...bidløse trenser en hackamore.
Det gælder den mekaniske hackamore (der er den med stængerne), dels bosals, rebridegrimer, side pulls og lignende konstruktioner (umekaniske hackamores) - om det gælder den viste "bidløse trense" der er lavet efter Robert Cooks Bitless Bridle (
www.bitlessbridle.com) er jeg derimod ikke HELT sikker på, da den jo ikke virker "kun" ved tryk på næseryggen.
Når jeg rider bidløst foregår det i rebgrime - enten i en almindelig rebgrime med en enkelttøjle (dvs. ét tov) eller med "almindelige" mecate-tøjler.
Jeg har også prøvet side pull, "bidløst hovedtøj" (Bitlessbridle-kopi), bosal og ser en del ride i kapsun.
Sidepull og bitlessbridle er dem, der kommer nærmest trensebiddet i hvad rytteren skal gøre - de er altså nemmere at skifte til, især hvis man har en utrænet hest (dvs. en hest, der ikke er trænet i at blive redet bidløst). Kapsunen ser ud til at være lige så nem at ride med for folk, der er vandt til trense.
Ved alle ovennævnte gælder dog at en VIGTIG FORSKEL fra ridningen på trense er at man IKKE SKAL HOLDE FAST KONTAKT til hesten.
Bosal og rebridegrime med mecate-tøjler er noget anderledes end trensen at ride med - man skal ganske enkelt bruge en lidt anden tøjleføring, som det kan betale sig at lære af en underviser, der kender til det (de fleste westerntrænere burde kunne gøre det - eller en Parelli-instruktør).
Der mangler billeder i tråden af rebgrimer:

^^ Hesten og jeg lytter til en instruktør... ^^

^^ Og vi tilføjer lige: Luca et-eller-andet-med-M fra Italien, der er springrytter på grand prix-plan... ^^