Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Tror pisken er en slange!
Forfatter: 
Dato:  07-09-2006 09:43

Jeg er løbet ind i et lidt usædvanligt problem!


Min unghest tror at pisken er en slange, der skal dræbes... Altså, hver gang jeg bevæger pisken prøver den at angribe den og hvis det er nær jorden tramper den på den.


Det er et stort problem, da jeg er godt i gang med arbejde i longe, men det er ikke nemt at drive den fremad, når den tror pisken er et rovdyr. I stedet for at være bange for den og flygte vender den sig om og angriber.


Er der nogen, der har nogle ideer til hvordan jeg kan vænne den af med dens, egentlig naturlige reaktion?


hilsen Anne


Anne K.C.

Bent Branderup:"Det du har i hånden er det du mangler at lave bagtil"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kæl den med pisken
Forfatter: 
Dato:  07-09-2006 11:58

Hej


Du skal lære den at det er et redskab og ikke et rovdyr.

Du stiller heste på banen og ligger pisken op på den på forbenene begynder den af flytte dig rundt så hold pisken på til den står stille når den har godkendt det så kæler du den langsomt med pisken henover ryggen lidt ned af benene den skal bare blive kontant på hesten, og gør det på begge sider den ene side er typisk nemmere end en anden. Når du er nået så langt så prøver du og se om du kan få lov til at svinge pisken let og forsigtigt fra jorden og op på ryggen uden halen på pisken kun staven og gør det på begge sider må du det så slipper du halen og sender den henover hesten uden af ramme og ligge let staven på hestens ryg og svinger den ned igen og op igen osv.


du skal blive ved en til hesten står stille.


Skriv hvis du er i tvivl om hvad jeg mener.


Hilsen mseelig

0
0
Svar på denne tråd
 
 den flytter sig ikke
Forfatter: 
Dato:  07-09-2006 14:17

Den flytter sig ikke når jeg rør den... den vender bare sit hoved får at få fat i pisken.


Den gør det sammen uanset om det er en lang eller kort pisk...Den flygter altså ikke fra den, men prøver i stedet at fange den...


Anne K.C.

Bent Branderup:"Det du har i hånden er det du mangler at lave bagtil"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  07-09-2006 14:35

Så væn den til ikke at angribe?


Overbevis den om, at det blot er et stykke plastic. Ville nok gøre ligesom hvis hesten var bange for den, for angst og angreb hænger vel til dels sammen? ;)



Duke
I'm the Hitman I want your life!
0
0
Svar på denne tråd
 
 skal prøve
Forfatter: 
Dato:  07-09-2006 15:27

Ja jeg skal prøve... det er bare svært, for selvom den står og undersøger i 20 min, så angriber den stadig så snart den bevæger sig, som om den tænker: "hva er det for en mærkelig slange, der ikke vil dø?"...


Men vil prøve...


Anne K.C.

Bent Branderup:"Det du har i hånden er det du mangler at lave bagtil"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fjollede dyr
Forfatter: 
Dato:  07-09-2006 17:39

Hejsa.


Er du sikker på at den angriber? Dengang jeg skulle lære min gamle hest at blive longeret, havde vi en lille interessant longepiskleg. Hun syntes, det var fabelagtigt morsomt når jeg trak pisken hen over jorden, så hun kunne løbe efter den og træde på den. Hun voksede iøvrigt fra det og jeg gjorde faktisk ikke noget for at stoppe det, fordi vi havde det begge to ret så sjovt. Det skal dog så lige siges at hun ikke gjorde det når pisken var væk fra jorden, men resten af hendes liv var hun temmelig ligeglad med longepisken


Når du siger, at hun angriber går jeg ud fra, at det er med ørene tilbage osv. og ikke bare leg. Er hun bange når hun gør det eller bare sur? Ellers syntes jeg, at de to andre har ret.

0
0
Svar på denne tråd
 
 vokse fra det!
Forfatter: 
Dato:  10-09-2006 10:24

Den lægger ørerne helt ned og blotter tænderne og gør alt hvad den kan for at få fat i pisken... også selvom den ikke er på jorden. Det er som om at den i stedet for at reagere ved flugt, som normale heste gør, så vil den hellere vende sig om og se hvad det er... det samme gælder på tur, hvor den i stedet for at løbe hellere vender sig om og kigger...


Jeg håber også det er noget han kan vokse fra. Han er trods alt kun næsten 4 år gammel...


Anne K.C.

Bent Branderup:"Det du har i hånden er det du mangler at lave bagtil"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mærkeligt
Forfatter: 
Dato:  11-09-2006 14:55

Det lyder mærkeligt. Jeg kan desværre ikke finde på andre ting at gøre, end at prøve at vende ham til den, som foreslået ovenfor.


Som jeg forstår det er han kun bange når den bevæger sig? Hvad gør han når han har angrebet den og den så ligger stille, er han så stadig "vred" eller bliver han bare ligeglad igen?


Det kan være, at det hjalp hvis han fik lov til at trampe lidt på den, det kunne selvfølgelig også give ham en ret dårlig vane...


p.s. Undskyld jeg fik gjort ham til en lille dame, ved ikke lige hvor det kom fra

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lad pisken ligge...
Forfatter: 
Dato:  11-09-2006 17:54
Kan du ikke bare lade være med at bruge pisk til at træne din hest. Jeg har da aldrig brugt det når mine heste skulle longeres, da der slet ikke er behov for det.

Jeg bruger selvfølgelig en dressurpisk til aktivering af bagpart når jeg rider, men aldrig når jeg træner fra jorden. Din hest skal alligevel kende alle komandoer når du siger dem, ikke når du svinger pisken!

Brug hellere din krops placering til at styre hestens fremaddrift. Som du nok ved driver du på hesten ved at stille dig ud for dens bagpart, og bremser hesten ved at være ud for dens forpart. Og dertil kan du jo bevæge dig frem og tilbage mod hesten, hvis den ikke holder volte og bæring.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke helt enig
Forfatter: 
Dato:  12-09-2006 11:09

Jeg er ikke helt enig med dig Line. Jeg kan sagtens se hvad du mener, og giver dig helt ret i at man ikke behøver pisken.


Men hvad pokker gør Anne, hvis en anden longerer sin hest, mens hun er på ridebane/ i ridehus? En longepisk er en ret almindelig ting at se i en stald, og siden han også angriber dressurpiske, bliver Anne vel nødt til at lærer ham at den ikke farlig.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Behøves ikke...
Forfatter: 
Dato:  13-09-2006 14:56
Jeg mener faktisk ikke at hesten skal lære at pisken ikk er farlig ved at udsætte hesten for den. Hesten skal derimod lære at følge sin leder (Og rytteren skal lære at få hestens respekt). Når dette er opnået vil hesten holde koncentrationen på rytteren og ikke på alle andre ting i ridehuset. Hvis føreren ikke viser reaktion overfor pisken bør hesten heller ikke gøre det.

Ellers skulle vi jo til at udsætte vores heste for alle ting der kan ske i deres lille verden, og det er simpelthen umuligt.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider