|
|
| hjælp min hest er angst vedr tilridning |
| Forfatter:  |
charlotte hesdorf |
| Dato:  |
12-02-2006 18:00 |
|
Da dette emne virkelig bekymrer mig, prøver jeg at spørge tilråds herinde. Jeg har for 2 mdr siden købt den skønneste frieser på 3 1/2 år, det skal lige siges at jeg aldrig før har haft en unghest, grunden til købet er så jeg selv kan præge ham, da det altid har været en drøm at have en hest som jeg kan gøre alt med lige fra starten. Da jeg fik ham var han lige blevet kastararet, så jeg var lidt spændt på om ham ville være besværlig, men det var han bestemt ikke, det var som om at vi bare hørte sammen fra dag et, han er utrolig tillidsfuld og meget lærenem, og efter ca 14 dage syntes jeg at det var på tide at begynde at arbejde med ham. vi startede med at få lært ham at gå i en longe, og efter 2 dage gik han som om han aldrig havde bestilt andet, så fik han transe på uden problemer og dernæst sadel på også uden problemer, han er blevet longeret med indspændinger og med bøjlerne nede, stadig helt uden problemer alt er bare gået så nemt, så vi blev enige om at han var klar til at få en rytter på ryggen ( desværre ikke mig selv, da jeg er for tung til ham ) da han bare har taget det hele med knusende ro. MEN MEN MEN her ville han ikke være med mere, han er simpelthen rigtig angst når vi prøver forsigtigt at få en rytter op at ligge på ham, det er bare helt umuligt, han bliver ikke sindsyg eller noget, men han bliver rigtigt angst at se på og spænder i hele ryggen. Vi er begyndt at arbejde helt fra jorden af, når han står i stalden prøver vi at læne os hen over ham stille og roligt mens vi roser ham meget, men også her spænder han og bliver urolig, og han ligner en der ville kravle i min lomme. Er der nogen der har nogen ideer til hvad vi kan gøre ellers og er der nogen der har stået i samme situation. Jeg havde tænkt på at sende ham i tilridning, men det kan jeg bare ikke gøre mod ham, da den tillid han udviser over for mig ikke skal brydes og da jeg ikke ved med sikkerhed hvordan han vil blive behandlet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
...sådan reagerer mange heste jo når de skal have rytter på for første gang. Syns bare i skal blive ved med at kravle op og ned ad ham til han slapper af. Bukker han når han har sadel på?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At sende sin hest i tilridning |
|
|
Det burde størstedelen af ryttere gøre, det letter processen både for hest og rytter. Den tillid du har med din hest "ødelægges" ikke ved at den kommer i ridning hos professionelle der ikke laver andet, tværtimod kommer der en hest hjem du kan starte med at ride med det samme og herefter kan du selv arbejde videre. Ofte bruger den urutinerede rytter oceaner af tid med longering hvilket kun giver hesten en kanon kondi og derved gør selve det at komme på ryggen endnu sværere end det behøver at være. En måned hos en berider, så har hesten lært at du kommer op, kan ride begge veje rundt i alle 3 gangarter resten er jo så op til dig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg kan godt se fordelen |
charlotte hesdorf |
12-02-2006 23:34 |
|
Ved at sende ham til beridder, men jeg vil ikke give op endnu, men hvis jeg vælger tilsidst at bruge en beridder skulle det helst være en der kunne komme til mig og lære ham det i vante omgivelser, det ville jeg have det bedst med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HMS... |
|
|
Hvad med at få noget undevisning i HMS eller tage på nogle HMS-kursus med Ute?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte... |
|
|
Hvor bor du henne?
Gå ikke foran mig måske vil jeg ikke følge dig. Gå ikke bagved mig måske vil jeg ikke føre an. Gå ved siden af mig og vær blot min ven. Citat: Albert Carmus
Regndækken og Mylderbid mm. sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er en fejl |
|
|
at du selv lige vil se hvordan det går, for hvis du allerede nu er så meget i tvivl, hvilken udstråling har du så på hesten. Det er jo meningen at du skal være føreren for så ung en hest, og det du gerne vil, men hvis du udstråler tvivl, hvordan skal han så turde stole på at det her er ok. Du skriver at du lige vil vente og se hvordan det går, det kan man da til en vis grad godt forstå, hvis der ikke lige var det faktum at du ikke har haft unghest før, har du tilredet hest før??, for ellers er det da at bede om problemer. Og det er netop hvad der sker, hvis alle bare lige ville lade være med at prøve først, for de ødelægger så meget i stedet for at gøre gavn, og så står man med den mest nervøse mistroiske hest der først skal rettes op, hvis man kan, før den kan tilrides. Nej, hvis ikke du er 100% sikker på hvad du laver, så gør hesten den tjeneste at sende den i tilridning. Den mister nemlig ikke tilliden til dig, ved at du gør det, men det gør den da godt nok, hvis du skræmmer livet af den, fordi du prøver at få en på ryggen af den. Lidt hårde ord, men det er altså synd for hesten, og også for dig.
Hilsen Mette
Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hesten står ved sorø |
charlotte hesdorf |
13-02-2006 11:45 |
|
på lyng ridecenter. Til Mette: over for Segall udviser jeg ikke den mindste tvivl, tværdigmod så tror jeg på at det nok skal lykkes med massere af arbejde, det jeg søger er om det er normalt med hans reation og om det er det rigtige jeg gør, eller om der er nogle gode råd hvad der kan gøres, og jeg syntes det ville være forkert at give op med mindre at han blir helt skør og det er han ikke han er bange, og ville helst krybe i min lomme hvis han kunne, han er meget tillidsfuld over for mig, men er temlig ligeglad med den person der prøver at komme op på ham, jeg ville ønske at jeg selv kunne men som jeg har skrevet er jeg for tung til ham på nuværende tidspunkt. Jeg kan absolut godt se fordelen ved at sende ham i tilridning og så få en hest hjem der kan arbejdes med, og hvis jeg kan mærke på ham at han mister tilliden til mig, ja så vil jeg måske overveje det, men ikke endnu da jeg syntes det er vigtigt både over for mig selv og over for ham ikke at give op men at blive ved til det lykkes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Li´lidt meninger og en lang roman! |
|
|
Jeg vil aldrig sende min hest til berider da jeg har set en del meget uheldige forsøg på tilridning! Det er jo heller ikke berideren der fluks hopper op på unghesten der ikke engang er ryttervant -det er beridereleverne! Og det kan li så godt være en aspirant (nystartet på uddannelsen og er i gang med en læreproces selv ) som det kan være beridereleven der snart er færdig. Man skal ikke skære alle over én kam men virkelig være kritisk,vælge med omhu og følge tilridningen nøje! Her er min mening og lidt forslag! Du har valgt (ved ikke at sende den til professionelle) at gøre det på den mere besværlige og meget langsommere måde-især fordi du ikke tilrider heste som din levevej må du gå lidt forsigtigere til værks og det vil tage noget længere tid da du også skal lære. Hvis man ellers tænker sig rimeligt om og har god fornemmelse for hestens tankegang samt masser af tid så kan det sagtens lade sig gøre at tilride sin hest selv! Jeg har tilredet nogle stykker selv (på forskellige måder afhængig af hestens temperament) og der er gået fint! Det er faktisk bedst for hesten at den person som den kender bedst ikke kravler op på ryggen af den men blir nede på jorden som "støttepædagog". Samtidig skal støttepædagogen og hesten være helt afklaret mht dominans -hvem er føreren?! Derved undgår man dumme situationer f.eks. hvor hesten brager ind i den der holder den under f.eks. rytter op-og afstigning. Hvis hesten ikke sir noget til sadel og løse stigbøjler men spænder op/flygter når rytteren forsøger at komme op er det muligvis noget ned reflekser som udløser flugten eller også er den simpelthen utryg ved dette "mærkelige noget" (rytteren) der tårner sig op over den. Dette kan du nænsomt vænne den til ved at sætten den i en lille boks hvor den ikke kan "kegle" for meget rundt og stille dig på noget uden for boksen-f.eks. kravle op og ned ad en stige så den vænner sig til at der sker noget "op over den". Lad være med at gøre det uden noget mellem dig og hesten for det kan gå galt hvis den panikker. Du kan tage f.eks. en let kost/anden pind med et lagen bundet fast så det simulerer noget a lá overkroppen på et menneske og dermed prøve at komme tæt på hesten (også berøre) og hæve det oppe over dens hoved som feks en rytter ville gøre på ryggen af den. Noget andet som jeg mener er effektivt er at du kan lave en dukke af blødt materiale (dukken må ikke veje for meget,skal være let for dig at holde) med en form for "rygrad" så den kan sidde lodret op og ikke er helt slasket. Først starter man med berøring med dukken. Lad den snuse godt og grundigt til dukken og lad dukken røre hesten hals og skulder først. Derefter kan du så lægge den op og tage den ned,både i sadellejet og på bagparten for til sidst at sidde lodret på hesten som en rytter. Alt dette foregår i stilstand og når hesten er helt afslappet og tryg ved dette kan det gøres i skridt med en hjælper til at holde dukken mens du trækker. Det der er fordelen ved at bruge en dukke er at ingen rytter kommer til skade og dukken kan du hurtigt fjerne hvis hesten bliver meget utryg. Det er meget vigtigt at du ikke presser hesten for meget og overskrider de grænser som gør at hesten vælger at tage benene på nakken. Hvis den gør det så pressede du den for meget. Du skal altså være meget dygtig til at læse hesten og kende dens grænser. Det er okey at hesten er utryg i starten og bliv ved med at lave den samme "øvelse" til hesten bliver tryg før du går videre med det næste. Først er du forsigtig men når hesten er tryg ved øvelserne går du det lidt "hårdere" dvs. du lægger ikke bar dukken op,men klasker den op -først et roligt klask så hårdere og hårdere (selvfølgelig indenfor rimelighedens grænser!) Det der nok er mest vigtigt er gentagelse,gentagelse og gentagelse indtil hesten er tryg ved den pågældende "øvelse". Når hesten så har udført øvelsen rigtigt -altså den slapper af og viser ingen tegn på utryghed,giver man den et par fridage til at "gumle" på tingene. Når den er tryg ved disse ting og du vælger en god,let rytter med rigtig god balance skulle jeg ikke kunne se problemer i tilridningen. sørg forresten for under træningen at have et mindre aflukke f.eks. roundpen eller afgrænset ridebane så hesten ikke kan flygte langt væk fra tingene samt have masser af ros og godbidder parat! Prøv evt med klikkertræning! Det kan "speede" træningen op og kan af og til lyse hurtigere op på hestens øverste etage!
Alle heste er smukke og specielle Uanset type,race og herkomst Man skal bare se den i den rigtige sammenhæng
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vel talt! |
|
|
Tilslutter mig jp. Jeg synes så absolut sagtens du kan tilride din hest selv, sålænge du har læssevis af tålmodighed og er rolig og sikker på det du gør når du gør det. Og forstår at 'læse' hesten og dens grænser - og i øvrigt har statusforholdet på plads mellem jer. Og til det kom der jo lige en spandfuld gode råd fra jp... Man kan godt sende sin hest i tilridning, hvis man ikke magter det selv (så er der jo heller ikke rigtig anden udvej...) men man skal den-onde-lyneme være kritisk med hvor man sender den hen! kh A
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| super godt indlæg jp |
charlotte hesdorf |
13-02-2006 15:53 |
|
hold da op det er ligesom du har læst mine tanker, jeg har lavet den flotteste dukke ( gustav ) som vi er begyndt at arbejde lidt med, det er en gammel skidragt som vi har fyldt ben og arme ud med sand og resten med halm, den er rigtig god da den både ville kunne ligge ned og sidde ret op. på nuværende tidspunkt prøver vi at gøre ham tryk ved massere af berøring og klap over hele ryggen, mens vi står på en skammel så vi er oppe over ryggen, og det går sådan rimeligt men ikke helt godt nok endnu, så vi fortsætter. nu lyder det nok som at vi er på helt begynderstadie, det er vi også men det har jeg besluttet at gøre efter den måde han har reageret på da der skulle rytter op. Så JP dit indlæg var lige hvad jeg havde brug for,så kan det ikke være helt galt det jeg prøver på, Tusind tak 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helt enig med JP |
Eva Lydeking-Olsen |
13-02-2006 16:02 |
|
- et rigtig godt indlæg med masser af gode ideer. Pas bare på at han ikke bliver i for god kondi af for meget longering inden I skal have en menneske-rytter op på ham. Pøj pøj med ham. Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det glæder |
|
|
Det glæder mig at kunne komme med noget du kunne bruge! Mange synes jeg er smågal i hovedet når de ser mig træne men hvis det virker er det jo godt nok!  Håber at du holder os opdateret herinde! 
Alle heste er smukke og specielle Uanset type,race og herkomst Man skal bare se den i den rigtige sammenhæng
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tilvænning til rytter |
|
|
Jeg havde en lille hingst som vi skulle tilride her i foråret og den fandt sig lige som din i alt. Da vi så ville kravle på den - blev den vildt bange. Vi var simpelthen gået for hurtigt frem - da den havde taget det hele så fint. Det som den bare ikke kunne lide - var at man hoppede ved siden af den  Kan du forestille dig mig hoppende under fodring, indlukning og enhver anden tænkelig lejlighed... godt vi har så langt til naboerne  Da først den lærte det - så var der ikke mere angst i den. Måske er det sådan en lille ting som din hest også er blevet bange for ? Hilsen Daniela
90 % af alle fejl sker over sadlen Kig forbi min hjemmeside Part søgestil lippizaner hoppe i Rødkærsbro
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tænk dig godt om |
BNielsen |
14-02-2006 20:51 |
|
inden du sender din hest i tilridning. Ikke sådan sagt at det er en dårlig idé, men i så fald send den et sted hen hvor du kun har hørt godt om, og tag så ud på stedet ind imellem og se hvordan det foregår. Min søster havde købt en temmelig rå hest, som hun sendte i tilridning på et ridecenter hvor jeg nogle år forinden havde været i lære i 1 1/2 år - jeg havde fuld tiltro til dem, og det gjorde udslaget for at hesten blev sendt derhen til trods for at det lå godt 180 km "hjemmefra". Da hesten jo var ret rå, blev der ikke tænkt så meget over at det tog sin tid. Men 2 år efter - da hun havde betalt 13000,- og stadig skyldte penge fik jeg hesten for det resterende beløb hun skyldte. Ifølge ejeren af stedet løb regningen op på knap 25ooo - men da hesten var blevet fuldstændig ustyrlig og var helt og aldeles uridelig (man kunne ikke engang sætte sig op og skridte på den) forlangte jeg hesten hjem kun for opstaldningsprisen i løsdrift - som den havde gået i alene i de 2 år, fordi den "blev så vild når han lukkede den ind til hans 17 andre heste, og han var bange for en af hans kom til skade". Nå, men sagen er den at det har taget mig år at rette op på hvad de nu engang har lavet ved hende. Det tog måneder før jeg kunne sætte mig op på hende, og hun er stadig så mærket af årene på ridecenteret at fremmede ikke bare kan sætte sig op - jeg skal gå ved siden af og trække de første par gange, og mænd har slet ikke adgang til den lækre udsigt oppe fra hendes ryg. Og det pga. min tillid til en uddannet berider der har arbejdet med heste hele sit liv!!! Så for guds skyld - send den ikke for langt væk og sørg for at følge med i tilridningen af hesten. Hvis ikke du ønsker at sende den i tilridning, så prøv bare at have lidt tålmodighed med ham. Gå nogle ture med sadlen og hovedtøjet på, gerne alene uden andre heste da den så er mere fokuseret på dig, lærer at følge dig og får mere tillid til dig generelt, og desuden vil du senere også kunne ride ud alene uden at have en hest der hele tiden trækker tilbage mod stalden. Når du føler at hesten er faldet mere til ro, så kan i prøve at tage den ud af folden/ridebanen som den betragter som sine "sikre" steder hvor den er mere tryg og derfor kan lægge alt fokus på det nye der sker på dens ryg. Har du den bare 10-20 meter væk derfra og altså er et sted du ikke plejer at være med den kan du meget vel opleve at din hjælper bare kan sætte sig op og skridte afsted mens du går og holder den i træktov ved siden af uden den viser nogen interesse for rytteren overhovedet. Det har jeg oplevet flere gange med heste jeg har tilredet, og det er blevet til en del i årenes løb, og de heste jeg har tilredet er for det meste dem der er blevet opgivet andre steder. Så fat mod - Bare giv ham tid så skal det nok komme. Og husk ridehjelmen... ) Mange hilsener og held og lykke BNielsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tænk dig godt om |
BNielsen |
14-02-2006 20:54 |
|
inden du sender din hest i tilridning. Ikke sådan sagt at det er en dårlig idé, men i så fald send den et sted hen hvor du kun har hørt godt om, og tag så ud på stedet ind imellem og se hvordan det foregår. Min søster havde købt en temmelig rå hest, som hun sendte i tilridning på et ridecenter hvor jeg nogle år forinden havde været i lære i 1 1/2 år - jeg havde fuld tiltro til dem, og det gjorde udslaget for at hesten blev sendt derhen til trods for at det lå godt 180 km "hjemmefra". Da hesten jo var ret rå, blev der ikke tænkt så meget over at det tog sin tid. Men 2 år efter - da hun havde betalt 13000,- og stadig skyldte penge fik jeg hesten for det resterende beløb hun skyldte. Ifølge ejeren af stedet løb regningen op på knap 25ooo - men da hesten var blevet fuldstændig ustyrlig og var helt og aldeles uridelig (man kunne ikke engang sætte sig op og skridte på den) forlangte jeg hesten hjem kun for opstaldningsprisen i løsdrift - som den havde gået i alene i de 2 år, fordi den "blev så vild når han lukkede den ind til hans 17 andre heste, og han var bange for en af hans kom til skade". Nå, men sagen er den at det har taget mig år at rette op på hvad de nu engang har lavet ved hende. Det tog måneder før jeg kunne sætte mig op på hende, og hun er stadig så mærket af årene på ridecenteret at fremmede ikke bare kan sætte sig op - jeg skal gå ved siden af og trække de første par gange, og mænd har slet ikke adgang til den lækre udsigt oppe fra hendes ryg. Og det pga. min tillid til en uddannet berider der har arbejdet med heste hele sit liv!!! Så for guds skyld - send den ikke for langt væk og sørg for at følge med i tilridningen af hesten. Hvis ikke du ønsker at sende den i tilridning, så prøv bare at have lidt tålmodighed med ham. Gå nogle ture med sadlen og hovedtøjet på, gerne alene uden andre heste da den så er mere fokuseret på dig, lærer at følge dig og får mere tillid til dig generelt, og desuden vil du senere også kunne ride ud alene uden at have en hest der hele tiden trækker tilbage mod stalden. Når du føler at hesten er faldet mere til ro, så kan i prøve at tage den ud af folden/ridebanen som den betragter som sine "sikre" steder hvor den er mere tryg og derfor kan lægge alt fokus på det nye der sker på dens ryg. Har du den bare 10-20 meter væk derfra og altså er et sted du ikke plejer at være med den kan du meget vel opleve at din hjælper bare kan sætte sig op og skridte afsted mens du går og holder den i træktov ved siden af uden den viser nogen interesse for rytteren overhovedet. Det har jeg oplevet flere gange med heste jeg har tilredet, og det er blevet til en del i årenes løb, og de heste jeg har tilredet er for det meste dem der er blevet opgivet andre steder. Så fat mod - Bare giv ham tid så skal det nok komme. Og husk ridehjelmen... Mange hilsener og held og lykke BNielsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ups ups |
BNielsen |
14-02-2006 20:56 |
|
ups.. det var ikke meningen at det skulle ind hele 2 gange... Undskyld
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uha uha |
|
|
Ja det er jo sådan nogle oplevelser som disse man godt kan være foruden, men jeg tror nu ikke at man skal bruge dem som mål for standarden af de professionelles måde at tilride heste på. Det er med beriddere ligesom alle andre steder ude i den virkelige verden, der er rigtig mange gode veluddannede der tager tingene seriøst og leverer et godt produkt, og så er der desværre nogle brådne kar imellem som ødelægger omdømmet for de andre. Det kunne være rart hvis nogle af dem som har haft gode oplevelser med at sende deres heste i tilridning ville skrive ind som modvægt til alle de dårlige oplevelser, det ville give et mere nuanceret billede, bare en lille opfordring !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En at de ting |
charlotte hesdorf |
15-02-2006 21:06 |
|
min hest virkelig viser angst ved, var da rytteren rå over ryggen på ham og så hævede sig lidt, det skræmte ham fra vid og sans og efter det har det været næsten umuligt at komme op og ligge på ham, men som sagt så prøver vi helt forfra med at gå stille og roligt frem. Jeg ved bare ikke om jeg har gjort en stor fejl vedr. hans tilridning, for da jeg fik ham var ham meget tynd og ranglet så med noget godt foder og en time om dagen i skridtmaskine, så skulle vi nok få ham bygget op til at blive stor og flot, og det er han også blevet, men men men han er jo blevet fuld med muskler og har efterhånden en super kondition, det kan jeg se når jeg longerer ham, han er også blevet mere fræk når jeg arbejder med ham, hans selvtillid er begyndt at skinne godt igennem, men han reagerer stadig når jeg siger noget til ham, så han er ikke umulig eller noget, men han vil gerne prøve nogle grænser af. Jeg ville gerne sætte nogle billeder ind, men kan ikke finde ud af det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| billeder på præsentation |
charlotte hesdorf |
15-02-2006 22:05 |
|
Jeg har oprettet en præsentation med billeder så kan I se segall hvis det har nogen interesse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| tusind tak |
charlotte hesdorf |
15-02-2006 22:21 |
|
Hej Kamilla tusinde tak,  det er rart at der er nogle kvikke hoveder når mit eget ikke er. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var så lidt... |
|
|
Han ser rigtig dejlig ud! Der er bestemt sagt meget fornuftigt i denne sag, så at jeg gentaget noget der ligner til forvæksling hjælper dig nok ikke. Som du selv er inde på er det desværre nok ikke til din fordel at du har sadt så mange muskler på ham og øget hans udholdenhed. På den anden side set er det bare at klø på at komme der ud af - god fornøjelse 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kan måske nok blive et problem |
charlotte hesdorf |
15-02-2006 23:33 |
|
Men ville det ikke være dumt at trappe ham ned igen eller hvad, så jeg måske nøjes med at longere ham 2 gange om ugen, og så skipper skridtmaskinen for en periode, og resten af tiden bruger vi til at gøre ham mere sikker på en tilridning og massere af leg. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min personlige |
|
|
holdning er at han må af med noget af kondien, du kan ikke selv klare ham når han først er blevet så stærk og sprængfuld af selvtillid og energi. Det er desværre den klassiske fejl mange gør der ikke er så erfarne udi at ride heste til SORRY. Jeg er sikker på at du har tænkt meget og rådført dig med mange inden du startede men som jeg tidligere har skrevet til dig så skal man ikke vente til hesten kan løbe solen sort hvis du forstår min pointe. Når en hest er oppe på over 1 times motion dagligt så "gemmer" den bare overskudsenergien til du gør dit forsøg og så bliver der fest. Når vi rider heste til er vi på ryggen af dem med det samme ingen snore og deslignende sidder der nogle minutter og af igen, det gentages så hverdag bare nogle minutter hestene har ikke kondi og derfor bliver de hurtigt overvældede af de nye indtryk og derfor kan det hele klares på 10-15 minutter. Da jeg for en del år tilbage red i England gjorde de det at de tog de unge heste på med sadel og trense i sadlen og direkte fra stalddøren ud i skoven sammen med nogle af foldkammeraterne der var erfarne, fordelen her er selvfølgelig at du udnytter hestens naturlige trang til at følge med flokken og derved glemte den faktisk at den havde fået rytter på. Håber at du finde den løsning der fungerer for dig og din hest, han ser vældig fin ud så det skal nok blive godt når først han lærer det. mvh Jeanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Udmattelse? |
|
|
Tja jeg ved ikke det med kondien og musklerne. Jeg kan godt lide når de er i form for så bliver de ikke tilredet fordi de bliver udmattet og "giver" op (om man vil kalde det det). Kan bedre li at gøre det på en måde så hesten ikke behøver at bruge så mange kræfter på tilridningen at de er "helt færdige" når de kommer på stald igen. Jeg synes f.eks. ikk selv at det er rart at føle sig rigtig træt og brugt og have ømme muskler over hele kroppen (som man jo hurtigt får hvis man ikke er i kondi) -det må så heller ikke være rart for hesten? Hesten bør være i så god kondi at den er så godt som li så frisk efter ridning/træning som før ridning/træning -også selvom man har redet/trænet svære øvelser. Ligeledes bør hesten heller ikke være gennemblødt af sved. Desuden er det rigtig godt efter min mening med muskler for så har den jo nemmere ved at bære rytteren og taber ikke så let balancen (der er mange heste der bliver bange for at tabe balancen). At ride en hest der ikke er i balance er efter min mening ikke rart for hesten og kan være farligt. Flugtinstinktet sidder så dybt i hesten og nogle heste kan panikke fordi de ikk føler de kan løbe væk fra en evt fare-det er jo trods alt flugt disse dyr har overlevet på gennem årtusinder (hvis man skal sætte det sort på hvidt). Derved begynder mange at bukke "midt i det hele" (selvom de har haft rytter på adskillige gange), simpelthen fordi de ryger ud af balance eller fordi rytteren forstyrer balancen. Kort (og lidt hårdt) sagt synes jeg det er "feje tricks" at tilride en hest hvor udmattelse er en del af metoden/forløbet. Men igen,det er jo bar mit syn på sagen... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror ikke |
|
|
at der er nogen der har skrevet ind til denne tråd der kan være uenige i at de ikke skal rides til de er udmattede og opgivne samt gennemsvedte, det er vist at overfortolke  Jeg tror desværre at der en mange uerfarne ryttere der ikke modtager den nødvendige hjælp og derfor kommer udi nogle temmelige farlige situationer både for dem selv og for deres heste under tilridning. Vi glemmer nogen gange at hesten er et meget stort dyr og i jo bedre fysisk form den er jo sværere kan det blive at overbevise den om at det er en alletiders ide at vi skal op på ryggen. Gennem mine mange år i miljøet har jeg set hundredvis af heste der er blevet tilredet og min erfaring er at hesten ikke lider overlast ved 10-15 min. ridning 3-4 g. i ugen til at starte med de vender sig hurtigt til at det er OK og efter en måned kan man faktisk ride rimelig rundt i alle gangarter på stor volte selvfølgelig. Hatten af for dem som selv klare deres tilridning, det er dejligt selv at kunne tage æren for velgjort arbejde, og det er der rigtig mange der gør rigtig fornuftigt, det er jo op til den enkelte at vælge hvilken løsning de finder bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hurra det lysner |
charlotte hesdorf |
21-02-2006 00:14 |
|
vi har idag fået lov til at ligge over ham, hvor han gik nogle skridt, han var ikke helt tryg ved det, men han respekteret det så det går bare den rigtige vej. han er tilgengæld virkelig begyndt at prøve mig af, han har en ide om at når jeg longerer ham bliver han uterlig og begynder at trække tilbage i longen, jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal håndterer det rigtigt, så jeg har holdt fast og knaldet med pisken mens jeg højt og bestemt sagde nej, så efter lidt tovtrækkeri giver han op og vi kan fortsætte. er det normalt at han prøver sådan af, og er det det rigtige jeg gør,for jeg må nok sige at man får nogle lange arme af at stå og trække i linen, men på den anden side vil jeg heller ikke lade ham vinde, så jeg håber min stædighed er det korrekte at gøre. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vent lidt endnu |
Anne :-) |
21-02-2006 10:24 |
|
Det lyder også som om du har gået ret hurtigt til værks... Det lyder næsten som om du har villet ride ham til på en uges tid... Det lyder heller ikke som om hesten er moden nok til dét at have rytter på... 3½ år er heller ikke særlig gammelt for en frieser da de modnes sent. Jeg ville personligt aldrig sende min hest til tilridning da man aldrig kan vide hvordan de bliver behandlet eller redet til, om det er ved underkuelse eller ved egen fri vilje at hestene opfører sig pænt. Mit råd er at vente lidt endnu. En hest bliver ikke for gammel til at blive redet til, men jo længere man venter des mindre risiko er der for at man får ødelagt noget... Så hav tålmodighed og prøv evt. at lægge noget andet end et menneske på. spænd noget andet på med lidt vægt i... Hilsen Anne 
Anne K.C. "Det du har i hånden er det du mangler at lave bagtil!" :-) Ps: selskabs og skovturshest sælges. sød og rolig vallak søger nyt og blivende hjem!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har været igang i 1 1/2 mdr |
charlotte hesdorf |
21-02-2006 14:46 |
|
Hej Anne, Jeg har absolut ikke travlt med at få redet ham til, vi har arbejdet med ham i 1 1/2 mdr og går stille og roligt frem, han bliver 4 til maj så tidspunket for tilridning er ikke helt tosset, problemet er at han ikke er tryg med en rytter og jeg kan godt have den tro at der er nogen der har prøvet og komme op på ham før jeg fik ham, og at dette har skræmt ham meget, men som du kan læse fra sidst jeg skrev er det begyndt at gå den rigtige vej, og det skyldtes netop at vi går stille og roligt frem og gør tingene i hans tempo.  Vedr.at sende ham i tilridning kan jeg kun være enig med dig, jeg vil heller ikke sende ham ud til et fremmed sted og fremmede mennesker, hvor jeg ikke ved hvordan han bliver behandlet, det er min største frygt hvis der er nogen som ville være hårde ved ham da han er meget følsom, det ville være forfærdeligt. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| For meget longering? |
LeaW |
21-02-2006 15:48 |
|
Hej Charlotte. Jeg synes, du lyder til at være på rette vej  Men hvis jeg var unghest i knaldgod form, ville jeg altså hurtigt blive træt af at løbe rundt i rundkreds - også selv om det "kun" er 2 gange om ugen. Husk at spørge dig selv, hvorfor du egentlig longerer? Lav noget andet i stedet, gå en tur ud i trafikken med ham, prøv i det hele taget at variere arbejdet. En unghest i god form kommer hurtigt til at kede sig - og så finder han på unoder. Lea
Griffin Thoroughgood langdistancesadel sælges, 17'', mellem bom. Mail mig for mere info. Hvor voldelig handling ta'r fat, der standser kunsten brat!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| altså.. |
|
|
synes nu i maler fanden på væggen med de beridere. Jeg fik min pony i tilridning, da jeg realistisk måtte indrømme, at jeg var røget ud i noget mere teknisk end jeg var i stand til at fuldføre. bla. også fordi jeg stod alene med tilridningen. jeg gjorde fodarbejdet med at undersøge og spørge mig for, fik en træner anbefalet og hesten røg afsted til en super dygtig ex. træner hvor hesten blev passet som blommen i et æg og ja.. hesten går som en drøm, spiller med musklerne og gør sig lækker stadigvæk. Og alle elsker ham hvor end han viser sin mule og lange ben. Så helt forkert på den er mange proff. altså ikke. Man skal bare kigge sig for, lige som med alt andet. man holder jo heller ikke op med at få hovene beskåret fordi en smed dummer sig. så vælger man jo altså en anden. Charlotte. jeg er ikke i tvivl om du vil det bedste for din hest, men du stiller nogle spørgsmål som indikere, at du trods alt er ude hvor du ikke kan bunde. Har du ikke en træner som ku bistå dig, siden du nu er stålsat på ikke at sende den i proff. tilridning?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej caroline |
charlotte hesdorf |
22-02-2006 00:39 |
|
Jeg vil ikke sige at jeg er ude hvor jeg ikke kan bunde, jeg har massere af piger som jeg kan spørge til råds og folk der hjælper mig, men jeg har min egen ide om hvordan det burde gøres, samtidig får jeg massere af gode råd så det bliver koblet sammen, grunden til dette indlæg skyldtes at jeg ville vide om der var andre der havde stået i denne situation hvor hesten virker angst, som jeg skrev i mit indlæg gjorde mig lidt bekymret, og da jeg syntes at det kunne være rart at høre om. Til Lea, tak for din finger op jeg er begyndt at bruge meget tid med at tage ham med i ridehuset når der er andre ryttere, her lærer jeg ham at stå mens jeg stiller mig på siden og hopper, han går også over bumme, og jeg viser han at der ikke er noget at være bange for feks. en radio der spiller eller låger der klapper, børn der larmer og hunde der gør, det er han begyndt at vende sig til uden problemer så det er jo super, vi mangler efterhånden bare at få en rytter helt op at sidde, men jeg tror på at det nok snart skal lykkes. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frisere=intelligente |
|
|
Nu er friseren jo generelt en meget klog hest så det er en god ide at variere dit arbejde, og som JP siger (og som jeg er helt enig i) så bør hesten ikke være mere krudtet af end den selv kan klare på marken når man arbejder med dem. Der er ingen plusser at hente ved at ville tæmme dem med lidt (jo) udmattelse først, og slet ikke hos friseren som bare vil begynde at se skævt til dig. Når din rytter kommer op og ligge på ham så væn ham til at tage et stykke gulerod henne hvor schenklen kommer til at være, altså gjordlejet. Derved får han set sig ordentlig ind på hvad der foregår og får gumlet sig igennem oplevelsen, samtidig med at du roser ham. (først skal han have lært at stå stille..) Men altså, den person som ligger over hesten prikker til den på skulderen som signal for "gulerod" og når han vender sig og snuser til "prikkehånden" udløser det en gulerod (kun et stykke gulerod ellers kan man vist få problemer med nogle mega store magasiner på sådan en ti minutters tid i "menneske-skole"  )Dette gør rytteren på begge sider af hesten og hopper så ned igen. Idet hun lander på jorden sætter hun sig ned på hug for at mindske det psykiske tryk fra nedhoppet således at han da i hvertfald ikke bliver nervøs over det, og når han kigger (uden at flytte sig) så udløser det en gulerod. De her ture op og ned kan i så udføre nogle gange, også mens i går tur i skoven, ved vejen, i ridehus og hvor i nu kan befinde jer for at få noget adspredelse. Undgå at fokuser på "det farlige" som i mener er rytteren, det fanger friseren med det samme, prøv i stedet at lave det til at handle om gulerodstricket (Dette kan jo bruges i alle andre sammenhænge og senere nærmest standse en panisk flygtende hest med en prikken på skulderen,, genialt ikk..=) Mens rytteren ligger der er det en god ide at få klappet med sadelklapperne og trukket i gjorden og hvad vi nu kan finde på af forstyrrelser(hop ikke ned hvis han bare flytter sig et par skridt, men hvis hen bliver nervøs og vil løbe væk så hop ned og følg med ham(rytteren) helt tæt op af ham så han ikke forbinder det at han fortrækker med at det psykisk farlige indtryk fra rytteren forsvinder, og så snart han stopper træder rytter lidt på afstand for at rose for at han står stille. (mindske psy. tryk iegn) men ingen gulerod for han flyttede sig jo selv i første omgang. Samme procudure når rytteren får benet svunget over, og lader være med at sætte sig op. Bliv ved med at ligge frem over hesten og brug gulerodstricket. Herfra kan rytter hæve sig langsomt op, og fordi hesten udvider sit synsfelt og får kigget op når den drejer hovedet efter guleroden, ja så vænner den sig efterhånden til at der er noget deroppe. Indimellem kan det være ien god ide at rytteren træder ud af billedet og holderen lige leger lidt ta fat- med hesten for at få situationen tilbage i nul. På den måde kan man hoppe to skridt frem om dagen.. smart Og med hensyn til longeproblemet, ja så synes jeg ikke du skal melde dig til tovtrækning med en frieser... På samme måde som når han bliver nervøs med rytter og denne følger efter helt tæt op ad og beholder trykket, ja så må du følge efer ham når han tråder baglæns ud af volten (selvfølgelig samtidig med at du siger din "FY-kommando, for sådan har du da ikk? ..), og straks han står stille slækker du på longen, men først når han står stille. herefter går du ud og henter ham ind til dig for så påny at sende ham ud i volten og genoptager arbejdet. (men jeg vil lige sige til hestens forsvar, at det er de færreste "ikke-gigant-fræsere" som synes at mere end et par gange rundt i en longe er sjovt. Bare så du lige ved det.. Håber det kan inspirere. held og lykke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tusinde tak |
charlotte hesdorf |
24-02-2006 15:42 |
|
for dine gode råd, vi har ikke gjort så meget i gulerødder, men i hestebolsjer ( dem elsker han ) hvergang vi har arbejdet med ham er han blevet belønnet med en godbid når han gør det rigtige og massere af ros, vi har arbejdet meget her de sidste dage,hvor vi har haft en hest med rytter på til at gå ved siden af ham, så han ligesom kunne få fornemmelsen af at der var noget over ham,og med det resultat at vi fik rytter på ham igår aftes, og det gik bare godt han lavede hverken bukspring eller stejlede men løb rundt i trav og galop og tilsidst tog han det helt roligt. Jeg må nok sige at det var noget af en oplevelse efter alt det arbejde vi har lagt i ham og så se ham med rytter på, det var bare så stort bagefter var han helt rolig og afslappet og nød alt den opmærksomhed og ros som vi gav ham da vi skridtede ham af, jeg tror at han var ligeså stolt som jeg var. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tillykke |
|
|
tillykke med det, det lyder rigitg dejligt. Jeg håber i får det til at gå super godt for fremtiden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak skal du have |
charlotte hesdorf |
25-02-2006 00:20 |
|
Jeg er sikker på at det nok skal gå fremover, jeg har fået en super dygtig pige til at ride ham, så han skal nok blive god, nu skal jeg bare ha smidt en del kg  så jeg selv kan komme på ryggen af ham, det må være den gulerod som jeg skal bruge. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|