Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

versade / at dreje
Forfatter: 
Dato:  28-05-2002 12:42
Vi er begyndt at ride versader min hyp og jeg, og det går også mægtig fint, men så har min underviser fundet på den her nye øvelse, hvor vi skal ride op ad langsiden i versade og så midt på langsiden lave en 10m-volte. Det går helt galt. Nogen gange går det endda galt, bare vi skal dreje ind over midterlinjen.

Er der ikke nogen, der kan forklare i ord, hvilken hjælp man giver, dvs. forskellen mellem versaden og så "at slippe" så hesten drejer. Jeg har en fornemmelse af, at det har noget med udvendige tøjle og absolut ikke indvendige at gøre, for det råber min underviser hele tiden, men jeg synes ikke rigtigt, det virker.

Hilsen Gry
0
0
Svar på denne tråd

Re: versade / at dreje
Forfatter: 
Dato:  28-05-2002 12:55
Det har mest med indvendige schenkel at gøre. I versaden sidefører man hesten med indv. schenkel lidt fremme - i cirkelvolten har man normalt schenklen placeret lidt længere tilbage, hvorved man runder hesten om indv. schenkel.

Men der er delte meninger, nogen rider versaden med indv. schenkel tilbage selvom jeg ikke kan begribe, hvordan man kan udføre versaden med sådanne hjælpere.

Hvordan giver du hjælpen til versaden - kan din ridelærer ikke forklare dig, hvad der går galt - prøv at forklare så detaljeret som du kan, hvad der sker, så er det nemmere at hjælpe.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-05-2002 13:28
Det er altså svært at forklare når man ikke sidder på en hest... så nu sidder jeg lige og vrider mig på kontorstolen :-)

Versade til venstre, indvendig ben (venstre) står for bøjning og sideføring... udvendig tøjle (højre) forhindre skulderen i at falde ud - hvis jeg så vil videre på en cirkelvolte så tror jeg egentlig bare jeg vil (her på kontorstolen) trykke lidt med udvendig ben (højre) og drive fremad med sædet

Eller hvad?

Hygge
Charlotte...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-05-2002 13:51
Nej, du skal tage indv. ben tilbage, så vil du ikke længere sideføre hestens forpart.

Det vil ikke hjælpe dig stort at drive med udv. schenkel, men du skal være meget opmærksom på at tage indv. schenkel væk fra hesten, samtidig med at du placerer schenklen lidt længere tilbage, da det er det ben, der skubber hesten fremad mod kortsiden.

Husk desuden at danne et billede inde i hovedet af, at du vil ride en volte - det hjælper også at være sikker på, hvad man vil - men det er svært, da der faktisk ikke er ret stor forskel på hjælpen til volte og versade, da det jo faktisk er samme form man rider i versaden og i begyndelsen af en volte.

Ellers kunne du jo ride versaden med indv. schenkel overdrevent langt fremme, ligeudrette hesten lige før du når stedet hvor du vil dreje, starte volten med indv. schenkel overdrevent langt tilbage, og når hesten forstår hvad du mener, så kan du langsomt gøre forskellen mindre og efterhånden ride direkte fra versaden ind på volten igen.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-05-2002 14:47
Jamen mit indvendige ben ER da en lille anelse tilbage eller ihvertfald i normalposition... ikke fremme!

Prøver lige igen her... hjælpen for en versade:
Vægten på indvendig sædeben, kroppen svagt drejet indad.
Indvendig hånd kan bede om bøjning
Udvendig hånd støtter skulderen og angiver retningen
Indvendig ben (kan ligge tilbage i indlæringsfasen ellers ved gjorden) skal opfordre hesten til at træde væk fra trykket
Udvendig schenkel ligger neutralt og støtter forparten

Tror jeg.. man kan ikke øve den slagt på kontoret.. jeg må ud og gøre det in real live og så tænke over hvad jeg foretager mig...
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-05-2002 15:06
Nogle gange kunne det altså være kanonsjovt at smugkigge på hn'ere, der prøver at give teknisk assistance ved at hoppe/svinge/gynge rundt på kontorstolene i det ganske land - jeg har for det meste mit kontor for mig selv, så...

*SSS*

Venlig hilsen

Randi G.

Don't take life too seriously, you won't get out alive :-D
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-05-2002 15:29
Det er hestens FORpart, du skal skubbe foran dig, derfor er det i mine øjne mest logisk at lægge benet lidt frem, ellers skubber du bagparten ind og får noget der ligner en schenkelvigning med kontrastilling i stedet.

Prøv at tegne en versade og se, hvad du selv synes er logisk - du skal skubbe hesten FREMAD, hvis du lægger indv. schenkel til bagparten, så skubber du en bagpart udad, som allerede er på hovslaget, hvor den skal være. Husk på, at i versaden skal forparten træde indenfor sporet, bagparten skal gå på hovslaget. Nogen vil så mene, at det er logisk at sideføre forparten indad med udv. schenkel, hvorved omvendt schenkelplacering med indv. tilbage og udv. fremme virker mere logisk, men logikken forsvinder, når man tænker på, at man skal ride hesten frem FORAN sig, og ikke presse modsat bevægelsesretningen. Man presser modsat bevægelsesretningen når man presser forparten til side med udv. schenkel.

Prøv evt. at gå ved siden af hesten og lav versaden fra jorden, så vil du måske kunne mærke bedre, hvad der er problemet. Men som sagt, så ER det meget svært at beskrive ordentligt når man ikke ser dig til hest.

Lån evt. Kyra K's bog på biblioteket, her er sidebevægelserne og hjælperne dertil nøje og let forståeligt beskrevet.

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-05-2002 16:14
Men problemet er jo ikke at lave versaden, det går faktisk fint. Problemet er heller ikke at lave en cirkelvolte, det går også fint. Problemet er at når, vi er i versaden, og skal "videre" rundt, så mangler jeg et godt signal.

Ideen med at rette ud først virker fornuftig, men præcis hvor ligger udvendige ben i versaden og i cirkelvolten. Min underviser siger, at jeg skal presse ham rundt med udvendige ben, særligt når volten skal være lille, og det er også fint nok, når vi først er kommet fri af langsiden, men jeg synes, at overgangen er vanskelig.

Hilsen Gry
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-05-2002 16:28
Jeg køber også Tina MJ's beskrivelse. Indvendig schenkel er ført en anelse frem og "spærrer" for at hesten drejer. Derved bevæger den sig af langsiden i versaden.

Når du så vil ind på volten forbereder du hesten med en halv parade og fører indvendig schenkel tilbage i normalposition og letter trykket, så spærrer du ikke længere for at hesten kan gå til siden, og den vil så gå ind i volten med samme bøjning som du har brugt i versaden.

BeritH
B.I.T.C.H. = Babe In Total Control of HerselfB-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  28-05-2002 21:54
Hej Gry....
Versaden er udover at samle hesten med til at lære rytteren at skelne mellem de forskellige hjælpere og kontrolerer dem.
Jeg ved ikke hvilke hjælpere du giver til versaden men her er i hvert fald mine:
Indvendige schenkel er rundende og "sideførende"
Udvendige er fremad ridende til takten og med til at bestemme retning.
Indvendige tøjle er med til stilningen, men husk hesten skal være "rundet" om indv. schenkel ikke bøjet af indv. tøjle.
Udvendige tøjle til halveparader og retnings førende.
Vægten er på udvendige sædeben eftersom det er den vej jeg skal!
HUSK: at versaden hedder på svensk: opna på volte.
Den skal altså rides som om, at man vil ride/starte en volte.
Når du så skal fra versaden ind i volten tages selvfølgelig en halv parade hvor efter vægten omlægges til indvendige sædeben, for nu vil vi dreje ind mod indvendige, samtidig med at udvendige schenkel rider hesten rundt (Evt. med en vejvisende indvendige tøjle, men det er ikke tøjlen der skal dreje hesten)
Når vi skal dreje vender vi for indvendige vægthjælp-udvendige schenkel og indvendige tøjle, i nævnte rækkefølge.
Versaden er også med til at få bedre styr på "skuldrene"!
Nutti
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-05-2002 10:04
Nej, vægten skal ikke være på udvendige sædeben i versaden. Vægten skal, når hesten ikke er ligeudrettet ALTID være på indvendige sædeben - og indvendige betegnes som den side, som hesten er stillet til - uanset om den er stillet imod væggen eller midten. Ellers forstyrrer man hestens balance - rytterens balance skal være i overensstemmelse med hestens.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-05-2002 10:41
Invendig ben skal være fremme,hjælpen er fulstændig den samme som i volten.
Du rider bare "bøjningen" på langsiden.

Michelle.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-05-2002 10:59
Michelle, hvordan vil du så gøre det klart for hesten, om du vil have volte eller versade hvis hjælpen er fuldstændig den samme? Indvendige ben skal længere tilbage på volte end i versade!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-05-2002 13:41
Hov....Hvad var det for noget sludder jeg skrev...???
Det er ikke sådan når man er træt og ikke rammer taster ordentligt og ikke har den øverste etage med....
Beklager fejlen. Det er som Tina MJ skriver....
Hilsen Nutti
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-05-2002 18:13
Du støtter lidt mere på udvendig tøjle,dit ben har ingenting at gøre længer tilbage.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  09-06-2002 21:55
Hej!

Min mening:
Når du vil ride fra versaden ind i volten, skal du løsne lidt (ikke slippe) på udvendige tøjle, samtidig med at du lægger dit udvendige ben lidt bedre til hesten. Du kan evt. lægge din vægt en smule mere til indvendige side.

Vh Jane

Se min præsentation
Jævnlig opdatering med billeder og stævne resultater
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  10-06-2002 10:08
Hold da fast, hvor er det underholdende at se hvor forskelligt folk rider.
Der er nu kun een ting, jeg vil holde på er "fast" uanset hvordan man ellers giver hjælperne. Det er, at vægten ALTID skal lægges i bevægelsesretningen!
Dvs. skal du ned af langsiden i en versade skal vægten faktisk lægges på udvendige sædeben. Hvis hesten er bøjet jævnt og korrekt, og dine hofter ligger parallelt med hestens hofter (som de jo skal), ligger hofterne (både dine og hestens) skråt i forhold til langsiden, men den inderste hofte "bagerst" og den udvendige "forrerst". Eftersom du skal ned af langsiden skal du i retning af dit udvendige sædeben, og derfor skal vægten lægges på dette. Hvis du lægger vægt på indvendige sædeben beder du hesten dreje ind i en volte!
Ellers er mine hjælpere som andres også at indvendige ben ligger lidt fremme og sørger også for den fremaddrivende hjælp. udvendige tøjle sørger for bøjningen, og udvendige schenkel ligger lidt tilbage og sørger for at bagparten ikke falder ud.
Hilsen Mia
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider