
| Dato:  |
04-11-2006 09:13 |
|
Det er nok de fleste rytter ønske at vores heste nyder at arbejde for os. men men hånden på hjertet vi tvinger dem til magt og meget så hvis vi i det midste ungår at påføre dem smerter ved at trænne og trænne dem så de kan det vi beder dem om tror jeg ikke at vi kan gøre det meget bedre, ja så skal vi slippe dem ud på store folde og lade dem i fred. Tak for billederne MVH Jonna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dianna |
|
|
Jeg synes, at Finobaby kommer med en god forklaring, i betragtning af, at det er nemmere, at vise end forklare  Og så vil jeg tilføje, at når hesten begynder, at øge volten, så kommer den naturligt i korrekt holdning, hvor den bærer sig selv, og holder hovedet omkring lodret. Denne måde, at longere på er også en god måde, at styrketræne hestens muskler i ryggen...
Al sorg, al angst handler om en tilknytning til et andet individ, som er blevet brudt, eller risikerer at blive brudt. Al sorg er kærlighedens pris Medlem af DÅHM syd horseauction.dk/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|