Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Vokseværk
Forfatter: 
Dato:  23-03-2006 16:02

Hej når jeres ungheste har haft vokseværk hvordan har det så givet sig til udtryk??

Jeg har jo min dejlige dreng på 3½ som er stiv i bagenden. Han havde en voksepause på en god mdr ved juletid, hvor efter han blev fin igen. Så gik jeg stille og rolig i gang igen. Nu har han så igen stået stille i ca 1½ mdr fordi han har vokser. Han er glad og godt tilpas men lidt stiv nærmest i krydset.

Jeg har ikke travlt, og har talt med dyrlægen som siger massage udstrækning evt svømning og skridt ture i det fri, til han er klar. Skal siges at han er vokset en del ca 4-5 cm på 6 mdr (159-163-65), + breden er der blevet noget mere af.

Men har jeres reageret på samme både??

0
0
Svar på denne tråd

Vokseværk
Forfatter: 
Dato:  23-03-2006 21:49

Min Mondea på snart 4 har også vokseværk i øjeblikket. Hun har næsten lige haft fri i 4 uger og var helt fin da vi startede op. Men så efter en lille uge begyndte hun at gå mærkeligt hun utaktede helt vildt i traven men ikke på et bestemt ben og ikke hele tiden. Først lidt på det ene, så på det andet og så på de sidste to på en gang osv. Samtidig gik hun imod biddet og stivede sig. Først tænkte jeg at hun var lidt øm efter vi var startet op med at ride hende, så hun fik et par gange massage og blev kun skridtet. Men da hun stadig var spændt i lænden efter en uge talte jeg med dyrlægen som ikke var i tvivl om at det er vokseværk. Så nu får Mondea massage en gang om ugen, vi går med hende og hun blir longeret en smule, og ellers kommer hun bare på fold. Nu utakter hun ikke mere i traven i longen og hun slapper mere af når jeg strigler hende. Så håber hun snart er klar igen. Det eneste der undrer mig lidt er at hun ikke er vokset siden i sommers, fik målt hende i sidste uge.

Karin

Dansk varmblod - heste der vil til ryttere der kan

0
0
Svar på denne tråd

synes..
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 11:31

min vokser hele tiden han er 4 år 174 i stang og ligner en blanding mellem en cykel med elefant ben og en omvendt giraf, har det sådan en gang imellem at den aldrig bliver færdig han er min 176 over krydset så jeg kan jo godt se i ånden at der kommer en del mere for ikke at tale om bredden der ikke er kommet særlig meget til udtrykke endnu..jeg var på ham i december ca 5 gange siden har han holdt fri og nu er vi så småt igang igen, man siger jo at så snart man tager dem i arbejde begynder de at vokse, men fordi de vokser lidt kan man godt arbejde med dem, bare det er moderat og man ikke overdriver, vi har skridt bånd det bruger jeg meget til min blandt andet..

held og lykke med jeres..

mvh

katja

0
0
Svar på denne tråd

Tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 13:54

Tak for jeres svar. Det lyder som om min er ganske normal , og det er jo altid noget. Mine andre heste jer har tilredet, har jeg redet til på tur. Der har jeg aldrig mærket noget til deres vækst. Men nu hvor jeg har faciliterene som bane og hal, og en forfærdenligt lang vinter er det jo det jeg har brugt.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har lært
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 18:18

at når hesten vokser skal den helst ikke stå helt stille.

Det er selvfølgelig ok ikke at ride den mv - men der skal lidt træning af en form til for at hesten ikke bliver stiv, eller låsemekanismen i skuldrene evt. ikke sætter sig fast og kan kræve operation o.lig.

I henhold til netop skuldrene lærte jeg at man skal tag hesten ud i longe så den går volter, og skaber smidighed - og "lærer at huske" at låse mekanismen op. Det skal forstås sådan at når hesten vokser og det gør ondt pga. vokseværk undlader den naturligvis gerne at låse op, hvilket kan medfører at den nærmest "glemmer" at låse skuldrene op når den holder med at vokse - fordi den jo ikke har haft lyst til det førhen pga. smerte.

Selvfølgelig har hesten ondt når den vokser ligesom mennesker - og naturligvis er der ingen grund til at overbelaste mv. Men der er heller ingen grund til at lade den stå helt uden at bruge den.

Nu ved jeg ikke om ovenstående giver nogen mening overhovedet men jeg kan dårligt forklare det anderledes, og det jeg prøver at komme frem til er, at jeg tror din hest har brug for noget der både løsner og smidiggør lidt bl.a. og det gør en tur i longen hver dag (ja selvfølgelig skal det gøres med måde osse) - men volter, en smule bak og sidebevægelser skulle vist være godt. Og naturligvis gåture i det fri evt, blandet med lidt massage el. lig.

Der er sikkert nogle der ikke er enige - men sådan vil det jo altid være Men det er hvad jeg har lært.

Paints er bedst i Quarter forklædning

Breeding stocks for life

Elsket eller hadet, intet midt i mellem

0
0
Svar på denne tråd

Hej Stute
Forfatter: 
Dato:  27-03-2006 21:10

Lige longe er jeg ikke så vild med. Ikke fordi jeg mener det er skadeligt, men kan se han virker mere stiv på volter. Alligvel har jeg da haft ham i hallen her vinteren over for at longere ham lidt. Han er stadig hingst så for at han ikke glemmer helt at mor bestemmer, træner jeg lidt stille og roligt. Men ellers er jeg i hovetræk enig med dig.

Jeg regner med at nu hvor det endeligt ser ud til at blive forår, skal han ud på tur flere gange om ugen. Dette har desværre været fuldstændigt umuligt med flere cm is på 2 km grus vej. Men forår Here we comes

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider