Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

hvornår rider man classisk??
Forfatter: 
Dato:  03-06-2006 21:09

Nu har ejg efterhånden fuldt en del med herinde og i den alm. rideverden. og jeg undres..

Hvornår rider man classisk?. Hvem har "opfundet/genfundet" det?

Jeg møder brenderup rytter der siger de rider classisk. og ander der siger de rider akademisk.

Samme udtale har jeg hørt fra Ellen sand folk. både akademisk og classiks.

Lis Chritiansen kalder sig classiks underviser men hvad indebære dette og hvem er hun uddannet ved?

Grunder til at eg spørger er at jeg meget ofte bliver meget forvirret når jeg høre folk tale/skrive omkring classiks.

Hvad rider du og hvorfor?? hvad syntes du er godt ved din "tro" / underviser/rideform og hvorfor.

Dette er IKKE en debat om hvad der er rigtigt og forkert for andre men hvad der er rigtigt for dig..

PT aner jeg ikke hvad jeg rider.. Men det finder jeg vel ud af en dag. *S*

Stald Rohan. PRE.
Boks udlejes i Flemløse ved Glamsbjerg. se præs.
Nu også forhandler af Regulator på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

eeekan
Forfatter: 
Dato:  04-06-2006 00:45

kan godt forstå du er forvirret, både klassisk og akademisk og spansk er det samme

hvorfor hved jeg ikke men nogle kalder også dressueren klassisk dressur

trierhorses

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  04-06-2006 14:56

Helt det samme er det nu ikke...

Det er dog mange gange nuancerne, der gør forskellen.

Jeg for undervisning af ham her: www.kompententridning.dk men har ikke været igang så længe, at jeg kan give dig en sammenligning med andre ridestile.

Det enste jeg pt. kan sige er, at Christian til forskel fra BB mener, at et kandar ikke hører til i én hånd.

Alternativ måde at anskaffe sig en hest

Så har jeg fået en hjemmeside: www.highlandpony.dk

Halvsiameserkillinger tilsalg født den 13/5-06

0
0
Svar på denne tråd

Danielle
Forfatter: 
Dato:  04-06-2006 15:11

Rigtig flot hjemmeside

Al sorg, al angst handler om en tilknytning til et andet individ, som er blevet brudt, eller risikerer at blive brudt. Al sorg er kærlighedens pris.

Medlem af DÅHM syd.

Forsk. ting sælges, se præs.

0
0
Svar på denne tråd

hvordan kan det være
Forfatter: 
Dato:  04-06-2006 19:18

det samme??? Det forstår jeg ikke når grundridningen i de forskellige ting er så forskellig.. BB der bruger bøjninger og stang. Ellen sand der bruger omvente håndled og spnask der hverken bruger omvente håndled eller bøjninger.. Hvordan kan det være det samme når det i bund og grund er meget forskelligt..

Men jeg må ikke være den eneste der ikke forstår.. 100 mennesker der har læst og ingen der kunne komme med et svar.. Det er åbenbart ikke kun mig der er forvirret.. *S*

Stald Rohan. PRE.
Boks udlejes i Flemløse ved Glamsbjerg. se præs.
Nu også forhandler af Regulator på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

Et forsøg
Forfatter: 
Dato:  04-06-2006 21:04
Jeg har tidligere brugt sammenligningen: Moderne dressur er som sportsdans, og klassisk er som ballet.

Tænk på de udsendelser der var i fjernsynet, hvor 2 børn blev pacet fremad, det eneste der gjaldt var at vinde - vind eller forsvind.
Det samme gælder for mange - men ikke for alle - der rider moderne dressur.

Ballet er dans for danses - kunstens - skyld. Man stræber ikke for at vinde over andre, men for at perfektionere - og for at have det godt med sig selv. Man springer ikke over hvor gærdet er lavest ( og det er der også moderne ryttere som heller ikke gør - måske rider de i virkeligheden klassisk? ).

Og så er klassisk dressur sådan cirka 716 forskellige ridemåder - i gamle dage da klassisk var moderne ( der var jo ikke andet ), så var der også mange forskellige retninger - glem ikke at det var en af dem som opfandt glidetøjlen og den er jo bandlyst, brændt og forhadt blandt dagens klassiske ryttere.

Desuden er klassisk også mere end moderne dressur: Skolen over jorden med de mange spring og lignende.

BB. akademisk - er der faktisk meget meget få som udfører - bemærk at jeg skriver udfører ikke rider. For skulle det være helt rigtigt, så skulle det også indeholde alt det andet, man lærte på de gamle skoler for adelsfolket: fægtning, etik osv.

BB tog de gamle øvelser og vendte nogle på hovedet: Man starter med at bøje hesten for at få den til at træde ind til tyngdepunktet - så nogle siger, at det er ikke som man gjorde i gamle dage - men det var der såmænd også nogle som gjorde dengang.
Men man starter også med at lave versader, traversader osv. mens man går ved siden af hesten; gerne i skridt, trav og galop.

Så når een underviser siger klassisk og en anden siger klassisk så behøver det absolut ikke at være det samme - men kendetegnet burde være, at det ikke er konkurrence træning, men at man har masser af tid, og hver øvelse trænes til den udføres perfekt ( og da vi ikke kan det, så springer vi alligevel lidt over det lave gærde).

Samtidig kræver man indenfor klassisk, at hesten selv tænker, så man vil ofte se, at man kun træner i korte perioder - så er hesten mentalt træt, og lykkes øvelsen ikke i dag, så lykkes det nok i morgen - eller dagen efter.

Noget andet som kendetegner mange klassiske retninger, er at man skridter, skridter og skridter. Man laver alle øvelserne i skridt, versader, traversader, renversader, vendinger osv osv, indtil rytter og hest kan det. Så begynder man næsten forfra i trav - med de samme øvelser - og så galop. Igen man skal ikke nå noget, så der er god tid til ridningen.

BB ridning er også for de dovne ryttere: Man skal lave så lidt som muligt - hesten skal lave hele arbejdet. Man nøjes med små tegn ( Det samme gælder for moderne, meeen ... ), flytter lidt på maven, som kommer hesten med. rører lidt med pisken - en forlængelse af benet osv.

Selv har jeg faktisk redet klassisk længe før jeg begyndt at ride klassisk; Dengang jeg red stævner havde jeg også masser at tid - det skulle jo også være skægt. Nu forsøger jeg mig med BB ridning, fordi det ligger så tæt op ad min tidliger ridemåde, og så fordi det fungere så godt med min hest - hesten skulle jo også helst synes det er sjov - men vi putter lidt spring, løbe hurtigt og andet ind indimellem, ellers synes han det er for kedeligt - og jeg tror faktisk det er i BB's stil, for grundtanken, er at det skal være morsomt at ride.

hilsen jan
0
0
Svar på denne tråd

Al ridning...
Forfatter: 
Dato:  05-06-2006 15:00

klassisk, moderne, engelsk, tysk, BB's, ARR osv osv er jo hele tiden en (vidre-)udvikling af den ridning, som allerede eksisterer.

Derfor er det også så sjovt, at folk går meget op i om de rider klassisk elelr moderne - uden derudover at skelne mellem de forskkelige "afarter" indenfor klassisk og moderne

Personligt har jeg fundet ud af med tiden, at det jeg rider er en lykkesalig blanding af det hele - både moderne og klassiske retninger.

Og det kan man finde ud af, når man sætter sig ned og læser bøger, eller ser nogle af de gode udøvere af de forskellige retninger vise hvordan de rider.

Jeg går under ingenomstændigheder op i HMS - lige meget hvilken retning der lige for tiden er moderne. Men når jeg sætter mig ned og læser omkring, hvad de forskellige guruer står for, ja så er der da mange ting som jeg bruger af mig selv i min omgang med hesten. Noget har jeg lært af gamle garvede hestefolk, andre ting har jeg selv fundet ud af virker.

Og sådan bliver (dressur)ridningen jo også på et tidspunkt. Man plukker og tager det man kan bruge, og som virker på præsis den hest man rider på Og har man problemer så bliver man inspireret af forskellige ryttere, undervisere og retninger indenfor ridning.

Der hvor jeg så kan i lårfede stråler er, når parter fra hver sin respektive "retning"/afart af ridning bræger op om, at de har set "lyset", at alle andre tager fejl. At "akademiske ryttere" er ryttere som ikke kan finde ud af at ride, og som kun nulre rundt med deres heste, fordi de ikke dur til andet. At stævne-ryttere presser deres heste, og rider dem i smadder, fordi de skal præsterer så og så meget, og hverken holder af ridning eller hesten.

Sådan noget gang mund-gylle siger mere om de folk, som lukker sådan noget ud !

Næææ det dejlige er, når man kan inspirere hinanden og glædes over hinandens succes-oplevelser. Når den "moderne engelsk prægede dressurstald får besøg og opvisning af en klassisk rytter med blank kandar og uden sadel.

Og tænk sig hendes hest kan lige præsis det samme, som den Grand Prix hest, som der står i vores stald - og begge ryttere er glade for deres hest, har trænet den op til disse flotte øvelser Begge heste er glade og tilfreds, og oppe i alderen

Se sådan skal det være...

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider