Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Jager folk på folden!
Forfatter: 
Dato:  06-05-2006 17:37

Hej!

Jeg har lige oprættet et andet indlæg længere nede på siden, undskyld mine mange indlæg idag, men her kommer et til:

Min dejlige hest har altid været let at hente ned fra folden, hvis man har lidt foder. Hun er førerhesten i flokken (de er tre:P) og det har hun været siden hun kom sammen med dem i sommers 05. I en årgang begyndte hun på, at når man gik ud på folden, for enten at tage hende ind til ridning, eller for bare at hilse på hende eller de andre heste, løb hun ned mod en med "glade øre", og pludselig blev hun gal, vente røven til en, piskede med halen og truede en. Det gik heldigvis i sig selv, men nu er det kommer igen! Hun er såå sød og kælen på staldgangen og i boks, men hver gang man kommer ud på folden, bliver hun fuldkommen gal! Hun har før gjort det mod en pige der ridder en af de andre heste, men aldrig sådan rigtig slemt mod mig. Men som i kan læse er det desværre også begyndt med mig.. Jeg tror ikke hun vil sparke en, men bare true, men det er simpelthen så skræmmende! Jeg har prøvet på at stå fast og ikke hoppe tilbage, men det er svært! Første gang hun gør det, er det ikke så slemt, og man bliver stående, men anden-tredje gang er det virkelig som om hun vil losse en! Og så cirkler hun rundt om en, på sådan en ubehagelig måde

I starten kunne man godt hente hende ned med en håndfuld foder, men nu er man nødt til at have en hel spand at rasle med, før at man kan få fat på hende!

Håber virkelig på svar, da det er lidt af et problem

//Linnea

Hellere sær end kedelig
<3

0
0
Svar på denne tråd

respekt..
Forfatter: 
Dato:  06-05-2006 17:42

for det første så må du virkelig sørge for at hun har respekt for dig, og for det andet så sørg for at det at blive taget ind fra fold, faktisk er sjovt (= lidt guf) indtil hun lærer det.. synes ikke du skal få andre til at tage hende ind før hun er sød igen for hun er jo faktisk farlig..

Alt over 165 er ikke en hest men en Giraf :-)

ODENSE; Sød og glad ældre hest søger rolig rytter til skovtur/hygge fra juli.... skriv og hør nærmere!

Privat rengøring tilbydes i ODENSE

0
0
Svar på denne tråd

Yiip...
Forfatter: 
Dato:  06-05-2006 17:45

Yiip: Problemet er jo så bare, at hun har resekt for mig, både fra ryggen af, og på stald/boks... Jeg ved ikke om du har overset det, men jeg skrev at man var nødt til at have foder med ud, føh hun gad at komme... Så jeg har foder med hver gang..

Det er også det, at når man har redet, ordnet hesten, nusset hende lidt og så lukker hende på fold, vil man da måske gerne snakke lidt med de andre ponyer. Men næh nej om man kan få lov til det, uden at man går en STOOOR bue uden om hende.. =/

//Linnea

Hellere sær end kedelig
<3

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  06-05-2006 21:13

Haft nøjagtig samme problem i 18 år, men det er nu aftagende, hvor damen efterhånden bliver 20 år...

Vi har prøvet alt, ikke-vold og vold og alt muligt andet..

For ca 4 år siden var hun så med i et show ved Gitte Naldal, og jeg håbede på en løsning, men nej... Gitte gav op, og sagde, at hun ikke havde nogen løsninger, og at hun bare måtte være dronning på folden

Nå, men det hjælper jo ikke dig så meget..

Mit foreslag må være, at du tager longepisken med på marken, og når hun så vil jage dig væk, så bruger du den til, at jage hende væk med istedet, uden at ramme hende, men blot for, at genvinde førerpositionen, når hun så overgiver sig, så skal du selvfølgelig rose hende, snak venligt og blidt til hende, og giv hende en gulerod eller noget andet..

Det samme de dage, hvor hun kommer uden problemer, så skal du rose hende, og belønne hende..

Al sorg, al angst handler om en tilknytning til et andet individ, som er blevet brudt, eller risikerer at blive brudt. Al sorg er kærlighedens pris.

Medlem af DÅHM syd, DÅHM det er fedt, at være klog!

0
0
Svar på denne tråd

ingen godbidder
Forfatter: 
Dato:  06-05-2006 22:18

Aldrig !!

nu du har problemet så tag en longepisk med når du henter hende, truer hun ad dig så jag hende væk angriber hun så klap hende en så hun kan mærke det, når hun kommer så skal hun ikke have nogen godbid, hun skal bare tages i reb og trækkes på stald som om ingen verdens ting er hændt.

sådan en hest skal ikke have godbidder af hånden, men i krybben kan der ligges en i ny og næ.

venlig hilsen Berit

Hvad naturen har nægtet påfuglen i hovedet, har den givet den i halen.

Kåret Tinker Hingst

Darma til salg

knapstrupper til salg

Hjemmesiden

0
0
Svar på denne tråd

Jeg mener nu
Forfatter: 
Dato:  07-05-2006 09:53

At det er okay, at belønne med en godbid efter,at man har snakket pænt til hesten, og klappet den. Det virkede på Andrea til sidst.

Måske er det ikke godt for alle heste, men man må jo prøve sig frem

Al sorg, al angst handler om en tilknytning til et andet individ, som er blevet brudt, eller risikerer at blive brudt. Al sorg er kærlighedens pris.

Medlem af DÅHM syd, DÅHM det er fedt, at være klog!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg giver
Forfatter: 
Dato:  07-05-2006 16:04

Berit ret. Godbidder skal ikke gives fra hånden i dette tilfælde. Som Yiip siger skal du sætte dig i respekt. Selvom du er det når I rider og I er i stalden lyder det ikke til at hun respekterer dig eller andre på folden.

En god ide kunne måske være noget hms. Det kan godt hjælpe lidt på respekten, men nogle heste tager længere tid end andre. (Har selv en af dem der bruger længere tid:))

Men ellers vil jeg råde dig til at tage hende ind, give mad i krybben e.l. nusse hende/strigle og så sætte hende ud igen. Uden at ride. Og så lad være med at have godbidder med på folden. Det kan være hun tror at de andre skal have det hele og så bliver voldsom i sin kamp om at få fat i dem.

0
0
Svar på denne tråd

Vallak med samme opførelse
Forfatter: 
Dato:  07-05-2006 16:07
Lidt af et problem at løse - som dog skal løses, da det ellers bliver endnu være og sikkert ender med at din hoppe dominere dig.

Faktisk har en af vores vallaker haft (og stadig har) samme opførelse. Et par måneder efter at vi havde købt ham for 2 år siden, begyndte han at ville dominere. Vente bagdelen mod os, forsøgte at nippe i vores tøj, skubbede os til siden - alt for at prøve at tage magten.

Vi gav op og satte ham til salg, men en nyankommen hoppe satte ham på plads inden for 2 dage. Nu er hun desværre blevet solgt, så han er begyndt igen.

I løbet af de to år som vi har haft ham kiggede jeg meget på hvordan hun kontrollerede ham og har jeg forsøgt at "efterabe" det - og det ser ud til at hjælpe - vi har ham under kontrol, men der er stadig "magt-kampe".

Når han vender bagdelen mod os er det et klart udtryk for hans vrede mod os. Hvis han gør det, men står et par meter fra os, er han gal på os, men ønsker ikke nogen kontakt. Hvad han normalt gør er at næsten bakke ind i os.

Jeg går så op langs siden af ham, samtidig med at jeg skubber ham lidt til siden (lidt svært når man ser hans størrelse) og stiller mig foran ham med min bagdel mod ham - dog lidt skævt for jeg skal lige holde øje med ham. Min ene hånd holder jeg så lidt ud bagved - hen mod ham.

For det meste acceptere han at jeg er stadig chefen og kommer med mulen mod min hånd - og jeg nusser ham så lidt med den før jeg vender mig om. Hvis du bare bliver stående har du accepteret at hun dominere dig...

Hvis han er meget vred forsøger han at gå foran mig igen plus skubbe mig væk, men der stikker jeg pegefingeren hurtigt ind i siden på ham. Ikke at det skal gøre ondt, bare at han kan mærke at jeg er hurtigere end ham og kunne have bidt ham hvis jeg ville.

På det her stadige bliver han som regel mere vred og lægger ørene flat tilbage, men jeg holder altid min position ved hans side (aldrig bag ved, aldrig foran, men ved siden og mit hovede plus krop i samme retning som hans) og når jeg mærker han bliver lidt spændt får han pegefingeren et eller andet sted. Så står vi der et stykke tid indtil hans ører kommer frem igen og han med mulen søger min hånd. Så er det nussetid og jeg hiver ham lidt i ørene og skælder ham ud... alt tilbage til det gamle.

jeg har også lagt mærke til at hvis jeg kommer hen til ham direkte fra siden mens han græsser, føler han sig truet og har ørene flat med det samme. Hvis jeg derimod kommer mod ham lidt skævt forfra eller bagfra plus snakker med ham i god tid, er det i orden.

Han er som regel "svær" når han ikke er blevet redet i et par dage, eller han bare keder sig (han har en bunke legetøj, men det bliver tit væk - grøfter/højt græs/på den anden side af hegnet...).

Måske skulle du checke om noget har ændret sig i din hoppes omgivelser, er der nogle af de andre heste som truer hendes position. Keder hun sig. Har hun brug for mere opmærksomhed... de er jo alle forskellige så kan kun sige hvad vi har fundet ud af delvis hjælper med vores gut.

Er dog enig med Berit&Lucas i - ingen godbidder. Hun skal komme fordi hun kan lide dig og ikke på grund af lidt ekstra mad. Når så alt er tilbage som før, kan hun få lidt ekstra en gang imellem.
Held og Lykke

Er du ridelærer eller meget erfaren rytter
- dressur eller western - og har lyst til en gratis feriebolig til max 4 pers. i Toskana -
mod at give os lidt undervisning -
så kontakt mig
0
0
Svar på denne tråd

Tine Pedersen
Forfatter: 
Dato:  07-05-2006 16:23

Mange tak for jeres svar alle sammen! ;D

Tine Pedersen: jamen det vil jeg så prøve og mange tak for dit lange svar :D

//Linnea

Hellere sær end kedelig
<3

0
0
Svar på denne tråd

driv ham væk
Forfatter: 
Dato:  07-05-2006 17:55

Hejs!

Jeg er helt enig i, at du aldrig, ALDRIG må have foder med ud til din hest.

Hvis det var en af mine, der fandt på disse tossestreger, ville jeg (en dag jeg havde meget god tid) tage en pisk, et reb eller et eller andet andet jeg kunne svinge med med ud på marken, og så ellers bare drive hende rundt. Bare i skridt, stille og roligt fortælle den, at du til hver en tid kan flytte med den. Et par meter af gangen, så stopper du op og afventer lidt, måske gå lidt væk, og så driver du viddere. Hvis den de første par gange løber væk fra dig, følger du bare lige så stille efter den og driver lidt mere. Det vigtigste er at du forholder dig helt roligt og afslappet, som om det er det nemmeste i hele verden at flytte rundt med den, og som om det faktisk keder dig.

På et eller andet tidspunkt vil hesten højst sandsynligt finde det lidt utroligt at du bare bliver ved, og at du oven i købet har så let ved det, at du kan gøre det helt uden at være agressiv. Det vil imponere hesten, som på et tidspunkt vil vende sig om mod dig, og måske endda komme hen til dig. Nok for denne dag, du lader hest være hest, og forlader folden, for at vende tilbage dagen efter, hvor du gør præcis det samme. Du vil opleve, at der skal mindre og mindre til at du også bliver respekteret på folden.

Det er hvad jeg ville gøre, jeg bruger det nogle gange på mine hingste, når de bliver lidt for frække, og det har en utrolig effekt.

Held og lykke med bæstet

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider