Lidt af et problem at løse - som dog skal løses, da det ellers bliver endnu være og sikkert ender med at din hoppe dominere dig.
Faktisk har en af vores vallaker haft (og stadig har) samme opførelse. Et par måneder efter at vi havde købt ham for 2 år siden, begyndte han at ville dominere. Vente bagdelen mod os, forsøgte at nippe i vores tøj, skubbede os til siden - alt for at prøve at tage magten.
Vi gav op og satte ham til salg, men en nyankommen hoppe satte ham på plads inden for 2 dage. Nu er hun desværre blevet solgt, så han er begyndt igen.
I løbet af de to år som vi har haft ham kiggede jeg meget på hvordan hun kontrollerede ham og har jeg forsøgt at "efterabe" det - og det ser ud til at hjælpe - vi har ham under kontrol, men der er stadig "magt-kampe".
Når han vender bagdelen mod os er det et klart udtryk for hans vrede mod os. Hvis han gør det, men står et par meter fra os, er han gal på os, men ønsker ikke nogen kontakt. Hvad han normalt gør er at næsten bakke ind i os.
Jeg går så op langs siden af ham, samtidig med at jeg skubber ham lidt til siden (lidt svært når man ser hans størrelse) og stiller mig foran ham med min bagdel mod ham - dog lidt skævt for jeg skal lige holde øje med ham. Min ene hånd holder jeg så lidt ud bagved - hen mod ham.
For det meste acceptere han at jeg er stadig chefen og kommer med mulen mod min hånd - og jeg nusser ham så lidt med den før jeg vender mig om. Hvis du bare bliver stående har du accepteret at hun dominere dig...
Hvis han er meget vred forsøger han at gå foran mig igen plus skubbe mig væk, men der stikker jeg pegefingeren hurtigt ind i siden på ham. Ikke at det skal gøre ondt, bare at han kan mærke at jeg er hurtigere end ham og kunne have bidt ham hvis jeg ville.
På det her stadige bliver han som regel mere vred og lægger ørene flat tilbage, men jeg holder altid min position ved hans side (aldrig bag ved, aldrig foran, men ved siden og mit hovede plus krop i samme retning som hans) og når jeg mærker han bliver lidt spændt får han pegefingeren et eller andet sted. Så står vi der et stykke tid indtil hans ører kommer frem igen og han med mulen søger min hånd. Så er det nussetid og jeg hiver ham lidt i ørene og skælder ham ud... alt tilbage til det gamle.
jeg har også lagt mærke til at hvis jeg kommer hen til ham direkte fra siden mens han græsser, føler han sig truet og har ørene flat med det samme. Hvis jeg derimod kommer mod ham lidt skævt forfra eller bagfra plus snakker med ham i god tid, er det i orden.
Han er som regel "svær" når han ikke er blevet redet i et par dage, eller han bare keder sig (han har en bunke legetøj, men det bliver tit væk - grøfter/højt græs/på den anden side af hegnet...).
Måske skulle du checke om noget har ændret sig i din hoppes omgivelser, er der nogle af de andre heste som truer hendes position. Keder hun sig. Har hun brug for mere opmærksomhed... de er jo alle forskellige så kan kun sige hvad vi har fundet ud af delvis hjælper med vores gut.
Er dog enig med Berit&Lucas i - ingen godbidder. Hun skal komme fordi hun kan lide dig og ikke på grund af lidt ekstra mad. Når så alt er tilbage som før, kan hun få lidt ekstra en gang imellem.
Held og Lykke