Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Løssping - hvordan gør jeg bedst?
Forfatter: 
Dato:  23-02-2006 15:00

Jeg ville meget gerne løsspringe vores heste, men er lidt i tvivl om hvordan jeg bygger det op.


Hvor mange spring skal der være og hvor langt imellem dem skal der være?


Eller er det noget med nogle bomme og så til sidst et enkelt spring?


Når I løsspringer, hvordan gør I så? Og hvor tit gør I det?


Normalt er jeg ikke springrytter, så mine heste skal bare have lidt adspredelse og have det lidt sjovt. Men det må selvfølgelig også gerne give lidt fysisk træning.


Jeg vil blive rigtig glad for en masse gode råd og vejledning - så på forhånd tusind tak.





Mange hilsner fra
Anja
- med Zariba, Cæsar, Renault og Papaya Ley
Velkommen til lidt landlig hygge

Velholdte Penny blade købes fra årgang 1983 til og med årgang 1988

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  23-02-2006 15:17

Jeg er ikke super-erfaren "løs-springer", men har løssprunget min passer-pony Samson et par gange. Vi springer fast en gang om ugen, men jeg synes, han skal have lov at prøve at finde sin egen rytme uden mig til at forstyrre sig.


De første par gange ville han bare slet ikke. Med mig på ryggen trækker han rigtig fint på springene, men uden mig løb han udenom selv bomme på jorden, hvis han kunne komme til det.


Sidst jeg løssprang ham (for et par uger siden) havde jeg en masse gulerods-stykker med mig, og han fandt ret hurtigt ud af, hvordan man fik fat i dem! :-) Til sidst tror jeg faktisk, han selv syntes, det var meget sjovt. Så hos os er "tricket" mad!


Vores ridehus er ikke så stort, så jeg har ikke mulighed for at sætte ret mange spring op. Sidst havde jeg et lille spring og 4,8m (et galopspring) til en lidt større oxer. Det fungerede rigtig fint. Hvis jeg havde muligheden, ville jeg nok gerne Sætte et spring mere op - eventuelt også en tempo-serie (her passer ca. 2,45m til os).


Afstandene kan du finde nogle rettetråde for på www.springning.dk - jeg har selv fundet ud af, hvor de passer bedst for Samson ud fra afstandene fra den side.


Jeg følger spændt med i tråden her og ser, om nogen kan komme med flere tricks..


God fornøjelse, Anja - jeg håber, du tager kameraet med?

Marianne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm...
Forfatter: 
Dato:  23-02-2006 15:27

Nu har jeg lige klikket mig ind på siden, og afstandene, der er anbefalet der, er da slet ikke det, jeg bruger? Hmm.. Gad vide, hvor jeg så har det fra? :-D

Vi må vist have én med lidt mere erfaring på banen her, før jeg leder dig helt på vildspor..

Marianne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Løsspringning
Forfatter: 
Dato:  23-02-2006 19:59

Når vi løsspringer bruger vi DV's løsspringningsbane.


Der skal være 12,4 meter fra hjørnet til første spring, en lodret på ca. 40 cm.


Derefter 6,8 meter til næste spring, en forskudt oxe på ca. 60 cm.


Derefter 7,3 meter til sidste spring, en forskudt oxe der bygges op efter hestens kapacitet.


Langsiden med springene hegnes med stribet afspæringsbånd fra midt i hjørnet til 10 meter efter sidste spring.


Afstandene her er jo tilpasset store heste, de laves tilsvarende mindre til de forskellige størrelser ponyer. Der vil jeg tro at man kan få et "hint" på den side Marianne linker til.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  23-02-2006 20:12

Tusind tak for hjælpen begge to.





Mange hilsner fra
Anja
- med Zariba, Cæsar, Renault og Papaya Ley
Velkommen til lidt landlig hygge

Velholdte Penny blade købes fra årgang 1983 til og med årgang 1988

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider