klassisk, moderne, engelsk, tysk, BB's, ARR osv osv er jo hele tiden en (vidre-)udvikling af den ridning, som allerede eksisterer.
Derfor er det også så sjovt, at folk går meget op i om de rider klassisk elelr moderne - uden derudover at skelne mellem de forskkelige "afarter" indenfor klassisk og moderne 
Personligt har jeg fundet ud af med tiden, at det jeg rider er en lykkesalig blanding af det hele - både moderne og klassiske retninger.
Og det kan man finde ud af, når man sætter sig ned og læser bøger, eller ser nogle af de gode udøvere af de forskellige retninger vise hvordan de rider.
Jeg går under ingenomstændigheder op i HMS - lige meget hvilken retning der lige for tiden er moderne. Men når jeg sætter mig ned og læser omkring, hvad de forskellige guruer står for, ja så er der da mange ting som jeg bruger af mig selv i min omgang med hesten. Noget har jeg lært af gamle garvede hestefolk, andre ting har jeg selv fundet ud af virker.
Og sådan bliver (dressur)ridningen jo også på et tidspunkt. Man plukker og tager det man kan bruge, og som virker på præsis den hest man rider på
Og har man problemer så bliver man inspireret af forskellige ryttere, undervisere og retninger indenfor ridning.
Der hvor jeg så kan
i lårfede stråler er, når parter fra hver sin respektive "retning"/afart af ridning bræger op om, at de har set "lyset", at alle andre tager fejl. At "akademiske ryttere" er ryttere som ikke kan finde ud af at ride, og som kun nulre rundt med deres heste, fordi de ikke dur til andet. At stævne-ryttere presser deres heste, og rider dem i smadder, fordi de skal præsterer så og så meget, og hverken holder af ridning eller hesten.
Sådan noget gang mund-gylle siger mere om de folk, som lukker sådan noget ud !
Næææ det dejlige er, når man kan inspirere hinanden og glædes over hinandens succes-oplevelser. Når den "moderne engelsk prægede dressurstald får besøg og opvisning af en klassisk rytter med blank kandar og uden sadel.
Og tænk sig hendes hest kan lige præsis det samme, som den Grand Prix hest, som der står i vores stald - og begge ryttere er glade for deres hest, har trænet den op til disse flotte øvelser
Begge heste er glade og tilfreds, og oppe i alderen 
Se sådan skal det være...
MVH Charlotte