Køber du hest for at være sammen med hesten, hygge dig med at ride letridning det næste ½ år, ingen stævner det første lange tid - og har du lyst og penge til at kunne betale for al den hjælp du skal have, feks. hvis det nu ike udvikler sig så "lykkeligt" som man gerne vil, hvordan med trailerlæsning, har du en med en god gammel erfaren hest som kan lærer jeg at ride på vej osv. ?
Vil du gerne ud at starte nogle stævner rimeligt hurtigt, har du lyst til selv at ride ture i skoven, og ikke skulle forholde sig til at det har din hest endnu ikke lært, har du evt. lyst til at få en hest DU kan lære af, har du brug for at du nogle gange bare kan komme ud til din hest uden at skulle tænke over konsekvens konstant i ridning og opdragelse ?
Sådanne nogle ting skal man nok overveje nøje - og der er sikkert flere ting end dem jeg har nævnt.
Du skal simpelthen gøre op med dig selv om, hvad du egentlig vil, har tid til, og ikke mindst penge til.
Mange snakker om, at du får et tættere forhold til en unghest, som du selv har præget. Men i min verden er det noget sludder.
Lige meget hvilken hest du får, så vil du som rytter og ejer præge hesten i dit billede - på både godt og ondt !
Personligt købte jeg mig en 8 årig skovturshest, da jeg skulle have ny hest. han var god i hovedet - og nem at gå til pga. en god opdragelse fra tidligere ejer.
Jeg har aldrig skullet tænke mig over, at jeg feks. ikke kunne ride tur i dag, fordi jeg ikke kunne tage en stabil lærehest med ved siden af. Ej heller har jeg brugt krudt på trailerlæsning, da det såmænd bare var noget han kunne.
Der er mange ting som er "nemt" i omgangen med en hest, som er godt præget og opdraget fra tidligere ejer.
Ridemæssigt kunne han så ikke mere, end en nytilredet hest - så vi har lært sammen, hvilket ikke altid har været lige sjovt for hverken hesten eller jeg. Der havde det været kanon at sidde på en hest, som kunne øvelserne, så det bare var mig som skulle lære at give de rigtige signaler.
At jeg nok næste gang køber en utilredet unghest er så, fordi jeg gerne vil ride på et niveau, som kræver at hesten også har nogle gode gangarter - og her kan man få mere for pengene ved at købe en utilredet. Til gengæld SKAL der være penge til at sætte den i ridning ved en kvalificeret unghesterytter/berider i 2-3 måneder - jeg rider selv på LA-niveau, men er ikke dygtig nok til selv at stå for det helt basale - jeg laver simpelhten for mange fejl, hvilket en unghest jo ikke kan forstå.
Og ja så skal jeg stå et sted, hvor jeg har nogle veninder som feks. kan være der den første lange tid, når jeg skal ride, da man jo ikke bør ride på en unghest, når man er alene.
Og så skal man selvfølgelig have en kvalificeret underviser lige ved hånden...
Så der er mange ting at tænke over - og jeg håber da også at min hest stadig har 6-7 gode år i sig endnu 
MVh charlotte