Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Dominerende på folden
Forfatter: 
Dato:  31-08-2006 10:47

Jeg har en stor 4 års vallak, som er den sødeste hest - bare ikke på folden, overfor nye heste, som ikke er accepteret i "hans" flok.

Hans flok består af en gammel pony på 28 år og en ung vallak på 5.Men nu er der så kommet en ny vallak på 8 år - og ham vil min slet ikke acceptere. Han bliver holdt på lang afstand af de andre og jagtet ud af folden, hvis det går rigtig hårdt for sig.

Vi har prøvet at sætte den nye og min sammen på én fold og de andre to på en anden. Det gik fint - ikke at de stod og nussede med de stod pænt.

Det går bare galt så snart de alle går på samme fold - så skal flokken forsvares.

Har I oplevet det samme og hvad har I gjort for at få en flok i harmoni igen.

"Jeg og mine overbeviser ikke med argumenter, lignelser eller vers, vi overbeviser med vort væsen"

Walt Whitman 1885
;-D

0
0
Svar på denne tråd

hver for sig
Forfatter: 
Dato:  31-08-2006 15:08

Jeg gjorde det samme som dig, blot lidt mere ekstremt, jeg satte ny og boss på boks ved siden af hinanden om natten, så kan bossen ikke komme til den nye, men den nye kan heller ikke flygte, så bossen får ikke noget ud af at true. Høet blev lagt længst væk, så den nye kunne stå og gumle i fred med ryggen til min tåbelige bisse, og efter 14 dage med ballade gik der kun 4 dage så var alt ro og fred.

Ved mere ekstreme tilfælde skulle det ikke røre mig at spærre dem inde i døgndrift et par dage til de var venner.

Så hvis ikke dine er kommet på stald endnu, så ville jeg sætte de to alene på fold igen i mindst 14 dage. Helst ikke for stor fold - det lyder måske åndssvagt, men det startede jeg med, og så gik de gamle i den ene ende og den nye helt alene i den anden, helt uden for synsvidde af hinanden, og så lærer de jo ikke hinanden at kende.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

Da jeg fik Medoc...
Forfatter: 
Dato:  31-08-2006 18:02

Skulle han så også ud på en fold med en MEGET dominant lederhest - det sorte damplokomotiv

Normalt gjorde de så det i stalden, at de satte den lederhesten og den nye hest sammen på en fold, og så efterhånden når lederhesten havde aksepteret den nye, så kom de andre heste fra folden ind til dem.

Det resulterede så i, at medoc flygtede over hals og hoved igennem trådhegn, for at undslippe det sorte damplokomotiv, som på INGEN måder brød sig om Medoc

Så forsøgte vi os med en anden måde.

Nu blev han sat sammen med den lavest rangerende hest på folden, og da de så havde underholdt sig lidt, kom nr. andenlaveste så ud til dem, ind til at det var det sorte damplokomotiv, som så var alene tilbage.

Da han så kom ind til de andre, så kunne Medoc søge "ly" bag dem, når den sorte djævel gik forbi

Men i et ½ års tid skulle han godt nok passe på sin ryg, for ellers fik han stryg af "der Fürer"

Efter et ½ år endte den sorte djævel og min Medoc med at stå alene ude om natten på døgnfold - og lige pludselig var man bare SÅ meget venner - når nu man ikke var andre end sig selv og Medoc

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

dominerende hest
Forfatter: 
Dato:  03-09-2006 20:32

tjaah - vi snakkede også om at sætte de andre sammen på en fold og min alene. Men jeg er bange for at han vil blive endnu mere "agressiv" over at hans flok blev overtaget af rivalen. Så nu går de to "uvenner" sammen på folden, de har ikke mulighed for at stå ved siden af hinanden i boksen. Så må vi se om de ikke i løbet af et par uger slår sig til tåls med hinandens selvskab. Nu kommer de på vinterfold om et par dage - der er ikke så meget plads som på græsfoldene, hvor de meget rigtigt går i hver deres ende.

Men irriterende og fustrerende er det når éns øjesten skaber splid og er årsag til uventede dyrlægeregninger hos en ny pensionær.

"Jeg og mine overbeviser ikke med argumenter, lignelser eller vers, vi overbeviser med vort væsen"

Walt Whitman 1885
;-D

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider