Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Kan jeg selv tilride min hest?
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 13:01

Hejsa

Jeg har brug for at hører jeres mening om følgende...

Jeg er en voksen pige på 31 som står for at skal købe hest. Jeg har redet i mange år, har redet konkurence på klubplan og har bla. arbejdet på stutteri. Jeg har ikke redet meget de sidste 3-4 år pga. arbejde og barn, men vil nu igang igen og skal så til at finde en hest.

Mit spørgsmål er nu: Et det totalt "hul i hovedet" at købe en unghest og så tro at jeg selv kan tilride den, eller skal jeg finde en lidt ældre hest som er "opdraget".

Det er meningen at hesten skal stå på en rideskole i nærheden af hvor jeg bor, så jeg vil få mulighed for at få hjælp af en ridelærer, men meget af træningen vil jeg selv skulle stå for!

Hvad mener I??

Mvh Sara

0
0
Svar på denne tråd

Det er svært at sige
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 13:53

Hej Sara

jeg tror det må være et temperament- eller fornuftsspørgsmål om man tør det ene eller andet.

Jeg har altid selv tilredet de ponier/heste som jeg har haft. Men alligevel skal man ikke bare kaste sig ud i en tilridning uden at have tænkt sig godt om. Det kommer mange gang an på hesten og rytterens psyke. I juli tilred jeg en 3 års Dv som der absolut ikke var nogen problemer med. Men har da også prøvet den helt store rodeotur på en Connemara pony for år tilbage.

Tror du skal vælge ud fra din egen mavefølelse

H

Citat fra Dostojevskij:

"Hvis vi alle turde være lidt mere latterlige, ville vi holde mere af hinanden".

0
0
Svar på denne tråd

Hvad vil du...
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 15:23

Køber du hest for at være sammen med hesten, hygge dig med at ride letridning det næste ½ år, ingen stævner det første lange tid - og har du lyst og penge til at kunne betale for al den hjælp du skal have, feks. hvis det nu ike udvikler sig så "lykkeligt" som man gerne vil, hvordan med trailerlæsning, har du en med en god gammel erfaren hest som kan lærer jeg at ride på vej osv. ?

Vil du gerne ud at starte nogle stævner rimeligt hurtigt, har du lyst til selv at ride ture i skoven, og ikke skulle forholde sig til at det har din hest endnu ikke lært, har du evt. lyst til at få en hest DU kan lære af, har du brug for at du nogle gange bare kan komme ud til din hest uden at skulle tænke over konsekvens konstant i ridning og opdragelse ?

Sådanne nogle ting skal man nok overveje nøje - og der er sikkert flere ting end dem jeg har nævnt.

Du skal simpelthen gøre op med dig selv om, hvad du egentlig vil, har tid til, og ikke mindst penge til.

Mange snakker om, at du får et tættere forhold til en unghest, som du selv har præget. Men i min verden er det noget sludder.

Lige meget hvilken hest du får, så vil du som rytter og ejer præge hesten i dit billede - på både godt og ondt !

Personligt købte jeg mig en 8 årig skovturshest, da jeg skulle have ny hest. han var god i hovedet - og nem at gå til pga. en god opdragelse fra tidligere ejer.

Jeg har aldrig skullet tænke mig over, at jeg feks. ikke kunne ride tur i dag, fordi jeg ikke kunne tage en stabil lærehest med ved siden af. Ej heller har jeg brugt krudt på trailerlæsning, da det såmænd bare var noget han kunne.

Der er mange ting som er "nemt" i omgangen med en hest, som er godt præget og opdraget fra tidligere ejer.

Ridemæssigt kunne han så ikke mere, end en nytilredet hest - så vi har lært sammen, hvilket ikke altid har været lige sjovt for hverken hesten eller jeg. Der havde det været kanon at sidde på en hest, som kunne øvelserne, så det bare var mig som skulle lære at give de rigtige signaler.

At jeg nok næste gang køber en utilredet unghest er så, fordi jeg gerne vil ride på et niveau, som kræver at hesten også har nogle gode gangarter - og her kan man få mere for pengene ved at købe en utilredet. Til gengæld SKAL der være penge til at sætte den i ridning ved en kvalificeret unghesterytter/berider i 2-3 måneder - jeg rider selv på LA-niveau, men er ikke dygtig nok til selv at stå for det helt basale - jeg laver simpelhten for mange fejl, hvilket en unghest jo ikke kan forstå.

Og ja så skal jeg stå et sted, hvor jeg har nogle veninder som feks. kan være der den første lange tid, når jeg skal ride, da man jo ikke bør ride på en unghest, når man er alene.

Og så skal man selvfølgelig have en kvalificeret underviser lige ved hånden...

Så der er mange ting at tænke over - og jeg håber da også at min hest stadig har 6-7 gode år i sig endnu

MVh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

ungheste
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 15:32
Hvis du har lysten, tålmodigheden og modet - samt adgang til undervisning - så vil jeg mene du godt kan tilride selv.

Men du skal være indstillet på at det tager laaang tid (ihvertfald hvis resultatet skal være holdbart) før du har en god ridehest, og du skal have lyst til at fokusere på processen frem for resultatet.
For det kan i perioder være et-skridt-frem-og-to-tilbage, en hel del arbejde fra jorden, det kan være kedeligt og der kan være gange hvor man mest af alt ønsker bare at kunne ride en uddannet stabil hest.

Jeg - som har været halvpart på en 4-års i over et år - synes det er AL besværet værd at kunne se frugten af sit arbejde, at have en fuldstændig ren og uspoleret hest at kunne præge og at følge hestens læringsskridt et efter et.

Du skal gøre op med dig selv (og være helt ærlig ) om det er det du gerne vil, eller om du vil have en rideklar hest.

For hvis du er tålmodig, kærlig og konsekvent og kan få undervisning - så ser jeg intet i vejen for at du tilrider selv.
Og som tidligere sagt - kig grundigt på temperamentet for hesten - alle ungheste hopper til siden nu og da, men nogle gør mere end andre...

kh Anissi
0
0
Svar på denne tråd

Tilridning
Forfatter: 
Dato:  22-10-2006 20:48

Jeg købte i foråret en unghest, som jeg hen over sommeren har gjort ryttervant og nu skridter nogle ture et par gange om ugen.

Min plan er, at jeg fortsætter de små ture vinteren over, og så kommer hun i ridning til foråret, for lige at få grunddressuren på plads.

Egentlig ville jeg have haft en reden hest, men de var umulige at finde med mine krav, så i stedet valgte jeg denne løsning. Hvis man bare er en rimelig habil rytter mener jeg ikke det er noget problem at gøre hesten ryttervant, men hvis man er lidt usikker, kan det være en god ide at få hjælp, når hesten skal til at rides mere seriøst.

Opstaldning tilbydes i Kolding V

0
0
Svar på denne tråd

hvorfor
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 00:03
Hvorfor ikke bare købe en nytilredet unghest? Det synes jeg umiddelbart ville være et fornuftigt alternativ.
0
0
Svar på denne tråd

Nytilredet unghest
Forfatter: 
Dato:  23-10-2006 13:10

Den mulighed overvejede jeg på intet tidspunkt, da jeg ikke ville være tryg ved at ride en unghest, som jeg ikke kender.

Ved at købe den som 2½ års havde jeg et par måneder til at lære den at kende inden jeg skulle på ryggen af den, hvilket jeg følte mig mest tryg ved.

Opstaldning tilbydes i Kolding V

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider