Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

unghest i longe
Forfatter: 
Dato:  30-01-2006 11:32

Har købt min nye hest for 8 mdr. siden, har været igang med tilridningen, der har ingen problemer været- hverken når jeg har longeret eller redet på hende. Pt. har hun pause, men før kunne vi styrer rundt, skridte og trave.

Men... før pausen havde hun fået den "gode" idé at hun ikke ville løbe rundt på højre volte i longen. Hun stoppede brat og løb den anden vej- det er ret træls.

Nogen der har nogle ideér til ændring, eller måske ved hvorfor hun gør det?

Hilsen Anne

det bedste man kan gøre for sin bedste ven, er ikke altid et nemt valg
0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  30-01-2006 12:12

Jeg ved snart ikke hvad jeg skal råde dig til.. Har haft lidt samme problem med min unghest..! Hun er dog blevet meget bedre til det nu.

Jeg ville foreslå dig at få en underviser eller en lign. til at longere den for dig, hvor du så kan kigge på imens. Det er ofte lettere at se hvad der går galt og hvornår det går galt når man står på sidelinjen. Så kan du også få han/hendes vurdering af hesten når vedkommende er færdige med den i longen.

held og lykke

Respektér din hest, så respekterer den dig! (y)

En hest uden en rytter vil altid være en hest,
Men en rytter uden en hest vil altid bare være et menneske
0
0
Svar på denne tråd

håber...
Forfatter: 
Dato:  30-01-2006 12:15

håber da at det egentlig er noget hun vokser fra... Men før pausen, endte vi med kun at skridte på den træsle volte- for ikke at skulle slås med hende hver gang, det skulle jo gerne være sjovt at lære...

men kan først starte træningen senere, vejen til ridehallen er en stor skøjtebane..

0
0
Svar på denne tråd

måske...
Forfatter: 
Dato:  30-01-2006 12:22
jeg ville nok foreslå at du longerede med en ring. det behøves ikke at være noget helt vild smart- men bare nogen hvide plastikpæle og noget høsnor. det ville gøre det svært for hende at vende rundt, og det ville også hjælpe hende til at holde mere styr på bagparten. måske kunne det også være en god ide at lave volten lidt større til at starte med på den svage side.
og husk også at longeringen helst ikke skal være længere end et kvarter.
prøv måske også at starte på den gode side bare at par min. og så arbejde med den "dårlige" side i lidt længere tid indtil du kan se at hun samarbejder og skift derefter til den gode side som " belønning" så du stopper legen imens at den er god. lad være med at presse hende på den " dårlige" side når hun endelig går godt- lad hende gå to gode runder og stop hende, rose, og så skifte til den gode side. efter hånden kan du så self. forvente lidt mere og lidt mere fra den dårlige side.
held og lykke med det!!

don't dream youre live, live youre dream!
0
0
Svar på denne tråd

med en ring?
Forfatter: 
Dato:  30-01-2006 12:32

hvad er en ring?

Hn har kunnet gå på højre volte, men lige pludselig...?

prøvede også at gøre det forståeligt for hende at bare hun gik rundt på volten var det en god ting- men det var hun ligeglad med, selv i skridt stoppede hun brat og vupti- rundt på den anden volte.

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  30-01-2006 13:01

Er hesten faldet på fold, har den bukket overdrevet eller andet? Det kan godt lyde som om den har en nerve i klemme eller måske har forstrakt noget, som gør at det gør ONDT at gå på højre volte, men ikke på venstre. Så er det jo meget logisk at den ikke har lyst til at gå på højre.

Få den lige tjekket igennem i ryggen af en dyrlæge før du beslutter at sætte den på plads fordi den er fræk. Den kan jo have en grund til at være "fræk"...

Anna

0
0
Svar på denne tråd

Overspringshandling...
Forfatter: 
Dato:  30-01-2006 13:55

Det lyder helt bestemt som en overspringshandling. Hun har svært ved det du beder hende om, derfor finder hun på noget andet i stedet, og håber at du bliver glad for det. Så jeg ville lytte til Anna, og få den tjekket. Jeg synes det er vigtigt med ungheste at de får en masse gode oplevelser, så hvis der er bare den mindste mistanke om at noget er galt, ja så skal det tjekkes. Hvis det gør ondt på din hest, men du insisterer, risikerer du at at hesten mister al lyst til at arbejde sammen med dig, og det ville jo være ærgeligt.

Det er muligt at en pause hjælper, men jeg ville holde et vågent øje med den...

Signe

www.vindskovgaard.dk

NYT: Kursus i rytterpsykologi ved Heidi Møller. Se her.
0
0
Svar på denne tråd

ikke noget...
Forfatter: 
Dato:  30-01-2006 18:08

hun har ikke lavet noget vildt, og hun ville godt gå på volten- hvis hun bare selv bestemte hvad hun ville lave, trav eller galop... men så snart jeg gav hende en komando- vendte hun... ellers havde jeg også tænkt på d andet...

0
0
Svar på denne tråd

en ring ...
Forfatter: 
Dato:  30-01-2006 20:56
når jeg skriver en ring mener jeg en indhegnet cirkel i den størrelse som du plejer at longere hesten i. så der ligesom er en barriere rundt om på ydersiden...

mvh. sisse

don't dream youre live, live youre dream!
0
0
Svar på denne tråd

rund ring
Forfatter: 
Dato:  30-01-2006 21:44

nå ok, lyder smart, men det er ikke lige til i den ridehal jeg lejer mig ind- og vores bane er pt. frosset...

håber det bare er en dille hun har fået

0
0
Svar på denne tråd

En dille...
Forfatter: 
Dato:  30-01-2006 22:50

Heste får ikke den slags "diller"! Heste reagerer på påvirkning af den ene eller anden slags, men er ikke kvikke nok til at vågne en dag og sige: "I dag gør jeg præcis det modsatte af det jeg får besked på!" Ændringer i hestens adfærd bør tages seriøst, det er den eneste måde den kan forklare sig på.

Alternativt til longering kan du gå ved siden af hende, så er det nemmere at fornemme hvad der kan være problemet. Hvis der ikke er noget galt med hesten, må du kigge på dig selv, og ærligt vurdere om du har været konsekvent i dine signaler, eller om du har forvirret din hest.

Men jeg vil love at den slags ikke sker uden grund, så for at få det rettet skal grunden findes.

Held og lykke med hende

Signe

www.vindskovgaard.dk

NYT: Kursus i rytterpsykologi ved Heidi Møller. Se her.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg siger det samme...
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 09:43

...som Cherokee. Med mindre I har overvåget hesten 24 timer i døgnet kan der altså meget vel være sket et eller andet. Der skal ikke andet end et bukkespring eller en rulletur på folden til at en nerve sidder i klemme.

En hest sætter sig ikke pludselig for at være på tværs. Enten er der noget galt, eller også gør du noget galt og hesten udnytter det, men det er ikke på tværs bare "fordi". Heste er snot-dumme, for at sige det mildt. Og hvis du under longering på venstre volte gør noget galt finder hesten lynhurtigt ud af at udnytte det så den ikke behøver at arbejde.

Så igen, få den lige tjekket efter. Og tjek så dit eget kropssprog efter. Prøv evt. at få en anden til at longere den og se om problemet også er der med denne person.

Anna

0
0
Svar på denne tråd

derfor pausen
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 10:08

hun fik pausen, både pga. vejert, men også fordi jeg ikke ville slås med hende i longen- om der måske var noget.

Men det jeg bare syntes var mærkeligt er, at det jo kun var på højre volte- i longe. Det var der ikke når jeg red på hende...

Men hvis det ikke er bedre når vi starter igen, må jeg jo igang med udlukkelses metoden.

Men tak for jeres svar

0
0
Svar på denne tråd

samme problem
Forfatter: 
Dato:  31-01-2006 21:48

Min unghest gør det samme. Havde kiroprakter ude og tjekke ham. Var noget med venstre bagben. Da jeg fik det rettet op var der ingen problemer en peripode og så begyndte det igen. Fik ham ud, men der var intet. Han mente han måske havde fået "smag" for at springe over hvor gærdet er lavest.

Når jeg longere ham nu og han vender rundt (longere i roundpen) så siger min træner jeg bare skal "jage" ham over på den dårlige volte igen og "presse" ham lidt så han bliver ved. Efter 3-4 gange på den måde har han ikke gjort det siden...

Så måske er det en mulighed...

Heste er det bedste:P

0
0
Svar på denne tråd

ville gerne...
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 10:44

men, har ingen roundpen eller lign. nu vil jeg se når vi engang skal i gang igen- ellers må jeg indhegne vores udendørs ridebane.

Når hun gør det og jeg stopper hende ligner hun også en der siger: og hvad vil du så gøre ved det!!!

bare sjovt at hun ikke har problemer når jeg har redet på hende...

Mvh. Anne

0
0
Svar på denne tråd

longering
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 12:09

Hej Anne.

Jeg har haft det samme problem med min hoppe i longen. Hun ville gerne gå venstre rundt men ikke højre. Når hun vendte rundt var det også på den der måde: "Nå, hvad vil du gøre ved det!?!"

Jeg fandt ud af at det var galt med min placering i forhold til hende på højre volte. Jeg havde meget svært ved at komme bag hende og det resulterede altså i at hun snød mig konstant. Men efter som jeg er blevet bedre til at placere mig selv rigtigt gør hun det ikke mere.

Måske er det også det der er dit problem?

Held og lykke:)

Marie

0
0
Svar på denne tråd

prøver ellers
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 18:51

hej Marie, prøver ellers at være obs på det- men prøver lige at være det lidt mere! Tak

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa...
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 19:52

Mine råd vil være:

Hold dig bag hesten når du longere, kommer du et skridt foran virker det som en stop klods for hesten, og de vender i de fleste tilfælde.

Hold longepisken under hasens højde og ud fra midt punktet på maven (der hvor din shenkel ville være hvis du sad på hesten) der er en refleks som gør hesten løfter ryggen. Når pisken er udenfor det punkte og under hestens hase højde virker den fremad drivende og får rent faktisk de fleste heste til at løfte ryggen samtidig..

Jeg har en pony hingst inde i træning som nægte at blive longeret, han stopper og bakker som en gal. og nej den fejler intet. Når han gør det, går jeg imod ham som rasultere i, at han selvfølgelig forsætter med at bakke, han får lov at bakke til han ikke vil mere og lige et par ekstra skridt, samtidig holder jeg vejen åben til den volte han nu skal være på. Så han har altså 2 muligheder, den svære som er at bakke ret meget eller gå ud på volten.. Han blev klog efter 2 gange og det har resulteret i en meget nem pony der kan longeres i alle ganarter uden problemer..

Det du skal huske i omgang med din hest når den skal forstå noget fra jorden, giv den nogle valgmuligheder, 2, den rigtig, den gode vej og den mindre "ubehagelige", den de først vælger, skal menes feks at bakke, de fleste heste synes ikke det er smadder sjov at bakke i sidste ende.. (ikke slå eller noget, sådan skal "ubehagelig" ikke forståes)

Håber du kunne bruge noget af det..

Venlig hilsen Sheila

0
0
Svar på denne tråd

arbejdet fra jorden
Forfatter: 
Dato:  01-02-2006 20:10

har også prøvet at gøre det rigtige, bruger det hms. som jeg kan bruge- samme metoder som de andre heste jeg har tilredet. Men nu må vi se..

0
0
Svar på denne tråd

træning..
Forfatter: 
Dato:  02-02-2006 20:03

Nu siger vi din hest er rask. :)

Sandsynligheden for at den har en fortrukken volte er jo ret stor. Mennesker er højre eller venstrehåndet. Det samme gælder heste.

Også derfor de ofte kan være nemmere at ride på en volte fremfor en anden.

Så få en mere rutineret longefører til at lærer den, at det der venden-rundt- på eget initiativ ikke er helt så populært som at gøre hvad dirigenten siger.

Dens balance vil så blive forbedret efterhånden som den kommer i træning.

Havde samme mas med min unghest.

Efter min berider har haft den i tilridning går den nydeligt rundt på sin "dumme volte" også. Det er kun lige når balancen svigter, at det gynger lidt.

0
0
Svar på denne tråd

ellers god
Forfatter: 
Dato:  02-02-2006 23:02

vil også prøve hvis hun stadig gør det når hun kommer på rideskole her til marts. Så starter vi nemli lidt forfra. Men det var jo bare det at hun før har kunnet gå rundt uden problemer i alle gangarter- også når jeg red.

Men nu vil jeg lade være med at male fanden på væggen, kan jo være at hun ikke gør det mere når vi nu starter igen...

krydser fingrer..

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

snakkede
Forfatter: 
Dato:  05-02-2006 20:55

med min berider som løste mit longeringsproblem.

Hun sagde, at du skal tage hesten ind på en lidt mindre volte og så skal du nå at reagere inden den vender, ved at pege longepisken ned bag haserne, og holde den fremme.

Men igen det er det der med at aflæse hesten inden dens forhavende lykkes.

Ved ikke om det giver helt mening, men det lød logisk da min berider sagde det.

0
0
Svar på denne tråd

ok...
Forfatter: 
Dato:  09-02-2006 16:17

hvis hun stadig gør det når vi starter (7-9-13)så må jeg prøve det- det er bare lige det der med at nå det- de er sku hurtige de krikker... *s*

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider