Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvordan træner i ? fra ung til "højt plan"
Forfatter: 
Dato:  16-06-2006 12:41

Hej

jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan i træner jeres kommende dressur stjerne, fra evt. 4 års alderen af - evt forklar hvordan i gør - samt i "stikords form" i hvilken rækkefølge i lære hesten fx. sidegående bevægelser, chancementer osv osv - hvornår og hvordan begynder i på hver øvelse og hvad skal være på plads før i begynder på det næste...

Håber nogen vil deltage i denne tråd, er spændende at få nye input i sin træning.

Venlig hilsen
D.Nordvig
0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil mene...
Forfatter: 
Dato:  16-06-2006 15:08

Altså jeg vil mene at det vigtigste ved at træne en unghest er at "lytte" til den... Føl efter hvornår du mener den er klar til tingene... Både muskelmæssigt og mentalt... Og brug din sunde fornuft... Og så få en kompetent person til at hjælpe...

Og husk at vise hesten vejen... Ikke diktere den !!!

Og gøre tingene til en leg... Det skal ikke være en slåskamp at ride... Men en fornøjelse for både hest og rytter !!!

Hilsen Tanja.

Lev livet mens du har det !

0
0
Svar på denne tråd

ikke helt hvad jeg mente
Forfatter: 
Dato:  16-06-2006 15:23

Nu mente jeg ikke at jeg skulle have hjælp

Var blot interesseret i at høre hvordan i andre træner jeres unge heste, hvikle øvelser i tager først og hvilke i følger op med og hvordan i sammenkæder indlæringen af de mange øvelser en hest skal lære , lige fra at være styrbar til måske (lidt højt sat) men piaff og passage

Venlig hilsen
D.Nordvig
0
0
Svar på denne tråd

fra unghest til grand prix
Forfatter: 
Dato:  16-06-2006 20:23

Hejsa D.Nordvig

Har selv fået købt mig en unghest og var fra start nysgerrrig om netop samme spørgsmål, nemlig i hvilken rækkefølge er det bedst at tage tingene (når de skal rides) og her har jeg så fundet en super bog som jeg tilmed kan bruge som godt opslagsværk sideløbende (rider på andre heste indtil min egen er klar).

Jeg kan klart anbefale bogen "Fra unghest til Grand Prix" af Johannes Sørensen. Og der bliver øvelserne taget helt fra start med rytter på og helt frem til de svære øvelser i GP'en. Bogen er trykt af Gyldendal og har ISBN nr 87-00-45458-3.

Mange er ikke udelt begejstret for Johannes som underviser, men her i bogen får man alle rådene og vejledningerne og kan så selv vurdere hvor man er nået til og hvad man er klar til.

Held og lykke!

Mange vrinskene hilsener

Sara & Ulrika

Ulrika, Holstener. Den bedste lille prinsessehest!

Fanatic og Sikando...leg godt i dyrehimlen. I vil altid være i mit hjerte.

0
0
Svar på denne tråd

Ingen heste er jo ens
Forfatter: 
Dato:  17-06-2006 18:44
men jeg har god erfaring med fælgende rækkefølge:

1) Vænne den til rytteren
2) Skridte og trave lidt rundt og gøre den styrbar for tøjlen
3) Koble sæde- og schenkelhjælpen til tøjlehjælpen (kommer løbende sammen med noget af det andet)
4) Overgange, parader og galop
5) Så småt at træde til siden for schenklen/vægten
6) Pænere sidebevægelser (versade og schenkelvigning)
7) Begyndende "samling" via temposkift
8) "Lege" changementer (inden den bliver for stærk i kontragalop)
9) Traversader og skridtpirouetter og løbende højere samling, incl. samlet trav og galop
10)Rigtige changementer, piaff og passsage

Hvor lang tid der så går mellem de enkelte faser er jo meget individuelt. Håber du ved hvad jeg mener, ellers sig til, så vil jeg gerne uddybe.
0
0
Svar på denne tråd

ndsjfla
Forfatter: 
Dato:  17-06-2006 19:04
Jeg kommer til at bruge denne rækkefølge (i store træk) mere eller mindre, når jeg kommer så langt med træningen af den unghest jeg passer:

- Først så gøres hesten selvfølgelig styrbar for tøjle og ben.
- Versader og traversader øves i skridt
- versader og traversader i trav
- Piaff
- Galop
0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  18-06-2006 10:21
Vi benytter changementer allerede i tilridningsfasen for det er den naturlige måde for hesten at skifte galop på, og det får de så lov til. Udover det er vores metode ret lig Bettinas.

Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

hjælperne
Forfatter: 
Dato:  18-06-2006 13:38

Først lærer jeg hesten hjælperne at kende, så den kan gå frem, stoppe og vige for tryk.

Når hesten kan vige for tryk arbejder jeg lige så stille sidebevægelserne ind ved at gøre volterne større eller mindre og arbejder derfor med versaden før schenklevigningen. Her kommer for- og bagpartvendingen også ind.

Tilbagetrædningen lære jeg hesten lige så snart den har forstået at schenklerne tilbage med tryk betyder gå baglæns.

Når hesten har fået en lang nok skridtlængde begynder jeg at samle ved at løfte fortil for at løsne og når hesten kan klare den forlangte bæring begynder jeg at sætte den mere bagtil. Her kommer piaff og pasage ind.

Galopen starter jeg på når hesten er stabil i traven. Kontragaloppen når hesten er stabil i anspringene.

Den springende galop starter jeg på når hesten har løsnet sig i galopen og kan gå afslappet.

Piruetterne når hesten kan gå den springende galop på en 12 m volte.

Den fri trav begynder jeg på når hesten kan holde bæringen i middeltrav.

Hilsen

Britta

Ta en slapper og kig forbi på
Strategos-corner.dk
0
0
Svar på denne tråd

Changementer
Forfatter: 
Dato:  18-06-2006 14:10

Der er jeg ening med Grete.

Det er meget nemmer at lære hesten det i tilridningsfasen.

Andreas Helgstrand har skrevet en artikel i ridehesten om det.

Det er jo lige meget hvor hesten har hovdet,og for den sags skyld om changementet er rent,begge dele kommer af sig selv,når hesten er stræk nok..

Bettinas måde er også den jeg har gjort det på..

0
0
Svar på denne tråd

Britta
Forfatter: 
Dato:  18-06-2006 14:37
Hvordan træner du det med at forlænge skridtene og at løfte den fortil inden du sætter den? Kunne godt tænke mig at høre hvordan du gør, da det jo altid er noget man kan blive bedre til :)
0
0
Svar på denne tråd

Betina ( langt m. billeder)
Forfatter: 
Dato:  18-06-2006 16:12

Først rider jeg jo hesten frem og ned så den bliver lang for at få aktiveret bagparten så meget som muligt. Det udelukkende for at styrke hesten bagtil, men det har så den ulempe at hesten går mest på forparten.

Når hesten kan gå med denne skridtlængde (se billede 1) begynder jeg at løfte/samle den mere op fortil (se billede 2).

Billede 1

Som du kan se på billede, så er hesten nu begyndt at trække i hånden fordi energien går frem og ned og ikke frem og op.

Tryk med schenklerne vil få hesten til at trække maven lidt mere ind og samtidig løfte halsen en smule og det benytter jeg mig så af for at få op ad bakke tendensen, samtidig med hesten vil holde bæringen og den begyndende samling vil være igang.

For at denne teknik skal være udført korrekt skal man føle en acceleration bagfra.

Sædehjælpen ændrer jeg så lidt på, da jeg rider mere op/frem end frem/tilbage.

På billede 2 kan du se hesten løfte forbenene anderledes fordi jeg grundet schenklehjælpen beder hesten om at løfte først og strække frem bagefter

Billede 2

Skridtlængden er her lidt kortere, men Rom blev ikke bygget på en dag. Når skridtlængden er som på billede 1 og løftet fortil som på billede 2 lægger jeg mine schenkler længere tilbage og driver mere igennem (op/frem)med sædet for at få hesten til at sætte sig mere. Det har jeg så ingen billeder af, da min unghest kun har haft rytter på ryggen siden jul og det simpelthen er for tidligt at forlange af den.

De tilbagelagte schenkler vil få hesten til at løfte sine bagben mere inden den strækker dem og derfor skal sædehjælpen her være mere kraftig for at bibeholde samme skridtlængde.

Indgangen til pasagen og piaffen er nu begyndt og så er det kun et spørgsmål om takt og tempo før øvelserne er på plads.

mvh.

Britta

Strategos-corner.dk
0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  18-06-2006 16:52
for svaret, der er noget at tænke nærmere over. Var også lige inde på din hjemmeside og kigge, der er mange gode tips. Jeg har ikke mulighed for undervisning for tiden, og jeg kan så godt lide den måde dine heste arbejder, så jeg suger lige til mig :)

Hvilket/hvilke bid bruger du egentlig?
0
0
Svar på denne tråd

Bid ...
Forfatter: 
Dato:  18-06-2006 17:41

Unghesten har udelukkende været redet med et todelt lidt krumt muffebid i stål. Desværre er det købt fra et restparti, så skulle nogen være bekendt med, hvor man kan købe sådanne bid vil jeg meget gerne høre fra jer.

Scarlet går pt. med todelt, men kan rides med nærmest hvad som helst. Kandaren er vist med en 13 eller 16 stang og bridonnen er med små ringe. De små ringe gør at de to bid ikke sådan kommer i kambolage med hinanden, men gør samtidig også bridonnen skarpere, så der skal en forsigtig hånd til.

Min erfaring er at hesten trækker bedre på et todelt og løsner bedre på et tredelt.

Hvorfor det er sådan kan jeg ikke svare på, men det har muligvis noget med skarpheden og hvor trykket ligger at gøre.

Jeg har dog en ide om at mine heste skal kunne gå på både det todelte og det tredelte. Nogen heste kan dog have problemmer med det tredelte, da det kan svie på tungen.

Sug du bare til dig og har foresten skrevet en længere roman i dette indlæg: www.heste-nettet.dk/fo...47/260231/

som jeg ikke har fået kodet til hp'en endnu.

mvh.

Britta

Strategos-corner.dk
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider