I "gamle dage" lærte vi altid at ride let sæde over travbomme for at frigøre hestens ryg.
Idag bruger jeg næsten altid letridning (dog nedsidning på de rutinerede)for det hjælper hesten til at blive i samme rytme og form.
En perfekt gennemridning af en række trav bomme, er der hvor man stort set ikke mærker på hesten, at bommene er der. Den skal ikke ændre på hverken tempo eller kroppens facon, blot løfte benene lidt ekstra.
Hvis rytteren selv skifter stilling/tyngdepunkt/ridemåde, f.eks fra letridning til let sæde, så opmuntrer man hesten til også at ændre sig. Hvis man derimod selv fortsætter over bommene i samme rytme/opstilling, så opmuntrer man hesten til ligeledes at fortsætte arbejdet i samme rytme/form og blot løfte mere på benene...