Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Specielt trailer-problem?
Forfatter: 
Dato:  08-06-2006 12:41

Jeg har et måske lidt specielt problem med min hest...

Jeg skal have hende hjem her til d. 1 juli og er derfor begyndt at øve trailerlæsning. Hun har kørt i trailer før, men ikke med os så vi vidste derfor ikke hvordan hun ville være at læsse.

Vi har øvet et par gange nu, og hun har vist sig at være vildt nem at få op. Hun går direkt op og stiller sig.

Problemet er så bare at hun ikke vil stå der mere end et halvt minuts tid og så bakker hun ud igen. Vi kan ikke nå at få skillerummet på plads og lukket bag hende inden hun bakker ud og vi vil ikke binde hende uden at der er en bom bag hende...

Ii er ligesom kørt fast..

Så... Er der nogen herinde på HN der har en god ide til hvad vi skal gøre?

Mvh Line

oO(Line og Luna - Lyder det ikke flot? ;))

0
0
Svar på denne tråd

Helt normalt
Forfatter: 
Dato:  08-06-2006 13:01

Ganske normalt - hesten er ikke helt tryg og vil gerne vide, at den kan flygte ud. Det drejer sig ikke om at nå at lukke, det drejer sig om at gøre hende tryg.

Det nemmeste er at give hende en gulerod eller andet hun kan lide, så snart hun er inde, og så bakke hende ud igen INDEN hun selv når at gøre det. Når hun ved hun får en godbid når hun er inde, så venter du et kort øjeblik - fx. 5 sekunder før hun får godbidden og så snart hun får den bakker du hende ud - næste gang venter du lidt længere tid osv. - hvis hun vil bakke så lad hende - giver dig bare mulighed for at træne læsning flere gange. Hun skal hver gang bakkes ud FØR hun bakker af sig selv.

Når hun er blevet rigtig god til at vente så ville jeg begynde at tage bagklappen lidt op -i første omgang uden at bekymre mig om bom og skillerum. Få en hjælper til at løfte klappen bare 10 op, giv hende godbid og lad hende komme ud. Ind igen, klappen 20 cm. op, godbid, ud igen. Klappen skal kun højere op når hun ikke viser angst. Når hun accepterer, at klappen lukkes så er det på tide at begynde at rode med skillerum og bom inden den lukkes - og så er du klar til en prøvetur.

Adfærdsbehandling af problemheste, foredrag og kurser i klikkertræning og adfærd tilbydes

Se mere om min uddannelse på: www.naturalanïmalcentre.com

0
0
Svar på denne tråd

Mange Tak
Forfatter: 
Dato:  08-06-2006 13:03

Mange tak for rådet.

Det skal helt klart afprøves

Mvh Line

0
0
Svar på denne tråd

hejsan
Forfatter: 
Dato:  08-06-2006 15:13

Jeg kan ikke anbefale at tage klappen lidt op uden en bom bagved hesten da jeg har set flere skader på både mennesker og dyr ved at der ikke har været bom på.

Forstil dig t når dine hjælpere står med klappen ca. 20 cm over jorden og din hest går i panik og bakker ud med 200 km/t. Når dine hjælpere væk? Går din hest i endnu mere panik når den løber ud på en rampe som "giver efter" og hopper til siden og slår sig?

Forstil dig nu at dette sker med rampen helt oppe...

Nej jeg vil nærmere forslå at bruge første del som Tina MJ forslår med Guleroden. Men istedet for at tage klappen op, så brug bommen - kan du ikke nå at få skillerummet over, så hold bommen bagved, bare lige så hun kan mærke at der er noget bagved. Men stadigvæk kan se ud, det mindsker også klaustroforbi følelsen.

Mvh.

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

nårh ja..
Forfatter: 
Dato:  08-06-2006 15:18

Ja det kan jeg selvfølgelig godt se...

Jeg er jo ikke ude på at skade det lille pus

Vi må bare blive ved med at træne indtil hun føler sig tryg.

Mvh Line

0
0
Svar på denne tråd

Glemte noget
Forfatter: 
Dato:  08-06-2006 15:20

Det med klappen gør man under nøje opsyn med hestens reaktion og hjælperen skal altid stå VED SIDEN AF klappen så man i nødstilfælde KAN slippe - men kunsten er netop at aflæse hesten INDEN det går så galt og sørge for, at man kan slippe væk.

Problemet med at sætte bommen for uden at klappen er oppe er, at hesten overser, at den er spærret inde, og så går den helt i panik når den pludselig opdager, den ikke kan komme ud - det gør den ikke når den kan se, at der er lukket bag den.

Adfærdsbehandling af problemheste, foredrag og kurser i klikkertræning og adfærd tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

tjaaa
Forfatter: 
Dato:  08-06-2006 15:26
Jeg vil heller ikke anbefale utrænede at løfte klappen før bommen er for. det vil være alt for farligt for hest og ikke mindst hjælperen.
jeg kan se du bor heroppe af, jeg hjælper i sådanne problemer. du er velkommen til at skrive til mig hvis du er interesseret.

-Jane

Regulator Complete sælges ved Aalborg

Trailerlæsning og problemløsning
Se mere på min hjemmeside her (hjemmesiden er opdateret med nye billeder)
0
0
Svar på denne tråd

Fordele og ulemper
Forfatter: 
Dato:  08-06-2006 15:35

Der er fordele og ulemper ved alle metoder. Sikkert nok for hjælperen hvis hjælperen ikke står bag men ved siden af.

Ulempen ved at løfte klappen før man sætter bommen på - hesten kan storme ud

Ulempen ved bommen før klappen - hesten kan gå i panik når den pludselig opdager den er fikseret.

Der er ingen facitliste

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider