Det lyder som om du må starte med at opbygge hans tillid til dig. Hvis han er tidl. skolehest er det klart at han er noget forvirret mht hans rolle i forhold til mennesket på hans ryg, han er sikkert vant til heste omkring sig og derfor til at se dem som hans flok og hans 'sikkerhed' - men nu du vise ham, at nu er hans hans flok og også hans leder og sikkerhed. Det vil få ham til at slappe af.
Der er mange forskellige måder at gøre det på, men jeg vil anbefale dig i hvert fald at starte med at arbejde med ham fra jorden. Gå en tur med ham, måske til at starte med bare på bane, og få ham til at følge dig. Det er vigtigt at han ikke maser eller overhaler dig, det er ham, der skal følge dig.
Så kan I begynde at gå tur i skoven, og opleve nogle ting sammen - så han lige så stille og roligt lærer at du når han følger dig, så sker der ham ikke noget...
Og så kan du ride ham i skoven.
Prøv at søge på 'join up' i debatten, der er stribevis af beskrivelser til hvordan man laver denne øvelse, som går ud på at få hesten til at følge én.
Jeg vil også anbefale dig at læse lidt om horsemanship - der står b.l.a. en del gode råd og også links her i debatten...
Du behøver ikke nødvendigvis at skulle starte helt forfra, men jeg tror det er vigtigt at du bruger den tid der skal til for at I vænner jer til hinanden og han lærer at følge dig som sin leder.
Skoleheste er ofte skrupforvirrede i hovedet, af så mange forskellige mennesker og så mange modsatrettede signaler, men hvis du bruger tid på at opbygge jeres forhold kan du sagtens få en skønt tillidsfuld hest du kan ride alene til Månen på! (ok, næsten
)
kh A