Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

han snupler
Forfatter: 
Dato:  04-05-2006 10:29

Min dejlige dreng har det med at snuple når man ride ham, nogen der ved hvad det kan være???

Her den anden dag da jeg longeret faldt han helt ned da han fik for meget fart på i galoppen, er han bare en klumpe dumpe eller er der noget galt..???

Hilsen michelle

Dansk Oldenborg Avl
Heste der kan og vil.

0
0
Svar på denne tråd

Hvor gammel er han?
Forfatter: 
Dato:  04-05-2006 10:54
Det er svaert at komme med et bud, naar man ikke ved mere om hesten og situationerne. - Hvor gammel er han? - Bruger du indspaendingstoejler i longen? - Snubler han ogsaa, naar I er i terraenet? - Og naar han er paa folden?

Jeg tror, du maa beskrive problemet i lidt flere detaljer, foer du faar en feedback, der kan bruges til noget.

:-)
0
0
Svar på denne tråd

Som Abbyan skriver...
Forfatter: 
Dato:  04-05-2006 10:58

... så er det svært at komme med andet end et vildt gæt, når du ikke skriver mere.

Hvordan ser hans hove ud? Er han lang i tåen, og trænger han måske til at blive beskåret? Det kan nemt få en hest til at snuble hvis tåen bliver for lang i forhold til hestens bevægelsesmønster.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

0
0
Svar på denne tråd

lidt om hesten
Forfatter: 
Dato:  04-05-2006 11:02

Han er ikke langtået

Han er 8 år gammel og gør det mest når vi skridter, han var ikke i indspædningstøjler, da han faldt. Han blev forskrækket mens han galopperet. Han gør det kun nogen gange både på bane, fold osv. Han er en oldeborg på 670 kg ( ikke overvægtig), så han er jo ikke en lille let sag fra naturens side.

Håber dette hjælper

Hilsen Michelle

Dansk Oldenborg Avl
Heste der kan og vil.

0
0
Svar på denne tråd

Snubler
Forfatter: 
Dato:  04-05-2006 11:47
Jeg synes stadig, det ville være rart at vide mere: Er det i skridt for lange tøjler eller også når du samler ham i skridten?

Hvis jeg eller har kigget på de rigtige billeder på din præs., så ser det jo ud til at han er en veltrænet hest, som allerede har startet flere stævner. Derfor ville det være godt at vide, om det et nyt problem, eller har han altid gjort det? Hvilke klasser går han? Og har andre ryttere haft samme problem med ham?

Mht. faldet i galoppen forleden, så kan det vist ske for enhver. I longen går de jo ofte på en relativt lille volte (20 m), og hvis det går lidt hurtigt og med en forskrækkelse som katalysator, kan alle heste miste balancen.

I korte træk kan man overveje tre problemområder: (1) balance (som kan trænes bedre); (2) hovene (som kan påvirke balancen MEGET, hvis smeden har lavet selv en lille-bitte forandring); (3) generelt helbred, og i forbindelse med en hest, der snubler meget, synes jeg altid man bør være opmærksom på eventuelle hovsenebensproblemer.
0
0
Svar på denne tråd

abbyan
Forfatter: 
Dato:  04-05-2006 13:15

Han er en veltrænet hest, og har startet stævner, han går La4 pt og det med at snuple har han faktisk altid gjort, det er mest i stridt for lange tøjler han snupler, han kan godt lade vær hvis han tager sig sammen, dvs hvis jeg er efter ham så er det ikke et problem, jeg tror at han glemmer sine ben når vi skridter af, der er han træt og gider ikke skridte vil hellere bare stå og nusse, jeg har haft ham siden han var to år og har selv redet ham til, der er faktisk ikke så mange andre der har redet ham end mig, kun få gange. Så det er kun mig der har bemærket dette.

Han har haft samme smed i mange år og dette er også det samme arbejde der bliver udført som altid.

Håber dette kan bruges

Hilsen Michelle

Dansk Oldenborg Avl
Heste der kan og vil.

0
0
Svar på denne tråd

Lidt sjovt
Forfatter: 
Dato:  04-05-2006 13:58

min hest går akkurat det samme som din! Det er i alle gangarter og særligt som du også selv siger hvis han ikke lige koncentere sig. Det er værst når han trænger til smed (hvilket han får hver 5-6 uge) Jeg har bedt smeden og at "runde tåen" på ham, nogle kalder det at rejse tåen.. Der kommer en lille rundingen der hvor optået (dimsen foran på skoen) i skoen sidder og det hjælper en del på det. Det kan gå uger hvor han slet ikke gør det også sker det et par gange også går der lidt tid igen. Har haft hesten i 9 år nu så har vænnet mig til det.

Held og lykke med din snuble peter :)

Kh Annette

0
0
Svar på denne tråd

Michelle
Forfatter: 
Dato:  04-05-2006 14:37
Ud fra det du skriver, så tror jeg ikke, der er grund til bekymring. - Han går vist bare og sover lidt, når han skridter, og det er der vist mange heste, der har en tilbøjelighed til. Jeg ville nok tage en pisk i hånden (hvis du ikke allerede har det), og se om han så er lidt mere vågen og dermed får styr på fødderne.

Måske kan du også øge hans bevidsthed om benene ved at skridte for lange tøjler på mange forskellige underlag (sand, mudder, græs, skovbund etc.).

Held og lykke med ham - han ser skøn ud på billederne :-)
0
0
Svar på denne tråd

Fremad
Forfatter: 
Dato:  04-05-2006 16:01

Nu siger du det er skridt for lange tøjler og at han "falder i søvn". Må jeg spørge dig, hvordan du skridter af? Driver du ham fremad i en frisk skridt eller lader du ham selv bestemme tempoet? For hvis du gør sidstnævnte kan noget så enkelt som at ride fremad selvom du skridter af gøre forskellen. Lidt ben og sæde ved og fremad march!

Anna

0
0
Svar på denne tråd

Takker alle
Forfatter: 
Dato:  04-05-2006 16:48

Dejligt at hører at min klumpe dumpe ikke er den eneste, der går og snupler...smiler...

Jeg må bare leve med det og vække ham hvis han går og falder i søvn.

Vil dog lige hører smeden om det med optåen, hvis det kunne afhjælpe det lidt...

God sommer til alle

Hilsen Michelle og klumpe dumpe.

Dansk Oldenborg Avl
Heste der kan og vil.

0
0
Svar på denne tråd

fghgdj
Forfatter: 
Dato:  04-05-2006 21:53
Sørg for at ride en masse på ujævnt underlag...jo mere de er vant til at gå på ujævnt underlag, jo mere opmærksomme bliver de. Det hjalp på min gamle hest, han var kun vant til at gå på en jævn springbane, i soevn væltede han rundt. Men efter nogle måneder kunne visagtens galopere friskt til på ujævne stier, helt uden problemer
0
0
Svar på denne tråd

jernmangel...
Forfatter: 
Dato:  05-05-2006 08:58

Hej.

Vi havde også en oldenborg-blanding, som snublede og tit i skridt, også når man red ( også nogen gange i trav og galop). Dyrlægen sagde at det kunne være jernmangel, når de går og snubler!!! Han fik jernkur 14 dage + 14 dages pause og 14 dages jernkur igen og det hjalp!!! Men selvfølgelig kan der være mange årsager- det var bare en årsag jeg ville dele med jer andre og som jeg aldrig selv ville komme på!!

MVH

Annette

CECILIE OG MONTY

SPRINGPIGEN

SPRINGPONYEN

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider