at når hesten vokser skal den helst ikke stå helt stille.
Det er selvfølgelig ok ikke at ride den mv - men der skal lidt træning af en form til for at hesten ikke bliver stiv, eller låsemekanismen i skuldrene evt. ikke sætter sig fast og kan kræve operation o.lig.
I henhold til netop skuldrene lærte jeg at man skal tag hesten ud i longe så den går volter, og skaber smidighed - og "lærer at huske" at låse mekanismen op. Det skal forstås sådan at når hesten vokser og det gør ondt pga. vokseværk undlader den naturligvis gerne at låse op, hvilket kan medfører at den nærmest "glemmer" at låse skuldrene op når den holder med at vokse - fordi den jo ikke har haft lyst til det førhen pga. smerte.
Selvfølgelig har hesten ondt når den vokser ligesom mennesker - og naturligvis er der ingen grund til at overbelaste mv. Men der er heller ingen grund til at lade den stå helt uden at bruge den.
Nu ved jeg ikke om ovenstående giver nogen mening overhovedet men jeg kan dårligt forklare det anderledes, og det jeg prøver at komme frem til er, at jeg tror din hest har brug for noget der både løsner og smidiggør lidt bl.a. og det gør en tur i longen hver dag (ja selvfølgelig skal det gøres med måde osse) - men volter, en smule bak og sidebevægelser skulle vist være godt. Og naturligvis gåture i det fri evt, blandet med lidt massage el. lig.
Der er sikkert nogle der ikke er enige - men sådan vil det jo altid være
Men det er hvad jeg har lært.