Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Min hest bukker
Forfatter: 
Dato:  29-07-2002 14:20
Nu er landmændene ved at høste, marken op til mig er dejlig indbydene til en galoptur. Så den første dag i min ferie satte jeg mig op på hesten, og skulle have en dejlig galoptur ud over markerne, i fuld galop bukkede min hest (af glæde) hvilket resulterede i jeg fløj af, og landede på ryggen, og kunne ikke få vejret. Det var rimelig voldsomt, og havde ondt i mine ribben i de 2 uger jeg havde ferie, og kunne ikke ride mere. Det er ikke første gang det sker, er der noget man kan gøre for at han ikke bukker. Min mand er bange for, at jeg skal komme alvorlig til skade. Det er en fuldblodsvallak, der har gået galopløb i hans unge dage. Så han kan løbe meget stærk....
Er der nogle gode råd. Han gør det kun på lange strækninger, aldrig på bane.
(i)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Min hest bukker
Forfatter: 
Dato:  29-07-2002 14:43
Hejsa! Jeg har arbejdet med problemheste i mange år og underviser i dressur på M niveau. Jeg tror der kan være mange grunde til en hest bukker. Hvis han gør det af glæde, kan det måske være at han trænger til ekstra motion. Nu ved jeg ikke om han kommer på fold hver dag, men en time eller to er ikke nok. Heste (og især en fuldblods) skal gå mange timer på fold hver dag, året rundt, for at få sit bevægelsesbehov dækket. Når dette er opfyldt, og han stadig bukker med dig, skal han på skolebænken. Du må være konsekvent og fortælle ham hver gang han bukker, at det må han ikke. Det gør du ved at tage en pisk med og give ham et rap bagi hver gang det sker. Du skal ikke bare slå hensynsløst og vildt, men ét behersket rap så han kan mærke det. Når han så holder op med at bukke, roser du ham alt hvad du kan, og dette fortsætter du med lige indtil det giver resultat, og det plejer faktisk at være ret hurtigt. Men han kan også bukke af en helt anden grund. Prøv at stille dig selv disse spørgsmål:

Har du kontakt med hestens mund via tøjlerne eller hænger de mere eller mindre løst?

Læner du dig mest forover når du rider?

Kommer du ubevidst til at sidde uroligt med benene, så du fremprovokere en reaktion?

Er du bange når du rider, og knuger tøjlerne hårdere end normalt?

Disse spørgsmål kan lede dig hen på hvor du skal sætte ind. Det er vigtigt at du sidder godt tilbage i sadlen og følger hestens bevægelse, da hesten ellers kan komme ud af balance, og derved bukker. Alt efter hvor meget din hest trækker, så hold en jævn kontakt til hestens mund. Hvis du bliver nødt til at holde meget hårdt i tøjlen, kan dette også bringe den ud af balance, og ødelægge dit sæde. Prøv da at rette dette på ridebanen, med mange overgange. Brug, så vidt det er muligt, mest kropsholdingen og schenklerne til at parere din hest med, så du ikke skal bruge så mange kræfter.

Håber du kan bruge det.
Knus Luna
0
0
Svar på denne tråd

Re: lige et lille fif
Forfatter: 
Dato:  29-07-2002 15:45
Hvis din hest har gået løb, så lad for guds skyld være med at tage tøjlen, når den løber med dig. Det får den bare til at fortsætte endnu hurtigere og det kan også være årsagen til at den vælger at sætte dig af.

Nu har jeg selv en af slagsen, så jeg ved, hvordan det føles når sådan en "er skredet". Mit råd er IKKE at tage den i munden når den løber, men beholde isen i maven, lave halve parader og tale til hesten, for at få den under kontrol.

Lad være med at galopere hen over stubmarkerne, så indviterer du til problemer. Øv dig på banen, og longer evt. overskudskrudtet ud af bavianen før du sætter dig op. Her mener jeg ikke at den skal moses rundt i longen, men har den løst til at løbe og bukke, så kan den passende gøre det der, inden du sætter dig op.

Samtidig kan du øve stemmekontrol i longen, for som min berider siger, sådan en hest skal altid kunne styres på stemmen, for det kan være den eneste mulighed du har, når den bliver styg.

Held og lykke.

BeritH
B.I.T.C.H. = Babe In Total Control of HerselfB-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-07-2002 17:57
Tja, lad være med at jorde, hesten har slet ikke godt af det, som mange tror. En rolig gallop tur er 10000mio gange bedre.

Venlig hilsen HeidiZ(Putin)
Kunsten er ikke at ride hårdt, kunsten er at ride rigtigt.

Præsentation opdateret den 28/7 med en masse nye billeder!!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-07-2002 20:35
Først og fremmest ville jeg nok skaffe mig en sikkerhedsvest, inden jeg tog en galophest med ud på markerne.

Det er skønt at min "tosset-i-hovedet" hest galopere ligeså roligt. Når man tager hende med i skridt, kan man smide tøjlen og hun skridter afslappet afsted.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-07-2002 21:22
Lige til HeidiZ..Vi er så omhyggelige med vores heste, pusser og nusser og snakker om dem til dødelighed, FORUDEN at pumpe vores surt sammensparede penge i dem; Så har de ellers bare at give os mennesker en ordentlig jordetur i ny og næ - ellers kommer det hele simpelthen bare til at gå op i en gang striglning! Og bare det ikke er evig og altid den skal jorde, så tror jeg det er ganske sundt for hesten at få lov at strække helt ud. Og findes der noget mere vidunderligt end en rask galop på en glad hest over en solbeskinnet stubmark? Angående den bukkende hest, tror jeg simpelthen bare, at det er af glæde; Jeg kender ufatteligt mange heste der må lave nogle ordentlige rejehop af bare begejstring når der endelig kommer fart på, nøjagtig som på folden. Endnu et eksempel på, at hesten nyder det...Men den skal jo lære at den ikke må bukke med rytter, så det med pisken synes jeg lød fornuftigt - har du i øvrigt prøvet at vælge en stubmark der går lidt opad? Jeg tror det er sværere for dem at bukke på vej op ad en bakke.
Held og lykke med det!
-Tanja
0
0
Svar på denne tråd

Re: Min hest bukker
Forfatter: 
Dato:  30-07-2002 00:11
Man kunne jo også prøve at lære at blive på hesten, når den bukker.

Ved "massestarten" ¤) i 65km-klassen i Københavnerridtet fra Bernstoffsparken i forrige weekend, satte min ganger i gang med bukkespring fra starten til udgangen af græsbanen, vel 100m.

Så vidt jeg husker :-) rejste jeg mig bare op i bøjlerne, styrede udenom dyrlæger, heste, folk og træer, og fik hende stoppet igen i den anden ende af banen. Er der ingen, der fik det på video eller bare et foto?...

Hvordan gør en rodeorytter? Det er vel også noget med at stå op, og holde sig lodret, og ikke forsøge at følge hestens bevægelser.

Leif
0
0
Svar på denne tråd

Re: Leif
Forfatter: 
Dato:  30-07-2002 09:18
Det er ikke altid det kan lade sig gøre at blive på.

Min hest kan bukke med bagbenene i 1½ meters højde, og jeg bliver hængende uden problemer, hvis han synes det er det jeg skal. Så bukker han uden at sno sig og uden at krumme ryggen. Vælger han at jeg skal af - ja så kommer jeg af, uanset om jeg vil eller ej, for så skyder han mig simpelthen af sadlen, hvis jeg sidder ned. Står jeg i bøjlerne, skal han nok få roteret så meget at jeg mister balancen og vupti - exit Berit.......

Rodeorytterne stryger jo også af til trods for at de er professionelle, det er ikke kun noget med balance, det er også et spørgsmål om, hvor stor umage hesten gør sig :-)

BeritH
B.I.T.C.H. = Babe In Total Control of HerselfB-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-07-2002 09:52
Jeg tror ikke på metoden med pisken - man aner jo ikke, hvad hesten finder på, når den får et rap, og hvem har overskud til at slå hesten, når man i forvejen er mere eller mindre afmonteret?

Der kan selvfølgelig ske det, at hesten holder op, når man slår den, men den kunne jo også finde på at bukke endnu mere - og så har man et større problem end før. Generelt skal man undgå at slås med hesten, da det som regel ikke hjælper noget.

Hvad der i stedet hjælper er at opdrage hesten noget bedre, så den reagerer på ens hjælpere. Hvis man kan forudse, hvornår den begynder at bukke, så kan man dreje den af, så den får andet at tænke på. Ellers træner man den op, først på banen, derefter på markerne i roligt tempo, og så kan man efterhånden sætte mere fart på, og bortset fra rådet om pisken kan jeg 100% tilslutte mig Lunas råd.

Men når man "jorder" så er hestens flugtinstinkt fuldt aktivt, det er jo faktisk sjældent at man på folden ser hesten sætte af i topfart, det galoperer som regel i noget langsommere tempo, også når de leger, og når så hesten er ex-galophest, så er det jo at bede om problemer at sætte afsted i fuldt firspring. Jeg ville holde mig til et middeltempo, hvor hestens flugtinstinkt ikke er 100% aktiveret, det er også sundere for hesten, og man kan godt have en god og langt mere sikker ridetur alligevel.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-07-2002 09:54
Jeg tror ikke på metoden med pisken - man aner jo ikke, hvad hesten finder på, når den får et rap, og hvem har overskud til at slå hesten, når man i forvejen er mere eller mindre afmonteret?

Der kan selvfølgelig ske det, at hesten holder op, når man slår den, men den kunne jo også finde på at bukke endnu mere - og så har man et større problem end før. Generelt skal man undgå at slås med hesten, da det som regel ikke hjælper noget.

Hvad der i stedet hjælper er at opdrage hesten noget bedre, så den reagerer på ens hjælpere. Hvis man kan forudse, hvornår den begynder at bukke, så kan man dreje den af, så den får andet at tænke på. Ellers træner man den op, først på banen, derefter på markerne i roligt tempo, og så kan man efterhånden sætte mere fart på, og bortset fra rådet om pisken kan jeg 100% tilslutte mig Lunas råd.

Men når man "jorder" så er hestens flugtinstinkt fuldt aktivt, det er jo faktisk sjældent at man på folden ser hesten sætte af i topfart, det galoperer som regel i noget langsommere tempo, også når de leger, og når så hesten er ex-galophest, så er det jo at bede om problemer at sætte afsted i fuldt firspring. Jeg ville holde mig til et middeltempo, hvor hestens flugtinstinkt ikke er 100% aktiveret, det er også sundere for hesten, og man kan godt have en god og langt mere sikker ridetur alligevel.
0
0
Svar på denne tråd

Re: hesten bukker
Forfatter: 
Dato:  30-07-2002 11:52
Howdy

Det er selvfølgelig en ubehagelig situation når en hest bukker og det er jo noget vi alle kommer ud for.

Jeg har et lille nemt forslag som har afhjulpet problemmet meget hurtigt for mig.

Det går i al sin enkelthed ud på at lave en ekstra tøjle af et stykke høstbindegarn. Den ekstra "tøjle" skal være så løs, at den ikke generer hesten, når den rides almindeligt, men så kort at hesten ikke kan få ørerne under lansemærkets niveau.
Nu rider jeg i westernsadel så den ekstra tøjle hviler på sadelhornet. Du må så binde den til din sadel men med et slipstik, så du straks kan frigøre den, hvis noget går galt.
Virkningen er, at når hesten bukker prøver den at sænke hovedet ned til/mellem sin forben. Med det resultat, at den tager sigselv hårdt i munden øjebliklig og det lærer den ret hurtigt, at det er ikke smart.
Det har virket godt for mig på flere heste.

Mvh. Per Beinov
http://www.bbwesternservice.dk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-07-2002 12:04

Du er jo røget af nogle gange kan jeg forstå ? Ikke bare denne gang ?

Så ville jeg nok gøre det hele omvendt !

Starte med at skridte henover marken - indtil hesten gik helt roligt. Dernæst trave - først langsomt, dernæst hurtigere.

Først derefter tage en rolig galop over HELE marken - så roligt at hesten kan galoppere med løse tøjler.

Når den kan det - også flere dage i rap, så først derefter drive roligt på indtil hesten kommer op i tempo.

Selv en ikke-galophest forvandler sig da til en Ferrari uden bremser, hvis man bare styrer den ud på en mark og giver los. Jeg må sige at du er modig *S*.

Jeg har een gang prøvet samme nummer (men uden bukkespringene) på en lånt galophest, der lige var kommet hjem fra tilridning på galopbanen. Det var simpelthen så man blev helt "høj" af det. Det er imponerende sådan som de galopheste kan accelerere og de "flyver" simpelthen over jorden.

Sikke et adrenalin-kick ! *GG*

KatrineH

Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider