Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

min hest bliver saa bange!
Forfatter: 
Dato:  13-02-2006 14:49

Hej,

Jeg har koebt en skolehest og selvfoegelig er han gladere for at gaa i skoven med andre heste end alene. Han sveder og vil tilbage naar vi gaar i skoven alene. Han er helt ude af den, selvom han ellers er meget medgoerlig. Er der nogen der har et godt raad?

mvh,

Bettina

0
0
Svar på denne tråd

Tillid...
Forfatter: 
Dato:  13-02-2006 15:10

Det lyder som om du må starte med at opbygge hans tillid til dig. Hvis han er tidl. skolehest er det klart at han er noget forvirret mht hans rolle i forhold til mennesket på hans ryg, han er sikkert vant til heste omkring sig og derfor til at se dem som hans flok og hans 'sikkerhed' - men nu du vise ham, at nu er hans hans flok og også hans leder og sikkerhed. Det vil få ham til at slappe af.

Der er mange forskellige måder at gøre det på, men jeg vil anbefale dig i hvert fald at starte med at arbejde med ham fra jorden. Gå en tur med ham, måske til at starte med bare på bane, og få ham til at følge dig. Det er vigtigt at han ikke maser eller overhaler dig, det er ham, der skal følge dig.

Så kan I begynde at gå tur i skoven, og opleve nogle ting sammen - så han lige så stille og roligt lærer at du når han følger dig, så sker der ham ikke noget...

Og så kan du ride ham i skoven.

Prøv at søge på 'join up' i debatten, der er stribevis af beskrivelser til hvordan man laver denne øvelse, som går ud på at få hesten til at følge én.

Jeg vil også anbefale dig at læse lidt om horsemanship - der står b.l.a. en del gode råd og også links her i debatten...

Du behøver ikke nødvendigvis at skulle starte helt forfra, men jeg tror det er vigtigt at du bruger den tid der skal til for at I vænner jer til hinanden og han lærer at følge dig som sin leder.

Skoleheste er ofte skrupforvirrede i hovedet, af så mange forskellige mennesker og så mange modsatrettede signaler, men hvis du bruger tid på at opbygge jeres forhold kan du sagtens få en skønt tillidsfuld hest du kan ride alene til Månen på! (ok, næsten ;))

kh A

0
0
Svar på denne tråd

stavebøf
Forfatter: 
Dato:  13-02-2006 15:12

Den her sætning gav vist ikke megen mening:

"men nu du vise ham, at nu er hans hans flok og også hans leder og sikkerhed. Det vil få ham til at slappe af"

- der skulle stå

"men nu må du vise ham, at nu er du hans flok og også hans leder og sikkerhed. Det vil få ham til at slappe af."

God fornøjelse!

kh A

0
0
Svar på denne tråd

Bettina
Forfatter: 
Dato:  13-02-2006 23:49

Du skal tage det ganske langsomt. Du kan gøre som Anissi skriver, men det er ikke helt sikkert, at det giver pote - for så skal du jo lære et nyt system først :-(

Hvis hesten er utryg hele tiden, så gå langsomt frem - og vent gerne på, at hesten bliver tryg igen (y)

Det hedder 'gradvis tilvænning' og er den for tiden mest anerkendte træningsmetode indenfor den videnskabelige del (y)

Idéen er at ride den lidt væk, og så tilbage, så den kan se de andre - og så lidt væk igen, men kun så langt, at den ikke begynder at svede og ryste, og så tilbage igen lige før det bliver svært osv. - det vil være en god træning i et stykke tid (y)

Det er hyggeligt og ikke ubehageligt ;-)

:-) fra Nina
0
0
Svar på denne tråd

Enig med Anissi..
Forfatter: 
Dato:  14-02-2006 18:41

Arbejde fra jorden!

Trækture hvor du er "lige ved siden af" og kan støtte ham, hvis der sker noget "ubehageligt".

Lær ham, at du aldrig vil presse ham ud i noget, der er "farligt" for ham, at han kan stole på dig, at du er en positiv leder.

Masser af tillidsøvelser!

Desuden må man forvente, at der går en tid, før hesten føler sig på hjemmebane, når den er blevet flyttet. Dette kan være meget individuelt.

Så klem på med træning og giv det noget tid, så skal du bare se...

Professionel hjælp i form af en HMS-coach ville garanteret give dig mange inputs - men se dig for; det er en jungle!

Held & lykke!

Badusen

- Smilet fra en Samojed gør hver dag til noget særligt -
0
0
Svar på denne tråd

Ja, træning
Forfatter: 
Dato:  15-02-2006 00:21

fra jorden kan være udmærket, men det er ikke altid at det hjælper, når man sætter sig op igen - i hvert fald ikke til turridning, hvor mange heste ikke føler, at de følges med nogen, når rytteren sidder ovenpå :-(

Så begge dele kan da prøves, og det skader nok ikke ;-)

:-) fra Nina
0
0
Svar på denne tråd

tak for hjaelpen!
Forfatter: 
Dato:  15-02-2006 11:14

Tusind tak for hjealpen. Det er pragtfuldt at foele sig stoettet af saa mange hesteelskere! I gaar var jeg i skoven efter en tur paa banen, og jeg synes at det gik bedre. Jeg soerger for at holde konstant kontakt med ham, og det hjaleper. Jeg vil ogsaa prove at gaa en tur med ham ved siden af.

mange hestehilsener fra Bettina & Pimpão

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-02-2006 15:23

I starten brød min hest sig heller ikke om at gå alene i skoven. Men efterhånden som vi lærte hinanden bedre at kende, gik det bedre og bedre. Vi prøvede også hvor der gik en hjælper ved siden af, og så var der ingen problemer.

For øvrigt siger erfaringen mig at det er en temmelig dum idé at ride alene i skoven, det er ligeledes forbudt i min rideklub. Jeg oplevede engang i skoven at min hest blev bange for en løs hund der nærmest angreb den, hvorefter min ellers komplet rolige hest vendte rundt og jernede hjemad med den der schæfer i hælene. Heldigvis kom ingen til skade, men siden har jeg ikke redet alene i skoven.

Menmen, der er jo ingen lov der forbyder det, og hvis man selv mener at man har styr på hesten i alle situationer, så gør man det vel alligevel.

Fantast Monbjerg 'Fonzie'

02.06.1988 - 06.12.2005

LOVE YA FOREVER: FONZIE, SIMONE, ISIDOR & JAY JAY!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider